Peterpains Kawasaki 500 mach 3 1970

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

nu är hojjen på sin plats,jag har kopplat in batteriladdare till den och tagit bort kablarna som går till cdi boxarna
så nu kan man ha ljuset på lite mysigt när man känner sig ensam hemma
nu är det bara att starta när man känner för det eller ja man måste fylla bensin o motorolja sen ska jag leta upp lite smådelar i vinter som jag saknar till den.

håll tillgodo med lite kort

View attachment 394854View attachment 394855View attachment 394856View attachment 394857

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fenomenalt! Det har varit en förmån att få följa detta projekt! Proffsigt och noggrant! Inga genvägar.
En vaken MC-tidning borde ta kontakt med dig och göra reportage om denna räddning av en av sporthojsvärldens kultmaskiner!

Last edited:

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
fan du är snäll jörgen
det var en bra ide med mc tidning kanske skulle anmäla pärlan till elmia nästa år
tack igen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
fan du är snäll jörgen
det var en bra ide med mc tidning kanske skulle anmäla pärlan till elmia nästa år
tack igen
Ingen orsak.
Det här är ju kärnmaterial för tex Classic Bike, i synnerhet som du har dokumenterat hela renoveringen, faktainsamlingen för en artikel blir ju enkel. Provade ringa en kontakt men inget svar. Kanske ute och åker hoj.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
På 80-talet, när jag körde trepip, så var jag ganska tjenis med personalen på dåvarande Flöter (Där MC-varuhuset ligger idag). Så vid en städning så fick jag deras kvarvarande kawa trepip-presentationsmaterial från 70-talet. Bla modellskyltar. Dessa limmades oftast på en V-vikt kartongbit som ett enkelt staffli, och stod bredvid årets nya cyklar när dessa presenterades på mässan och i skyltfönster hos återförsäljarna i Sverige. Så om din cykel är såld i Sverige kan den mycket väl ha haft en sån skylt bredvid sig när den stod i butiken. Flöter var ju (om jag inte missminner mig) generalagent för Kawasaki i Sverige, så i likhet med tex Philipsons för Mercedes, så tog Flöter fram presentationsmaterial på svenska för Kawasaki på den tiden.

Jag har alltså några (över 40 år gamla men oanvända) modellskyltar, bla just 500H1.

Visar även reservdelskatalogen för 500H1, men den har jag bara ett ex av.

Allteftersom jag följt den här tråden så bestämde jag mig för att du ska få en modellskylt för 500H1 när hojen blev klar, kan ju vara fint att ha på golvet framför hojen eller rama in. Ska du ställa ut på mässor kan du säkert göra kopior i en färgkopiator, så att ingen snor originalet. Gillar färgen på dessa skyltar, det är skrikigt 70-tal. H2-skyltarna är ilsket gula osv. PM:a mig din adress om du vill ha en 500H1-skylt, så postar jag den. Det är A4-storlek.

IMG_4658.jpg

Reservdelskatalogen med sprängskisser för 500H1
IMG_4659.jpg

Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Grattis till ännu ett proffsigt bygge!
Fint att den är helt i originalskick. I minnena från för 40+ år sedan fanns inte de "små" blinkersen etc. men nu poppar de upp igen, tack för det!

Nästa bygge? Kanske 750 trepip caféracer?
Med full motorbehandling och modernast möjliga komponenter i övrigt. Skär och svetsa i originalramen där det är nödvändigt, bästa funktion går före originalutförande. Ett slags tvåtakts stridsyxa som skrämmer tarminnehållet ur alla på fyrtaktare.

Vi vet att du kan...

Last edited:

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
På 80-talet, när jag körde trepip, så var jag ganska tjenis med personalen på dåvarande Flöter (Där MC-varuhuset ligger idag). Så vid en städning så fick jag deras kvarvarande kawa trepip-presentationsmaterial från 70-talet. Bla modellskyltar. Dessa limmades oftast på en V-vikt kartongbit som ett enkelt staffli, och stod bredvid årets nya cyklar när dessa presenterades på mässan och i skyltfönster hos återförsäljarna i Sverige. Så om din cykel är såld i Sverige kan den mycket väl ha haft en sån skylt bredvid sig när den stod i butiken. Flöter var ju (om jag inte missminner mig) generalagent för Kawasaki i Sverige, så i likhet med tex Philipsons för Mercedes, så tog Flöter fram allt presentationsmaterial på svenska för Kawasaki på den tiden.

Jag har alltså några (över 40 år gamla men oanvända) modellskyltar, bla just 500H1.

Visar även reservdelskatalogen för 500H1, men den har jag bara ett ex av.

Allteftersom jag följt den här tråden så bestämde jag mig för att du ska få en modellskylt för 500H1 när hojen blev klar, kan ju vara fint att ha på golvet framför hojen eller rama in. Ska du ställa ut på mässor kan du säkert göra kopior i en färgkopiator, så att ingen snor originalet. Gillar färgen på dessa skyltar, det är skrikigt 70-tal. H2-skyltarna är ilsket gula osv. PM:a mig din adress om du vill ha en 500H1-skylt, så postar jag den. Det är A4-storlek.

View attachment 394867

Reservdelskatalogen med sprängskisser för 500H1
View attachment 394868

hej
det skulle passa jättefint med en sån där skylt till hojjen så en sådan tar jag gärna
och det skulle sitta fint med ett reportage i nån fintidning :banana

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Grattis till ännu ett proffsigt bygge!
Fint att den är helt i originalskick. I minnena från för 40+ år sedan fanns inte de "små" blinkersen etc. men nu poppar de upp igen, tack för det!

Nästa bygge? Kanske 750 trepip caféracer?
Med full motorbehandling och modernast möjliga komponenter i övrigt. Skär och svetsa i originalramen där det är nödvändigt, bästa funktion går före originalutförande. Ett slags tvåtakts stridsyxa som skrämmer tarminnehållet ur alla på fyrtaktare.

Vi vet att du kan...

det skulle sitta fint med ett 750 bygge nästa gång det byggs något och det kommer nu att bli något sådant
stora förgasare,portade cyllar med nya scishband vetifan hur det stavas,kollar lite efter en komplett motor på ebay sidorna så vi får se

ang blinker så var det inte original utan ett original tillbehör man kunde köpa till om man ville så du har rätt fast du är gammal typ 40+moms

ha det

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
ang blinker så var det inte original utan ett original tillbehör man kunde köpa till
Efter att sådant blev standardmonterat på allt menade en garagepolare att i ett nyköp ingick att direkt utanför på trottoaren (Friggagatan) med handlarens vinkelslip ta bort blinkers, speglar och annat onödigt och sparka ihop detta i en hög innan man åkte.

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Grattis Peter, mäktigt!! :)

"i väntan på några rörliga bilder med rök och ljud, på YT"... men ingen stress, vi orkar vänta :)

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
hej
jörgen har skickat en fin skylt som kommer bli så fin vid hojjen
tack så mycket igen

003.jpg

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Hej
Nu har jag hittat bilder på min 500 jag hade, bilderna är från -85.
Av kompissar kallad Röva darren eller Gröna faran.006.jpg005.jpg

Hojentusiasten

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Ducati 916SPS, Monster 1100S, Yamaha XJR1300, Suzuki T125 Stinger m.m.
Kawasaki H1 500 70 -05.jpgOerhört prydligt bygge peterpain :tummenupp Står själv med en 70:a Kawa 500 som jag önskar sätta fart på, men kommer nog aldrig komma i närheten av det du lyckats med. Vad ska du ha för att göra om det? :lol

peterpain

Gick med
9 Mar 2005
Hoj
View attachment 395727Oerhört prydligt bygge peterpain :tummenupp Står själv med en 70:a Kawa 500 som jag önskar sätta fart på, men kommer nog aldrig komma i närheten av det du lyckats med. Vad ska du ha för att göra om det? :lol

hej
tack så mkt för beröm:tummenupp,ta dig den tid du behöver för att göra i ordning din 500 det är värt allt när man hade klar eller sälj den till mig hehe:krama
kommer att följa ditt bygge om du lägger upp lite sköna bilder här

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...