Performance tuning of CV carbs

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
2. I ett GIVET scenario, CV-gasaren, där det finns en GIVEN slaglängd mellan MIN och MAX längd på fjädern, och slaglängden kan antas till ca. 40 mm, så vore det väl själva faaen ;) om det inte skulle gå LÄTTARE att trycka upp trotteln i topp när jag klippt av fjädern?????

:)

Enda sättet att få den att gå lättare är att byta till en mjukare eller längre fjäder. (Precis som den som ingår i dynojetkitet för CBR900RR)
Om du gör den kortare så blir den hårdare, precis som Ulf säjer. Om du gör den kortare än din slaglängd så kommer det att gå lättare men bara under den del av lyftet där fjädern inte påverkar, när trotteln börjar trycka på fjädern kommer det att gå trögare än innan. Prova får du se:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Någonstans missuppfattar jag uppenbarligen Niklasinorr och Ulf. Ty detta är ju elementärt.
För att se om vi pratar om samma sak drar jag ett enkelt exempel:

Om man har två identiska fjädrar som var och en är säg 40 mm långa. Sedan kapar man den ena fjädern med 10 mm så att den blott är 30 mm lång. Därefter komprimerar man båda fjädrarna till säg 25 millimeter. Den okapade (40 mm långa) fjädern kommer då naturligtvis att uppbjuda störst kraft av att vara komprimerad till 25 mm.

Vid kapning av dragfjädrar som sedan utradages blir förstås resultatat det motsatta, dvs att den kapade fjädern erbuder störst dragkraft för en given utdragning. Men här har vi ju pratat om skruvfjädrar för tryck.

Det här känns pinsamt, det måste vara en missuppfattning.

(Angånde fjäderkonstanten så är den beroende av längden, jag sade fel. Jag var inne i Hookes lag och tänkte procentuell töjning som funktion av spänning, dvs E-modulen. Fort och fel. )

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bearing skrev:
2671609 Om fjädrarna bottnar går vi till korsningspunkten, annars är vi till vänster om den.

Om du nu pratar om reell lyfthöjd och inte dimensionslös/procentuell komprimering. Vilken fjäder kommer bottna först i mm räknat? ;)
När en fjäder bottnar lämnar man dessutom det linjära området, varför kurvan drastiskt ändrar lutning.

För dimensionslös/procentuell komprimering stämmer kurvorna ej heller ty då kommer kurvorna från en kapad samt original att vara helt identiska. Dvs helt mappa varandra

Mvh
/J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2671519 Någonstans missuppfattar jag uppenbarligen Niklasinorr och Ulf. Ty detta är ju elementärt.
För att se om vi pratar om samma sak drar jag ett enkelt exempel:

Om man har två identiska fjädrar som var och en är säg 40 mm långa. Sedan kapar man den ena fjädern med 10 mm så att den blott är 30 mm lång. Därefter komprimerar man båda fjädrarna till säg 25 millimeter. Den okapade (40 mm långa) fjädern kommer då naturligtvis att uppbjuda störst kraft av att vara komprimerad till 25 mm.

Vid kapning av dragfjädrar som sedan utradages blir förstås resultatat det motsatta, dvs att den kapade fjädern erbuder störst dragkraft för en given utdragning. Men här har vi ju pratat om skruvfjädrar för tryck.

Det här känns pinsamt, det måste vara en missuppfattning.

(Angånde fjäderkonstanten så är den beroende av längden, jag sade fel. Jag var inne i Hookes lag och tänkte procentuell töjning som funktion av spänning, dvs E-modulen. Fort och fel. )

Mvh
Jörgen


Precis som ditt resonemang Jörgen, så tänker jag. Sen om fjädern i sig per definition, eller per längdenhet, fjäderkonstant osv ändrar sina egenskaper spelar ju ingen praktisk roll, detta vet ju inte trotteln om, den "känner" ju bara det mindre motståndet som den kortare fjädern erbjuder vid ett för trotteln viss givet läge. D.v.s vid ex.vis halvöppen trottel kommer kraften mot trotteln från den kapade fjädern vara mindre än förr. (garanterat!!!!)
Detta ser jag som elementärt :) haha. Jag känner mig korkad när jag varken kan förklara så ni förstår vad jag säger, eller förstå vad ni säger! :lol

Bearing skrev:
2671609 Om fjädrarna bottnar går vi till korsningspunkten, annars är vi till vänster om den.

Kan man verkligen gå förbi en punkt där de bottnar?
Då är det väl fysiskt stopp?
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jörgen Karlsson skrev:
2671696 Om du nu pratar om reell lyfthöjd och inte dimensionslös/procentuell komprimering. Vilken fjäder kommer bottna först i mm räknat? ;)
Mvh
/J
=)
Det borde ju bli den okapad eftersom den har fler varv.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dr.Bike skrev:
2671975Kan man verkligen gå förbi en punkt där de bottnar?
Då är det väl fysiskt stopp?
Nej,
ja, det var kanske dumt att låta linjerna fortsätta efter korsningspunkten.
Möjligtvis skulle det kunna ske på någon sorts koniskt formad skruvfjäder eller spiralfjäder. Fast den är nog också olinjär.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Bearings figur visar två fjädrar m olika hårdhet, fjäderkonstant. (Ju brantare linje desto hårdare fjäder.)
Den blå (mjukare) är förspänd, inte den röda (hårdare).
Ingen av dom är i figuren i närheten av bottning. Spiklinjära.
(Närmare bottning skulle kraften dra iväg rätt upp, utan att man får nån mer hoptryckning.)

Krysset visar vid vilken (inspänd) längd dom kräver samma tryckkraft.
/u
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alltså, nu har jag funderat på detta i två dagar och jag kan inte riktigt släppa detta.

Det skall alltså kapas en fjäder för att trottlarna skall lyfta lättare, det är själva teorin. Vi är väl alla överens om att ju fler "ringlor" det finns på en fjäder ju mjukare blir den, right? Till exempel en progressiv gaffelfjäder har ju färre ringlor per längdenhet i ena änden, den ände som tryck ihop först är den ände med fler ringlor per längdenhet, right?

Om vi nu kapar den här trottelfjädern så borde den bli svårare att trycka ihop. Om den inte blir så kort att trotteln "går tom" så att säga, dvs att fjädern är kortare än slaget, då går det ju väldigt lätt:)
Den fjäderteori som jag läst hävdar alltid att en kortare fjäder blir styvare, ju färre ringlor ju hårdare är den att trycka ihop.
För enkelhetsskull kan vi jämföra med en pilbåge. Om pilbågen är två meter lång så böjs den lätt, om den är 1 meter lång så är det betydligt jobbigare att böja den, right?

Slutsats, trottelfjädern borde bli svårare att trycka ihop...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vi måtte prata om olika saker.
Men om det mot förmodan verkligen är så att du menar att en kapad fjäder är styvare så åsidosätter detta även Newtons princip om verkan och motverkan.

Ponera följande: Vi tar två helt identiska tryckfjädrar med längden 40 mm. Komprimerar vi båda dessa med säg 25% till 30 mm:s längd så generer de alltså samma kraft. Om vi nu kapar den ena fjädern i säg 4 delar på 10mm vardera så menar du alltså att en ihoptryckning på 25% av en av dessa 10mm långa fjädrar skulle ge en större motkraft än om man tryckte ihop den okapade 40mm:s fjädern med 25%?
Ponera då att du ställde dessa 4 st 10mm:s fjädrar ovanpå varandra så att de ånyo bildade en 40 mm lång fjäder. Skulle då denna 40 mm långa stapel
av fjädrar helt plötsligt erbjuda en större fjäderkraft om den komprimerades med 25% jämfört med den okapade 40 mm:s fjädern?

Daremot är det ju så att en kapad fjädern är mer styv om man trycker ihop den säg 5 mm från okomprimerat läge jämfört med om man gör samma sak med en okapad. Men detta kommer ju aldrig in i detta problem som gäller ett trottelhus. Ty när den okapade fjädern komprimerats till den trottelhöjd där den kapade fjäderns var komprimerad med säg 5 mm så har ju den okapade fjädern i detta trottelläge en större procentuell komprimering än den kapade varför den okapade kommer ge störst kraft.

Mvh
Jörgen

Niklasinorr skrev:
2674832 Alltså, nu har jag funderat på detta i två dagar och jag kan inte riktigt släppa detta.

Det skall alltså kapas en fjäder för att trottlarna skall lyfta lättare, det är själva teorin. Vi är väl alla överens om att ju fler "ringlor" det finns på en fjäder ju mjukare blir den, right? Till exempel en progressiv gaffelfjäder har ju färre ringlor per längdenhet i ena änden, den ände som tryck ihop först är den ände med fler ringlor per längdenhet, right?

Om vi nu kapar den här trottelfjädern så borde den bli svårare att trycka ihop. Om den inte blir så kort att trotteln "går tom" så att säga, dvs att fjädern är kortare än slaget, då går det ju väldigt lätt:)
Den fjäderteori som jag läst hävdar alltid att en kortare fjäder blir styvare, ju färre ringlor ju hårdare är den att trycka ihop.
För enkelhetsskull kan vi jämföra med en pilbåge. Om pilbågen är två meter lång så böjs den lätt, om den är 1 meter lång så är det betydligt jobbigare att böja den, right?

Slutsats, trottelfjädern borde bli svårare att trycka ihop...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jörgen Karlsson skrev:
2674858 Vi måtte prata om olika saker.
Men om det mot förmodan verkligen är så att du menar att en kapad fjäder är styvare så åsidosätter detta även Newtons princip om verkan och motverkan.

Ponera följande: Vi tar två helt identiska tryckfjädrar med längden 40 mm. Komprimerar vi båda dessa med säg 25% till 30 mm:s längd så generer de alltså samma kraft. Om vi nu kapar den ena fjädern i säg 4 delar på 10mm vardera så menar du alltså att en ihoptryckning på 25% av en av dessa 10mm långa fjädrar skulle ge en större motkraft än om man tryckte ihop den okapade 40mm:s fjädern med 25%?
Ponera då att du ställde dessa 4 st 10mm:s fjädrar ovanpå varandra så att de ånyo bildade en 40 mm lång fjäder. Skulle då denna 40 mm långa stapel
av fjädrar helt plötsligt erbjuda en större fjäderkraft om den komprimerades med 25% jämfört med den okapade 40 mm:s fjädern?

Mvh
Jörgen

Jag vet inte om vi pratar om samma saker men ja, jag hävdar att det är så. Men om du ställer dom på varandra igen så är du tillbaka där du började. Kolla den här lilla kalkylatorn: Om du matar in 40 mm okomprimerad och 30 mm komprimerad, lägger på 10 N så får du ett fjädertryck på 1000 N/m, om du kortar fjädern till 35 (den kan inte räkna med 30 eftersom det blir 0) med samma tryck så får du 2000 N/m...

http://www.efunda.com/DesignStandards/springs/calc_comp_k.cfm#calc

Jag är ingen fysiker men jag är en praktiker, och jag vet att alla dom dynojetfjädrar jag har bytt verkar ha samma godstjocklek, men dom är mycket längre än original, och när jag har bytt fjäder så går trotteln mycket lättare.

Nu är mitt minne lite kort också (åldern?) men jag har ett starkt minne av att när vi (för länge sedan skall tilläggas) kapade fjädrarna på min polares gamla 140 så blev den betydligt styvare i fjädringen, men jag kan vara helt ute och cykla här...:gnissla
Det är lite i samma anda som att folk tror att framgaffeln blir styvare när man förspänner den...

Jag kan ha helt fel men det känns inte som det med dom erfarenheter som jag har, men jag vill gärna ha klarhet i detta, om inte annat än för husfridens skull, frugan blir tokig på mitt mumlande om fjäderkonstanter och dylikt...:)
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Men.. han trycker ju inte med samma kraft eftersom fjädern är kortare. Låt säga att slaget är 50mm och fjädern kapad så den bara rör vid den under den sista mm, den kan ju omöjligt va hårdare den sista mm än den långa fjädern som är komprimerad 49mm innan den korta fjädern ens börjar röra sig.
Ta 2st kopplingsfjädrar och kapa den ena en bit, kläm dom i ett skruvstycke (en fjäder i varje ände) och se vilken sida av backen som går mest ihop. Det gör den korta, varje gång. Om du sen lägger ett par brickor imellan så båda fjädrarna är lika "långa" så kommer den korta fjäderna att bli hårdare att trycka ihop.
Allt handlar om hur mycket vi trycker ihop varje varv, hur lång fjädern är spelar ingen roll, det krävs samma kraft att trycka ihop ett varv 70% iallafall, är den hälften så lång så trycks varje varv bara ihop 35% om slaget är det samma. Fjädern vet inte hur lång den är :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Niklasinorr skrev:
2674917 Jag vet inte om vi pratar om samma saker men ja, jag hävdar att det är så. Men om du ställer dom på varandra igen så är du tillbaka där du började. Kolla den här lilla kalkylatorn: Om du matar in 40 mm okomprimerad och 30 mm komprimerad, lägger på 10 N så får du ett fjädertryck på 1000 N/m, om du kortar fjädern till 35 (den kan inte räkna med 30 eftersom det blir 0) med samma tryck så får du 2000 N/m...

http://www.efunda.com/DesignStandards/springs/calc_comp_k.cfm#calc

Jag är ingen fysiker men jag är en praktiker, och jag vet att alla dom dynojetfjädrar jag har bytt verkar ha samma godstjocklek, men dom är mycket längre än original, och när jag har bytt fjäder så går trotteln mycket lättare.

Nu är mitt minne lite kort också (åldern?) men jag har ett starkt minne av att när vi (för länge sedan skall tilläggas) kapade fjädrarna på min polares gamla 140 så blev den betydligt styvare i fjädringen, men jag kan vara helt ute och cykla här...:gnissla
Det är lite i samma anda som att folk tror att framgaffeln blir styvare när man förspänner den...

Jag kan ha helt fel men det känns inte som det med dom erfarenheter som jag har, men jag vill gärna ha klarhet i detta, om inte annat än för husfridens skull, frugan blir tokig på mitt mumlande om fjäderkonstanter och dylikt...:)


Jag vet inte om jag kan förklara bättre nu, jag som alltid tyckt att jag är pedagogisk för att vara civilingenjör. :gnissla

Tycker att Jojje gör ett gott pedagogiskt försök ovan.

Försöker med ett till exempel:
Att er 140 vart styvare med kortade fjädrar kan ha berott på att fjädern fått fördelaktigare hävarm tack vare annat läge på undre bärarmen vid den lägre markfrigången som uppkom vid kortningen. Den kortade fjädern kommer annars nämligen att komprimeras exakt lika många procent som den okapade, bara det att man nu har en kortare fjädringsväg dvs hjulet kommer att börja att komprimera den kortade fjädern med hjulet i ett långt högre läge i hjulhuset än tidigare, och därav naturligtvis uppnå den maximala fjäderkraften (dvs 100% komprimerad fjäder) efter en kortare sträcka än innan. Men så är ju inte fallet i ett trottelhus. Här är fjädringsvägen definierad, ovanför trotteln sitter sedan en förspänd fjäder, dvs den trycker ngt mot trotteln redan när denna står mot tomgångsstoppet. Om denna fjäder kapas så är det analogt med att minska på förspänningen

Jag tror att man måst lära sig se skillnad på procentuell komprimering och komprimering i mm. Att komprimera en lång fjäder med 25% (dvs till 75% av ursprungslängden och därmed uppnå ca 25% av fjäderns maximala kraft) kräver ju förstås fler millimetrar än det tar att göra likaledes med en kortad fjäder. Det kanske är detta som du menar?

Jag är övertygad om att vi pratar om olika saker, bara det att jag inte förstår riktigt vari missuppfattningen ligger :va

Mvh
/J
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kanske enas om att använda gängse begrepp på gängse sätt ? Det är ju därför dom finns liksom.

Begreppet fjäderkonstant (= fjäderns hårdhet) är lutningen på linjerna i Bearings figur.
Den talar om hur stor kraft som krävs för att trycka ihop en fjäder (ytterligare) en liten bit.
Mäts t.ex. i N/mm, eller kp/cm.
Utan att vara överens om ett så centralt begrepp går det inte att komma vidare.
Nå ?
/u
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ulf_lundin skrev:
2676675 Kanske enas om att använda gängse begrepp på gängse sätt ? Det är ju därför dom finns liksom.
Undra på att större delen av mc-åkarnar fortfarande tror att mer förspänning ger hårdare fjädring.
/u

:tummenupp

Vi kan väl enas om vissa grundläggande saker iallafall? Sen är åtminstone jag nöjd:)

1. En förspänd fjäder blir inte hårdare.

2. En fjäder som kortas blir hårdare
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Niklasinorr skrev:
2676680 :tummenupp

Vi kan väl enas om vissa grundläggande saker iallafall? Sen är åtminstone jag nöjd:)

1. En förspänd fjäder blir inte hårdare.

2. En fjäder som kortas blir hårdare
1) självklart, eftersom hårdheten är en fjäderegenskap, inte en monteringsfråga.
2) för mig lika självklart.
Den som tvivlar kan ta sin gaffelfjäder, en badrumsvåg och en tumstock och första mäta
vilken kraft som krävs för att trycka ihop fjädern 1 cm. Borde bli nåt kg eller 2.
Sen greppa mitt på fjädern och trycka ihop nedre delen 1 cm och avläsa kraften.
Lagom julpyssel. :)
/u
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top