Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
"All Kawasaki triples... ...are the same... ...horizontally split crankcases and individual cylinders, each with its own cylinder head"
(Triple Maintenance Manual - http://www.3cyl.com/mraxl/manuals/maint/section4.htm)

Måste ha varit någon annat cylinderblock som var svårt att trä över kolvarna...
Måndag morgon: Mot vårdcentralen!
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Hej,
Iom. du har en mätklocka och "tid", kolla gärna att vevaxeln har pressats rätt med jämn "120,0" graders delning: induktiongivaren är säkert rätt -då med varje cyll ska märket träffa presis som med ettan (3.45 mm innan TDC säger du). -nja skulle man hitta ett mindre fel, blir det en annan femma vad man vill faktiskt göra, större avvikelser såklart skulle bli en annan sak... Men iom jobbet -ställa och pressa- har någon gjort manuellt kan det vara värt att agera som den slutgiltiga kvalitetskontrollanten.. :)


-H1 topparna ska dras ju 2.1-2.4 kpm, med lite olja i gängan; 2.5 kpm är bra! (viktigt att då man drar i steg, man tar inte ett för litet steg som sista iom då går det åt pipan. Sista steget: t.ex från 1.8kpm +0.7 kpm. Alternativt man drar varje gång något tillbaka innan man vrider till ett momentsteg)

-jag antar och litar på att du var noggran med circlips då du monterade cyllarna med kolvar insatta, i vevstakar -så att det värsta inte händer då en circlip lossnar. (faktiskt hände mig en gång med en 50cc Puch, men som ursäkt, jag var tretton år då, och dessvärre hade bråttom :) -Lite enklare att pyssla med kolvbultar och circlips då man inte har cyllar som tynger på, men det finns ju flera rätta sätt att åstadkomma målet. :)
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fan va du skräms med veven så jag var nere i garaget nu o kollade och det stämde till 100% när jag drog runt motorn gött,sen passade jag på att lossa motorn igen för att kolla spelet och det ju inte bra alls.men det gick bra att pilla in brickor i alla motorfästen utom det översta bakre fästet.Bytte oxå slangarna på oljetanken dom gamla var så hårda

lite tack till vincent här oxå jag har inte läst manualen som du bifogade där hittade jag vilken väg kabelhärvan från motorn ska gå till batteriet det har jag letat efter på nätet.
ha det tills imon då ska elen kopplas tänkte jag.

005.jpg006.jpg007.jpg008.jpg009.jpg010.jpg
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Bra, bra! (ledsen om jag skrämde men värt ha veven nu dubbelkollat, iom du hade verktyget till hands)
--
-med de brickorna "shims" nu inpillade, då du drar muttrarna (M10-fin) kommer motorns alufästena ta allt tryck, ramen spänns inte alls. Jag skulle iaf rekommendera "håll dig inom den rekommenderade momenten, dra ej över". Ännu bättre om man orkade mäta att den öppna distansen mellan fästen inte krymper mera än högst någon enstak hundring då man drar -annars är det jäkla spänning i vevhuset (och t.om då i själva vevaxeln). Inte bra...
-jag har hört talas att några tripple-racerbyggare använde dubbla bultar, en på var sin sida istf långa som går genom hela och böjer. Men sådant innebär lite större förändring: man behöver fräsa plats i alun för de (in-sexa) bultskallarna - radikalt ingrepp för en originalhoj..
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
tripple-racerbyggare använde dubbla bultar, en på var sin sida istf långa som går genom hela och böjer. Men sådant innebär lite större förändring: man behöver fräsa plats i alun för de (in-sexa) bultskallarna
Skulle det inte funka att slipa ner en sida av bultskallen tills den har en plan yta jämnt med själva bultens yta?
 
Last edited:

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Skulle det inte funka att slipa ner en sida av bultskallen tills den har en plan yta jämnt med själva bultens yta?

Njaa, troligen det går oxå, något mera manuellt presisionslipning, 4 eller 6 gånger, beroende på ambitionsnivån. :) -jag har inte gjort detta och har ingen aning hur man monterade de dubbla bultar som jag hört talas om. Det finns ca 1.5 mm material på den trånga sidan i dom främre fästen - man behöver inte ens slipa till bultens nivå. Problemet är att sidan mot vevhuset är lite sned och rundad, man blir väl tvungen att tälja lite alu ändå för att för att få plats/inte spräcka något. Jag täljde så för de där distansrören med raka ändar som jag snackade.
(hur som än, om nån hade en lös h1/h2 block i garaget och ännu mera tid vore kul att veta sanningen: först montera tomma blocket ihop utan axlar alls, kontrollera vevaxellinjen med rak, passande finslipad stång/axel, sen dra de långa skruvar genom till moment som de ska och kolla om axeln fortfaran går att dra bort.. :)

-nu förstör jag/vi troligen Peters forum.. Ber om ursäkt, den här diskussionen borde vara under ett annat tråd, ska försöka nu hålla mig borta. :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hallojsan
det gör ju inget med lite annat babbel bara kul o det är roligt att läsa allt här.

ikväll har jag satt nya tändhattar på kablarna,demonterat kopplingen igen för jag hittade en bricka i en låda som jag kände igen från att jag inte hade satt dit den bakom kopplingscentrumet,luftburken har kommit på plats,nya bensinslangar o klämmor sitter där.kopplat all el men jag körde med batteriladdare för batteriet ska vara utan syra tills uppstarten.
det som är kvar är målning av alla motorkåpor,gummi som döljer överdelen på förgasarna.lite på frambromsen,tändboxar ja lite kvar med andra ord

ha det002.jpg003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg003.jpg004.jpg005.jpg
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Damndamndamn!:Bugar:Bugar Hur hinner du med? Ser bra ut!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fyfan. Det både går skitfort och blir perfekt. Snart startdags! Då vill jag komma o sätta näsan mot tjoröret..
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tjoröret var det ja men det får bli till våren då ska den igång jag lovar ska nog fan försöka slanga lite på 1 an
idag mattade jag ner lacken på motorkåporna så det blir färg på dom innan helgen sa lackarn det är fanrastiskt vad en låda öl kan göra för arbetslusten va

ha det

009.jpg
 

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Jag som tvåtaktsskadad och ny på forumet för idag har varit bänkad i någon timma och studerat din fantastiska renovering. Mycket trevligt att skåda! Hatten av!

Angående dyra vevaxlar till trecylindriga tvåtaktare har jag också fått erfara den "hårda" vägen med exakt samma kalldusch. Men faktum är väl att vissa lager och tätningar börjar bli svåra att få tag i till dessa rariteter, även utomlands. Redan där stiger priset på materialet. Många av de motorfirmor jag varit i kontakt med vill knappt röra en trecylindrig vev, medans 2 och 4 inte har varit några problem. Därav kan dom som "kan" ta ut rätt ordentliga suddar för att göra arbetet, har till viss del förståelse för att det kan bli dyrt eftersom att det är ett väldigt riktande, i och ur pressande innan en sån här vev blir bra - Det märks ju även väldigt fort om dom inte blivit bra med vibrationer som följd. Jag vill minnas att veven till min GT750 jag renoverade förra året landade på ca. 8000:-, då kunde jag ha kvar vevstakarna och lagren i storändan (vilket annars adderat minst 5000:- ytterligare).

Men men, vad gör man inte för att få inhalera lite blårök! :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
såja lit grejjer från lackpojken på jobbet idag
nu börjar den bli klar

002.jpg003.jpg004.jpg005.jpg006.jpg007.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fasen så snyggt :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

nu är hojjen på sin plats,jag har kopplat in batteriladdare till denoch tagit bort kablarna som går till cdi boxarna
så nu kan man ha ljuset på lite mysigt när man känner sig ensam hemma
nu är det bara att starta när man känner för det eller ja man måste fylla bensin o motorolja sen ska jag leta upp lite smådelar i vinter som jag saknar till den.

håll tillgodo med lite kort

001.jpg002.jpg003.jpg006.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top