Pendling, var går er smärtgräns för regn o kyla?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Risk för att det är blött så måste det ju vara + men inte mycket mer än så. Är det torrt ute så går några minus bra men man blir ju lätt lite stel, antingen p.g.a. kylan eller för klumpiga kläder. Regn ser jag inte som något hinder oavsett men klart det är roligare när det är torrt, kör med handtagsvärmare.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag kör från Maj-Sep, regnar det så finns det smidiga 4-hjuliga plåtburkar med tak och värme :tummenupp:)

Kör hoj för att det är kul, inte för att jag vill frysa och bli blöt :sunshinebiker :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag kollar på trafikverkets aktiva karta över vägnätet och så länge det är 3grader eller mer i vägbanan så kör jag hojen till o från samt i jobbet (IT-konsult).
Under 3 grader i backen blir det jäkligt halt och rent av farligt tycker jag.

Jag kör så mycket det går med hojen så får frun ta bilen... detta kanske ändrar sig lite när vi skaffar en till bil men så är det nu i alla fall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enstaka nöjes turer har jag kört i minusgrader och snö, men när det kommer till pendling tycker jag att man kan sätta en ganska hög gräns, man ska ju inte plåga sig så att man tycker att det är tråkigt att köra.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Efter att jag vurpade på en isbelagd bro vid nollgradigt väder så sätter jag gränsen till minst 6+grader och torr vägbana. Minst 8 helst 10 vid våt. Man får också räkna med att vädret kan slå om när man är på jobbet och risken för det ökar ju tidigare eller senare på säsongen man åker. Man vill ju inte riskera bli fast på jobbet, det vore ju misär...

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
För många år sedan när jag bara var en liten huligan provade jag 50cc i -33 ...

Rövavtrycket satt kvar i sadeln en halvtimme efter man hoppat av :)

Klär man bara på sig och har ordning på grejerna är det inga problem..

Oroar mig nog mer för alla svenne banan som skrapar i kvadratdm vindruta och är helt igenimmad i motsol samt stressad som satan och pratar mobiltelefon... Man darrar nästan som lille skutt vid tanken :|

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Jag kör inte om det finns risk för frost, i praktiken brukar det innebära ca +3 grader lite beroende på väderläget.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Det finns alltid en viss machoattityd när det kommer till att åka sent/tidigt på säsongen. Lovar att många som skriver saker i stil med "jag kör jevlar i snöstorm!!11" inte är helt sanningsenliga.

Precis som Starstriker så är det inte vidare skönt att åka hoj någon längre sträcka när det kryper under +5°.

Håller med.
Så jälka kul är det inte att frysa arslet av sig så det får nog vara ganska varmt + torrt, annars tar jag hellre bilen. I bilen är det i alla fall varmt och skönt samtidigt som man kan lyssna på radio och käka ett äpple.:)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Håller med.
Så jälka kul är det inte att frysa arslet av sig så det får nog vara ganska varmt + torrt, annars tar jag hellre bilen. I bilen är det i alla fall varmt och skönt samtidigt som man kan lyssna på radio och käka ett äpple.:)

Om man bara klär sig rätt så fryser man inte speciellt mycket alls. Sen att sitta still i en bil i köerna här i tjockholm... då kan man likagärna ta bussen som ändå inte går i kylan. Så nog finns det anledning till att ta hojen även när det inte är sommarväder. Men det kräver nog att man inte är någon princessa med ärt-allergi ;)

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Om man bara klär sig rätt så fryser man inte speciellt mycket alls. Sen att sitta still i en bil i köerna här i tjockholm... då kan man likagärna ta bussen som ändå inte går i kylan. Så nog finns det anledning till att ta hojen även när det inte är sommarväder. Men det kräver nog att man inte är någon princessa med ärt-allergi ;)
Hehe. Jo det är klart. Bilköer och andra omständigheter kan ju göra mc attraktivare även om det är kallt.

Men som sagt. Jag tar bilen om det (spö)regnar eller är (för)kallt.
Det är ju olika hur man vill ha det, jag känner att jag börjar bli bekväm.
:)

mrhandley

Wannabe
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Hojlös - köper första mc:n i vår
Kanon, tack för svaren. Eftersom jag är en person som tycker det funkar att cykla mountainbike året om och sällan fryser så har jag fått mer inspiration.

Pendla med bil går bort, 2 1/2 timme dörr till dörr enkel resa klarar jag inte av, även om det är varmt och skönt och man kan käka äpple i tshirt. Pendla med hoj kan kanske få "Falling down" tendenserna att lugna sig under det kalla halvåret. Såå trött på SLs inkompetens.

Vägverkets interaktiva karta, är det på trafiken.nu?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Huddinge-Danvikstull, Yamaha TT600, MC-budsdubbat. Jag tog bilen vid -10. Det värmde riktigt bra när man gled förbi 100 bilar vid första rödlyset..

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kanon, tack för svaren. Eftersom jag är en person som tycker det funkar att cykla mountainbike året om och sällan fryser så har jag fått mer inspiration.

Pendla med bil går bort, 2 1/2 timme dörr till dörr enkel resa klarar jag inte av, även om det är varmt och skönt och man kan käka äpple i tshirt. Pendla med hoj kan kanske få "Falling down" tendenserna att lugna sig under det kalla halvåret. Såå trött på SLs inkompetens.

Vägverkets interaktiva karta, är det på trafiken.nu?

V-haninge till Stan klarar du på 20min utan problem även med lite snö och slask på vägarna. I know för att jag pendla den sträckan några gånger förra året :tummenupp

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
-17 är det kallaste jag varit ute i. Inte rekommenderat, blev sjukt kall om händerna. Annars brukar jag inte gilla för mycket snö heller. Att köra i en decimeter är heller ingen höjdare.

Att inte hoja för att det regnar?! Vi har redan kort säsong som det är, om man dessutom skall vara känslig för regn kan man lika gärna sälja bågen och köra bil på heltid!

Thorak

Medlem
Gick med
13 Nov 2009
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Det enda som stoppar mig är halt väglag. Är det under +5 ska det vara riktigt torr asfalt för att jag ska våga mig på några längre turer.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Det enda som stoppar mig är halt väglag. Är det under +5 ska det vara riktigt torr asfalt för att jag ska våga mig på några längre turer.

Kör ni alltså landsvägshoj i minusgrader? Eller kör ni offroad med dubbade däck? Personligen skulle jag aldrig våga ge mig ut i minusgrader. Har kört några gånger i 4-5 grader, men det är mera smärtsamt än njutbart. Har tunna, försmå handskar. Det tar en halvtimma innan händerna slutar värka av kylan.

/Mesen

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Själv har man blivit äldre och förståndigare..har åkt moppe mitt i vintern, 125 scooter och pendlat med mc från Mars till november, är det värt det...mitt svar är NEJ!

Jag har kommit till insikt att mc är ett njutningsmedel för mig, visst kan det vara skönt från Maj till Augusti fina varma soliga dagar, men regn och rusk och kyla är det bara skit att 2 hjulspendla. På det så får kroppen lida, kylan är expert på att leta sig in, ofta man suttit och småfrusit med på olika 2 hjulingar, tyvärr sådant man kommer få lida för med värk som äldre..(än vad man är nu)

Tyvärr så det enda jag kan råda dig är att pendla med en ekonomisk bil istället..

Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Kör ni alltså landsvägshoj i minusgrader? Eller kör ni offroad med dubbade däck? Personligen skulle jag aldrig våga ge mig ut i minusgrader. Har kört några gånger i 4-5 grader, men det är mera smärtsamt än njutbart. Har tunna, försmå handskar. Det tar en halvtimma innan händerna slutar värka av kylan.

/Mesen

Som det låter på alla hårdingar här så är snart MC säsongen igång för alla...Härligt. Jag har köpt ny Hoj och den skall hämtas i början av april vare sig det snöar eller ej.. JAG SKA KÖRA HOJ nu får inte vädret stoppa mig längre:)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det finns alltid en viss machoattityd när det kommer till att åka sent/tidigt på säsongen. Lovar att många som skriver saker i stil med "jag kör jevlar i snöstorm!!11" inte är helt sanningsenliga.

Precis som Starstriker så är det inte vidare skönt att åka hoj någon längre sträcka när det kryper under +5°.

Kylan är inte problemet halkan är en helt annan femma.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras