Performance tuning of CV carbs

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ulf_lundin skrev:
2676689 1) självklart, eftersom hårdheten är en fjäderegenskap, inte en monteringsfråga.
2) för mig lika självklart.
Den som tvivlar kan ta sin gaffelfjäder, en badrumsvåg och en tumstock och första mäta
vilken kraft som krävs för att trycka ihop fjädern 1 cm. Borde bli nåt kg eller 2.
Sen greppa mitt på fjädern och trycka ihop nedre delen 1 cm och avläsa kraften.
Lagom julpyssel. :)
/u

Min sambo skule idiotförklara mej...:rolleyes: :D
 

Dr.Bike

Guest
jojje1963 skrev:
2675056 Men.. han trycker ju inte med samma kraft eftersom fjädern är kortare. Låt säga att slaget är 50mm och fjädern kapad så den bara rör vid den under den sista mm, den kan ju omöjligt va hårdare den sista mm än den långa fjädern som är komprimerad 49mm innan den korta fjädern ens börjar röra sig.
Ta 2st kopplingsfjädrar och kapa den ena en bit, kläm dom i ett skruvstycke (en fjäder i varje ände) och se vilken sida av backen som går mest ihop. Det gör den korta, varje gång. Om du sen lägger ett par brickor imellan så båda fjädrarna är lika "långa" så kommer den korta fjäderna att bli hårdare att trycka ihop.
Allt handlar om hur mycket vi trycker ihop varje varv, hur lång fjädern är spelar ingen roll, det krävs samma kraft att trycka ihop ett varv 70% iallafall, är den hälften så lång så trycks varje varv bara ihop 35% om slaget är det samma. Fjädern vet inte hur lång den är :)

EXAKT det jag säger ju!

Den kapade fjädern må vara styvare, MEN pga att den kommer jobba i princip i sin fulla längd och börja hålla emot trotteln med en BETYDLIGT lägre kraft än den inspända LÅNGA f.ö identiska fjädern, kommer det krävas en LÄGRE kraft (som jag sa) i varje givet läge på trotteln.

Sen att fjädern i sig är styvare övervinns som sagt av att den inte är lika hårt inspänd. (tar fanimej fram badrumsvågen Ulf!) :)

Jag tror vi talar om äpplen och päron nämligen. För bara för att den nya kortare fjädern kräver mer kraft PER hoptryckt längdenhet så kan inte trotteln gå tyngre totalt sett när man tittar på hur olika fenomen tar ut varann.

Om din teori Ulf stämmer, så skulle:

1. jag kapar fjädern SÅ mycket att den inte är för kort, utan exakt ligger an mot trotteln då denna är stängd. Ok?
2. Nya kortare fjädern antas nu trycka med 0N på trotteln. Ok?

Resultatet skulle i er värld bli: Trotteln går lättare i början än förut (pga utebliven förspänning) MEN den kommer i slutet av sin öppning (mot fullt) gå TYNGRE än original?

Säg bara ja eller nej, och jag ska acceptera! :lol
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nej, den kommer inte gå tyngre mot slutet, lättare hela vägen. Men skillnaden kommer vara störst vid låga öppningar. (Desto mer fjädern trycks ihop, desto mindre blir skillnaderna.) Snabb respons från låga varv/gaspådrag och relativt långsam på höga varv/gaspådrag, kanske resultatet blir av kapning.

Om förspänningen är 0 borde det finnas risk av trotteln rör sig endast p.g.a trycksignalens variation.

Mjuk fjäder med förspänning borde ge en annan (skönare?) känsla i gasen. Mer ett konstant motstånd än trögare och trögare ju mer man gasar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
Jag tror vi talar om äpplen och päron nämligen. För bara för att den nya kortare fjädern kräver mer kraft PER hoptryckt längdenhet så kan inte trotteln gå tyngre totalt sett när man tittar på hur olika fenomen tar ut varann.

Om din teori Ulf stämmer, så skulle:

1. jag kapar fjädern SÅ mycket att den inte är för kort, utan exakt ligger an mot trotteln då denna är stängd. Ok?
2. Nya kortare fjädern antas nu trycka med 0N på trotteln. Ok?

Resultatet skulle i er värld bli: Trotteln går lättare i början än förut (pga utebliven förspänning) MEN den kommer i slutet av sin öppning (mot fullt) gå TYNGRE än original?

Säg bara ja eller nej, och jag ska acceptera! :lol

Jag tror att det blir så som du säjer, det blir bara precis i början av slaget som det går lätt men det kommer att tröga till sej ganska snabbt, typ strax efter att trotteln börjat röra sej. Nu är det ju inga bilfjädrar vi snackar om här så skillnaden kan i bästa fall bli ganska liten. Men det finns en anledning till att dynojetfjädrarna är mycket längre än original, och där märks det stor skillnad redan innan man börjat borra upp hålen i trotteln.

Kontentan av att kapa av trottelfjädrarna borde bli en förgasare som är lite knepig att få till med en mer eller mindre progressiv rörelse på trotteln, kanske inte det man vill ha va?

Ja just det, som svar på din fråga, svaret i min värld är Ja!:)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag är säker på att Jörgen har rätt. Det kan aldrig bli tyngre om man endast kapar fjädern och sätter dit den på samma ställe som innan.
Däremot, om man lägger någon sorts distans på den kortade fjädern kan den bli hårdare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bearing skrev:
2677319 Jag är säker på att Jörgen har rätt. Det kan aldrig bli tyngre om man endast kapar fjädern och sätter dit den på samma ställe som innan.
Däremot, om man lägger någon sorts distans på den kortade fjädern kan den bli hårdare.

En förspänd fjäder blir aldrig hårdare, när vi förspänner så tar vi en del av slaget så att fjädern ligger i anspänning redan från början, då känns det hårdare. Förspänning höjer eller sänker bara inom vilket arbetsområde man skall låta fjädern jobba.

Om jag väger 90 kg och sätter mej på hojen så får jag säj 15cm frigång under kåpan. Om Albert som väger 130 kg sätter sej på min hoj så förspänner han ju fjädringen med sin tyngd när han trycker ner den till kanske 10 cm frigång, men fjädringen blir ju inte hårdare bara för att Albert kör min hoj. För att Albert då skall få 15 cm frigång så måste jag förspänna fjädern hårdare så att hojen höjs, men jag stjäl också slaglängd på fjädern innan den bottnar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bearing skrev:
2677319 Jag är säker på att Jörgen har rätt. Det kan aldrig bli tyngre om man endast kapar fjädern och sätter dit den på samma ställe som innan.
Däremot, om man lägger någon sorts distans på den kortade fjädern kan den bli hårdare.
Korrekt.

I CV-førgasarfallet finns det ingenstans under slaget (från tomgångslæge till fullt øppet) som den kapade fjædern utan mellanlægg skulle uppnå større fjæderkraft æn den okapade.
Mvh
J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Bearing skrev:
2676832 Nej, den kommer inte gå tyngre mot slutet, lättare hela vägen. Men skillnaden kommer vara störst vid låga öppningar. (Desto mer fjädern trycks ihop, desto mindre blir skillnaderna.) Snabb respons från låga varv/gaspådrag och relativt långsam på höga varv/gaspådrag, kanske resultatet blir av kapning.

Om förspänningen är 0 borde det finnas risk av trotteln rör sig endast p.g.a trycksignalens variation.

Mjuk fjäder med förspänning borde ge en annan (skönare?) känsla i gasen. Mer ett konstant motstånd än trögare och trögare ju mer man gasar.

TACK - då var det som jag trodde.
Och: Självfallet kapar man inte trottelfjädern så mycket att nollkraft i förspänning uppstår, utan detta var endast ett exempel Helge, för att verkligen få med ytterskotten i resonemanget.

Och som Niklas i Norr skriver, man vill nog inte ha en alltför proggressiv verkan på det hela, och det är ju därför fjädrar i kiten ffa är otroligt långa. (men mjuka)

Och som Jörgen konkluderar, så är det väl jag oxå försökt tänka.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Niklasinorr skrev:
2677586 En förspänd fjäder blir aldrig hårdare, när vi förspänner så tar vi en del av slaget så att fjädern ligger i anspänning redan från början, då känns det hårdare. Förspänning höjer eller sänker bara inom vilket arbetsområde man skall låta fjädern jobba.

Om jag väger 90 kg och sätter mej på hojen så får jag säj 15cm frigång under kåpan. Om Albert som väger 130 kg sätter sej på min hoj så förspänner han ju fjädringen med sin tyngd när han trycker ner den till kanske 10 cm frigång, men fjädringen blir ju inte hårdare bara för att Albert kör min hoj. För att Albert då skall få 15 cm frigång så måste jag förspänna fjädern hårdare så att hojen höjs, men jag stjäl också slaglängd på fjädern innan den bottnar.

Om man -før en given slaglængd- anvænder en kapad fjæder så kommer den kapade fjædern att -från begynnelsen av slaget till dess att den bottnar- att alstra en mindre fjæderkraft æn densamma hade gjort utan kapning.

Jag tror att språkførbistringen oss emellan beror på att ni inte har definierat med vad ni menar med "hårdare". Det ær någonstans dær som vi missførstår varandra tror jag.

Jag kan just nu inte komma på mer belysande exempel æn jag redan gjort tidigare i denna tråd.

Mvh
J
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
2677623 TACK - då var det som jag trodde.
Och: Självfallet kapar man inte trottelfjädern så mycket att nollkraft i förspänning uppstår, utan detta var endast ett exempel Helge, för att verkligen få med ytterskotten i resonemanget.

Och som Niklas i Norr skriver, man vill nog inte ha en alltför proggressiv verkan på det hela, och det är ju därför fjädrar i kiten ffa är otroligt långa. (men mjuka)

Och som Jörgen konkluderar, så är det väl jag oxå försökt tänka.

Kort sagt, alla har rätt...:tummenupp

Jag älskar demokrati!:D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Niklasinorr skrev:
2677770 Kort sagt, alla har rätt...:tummenupp Jag älskar demokrati!:D
Två helt fristående utsagor...
I en demokrati blir det rätt så fort tillräckligt många har fel; så icke här, iaf inte i rent tekniska,
fysikaliska frågor. Den illusionen vill jag helst behålla.

Om vi lämnar fjäderkonstanten och går vidare m fjäderkraften f trotteln så är jag tveksam
till att minska den så där utan vidare. Trotteln ska väl bara gå i topp vid max.effekt.
Det är väl det som är vitsen med cv ? Att insugsarean varierar alltså.
Måste ju gå ställa upp jämviktsvillkoret: trottellyft kontra flödet, där måste
(antar jag) trottelarea, fjädertryck(sfunktion) m.m. ingå. Fjädertryck + trotteltyngd
= trottelarea * undertryck vid hålet i trotteln. Och det senare beror av täthet o
strömningshast förbi trotteln. Och hastigheten beror av flödet och trottellyft.

Nån som inte glömt lika mycket härledningar som jag ?
(Som jag skrev i början av tråden, förstår egentligen inte cv-fuggar ordentligt. )
/u
 

Dr.Bike

Guest
ulf_lundin skrev:
2678015 Två helt fristående utsagor...
I en demokrati blir det rätt så fort tillräckligt många har fel; så icke här, iaf inte i rent tekniska,
fysikaliska frågor. Den illusionen vill jag helst behålla.

Om vi lämnar fjäderkonstanten och går vidare m fjäderkraften f trotteln så är jag tveksam
till att minska den så där utan vidare. Trotteln ska väl bara gå i topp vid max.effekt.
Det är väl det som är vitsen med cv ? Att insugsarean varierar alltså.
Måste ju gå ställa upp jämviktsvillkoret: trottellyft kontra flödet, där måste
(antar jag) trottelarea, fjädertryck(sfunktion) m.m. ingå. Fjädertryck + trotteltyngd
= trottelarea * undertryck vid hålet i trotteln. Och det senare beror av täthet o
strömningshast förbi trotteln. Och hastigheten beror av flödet och trottellyft.

Nån som inte glömt lika mycket härledningar som jag ?
(Som jag skrev i början av tråden, förstår egentligen inte cv-fuggar ordentligt. )
/u

Helt rätt Uffe!

Alla dessa faktorer skall samverka.
MEN!
Alltid detta men...
Det har visat sig att (av någon anledning jag inte vet, men kan spekulera i) originalfjädrarna är lite väl kraftigt tilltagna.

Det kan ha att göra med massor av saker och nu gissar jag:

- Man får en lugnare effektutveckling och en mer körbar hoj om man använder starkare fjädrar, så dessa verkar lite utslätande på allt för snabba/kraftiga trottellyft. (jämför oljedämparen i S:U och Stromberg)
Dessutom så slipper man den svacka som uppstår med vanliga trottelförgasare utan acc.pump, när man ger full pung på en nanosekund. D.v.s bara ren luft sugs in innan vakuumet hunnit byggas upp igen. Motorn storknar för nån sekund eller tre. Detta känner ni till som körde hoj förr.

- Man får möjligen bättre emmissionsvärden under hård acceleration, och det är ju fint att kunna visa upp för myndigheter när man typar hojar.


Så att kunna hitta den fjäder som tillåter trotteln att flasha upp tillräckligt snabbt, men inte FÖR snabbt blir nästa projekt!! :)
(häri ingår att lattja fram rätt stolek på hål som släpper in vakuumet i kammaren oxå)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ulf_lundin skrev:
2678015 Två helt fristående utsagor...
I en demokrati blir det rätt så fort tillräckligt många har fel; så icke här, iaf inte i rent tekniska,
fysikaliska frågor. Den illusionen vill jag helst behålla.

Det rätta skall väl var att i en demokrati så blir ingen nöjd?:tungan

Angående CV-gasare så är ju själva vitsen med dom att man får en lugn trottling av motorn där det mesta av registret går mjukt och fint. Däremot när man närmar sej toppvarv så sjunker trottlarna en aning på en CV-gasare, dessutom kan dom oscillera en aning, detta kan man se när man kör i bänk utan locket på luftburken. Varför det blir så kanske Ulf kan svara på?

Angående fjädrar så kan det ju inte vara helt omöjligt att hitta ett beggat Dynojetkit till din Blade Dr.Bike. Skippa allting utom fjädrarna, dom är helt okej om man vill få ett snabbare trottellyft.
 

Dr.Bike

Guest
Niklasinorr skrev:
2678217 Det rätta skall väl var att i en demokrati så blir ingen nöjd?:tungan

Angående CV-gasare så är ju själva vitsen med dom att man får en lugn trottling av motorn där det mesta av registret går mjukt och fint. Däremot när man närmar sej toppvarv så sjunker trottlarna en aning på en CV-gasare, dessutom kan dom oscillera en aning, detta kan man se när man kör i bänk utan locket på luftburken. Varför det blir så kanske Ulf kan svara på?

Angående fjädrar så kan det ju inte vara helt omöjligt att hitta ett beggat Dynojetkit till din Blade Dr.Bike. Skippa allting utom fjädrarna, dom är helt okej om man vill få ett snabbare trottellyft.

Jo jag tänkte på det... men beggade kit ser man inte var dag!
Så har du ett så...
Bara jag slipper sitta och göra egna fjädrar :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dr.Bike skrev:
2678240 Jo jag tänkte på det... men beggade kit ser man inte var dag!
Så har du ett så...
Bara jag slipper sitta och göra egna fjädrar :gnissla

Nu tycker jag att du är lite gnällig, lite fjäderstål och en liten tång, plättlätt...:tummenupp

jag har en polare som är inne i medeltidssvängen och har gjort en egen nätbrynja...tog ett år och väger 20 kg... :rolleyes: :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Niklasinorr skrev:
2678217Däremot när man närmar sej toppvarv så sjunker trottlarna en aning på en CV-gasare, dessutom kan dom oscillera en aning, detta kan man se när man kör i bänk utan locket på luftburken. Varför det blir så kanske Ulf kan svara på?.
Trottlarna borde gå i topp vid max.effekt. Ligger toppvarvet högre så borde dom sjunka innan rödstrecket.

Omöjligt (för mig) säga exakt varför dom oscillerar, finns ju hur mycket pulser som helst
som påverkar. Dessutom har dom ju uppenbarligen en distinkt resonansfrekvens, bestämd av
trottelns massa och fjäderns hårdhet (fjäderkonstant) (där kom den igen...). Lätt att räkna ut.
Räcker faktiskt att veta hur mycket trottelns massa trycker ihop fjädern. Omonterat alltså.
Bara att mäta :) Kanske enklare (stabilare) hänga trotteln i fjädern och helt enkelt
mäta resonansfrekvensen.
Jag har ingen aning om var den ligger. Upplys mig, tack.

F.ö. kanske ett transparent luftburkslock visar att trotteln oscillerar även då. :)
/u
 

Dr.Bike

Guest
Niklasinorr skrev:
2678592 Nu tycker jag att du är lite gnällig, lite fjäderstål och en liten tång, plättlätt...:tummenupp

jag har en polare som är inne i medeltidssvängen och har gjort en egen nätbrynja...tog ett år och väger 20 kg... :rolleyes: :D

Sant!
Det är ju bara linda egna! Flamhärda med svetsen och testa!
KOmpisen i Visby, han knypplar ringbrynjor han med och ja, jag kroknade lite under tyngden av en såndärina ringbrynja!
Såna skulle alla som väger under 80Kg tvingas ha under skinnstället när vi kör bana!!

ulf_lundin skrev:
2678616 Trottlarna borde gå i topp vid max.effekt. Ligger toppvarvet högre så borde dom sjunka innan rödstrecket.
F.ö. kanske ett transparent luftburkslock visar att trotteln oscillerar även då. :)
/u

Borde de?
Vid max acc när vakuumet maxas momentant borde de väl gå i topp, men att vakuumet skulle vara max under maxeffekten det vet jag inte om jag kan tro på bara sådär.
Givetvis KAN det sammanträffa, men jag tror inte det är en regel.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ulf_lundin skrev:
2678616 Trottlarna borde gå i topp vid max.effekt. Ligger toppvarvet högre så borde dom sjunka innan rödstrecket.

Jag trodde du visste det? Jag har pratat med en del trimmare om detta och det är bland annat därför som trottelgasare ger mer effekt på höga varv säjer dom. Jag har själv sett det med egna ögon men jag vet inte varför det blir så. Den förklaring jag har fått är att vacuumsuget ovanför trotteln inte räcker till på fullgas, att gashastigheten med fullt lyft trottel minskar något under trotteln och därför inte orkar driva trotteln hela vägen. Det kan ju varit något galet på just den motorn jag har tittat på men två olika trimmare som jag har pratat med sade samma sak?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Niklasinorr skrev:
2678663 Jag trodde du visste det? Jag har pratat med en del trimmare om detta och det är bland annat därför som trottelgasare ger mer effekt på höga varv säjer dom. Jag har själv sett det med egna ögon men jag vet inte varför det blir så. Den förklaring jag har fått är att vacuumsuget ovanför trotteln inte räcker till på fullgas, att gashastigheten med fullt lyft trottel minskar något under trotteln och därför inte orkar driva trotteln hela vägen. Det kan ju varit något galet på just den motorn jag har tittat på men två olika trimmare som jag har pratat med sade samma sak?
Vi säger samma sak tycker jag. Motorn andas inte längre lika bra, orkar inte dra i sig så mycket
luft som vid toppeffekten, och det styr ju kolvlyftet. Därför sjunker kolven lite.
(Ungefär som om du drog av gasen en aning medans motorn fortfarande håller max.varv,
driven av nedförsbacke eller bänkens svänghjul. Minskade flödet sänker givetvis kolven.
Lite överdrivet, men ett försök att illustrera fenomenet.)

Att/om trottelgasare kan ge mer effekt skulle möjligen kunna bero på att dom ger mindre tryckfall
på fullgas/öppning. Och den lilla skillnaden märks just när motorn ligger på gränsen själv.
Men nu väljer man inte alls samma storlek på cv- resp trottelfugge, och inte heller
cv för högsta effekt, utan för brett register o ekonomi.

EDIT: såg att du skrev 'gashastigheten minskar' v full öppning. Kan det vara så att
hastigheten förbi hålet i kolven minskar när kolven går i topp ? Pga nåt gränskiktsfenomen
eller dyl.
Inte så lätt skilja ur orsaken om man inte provar med förgasare som INTE öppnar
fullt vid max.effekt....
/u
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dr.Bike skrev:
2678213 Det har visat sig att (av någon anledning jag inte vet, men kan spekulera i) originalfjädrarna är lite väl kraftigt tilltagna.

Det kan ha att göra med massor av saker och nu gissar jag:

- Man får en lugnare effektutveckling och en mer körbar hoj om man använder starkare fjädrar, så dessa verkar lite utslätande på allt för snabba/kraftiga trottellyft. (jämför oljedämparen i S:U och Stromberg)
Dessutom så slipper man den svacka som uppstår med vanliga trottelförgasare utan acc.pump, när man ger full pung på en nanosekund. D.v.s bara ren luft sugs in innan vakuumet hunnit byggas upp igen. Motorn storknar för nån sekund eller tre. Detta känner ni till som körde hoj förr.

- Man får möjligen bättre emmissionsvärden under hård acceleration, och det är ju fint att kunna visa upp för myndigheter när man typar hojar.
Plus t.ex. att man accepterar större tryckfall över kolven (pga mindre öppning) för att
få högre lufthastighet (lättare bestycka ?) resp. mindre fugge som jobbar bra över större arbetsområde.
Dr.Bike skrev:
2678643 Vid max acc när vakuumet maxas momentant borde de väl gå i topp, men att vakuumet skulle vara max under maxeffekten det vet jag inte om jag kan tro på bara sådär.
Jag lever i tron att det är lufthastigheten förbi hålet i kolven som ger undertrycket
som lyfter kolven. Bernoulli's teorem mao. Åtminstone så fort kolven lyft lite från viloläget.
Och runt max.effekten dra motorn i sig mest luft (l/min), så därför borde (enl min tro) kolvlyftet
vara störst där. Tillfälligt, vid t.ex. plötsliga ändringar i gaspådrag, funkar det lite annorlunda.
Då har ännu inte kolven hunnit ställa in sig i det nya stabila jämviktsläget.
Är det nåt sånt du menar med 'max acc' ?
/u
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top