Vad har du beställt av firman?
Vad har firman utfört för jobb?
Har du gett ditt medgivande att de får utföra extra arbete om de anser sig behöva det utan att informera dig?
Det kan vara svårt att bestrida det hela om du mer eller mindre bara har sagt "fixa veven" till dem.
Då blir det helt plötsligt öppet för tolkning och de kan mena på att om de inte utför ett visst jobb kan det inte ses som att veven är "fixad".
När jag lämnade in bilen för kamremsbyte så kunde inte mekanikern få loss vattenpumpen (som inte behövde bytas men var tvungen att monteras av) trots idogt arbete (som de inte debiterade för!) varpå han ringde upp mig och förklarade läget och frågade hur jag ville göra. Köpa en ny eller skita i allt, vilket i och för sig inte var ett alternativ men ändå. Jag kunde ju velat prova själv.
Nu har jag ju en viss bekantskap med mekanikern i fråga men det är så det ska gå till. Oförutsedda utgifter/arbete ska godkännas av kunden innan det utförs om man specificerat arbetet från början, annars blir det svårt att kräva kunden på pengar. Dessa ärenden slutar många gånger i domstol som så kallade FT mål, mål om små summor, vilket innebär både tid och ork från båda parterna samt kostnad för ombud. Du blir heller inte ersatt för förlorad arbetsinkomst oavsett om du vinner eller inte. Något som kan vara bra att tänka på. Samt att DU får åka ner till Skåne för att vara med på allt. De flesta av dessa målen förlikas men många går vidare vilket kan leda till ytterliggare kostnader, i synnerhet om det inte döms till din fördel!
Jag skulle ta kontakt med konsumentverket och ARN samt se över hur det ser ut med rättsskydd i dina försäkringar!
Det du kan göra efter att du snackat med ovanstående är att skriva ett brev till firman och förklara läget på ett sansat och konkret sätt. Ta med alla information du fått samt se om du inte kan få ut "domar" från tidigare fall.
Skicka brevet som rekommenderad post så kan de inte påstå att de aldrig fått det heller. Om de inte hämtar ut brevet kan det eventuellt vara till din fördel i en förhandling/rättegång.