Pendling, var går er smärtgräns för regn o kyla?

mrhandley

Wannabe
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Hojlös - köper första mc:n i vår
Första inlägget, förutom i "hej jag är ny..."

Var går er smärtgräns för pendling? När det regnar? När det blir kallt (kallt är ju en definitionsfråga)?

Funderar på att pendla Västerhaninge - Arlanda (ja, jag jobbar på Arlanda) och klurar på hur ni som pendlar många mil/dag tänker.

Stoppar regn dig?

Handtagsvärmare, högre ruta och vindskydd, hur länge kör du då?

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08
Var går er smärtgräns för pendling?

Frågan är väl vart din går?

Förra året var det minus grader innan jag ställde undan hojen, fick skrapa sadeln från frost många mörnar. Det är mer för att jag inte litar på väglaget, än vilken väderlek det är, som jag ställer undan hojen.

Jag pendlar 30min enkel resa. Nu när hojen är både tyngre och nyare, kommer säsongen bli kortare.

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Med handtagsvärme och handmuffar på XTn finns de inga gränser.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hej och välkommen

Om du skall pendla på allvar så köp en regnoverall att dra utanpå stället. (Kostar ca 500.-) Då kvittar det egentligen vad det är för väder förutsatt att du har bra kängor/handskar

. Ska du köra så långt, varje dag fram och tillbaka så är det nog inte kul när det börjar bli kallare än 5C. Någonstans måste man ju dra en gräns för hur mycket man orkar pälsa på sig......

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min gräns går nog när det börjar ligga is på vägen och jag inte tar mig uppför backar med hojen.
Regn? Skinnet är vattentätt!
Vind? Skinnet är vindtätt!
Även om nu inte stället är så jävla vattentätt, även om de säger det. :) 25 mil i hällregn i 2-5 grader så var det allt rätt fuktigt överallt på insidan av det med.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Är det kallt eller regnigt så tycker jag det är skönare att ta bilen.
Tycker att mc-åkning är lite som slalom. Härligt i solsken, men ganska trist i blåst, regn och slask.

Troligtvis är jag för gammal och bekväm av mig...

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
För när vi körde som mest var det inget som stoppade. Åkte ut mitt i vintern med sporthojen bara det fanns lite torr väg. Var en sväng till Märsta från Uppsala i februari, kallt men kul. Nu så det vara lagom varmt och soligt och jag ska vara ledig för det ska vara värt det, om jag inte kör bana förstås!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det finns alltid en viss machoattityd när det kommer till att åka sent/tidigt på säsongen. Lovar att många som skriver saker i stil med "jag kör jevlar i snöstorm!!11" inte är helt sanningsenliga.

Precis som Starstriker så är det inte vidare skönt att åka hoj någon längre sträcka när det kryper under +5°.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Själv så kör jag tills det det är nollgradigt, inte för att vara "macho" utan för tidsvinsten gentemot bil blir så pass stor att det är värt att frysa lite.
Så vid pendling får man väl avgöra om det är värt att offra sig lite...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
-20 där går gränsen för mig.
Helt oplogade vägar sätter även stopp för min pendling.
Regn är inget problem.

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Jag som har lätt för att frysa kör ogärna när det är under 10+. Med handtagsvärme funkar det att köra vid 5+, men då har jag så mycket kläder på mig att det är svårt att komma upp på hojen. Med riktigt bra utr så skulle jag kanske kunna pendla om tempen håller sig kring 5+, men där går smärtgränsen. Regn undviker jag så mycket jag kan:D

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
har bara 3 mil till jobbet
men det bör vara strax över nollan och inte dubbdäcksbehov för att ha grepp.
fast man vänjer sig gött vid bil så antagligen börjar jag inte förrän det är mer stabilt över 0 även nattetid

Kneedrag

Guest
På yngre dar pendla jag när vägen blev torr och åkbar. Påpälsad dubbelt upp. Dubbla handskar o overall utanpå.

Nu när man har barn o är lite äldre så får det vara minst 15+ grader innan jag pendlar till jobbet med hojen igen.

Är det kallt eller regnigt så tycker jag det är skönare att ta bilen.
Tycker att mc-åkning är lite som slalom. Härligt i solsken, men ganska trist i blåst, regn och slask.

Troligtvis är jag för gammal och bekväm av mig...

Finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder:D

Som de säger.

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Året runt , hatar nederbörd.

+5 efter en vinter känns som rena våren.
+10 är lyx

Värst var nog när stormen gudrun eller vad den hette drog fram, 45 graders vinkel på hojen mot havet i 20km/h intill stränderna..

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Är det under -3 på morgonen pendlar jag ogärna... men förra året hade man inget val. Till iår hade jag även tänkt köpa sånna där fiffiga regnhandskar man drar över sporthandskarna. För det är nog det djävligaste med pendling i kyla, man fryser som faen om händerna. Speciellt på sporthoj och speciellt med löjligt välventilerade handskar.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
när det regnar och är runt nollan tar jag bilen. I torrt och minusgrader är det hojen för kortare sträckor

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
När jag körde moped :va Så pendlade jag 2 mil enkel väg till skolan året runt i 3 år.
Jag åkte buss 2 gånger, och tog fel båda gångerna så det funka inte.

Hade jag haft en en landsvägsreggad enduro hade jag säkert gjort likadant idag.

Underställ, textil, vind/regnställ, boots, handtagsvärmare, rejäla handskar och handskydd för vinden. buff och balaklava samt såna rymdstrumpor så klarar man sig rätt bra, men det blir kallt.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras