Piercing om man bara är 15år?

Skall min son få pierca sig?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tror en lyft plånbok gör mindre skada i långa loppet än en lyft hand. Så dina föräldrar gjorde kanske rätt ändå?

Min grabb är en duktig och snäll kille så jag har aldrig känt något behov eller lust till det senare. Han är inte superjobbigt tonårig heller. Tonårsdöttrar och cheyer i största allmänhet är säkert betydligt mer svårjobbade! :)

Säkerligen så är det så, jag kan ju bara tala för mig själv. Jag vet ju nu i efterhand hur jag INTE ska uppfostra mina barn. Jag skulle inte vilja att mina barn beter sig som jag gjorde när jag var tonåring, även om mina föräldrar kanske inte kan lastas för allt...
Jag bara en gång som min pappa tog tag i armen på mig och röt i åt mig, och nu i efterhand så funderar jag fortfarande på varför han inte gjorde det oftare.

FAST, lyckas man från början så lyssnar ungarna på dig redan från början och är alltid snälla. Sån var min tjej under sin uppväxt så jag hoppas på att våra barn får lite av hennes gener och inte mina :D

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Det är väl ingen jävel som låter sin 4-åriga dotter ta hål i öronen!? Och även om det nu är det så är det ju en liiiiiten skillnad på hål i öronen och ring i ögonbrynet, eller så säg?
Fan, jag tycker även att vi ska införa skoluniform så att vi slipper se ungjävlar med brallorna nere vid anklarna eller lösaktiga småflickor som visar stringtrosorna. Ok, vore jag 15 år så skulle jag också vilja se sånt. Men jag skulle itne låta mina ungar se ut så.
Det är bara till det sämre att låta ungarna se ut och göra vad som helst.

Vilken värld lever du i? =)
Varenda svensson unge mellan 4-8 år har ju hål i örsnibben. :)
Och är det verkligen en sån jävla skillnad på öron och ögonbryn? Jag menar huvud som huvud och är man 15 bast så är ju polarnas åsikter dom ända som räknas. Jag sket iaf i vad gamlingarna tyckte när gjorde mitt!

Over n´ out! :yoparty

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag tänkte snarast på att ge ett allmänt propert intryck. Det är precis lika fel som att var & varannan slyngel ska bada med underkläderna på nu för tiden. Gärna med badbrallorna nere vid knävecken så att märket på deras dyra fina kallingar ska synas.

Håller med dig! Även om vi lever i ett upplyst samhälle blir man bedömd och placerad i ett fack om man har en piercing. Ögonbrynet kanske inte är lika illa som andra ställen i ansiktet men ändå.

Varför ge folk en anledning att se ner på en? Det är lättare att jobba i medlut än motlut!

Badbyx och även jeansenhängandesnerevidhalvaarselet-modet har aldrig fallit min grabb på läppen som tur är. F-J fult är vad det är!

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Håller med dig! Även om vi lever i ett upplyst samhälle blir man bedömd och placerad i ett fack om man har en piercing. Ögonbrynet kanske inte är lika illa som andra ställen i ansiktet men ändå.

Varför ge folk en anledning att se ner på en? Det är lättare att jobba i medlut än motlut!

Badbyx och även jeansenhängandesnerevidhalvaarselet-modet har aldrig fallit min grabb på läppen som tur är. F-J fult är vad det är!

Jo. Och förr så var det motbjudande med kjolar som visade knän och män skulle bära baddräkt.

Han är 15 år, 15!! Har har gott om tid på sig att visa upp sig från sin bästa sida.
Låt han göra lite skit nu så slipper man en massa undertryckt skit när han blir äldre. Man ska prova sig fram när man är tonåring och en piercïng är ju ett, i mitt tycke, en ganska harmlös handling då den som sagt går att ta bort.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Dock höjer jag ett varningen finger för att pierca högt upp på örat "där all brosk finns" väligt stor risk att man får ärrbildningar som växer sig som en knöl utanför hållet. Det ser inte så snyggt ut. Har hänt 2 kompisar.

Man trycker ut knölen, låter hålet växa igen och sen gör man om. Visst, jag fick ett ärr som var två mm i diameter (och lite större på baksidan där broskknölen åkte ut) men det är absolut inga problem att göra med ett häftstift eller liknande otyg. Bara man tvättar ordentligt. Jag fick iofs min knöl efter att ha betalt 300 kr för det, när jag gjorde det själv slapp jag det.

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
I Uppsala är gränsen 14 utan målsmans sällskap. Jag gör tragus/ näsa och brosk i öra och har gränsen 14 år. I framtiden kommer navel även och ev ögonbryn. På dom senare två kommer jag nog ha 16 års gräns iaf.
Jag skulle säga åt honom att vänta tills han är 18..vill han fortfarande då så visst. Just ögonbrynspiercingar ärrar fult när man låter dom växa igen. Kul nu inte kul sen!

Jag skrev att seriösa studios har åldersgränsen 16 år :mattias
Att ha 14-års gräns och dessutom utan målsmans tillstånd kan jag inte på något sätt se hur det är seriöst...
Finns det inte regler skrivna om ålder med? :va Har förr mig det var snack om det för några år sedan när piercingen var som störst... Eller?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
En språkresa är fan inte mycket att komma med :fakta

Oj ,jag missade att ta upp de där självklara sakerna som alla tonåringar har idag! :)

XBOX360
PS3
32" LCD TV.
Hemmabiosystem
Phetaste mobilen
2(!) datorer (kompisar som hälsar på måste ha en med!)
Moppe
Longboard (för 2000 spänn!)
99,3% märkeskläder (vad är det egentligen för skillnad på kläder och kläder?)

Nästan allt inköpt för sparade pengar, men vem har sparat det mesta av dem tro? :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
NEJ!

Det börjar med piercing och går snabbt vidare till dödsknark!!!!

Sonen har kommit hem med både ögonbryn och läpp piercad, givetvis gjort hemma hos någon kompis.
Den i ögonbrynet var han tvungen att ta ut för att kunna ha Rallyhjälmen, den i mungipan tröttnade han på.

Dottern har hål i öronen, som jag både har betalt och följt med och gjort när hon var 7

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det börjar med piercing och går snabbt vidare till dödsknark!!!!

Ja piercing är en inkörsport till heroin. Det tar bort nålrädslan och tre veckor senare suger de kuk i en gränd för en fix.

Kul att en äldre man från norrland är en av de minst gubbiga i tråden. :tummenupp

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Oj ,jag missade att ta upp de där självklara sakerna som alla tonåringar har idag! :)

Du har nog varit lite FÖR givmild. Ta ifrån honom alla grejjerna och säg att han får tillbaka det när han skriver under ett kontrakt där han går med på att aldrig pierca/tatuera sig eller testa starkare droger än hallonsaft :D

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
självklart ska han ha en piercing. Som sas tidigare så läker det ihop utan några större märken kan bli något litet ärr. Vad omvärlden tycker har jag inte märkt något av jag giorde 2 hål i underläppen samt töjde öronen för 1 år sedan vid 25 års ålder.
Jobbar som kundmotagare på en bilfirma och har inte märkt något från kunderna dock kollade dom väldigt konstigt på mig när jag hade mohowk de va inte axepterat av medelålders män och kvinnor.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
så vilken fjortis som helst kan komma in till dig o få en piercing utan att föräldern ens vet om det? låter ju klokt.. man har ju alltid vettiga tankar i pubertets-åldern.

På dom ställena jag berättade om ja. Åldern som studion tvärs över gatan har är 14 och dom är en seriös studio. Nu tar jag inte hål på några dramatiska ställen som sagt!

Jag skrev att seriösa studios har åldersgränsen 16 år :mattias
Att ha 14-års gräns och dessutom utan målsmans tillstånd kan jag inte på något sätt se hur det är seriöst...
Finns det inte regler skrivna om ålder med? :va Har förr mig det var snack om det för några år sedan när piercingen var som störst... Eller?

Dom hade 15 sedan blev det 14. Gissar att det beror på att slynglarna går och gör det på oseriösa ställen annars och det slutar med att dom kommer in och vill ha hjälp sen av dom seriösa.
Den studion jag pratar om är mycket bra och jag gissar att halva Uppsala har varit där. Den har funnits så länge jag kan minnas så nog är dom seriösa alltid! Frågan är om kunderna är det!

EDIT:

Nu har jag kollat och socialstyrelsen skriver följande:
Enligt
Socialstyrelsens tolkning faller även ingrepp som piercing/håltagning och
tatuering inom vårdnadshavarens bestämmanderätt. Om vårdnadshavaren
inte givit sitt samtycke får man inte göra ett sådant ingrepp så länge barnet
är omyndigt. Att barnet bedöms vara kompetent att förstå innebörden och
konsekvenserna av ingreppet tar inte över vårdnadshavarens yttersta ansvar
och skyldighet att bestämma om barnets personliga angelägenheter, ibland
även mot barnets vilja i de fall barnets bästa kräver det.

DOCK så har jag gått kurser av företagen som säljer smyckena och dom sade att 15 år är gränsen...nu blir jag osäker. Skall kolla upp detta. Har inte fått några arga samtal från föräldrar...men jag vill iof inte ha ngra heller :O

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Låt grabben pierca sig. Själv har jag haft alla möjliga piercingar, från ollon och bröstvårtor till tunga och några i läpparna osv, samtidigt som jag haft respektabla jobb. När man tröttnat tar man ur dom och ingen skada skedd!

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Stod inför samma beslut som du för några månader sen. Jag lät min son pierca sig i just ögonbrynet. MEN, han fick också lova att aldrig aldrig nånsin tjata om fler samt ingen ring, utan en liten söt stav. Utan den och inget annat, thats it. De har funkat bra. Och när den var nygjord skötte han de snyggt och höll de rent.
Jag har en dotter som är några år äldre, som inte gjorde som jag sa. Hon gick till studio, i mindre seriös tappning och fixa sina. Jag skällde naturligtvis, men vad skulle jag göra. Saken var ju redan gjord. MEN, där var mitt stora misstag. De hann bli 5 piercingar och typ 5 tatueringar innan hon var klar. Nu börjar hon iofs förstå varför jag skällde och blev fullständigt rabiat. Men de tog år.
Vad jag lärde mig? Kompromissa och mötas. Men på mina villkor som förälder. :)

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Ta ett seriöst snack med din son om han VERKLIGEN vill pierca sig. Kan ju vara en sak han "bara vill göra för att dom stora grabbarna gjort det" och han vill att ni som vuxna skall säga Nej. Så funkade jag i den åldern i allafall. :D

Om han kan förklara varför kan han väl få göra det. Som tidigare sagts så läker ju skinnet ihop om han skulle ångra sig vid ett senare tillfälle.

Jag har själv en piercing sedan några år tillbaka. Hålet blev inflammerat för ett tag sedan tog då ut smycket, och vips vad snabbt hålet läkte. Dock tryckte jag in smycket igen när inflammatinen lagt sig *ajajaj vad ont det gjorde*.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om du sanktionerar att han ser ut som en idiot så har du i samma stund sanktionerat att han beter sig som en.

Ungen ska se respektabel ut. Smycken i fejset ser ut som skit, speciellt på män. Säg att han ser ut som en jävla bög så ändrar han sig sannolikt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år