Det är SWEDAC som gått ut med nya riktlinjer för fordonsidentitet. I USA så heter det "chassis number" och det sitter således på chassit. Dom använder sig som regel inte av ramnummer, men i Sverige så står det "ramnummer" och inte "chassinummer" så därför måste importören stämpla in ramnummer i hamnen. Detta görs regelbundet av generalagenter, men inte av "gråzons" importörer.
T.ex. så har inga Chevrolet Colorado eller Chevrolet S10 försetts rutinmässigt med ramnummer, utan det har gjorts i de enstaka fall där bilprovningen krävt det, eller om den enskilde importören har gjort det på eget bevåg. Enligt Klintberg & Way så fanns en rekommendation att sätta numret ovanför antingen främre eller bakre axel på höger sida.
Bilen behäftas med koden "identitet okänd" vid kontrollbesiktningen och då måste du göra en ny regbesiktning.. Det blir alltså som att registrera ett helt oregistrerat fordon enligt dom som jag pratade med på bilprovningen.. Det är väl det som är problemet, det blir inte bara en enkel tvåa. Jag hann backa ur lokalen innan dom började knappa på datorn och slapp helt detta, tycker dock synd om alla dom som kommer att rulla igenom besiktningen, betala 580:- för en besiktning där du får en enkelbiljett till registreringsbesiktningen och måste betala för detta också.
Se till att skrapa fram numret innan du besiktigar bilen nästa gång, detta är nytt för i år..