Peter Sköld slutar köra RR!

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Nr:18 skrev:
Efter 31 säsonger har nestorn inom svensk RR beslutat sej för att lägga ner körningen. Dock lämnar han fortfarande dörren öppen för enstaka inhopp.
Läs mer på: http://www.svenskmotorsport.se/news_read.php?rid=3671
Kommer ihåg när Sköld svajade fram på en Suzuki 1000 i superbike
i slutet av 70-talet, krävdes en viss talang för klara av en 250kg
klump med gummiram.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Finns ett ganska långt reportage om honom i nyaste Bike som damp ner i brevlådan idag...väldigt läsvärt faktiskt.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
McFille skrev:
Finns ett ganska långt reportage om honom i nyaste Bike som damp ner i brevlådan idag...väldigt läsvärt faktiskt.

Ja det var ett bra reportage, fram för fler sådan i Bike!

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Tycker inte det känns särskilt vemodigt. Man lär ju se honom i depån på varenda tävling i alla fall och han kommer naturligtvis göra minst ett inhopp per år, så jag tror inte vi kommer hinna sakna honom alls.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Äntligen......... :brinnerup

Jag var rädd för Peter när jag som barn växte upp i RR depåer, jag tyckte han var en konstig gubbe efter att jag som 5-6åring hörde honom säga följande vid ett förarmöte på knutstorp:

Det är farligt att köra på denna bana när det har regnat för där är så mycket maskar som kryper upp på banan....

(Behöver jag tillägga att han hade glömt sina regndäck hemma)

I vuxen ålder har jag dock uppfattat honom som mycket trevligare och jag hoppas att han kommer att vara kvar i depåerna.....

Rossi1

Medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 900 RR Urban Tiger -95, VTR 1000 Sp-2 -2002
slutar

Äntligen..lägg sponsor pengar på yngre förare.

Trött på gamlingarna i Depån

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Rossi1 skrev:
Äntligen..lägg sponsor pengar på yngre förare.

Trött på gamlingarna i Depån

Jaha ... så jag antar att du tänker ha en mer framgångsrik karriär än Peter då?

Vet du vad ... när Peter började var det inga större problem med sponsorpengar .. det fanns knappt några att få så man fick jobba ihop till sina utgifter själv ..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det förvånar mig inte. Han blev varvad med besked på SM-deltävlingen i Superbike på Gelleråsen i somras och är inte skuggan av sitt forna jag. Det var ju inte mer än ett par år sedan som han fortfarande var skrämmande snabb. Speciellt på Sviestad. Ljudet av hans Ducati kommer att saknas.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nog har han bidragit till sporten genom åren allt. Och visst kommer man sakna ljudet från Duccen, om ingen annan slantar upp och fortsätter tävla med den. Men det är väl inte kostigt, någon gång måste man ju lägga av och varför inte göra det med hedern i topp!?

Edit: Stavfel!

// Niklas

Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Nyteknik skrev:
Det förvånar mig inte. Han blev varvad med besked på SM-deltävlingen i Superbike på Gelleråsen i somras och är inte skuggan av sitt forna jag. Det var ju inte mer än ett par år sedan som han fortfarande var skrämmande snabb. Speciellt på Sviestad. Ljudet av hans Ducati kommer att saknas.
Han blev väl ordentligt sjuk för ett eller ett par år sedan och har sedan dess dålig ork, var det nåt med lungorna? Har bara hört detta ryktesvägen dock... ljudet från duccen kommer definitivt saknas...

MC Doktorn

Guest
Kört 31 säsonger med massa SM tecken och något EM tror jag är respekt :Bugar

Fick tydligen ett par lungproppar när han var i Australien 20 timmars flygresa är inte riskfritt.
Mycket allvarlig åkomma är dödlig faktiskt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
2ono skrev:
Fick tydligen ett par lungproppar när han var i Australien 20 timmars flygresa är inte riskfritt.
Mycket allvarlig åkomma är dödlig faktiskt.
Att sitta still på flygplan är inte bra alls men jag hörde att det var någon infektion han fick. :va

sandstream

Guest
Körde han VM på Anderstorp någon gång i 500-klassen?

Reportaget i Bike var bra men de hade gärna fått ha en liten faktaruta med hans vinster genom åren.

Någon som har koll på hur Skölden står sig mot Lindén?

MC Doktorn

Guest
Neutral skrev:
Att sitta still på flygplan är inte bra alls men jag hörde att det var någon infektion han fick. :va

Vad vet jag :va men som strider påpekade var det i samband med pressvisningen av nya yzfr1 downunder han drabbades av lungproblem.

Nya nummret av skvallerblaskan BIKE framgår det.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Så sent som 2003 satt jag uppe på kullen vid bergskurvan på Sviestad och såg Peter Sköld hålla Christer Miinin bakom sig varv efter varv för att sedan köra i mål som vinnare.Starkt! Det året var han aspirant på totalvinsten i NSBK. När jag sedan såg honom på Sviestad året efter, 2004, var han inte skuggan av sitt forna jag, det syntes tydligt att lungpropparna tagit hårt på honom och ZX-10'an som han körde medan den nyinköpta Ducatin färdigställdes gillade han inte alls.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Körde han VM på Anderstorp någon gång i 500-klassen?

Reportaget i Bike var bra men de hade gärna fått ha en liten faktaruta med hans vinster genom åren.

Någon som har koll på hur Skölden står sig mot Lindén?

Bägge har väl en handfull SM-tecken och varsin vinst i 500 EM.(Sköld 1983, Lindén 1989).

Peter Sköld har ju varit lite av en gud i svenska RR-kretsar. Hatten av och hoppas han hittar nåt annat kul att göra.

sandstream

Guest
Någon som vet om Skölden varit med och kört 500 VM på Anderstorp (eller någon annan bana för den delen)?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Någon som vet om Skölden varit med och kört 500 VM på Anderstorp (eller någon annan bana för den delen)?

Ett par race i 500GP gjorde han. Har sett han på en video med samandrag från 500GP nått år (86?) där man ser en med texten "Sköld" på ryggen. Bl.a från GP.t på Reijka.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Ja han har kört 500 på Anderstorp ett antal gånger mellan 1979 och 1988. Under den perioden körde han 1-3 lopp i klassen per år, undantaget 1986 då han körde sex lopp.

Debut i GP gjorde han 1977 på en 250.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...