Pest eller kolera????

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Ska åka och titta på två bilar idag.
Renault Clio 97:a och en Opel Corsa 98:a

Har gått lika långt, ungefär samma utrustning osv... samma pris.

Vad ska jag köpa??? Och varför i så fall?
Hört att Corsa har billigare reservdelar..?!

Bifogat

• clio.jpg
    clio.jpg
    55.6 KB · Visningar: 66
  • corsa.jpg
    corsa.jpg
    38.6 KB · Visningar: 58
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag har haft en Clio ett tag. Var väldigt nöjd med den men kan inte jämföra den mot Corsan då jag inte vet nåt om den.

Följ ditt hjärta o ta den i snyggast färg ;)

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Morsan min hade en sån där äcklig corsa... undvik i yttersta mån!
Inte nog med att man känner sig smutsig av att köra den - kvalitén var hopplös och den är obehaglig att titta på, speciellt på de blekta bakskärmarna som alla har.

Clio har jag ingen erfarenhet mer än att jag vet att den kommer från frankrike vilket drar igång den stora varningsklockan för kvalitén.

Jag hade tittat på Golf eller Polo i den årskullen/storleksklassen.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag skulle ta Corsan, tjejen har en sån och är helnöjd.

Jag personligen skulle inte vilja ha något Franskt, punGt.

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jaha du. Jag har ägt båda sorterna. Ungefär samma dynga, dock är det betydligt knasigare och dyrare fel på det franska hästgödslet.
Corsan har en kul finess, där slutar styrningen att fungera ibland. Du svänger men det gör inte hjulen. Så gjorde min några gånger men enligt Opel så gjorde den det inte:va . Den franska toklåste alla lås i olika ordning och sedan fick man byta dom var för sig. Jäkligt dyrt:huvet . Sedan rasade den där stora kransen som startmotorn skall häkta i, precis när man bytt till en ny för ungefär 10000 kr, rasade startmotorn av chocken för nya prylar i sin närhet. Allt innan bilen gått 10000 mil. Opel hade andra kul tillbehör som bränd stereo, trasig generator innan 4000 mil och det sedvanliga norska kromet (som förövrigt även var väl tilltaget på den franska). Glömde jag att nämna att jag fick byta båda drivaxlarna och knutar på renaulten innan 8000 mil.

Så mitt tips: Köp något annat för helsike! Skall du ändå välja någon så ta opeln, det är billigare att laga.

Edit: Såg lite fel, jag hade en nyare Renault än den du skall titta på. Men det borde väl bara betyda mer problem för dig kanske!

Last edited:

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Triumph Street Triple -09
På Clio får du byta hjullager o spindelleder stup i kvarten... Opel rostar kanske... men lite plåt o spackel e billigare än hjullager :tungan.. Köp en liten japan istället?

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
jo... den klingar i mitt huvud oxå:rolleyes:

Skämt å sido, som med alla gamla bilar får man kolla av skicket. Det finns bra och dåliga exempel av båda modellerna som du hör bara på de få som svarat här. Får man ett bra ex tycker man det är en bra bil. Har man däremot fått uppleva ett mindre bra ex, ja då är den bilen inget man rekommenderar.

Ska man ha en slit och släng bil så gör ju rost i icke bärande delar ingen större skillnad....värre är det när dyra delar börja leva ett eget liv....

Så känn, lyssna och var kritisk....:tummenupp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Hade gärna köpt en Felicia, men hittade ingen bra.
Så nu blev det Clion:yoparty

Kanonfräsch inuti och gick bra. dock lite matt i lacken... men det blir ju alla äldre röda bilar.:yoparty

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Hade gärna köpt en Felicia, men hittade ingen bra.
Så nu blev det Clion:yoparty

Kanonfräsch inuti och gick bra. dock lite matt i lacken... men det blir ju alla äldre röda bilar.:yoparty

Pimpa och sälj! :tungan

Har inte haft någon Clio, men hade en pippigul megané coupé förrut.
Den krånglade inte mycket. hade den i ca 2år, och det största ingrepp jag gjorde var byte av ett motofäste.
Bilen hade gått 16000mil när den byttes bort, och det som var illa med den var nog bara lacken. Klarlakad solid lack, där klarlacken släppte på flera ställen.

Mekaniska problem är nog inte det vanligaste på renault, det är nog främst som på många andra franska bilar, elektroniken som pajar.
Det är mycket elektroniskt styra funktioner även på de billigare modellerna.
Fuktigt klimat som vi har och bilar, i kombination att vi håller liv i gamla bilar länge i sverige gör nog att dessa problem uppstår.
Få bilar på marknaden är byggda för att hålla i 15-20 år.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy