Peterpains busaturbo

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
hej

lite offtopic men anderssons turbobusa är i göteborg för en overhaul utav lackeringen
den har ju blivit lite matt i lacken med åren och av allt onödingt:tummenupp tvättande med ok s superavfettning.
sen ska den ju säljas så jag vill ha lite förslag på lackering och den som köper den kan ju nu få chansen att göra den väldigt personlig:kär,så kom med förslag nuView attachment 377609View attachment 377610View attachment 377611View attachment 377612

Vitt är ju faktiskt jävligt snyggt. Kanske med dekaler i silver och svart?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

idag skulle jag starta busn för att kunna lasta in den o åka till utställningen i halmstad,men startade den NÄÄÄÄÄ inte ett liv.kollade med dator och det stod crank missing så det var ju tur att jag köpte på mig en bunt med magneter.

ses i halmstad om ni vill005.jpg
 

Jojje62

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Blomstermåla
Hoj
KTM 129 SA -16, Suzuki M1800R -09, Hayabusa Turbo motor i bil
Hej

Autronic grejar väl original givarna?
Dom finns ju med i programet, kanske är värt en test i alla fall.

Har lagt många timmar på det här forums delen om ditt och andras byggen :tummenupp

Så förra helgen startade jag upp min egen Hayabusa turbo fast i en ram som inte välter så lätt :D
Kör med ett Vi-PEC V88 på den med standard triggers.

http://www.youtube.com/watch?v=kT7kiWVyQLo
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hayabusans givare är faktiskt ganska dåliga

Även om det tycks funka vid uppstart så är det STOR risk att det felar under last

Busagivaren gav med mätning med ociloscope 4 volt vid 5000rpm medans 1000R givaren gav 40 volt

Sen är det också mer safe med bara 2 triggerpunkter på varvet än busans 24

Ball bil måste jag medge:yoparty:yoparty
 

Jojje62

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Blomstermåla
Hoj
KTM 129 SA -16, Suzuki M1800R -09, Hayabusa Turbo motor i bil
Den är körd och mappad utan turbo.
Det problem som jag hade var att triggern ibland kunde missa när man körde på startmotorn.
så att den slog emot (hög tänd) men det löste sig med en särskild tändmapp som låste på 5grader när starten är aktiverad.
Sen när jag var och mappa den hos PPF så ställde Andreas upp trigger känsligheten.

Vad kan en std motor klara för ladd på E85 ?
Har spridare för ca 0,7-0,8 (725cc).
Men nu skall turbon av så den kan SFRO 2 besiktas i vår.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ja , standardbusamotor klarar väl 500 -600 hk
2 - 2,5 bar

Beror väl mycket på driftläget , en bil frestar väl på grejjorna betydligt mer

Men att ladda 1,5 bar ser jag inte som nått problem

Men betänk min varning angående triggern ,Det visar sig under last och kan ge dom mest konstiga fenomen

Jag har ju ändå hållit på med denna motor i 10 år och är inte ensam om problemen

Lambdasonden med den där placeringen utan fortsättningsrör lär väl inte visa nått användbart värde??

( inte menat som kritik bara välmenat påpekande )
 

doublebackRR

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Ort
Järfälla
Hoj
03,Suzuki,Hayabusa
Nu blir jag ju orolig!

Är det givare från typ 1000R 03-04 du använder?
Tar du bort tänder på orginalen eller använder du någon annan?

Hayabusans givare är faktiskt ganska dåliga

Även om det tycks funka vid uppstart så är det STOR risk att det felar under last

Busagivaren gav med mätning med ociloscope 4 volt vid 5000rpm medans 1000R givaren gav 40 volt

Sen är det också mer safe med bara 2 triggerpunkter på varvet än busans 24

Ball bil måste jag medge:yoparty:yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fräser bort tänder på busa orginal ( 24 - 1 ) hjulet

Triggern jag använder sitter på ALLA Suzuki UTOM Hayabusan

Gammla 1100R är flitigt använd

Man gör en klack som skruvas i blocket och drar nya kablar i eget utag i kåpan eller blocket ( föreslagsvis blocket)

INTE monteras i orginalkåpan DÄRFÖR att då kan man inte få koll på spelet i mellan sensor och tand på hjulet

Kamsynken bytes till Honywell Hallgivare för stabil signal
 

doublebackRR

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2011
Ort
Järfälla
Hoj
03,Suzuki,Hayabusa
Glasklart,tack för det!
Nu blev det lite mer att göra!

Fräser bort tänder på busa orginal ( 24 - 1 ) hjulet

Triggern jag använder sitter på ALLA Suzuki UTOM Hayabusan

Gammla 1100R är flitigt använd

Man gör en klack som skruvas i blocket och drar nya kablar i eget utag i kåpan eller blocket ( föreslagsvis blocket)

INTE monteras i orginalkåpan DÄRFÖR att då kan man inte få koll på spelet i mellan sensor och tand på hjulet

Kamsynken bytes till Honywell Hallgivare för stabil signal
 

Jojje62

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Blomstermåla
Hoj
KTM 129 SA -16, Suzuki M1800R -09, Hayabusa Turbo motor i bil
Ja , standardbusamotor klarar väl 500 -600 hk
2 - 2,5 bar

Beror väl mycket på driftläget , en bil frestar väl på grejjorna betydligt mer

Men att ladda 1,5 bar ser jag inte som nått problem

Men betänk min varning angående triggern ,Det visar sig under last och kan ge dom mest konstiga fenomen

Jag har ju ändå hållit på med denna motor i 10 år och är inte ensam om problemen

Lambdasonden med den där placeringen utan fortsättningsrör lär väl inte visa nått användbart värde??

( inte menat som kritik bara välmenat påpekande )

Jag får titta närmare på triggern, (är inte riktigt på det klara med vad det är för magnet som går sönder för peterpain)
Känns som att en trigger som bråkar eller går sönder är det sista man vill med tanke på placeringen i mitt fall = motor urlyftning.

Ljuddämpare och lite rör skall dit, men man var ju så sugen att prov starta :D

Tänkte om det är möjligt att ladda 0,7-0,8 på E85 utan att kompsänka ?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag får titta närmare på triggern, (är inte riktigt på det klara med vad det är för magnet som går sönder för peterpain)
Känns som att en trigger som bråkar eller går sönder är det sista man vill med tanke på placeringen i mitt fall = motor urlyftning.

Ljuddämpare och lite rör skall dit, men man var ju så sugen att prov starta :D

Tänkte om det är möjligt att ladda 0,7-0,8 på E85 utan att kompsänka ?


Kompsänkning är ett MÅSTE , bara dumt att försöka nåt annat det slutar bara på ett sätt

Min magnet har aldrig gått sönder , Jag får nog ta å kika lite på Pains instalation tror jag
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

det låter ju fint med lite handpåläggning av andersson så jag får nog lasta in hojjen i bussen nästa helg när jag ska upp o dricka öl hos andersson,kanske det blir en bänkning med mer ladd så man kommer över magiska 500 på hjulet.min tändmagnet sitter på 2 alubitar för att få rätt mått ut till tändpunkten och dom bitarna sitter med 2 skruv utifrån sen andvänder jag bara en av stålbitarna,alltså stål.magnet,aludistanser och jaghar försökt att inte dra skruvarna för hårt,sen drog jag ut kablarna i samma hål som original kablarna gick.

drar iväg kort på en andersson magnet o en pajjandepeterpainmagnet


så nu har jag på mässan i halmstad o babblat med mycket folk och det var riktigt kul tycker jag,träffade äntligen lahi med kompis,hade han kommit i lördags så hade jag ljugit ännu mer :tummenupp tack pratstunden allihop:banana

kollade även på en ny hayabusa o fick bra pris på den ny 2012 för 119.900 så vi får se men men det är ju så mycket stålar för jag skulle ju hellre köpa en billigt o sen trimma för 119 tysingar
 

Bifogat

  • 021.jpg
    021.jpg
    219.9 KB · Visningar: 198
  • 013.jpg
    013.jpg
    243.4 KB · Visningar: 263
  • 001.JPG
    001.JPG
    62 KB · Visningar: 244
  • 005.jpg
    005.jpg
    231.3 KB · Visningar: 212

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det var kul att ses och prata lite tryck och pys :) Tackar för det. Öl nästa gång? ;-)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

tack andersson för en go helg i bromsbänkens tecken,alltid lika roligt att vara hos er
och ännu roligare med ett bänkrekord:banana när man är med

peterpain
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top