Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt!
Åh vad glad jag blir av den här tråden! Den här trepipen hamnade verkligen i rätta händer!

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Distansrör

löjligt mycket tvättning med ok avfettning o tandborste sen isblästring o sen en vända med betningsmedel för rostfritt fifan vad det sved överallt när man gned med det

slänger in ett par kort på hur det såg ut från början oxå

View attachment 393440View attachment 393441View attachment 393442

Hej Peter,
Bilden av bottenplattan visar "problemet" med H1/H2 block-konstruktionen: då du sen drar "hård" (som de ska) de där långa M10x1,25 bultarna vid monteringen av motorn till ram, det finns inget som håller emot och hela motorblocket med vevaxel- osv linjerna kan bli böjda.
-jag skrev om samma i Classic Kawasaki, se http://classickawasaki.egetforum.se/distansror-till-h2-framre-motorfasten-t1952.html
(och faktiskt har fortfarande passande material kvar om du är intresserad).
-vid monteringen ska du också "shimsa" med lämpliga 10 brickar mellan motor och ram så att det blir inget alls glapp: det här är Kawasakis egen monteringsinstruktion som kom senare som "tillägg"; står inte i original workshop-manual, iaf inte i min ex. Det finns t.om Kawas reservdelar för 0.2 - 0.5 mm (tror jag) shims, men tunna 10 mm stålbrickor går att få tag, och "trycka in" så många som det finns plats för.
Slutresultatet med ett stadigt och rak motorblock och hård dragna bultar blir att hela ramen blir något styvare, och som jag tror och noterade, de karaktäriska handtags- och spegeldarrningarna minskade.
/Esko

Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
vilket bra tips
för jag har inte dragit åt med moment ännu och jag tyckte att det var bra med spel mellan motor o alla ram infästningar och jag har sett på ebay schims som ser ut som hästskor ungefär,är det sådana som ska dit o var original på dom lite nyare modellerna ???

jag kollar direkt på ditt inlägg och ser hur du menar och så återkommer jag :banana
mvh peter

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fy fasiken! Det finns inget bättre sätt att beskriva den här renoveringen!
Jag är en sucker för tvåtakt och kommer garanterat att skaffa mig ett par objekt vad det lider, och en sådan här tråd ger verkligen inspiration!

PErsonligen är RG500 det ultimata, men Kawa trepip har alltid haft en speciell plats hos mig sedan jag som 16-åring åkte 125-a till Västerås på Bike weekend och fick se gamla vässade trepipor från början av 70-talet köra skiten ur GSX-1100R som var det ballaste då.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fy fasiken! Det finns inget bättre sätt att beskriva den här renoveringen!
Jag är en sucker för tvåtakt och kommer garanterat att skaffa mig ett par objekt vad det lider, och en sådan här tråd ger verkligen inspiration!

PErsonligen är RG500 det ultimata, men Kawa trepip har alltid haft en speciell plats hos mig sedan jag som 16-åring åkte 125-a till Västerås på Bike weekend och fick se gamla vässade trepipor från början av 70-talet köra skiten ur GSX-1100R som var det ballaste då.

Där var jag och körde flera år i mitten på 80-talet med min H1 500 -73:a med H2 750-motor. Tillsammans med andra från Svenska Kawasaki Triples-klubben! Ja vi hade kul! :D

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Mit mitt fall var jag där så sent som 92 om jag minns rätt (dvs den sommaren jag var 16), men jag har några gamla foton från den resan som kanske skulle vara av intresse. Jag minns speciellt en gammal räv med mustasch och lite mysfett som körde en motivlackad 750 som var ruggigt vass. Den var enligt utsago på 170 hästar som nytrimmad, men veven hade slagit sig så han tippade att minst 20 hästar försvunnit. Hela cykeln stod och skakade/hoppade på tomgång, men han åkte ifrån nästan allt ändå :).

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Där var jag och körde flera år i mitten på 80-talet med min H1 500 -73:a med H2 750-motor. Tillsammans med andra från Svenska Kawasaki Triples-klubben! Ja vi hade kul! :D

I mitt fall var jag där så sent som 92 om jag minns rätt (dvs den sommaren jag var 16), men jag har några gamla foton från den resan som kanske skulle vara av intresse. Jag minns speciellt en gammal räv med mustasch och lite mysfett som körde en motivlackad 750 som var ruggigt vass. Den var enligt utsago på 170 hästar som nytrimmad, men veven hade slagit sig så han tippade att minst 20 hästar försvunnit. Hela cykeln stod och skakade/hoppade på tomgång, men han åkte ifrån nästan allt ändå :).

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
I mitt fall var jag där så sent som 92 om jag minns rätt (dvs den sommaren jag var 16), men jag har några gamla foton från den resan som kanske skulle vara av intresse. Jag minns speciellt en gammal räv med mustasch och lite mysfett som körde en motivlackad 750 som var ruggigt vass. Den var enligt utsago på 170 hästar som nytrimmad, men veven hade slagit sig så han tippade att minst 20 hästar försvunnit. Hela cykeln stod och skakade/hoppade på tomgång, men han åkte ifrån nästan allt ändå :).
Vad kul! Ja då var inte jag där och körde. Tror sista året jag var där med min hoj var 1988.
I denna 7 år gamla tråd brukar jag lägga filmer med vassa kawa trepipar när jag hittar filmer med läckert ljud!
Så sätter du på dig lurar och skruvar upp volymen kan du nog få lite flashbacks till trepiparna du såg
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?137459-H2-drag&highlight=

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
såja
nu har jag hämtat cylindrarna från borrfarbrorn :Bugar när kom så skulle dom svalna lite innan han skulle hona det sista så det var riktigt seriöst jobb tycker jag och kolvarna passade i hålen i allafall:tummenupp
fort som fan hem och fram med dremeln i ett slipstift som skulle vara till stål.
fick slipat av alla kanter insug avgas o överströmmarna oxå sen blev det en ordentlig tvätt i maskinen så nu kan jag säga att dom är klara för montering så blev det en liten tjyvkik med dom på motorn.

sen ska jag bara gå över kolvarna med våtslip o jämna till så dom blir släta o fina som en nyraka...:D nu känns dom som kärringens ben alltså som att sova ihop med en julgran.väntar nu på nya nållager innan dom åker dit för gott.väntar oxå på ett stort paket från japan med godsaker i

hörs sen

005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg011.jpg012.jpg

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Riktig fint job!!!!!! Ska renovera min ägen 500 motor, och vill gärna veta värt du har köpt lagar och så? Vet du om man kan renovera veven? Tycker det finns mycket glap åt sidorna på min

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Riktig fint job!!!!!! Ska renovera min ägen 500 motor, och vill gärna veta värt du har köpt lagar och så? Vet du om man kan renovera veven? Tycker det finns mycket glap åt sidorna på min

hej jonas
min vev rasade för att det kom ingen smörjning till mitt cyllen så jag skickade den till renovering till ebos utan att fråga efter pris det skulle jag aldrig gjort så den fick han behålla sen nog om det,dt finns en riktigt känd vevaxelrenoverare i england chriss appelby som gjorde min till bara en bråkdel av priset i sverige
nya lager på veven o tätningar nya lager på storänden av vevstaken och nya vevstakar så jag tror j att det är bra gjort.

hör av dig om du vill ha adressen till honom och tackar för att do kollar min h1 :banana

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
halloj

idag kom paketet från japanesien ett riktigt stooooort paket kärringen knäade lite tyckte jag när hon skulle ta ur det ur vagnen på posten så det var bara snabbt hem o slita upp o kolla woooooow sweet va nice detta kommer att göra hela hojjen tycker jag.det kom oxå alla nya vajrar i samma kartong

skål fan:fyllisar

003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vilket drömpaket att få/öppna:rock

Jag minns att de triplarna kostade några tusenlappar kring -86, iaf dem jag blev erbjuden som moppekille. Man skulle ha köpt några och sparat:)

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Vilket drömpaket att få/öppna:rock

Jag minns att de triplarna kostade några tusenlappar kring -86, iaf dem jag blev erbjuden som moppekille. Man skulle ha köpt några och sparat:)

man hade ju inga pengar så det gick ju inte att spara o vem visste att det skulle bli såhär:tummenupp

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
hej jonas
min vev rasade för att det kom ingen smörjning till mitt cyllen så jag skickade den till renovering till ebos utan att fråga efter pris det skulle jag aldrig gjort så den fick han behålla sen nog om det,dt finns en riktigt känd vevaxelrenoverare i england chriss appelby som gjorde min till bara en bråkdel av priset i sverige
nya lager på veven o tätningar nya lager på storänden av vevstaken och nya vevstakar så jag tror j att det är bra gjort.

hör av dig om du vill ha adressen till honom och tackar för att do kollar min h1 :banana
Klart jag kollar den,super fin är den. Du får gärna skicka hans adress till mig. Är lite sugen på att höra priset på ljuddämparna också. Har du evt tänd delar över?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin