Piercing om man bara är 15år?

Skall min son få pierca sig?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Om du sanktionerar att han ser ut som en idiot så har du i samma stund sanktionerat att han beter sig som en.

Ungen ska se respektabel ut. Smycken i fejset ser ut som skit, speciellt på män. Säg att han ser ut som en jävla bög så ändrar han sig sannolikt.

Det borde bita :D

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tycker du ska låta han göra det. Det är väl ingen som reagerar på att en tonåring har en piercing nu för tiden. Vi lever inte på 50-talet. Den går dessutom att ta bort sen ifall han skulle tröttna på den.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
STRAFF?!
Det måste ju ha varit drömmen för en 16-åring med en morsa som inte tjatade på hela tre dagar:tummenupp

Håller med! Jag hade lätt rakat skallen när jag var 16 för att slippa tjat i 3 dagar! :D

Tycker att ingen annan har med att göra om det är fult eller inte, det är inget bra argument. Smaken är som baken..
Däremot kan piercingar göra att man utvecklar nickelallergi plus att det alltid finns en viss infektionsrisk och risk för fula ärr.
Kör han moppe? Isåfall är det ingen hit med ögonsbrynspiercing och hjälm!
Känner en kille som fastnade i hjälmen med sin och rev loss den! Aj!

Själv är jag piercad i :tuttar och det är ett ställe som både går att dölja och är lätt att hålla rent:tummenupp

Jo han kör en del moppe, det finns säkert skönare sätt att plocka bort en piercing med än hjälmen! :gnissla

De som har svårast att acceptera piercings och tatueringar är oftast personens föräldrar.

Edit: Min mamma grät en skvätt när hon upptäckte min första tatuering :näsblod

Hans farfar lär gå i taket (och igenom)! Fasen vet om man inte skall låta honom göra det bara för att se hur farsan reagerar. :hihi

Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Nickelallergi Nej. Dom använder kirurgisk stål. Samma metall som läkarnas verktyg är gjorda av pga av att det är det bästa.
Finns inget nickel i ett piercing smycke.

I ett vanligt örhänge osv finns nickel, men inte i en piercing smycke.

Jag körde mycket cross under tiden jag hade min i ögonbrynet och det var inga problem, värre med den jag hade i örat, den jävel fastnade jämt i innertyget på hjälmen.

En seriös studio ska ej använda sig av kirusgiskt stål (kom några nya rekommendationer för säkert nästan 10 år sen.. ingen lag men ändå).. De använder titan sedan många år tillbaka eftersom titan är den metall som kroppen uppfattar som vatten. Det är större risk att kroppen stöter ut piercingen ifall du använder kirugiskt stål. Titan är det bästa du kan använda... :D

Vilken värld lever du i? =)
Varenda svensson unge mellan 4-8 år har ju hål i örsnibben. :)
Och är det verkligen en sån jävla skillnad på öron och ögonbryn? Jag menar huvud som huvud och är man 15 bast så är ju polarnas åsikter dom ända som räknas. Jag sket iaf i vad gamlingarna tyckte när gjorde mitt!

Over n´ out! :yoparty

Det är inte riktigt samma sak med öra och ögonbryn...
Örat blir det inge tryck på eftersom det är en utstickande del som det bara är hål rakt genom...
Ögonbrynet är längs med kroppen och det blir tryck av smycket eftersom men läggare något mellan kroppen och skinnet typ...
Navel o ögonbryn är därför mer svårläkta än till exempel öron osv...´

O som svar på frågan i trådstarten.. Svarade ja... Men som många andra påpekat... Vänta tills han är 16 o ni kan göra det på något ordentligt ställe...
Själv har jag haft flera piercingar lite här o där.. Men det enda som finns kvar är hål i öronen...
O tatueringar har jag med... Min första gjorde jag tre dagar efter jag fyllt 18... Ska det göras ska det göras rätt på rätt studio... :D

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
En seriös studio ska ej använda sig av kirusgiskt stål (kom några nya rekommendationer för säkert nästan 10 år sen.. ingen lag men ändå).. De använder titan sedan många år tillbaka eftersom titan är den metall som kroppen uppfattar som vatten. Det är större risk att kroppen stöter ut piercingen ifall du använder kirugiskt stål. Titan är det bästa du kan använda... :D

Du hittar inte en "seriös" piercare som alltid använder titansmycken nånstans i Sverige. Det är 316L-stål som gäller förutom om man är extremt känslig av olika anledningar eller bara vill ha just titan.

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Du hittar inte en "seriös" piercare som alltid använder titansmycken nånstans i Sverige. Det är 316L-stål som gäller förutom om man är extremt känslig av olika anledningar eller bara vill ha just titan.

East street använder sig inte av kirurgiskt stål längre...
Sedan ett antal år tillbaka... Min första där gjorde jag med kirurgiskt stål...
När jag skulle göra nästa sa de att de inte använder det lägre som första smycke...
De säljer fortfarande det men till redan läkta piercingar...

Edit... Har iofs itne varit där på ett par år så det kan ju vara ändrat igen...
Det är väl samma med sådant som med att man ska inte äta chips för att man dör av det o sen ska man äta chips för man dör itne av det osv osv osv... :D

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
East street använder sig inte av kirurgiskt stål längre...
Sedan ett antal år tillbaka... Min första där gjorde jag med kirurgiskt stål...
När jag skulle göra nästa sa de att de inte använder det lägre som första smycke...
De säljer fortfarande det men till redan läkta piercingar...

Edit... Har iofs itne varit där på ett par år så det kan ju vara ändrat igen...
Det är väl samma med sådant som med att man ska inte äta chips för att man dör av det o sen ska man äta chips för man dör itne av det osv osv osv... :D

Jag har 12 piercings och samtliga är gjorda med 316L och på East Street. :rolleyes:

Vampyrtrollet

Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Jag har 12 piercings och samtliga är gjorda med 316L och på East Street. :rolleyes:

Ok... Som jag skrev tidigare..
Min första där var med kirurgiskt stål... Sen när jag skulle göra några till några år senare så hade de bytt o sa att de inte använde det efter nya rekommendationer...

Sen har jag inte piercat mig på flera år o de verkar ha bytt tillbaka...

gjorde fyra piercingar där med titan under tiden som de inte använde 316L...

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Kommer ihåg när jag var 16-17 och ville pierca mitt ögonbryn. Fick inte för min pappa men jag ville verkligen göra det, jag sa att så fort jag fyller 18 ska jag göra det.

När jag väl blev 18 gjorde jag aldrig det, förstod inte alls hur jag hade velat det. Skitfult!
Så här i efterhand är jag jävligt glad att jag inte fick.

Sen kanske jag hade låtit min son göra det och själv upptäcka hur fult det är. =)

malinhagg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2015
Hoj
skeppshult natur
På dom ställena jag berättade om ja. Åldern som studion tvärs över gatan har är 14 och dom är en seriös studio. Nu tar jag inte hål på några dramatiska ställen som sagt!

Dom hade 15 sedan blev det 14. Gissar att det beror på att slynglarna går och gör det på oseriösa ställen annars och det slutar med att dom kommer in och vill ha hjälp sen av dom seriösa.
Den studion jag pratar om är mycket bra och jag gissar att halva Uppsala har varit där. Den har funnits så länge jag kan minnas så nog är dom seriösa alltid! Frågan är om kunderna är det!

EDIT:

Nu har jag kollat och socialstyrelsen skriver följande:
Enligt
Socialstyrelsens tolkning faller även ingrepp som piercing/håltagning och
tatuering inom vårdnadshavarens bestämmanderätt. Om vårdnadshavaren
inte givit sitt samtycke får man inte göra ett sådant ingrepp så länge barnet
är omyndigt. Att barnet bedöms vara kompetent att förstå innebörden och
konsekvenserna av ingreppet tar inte över vårdnadshavarens yttersta ansvar
och skyldighet att bestämma om barnets personliga angelägenheter, ibland
även mot barnets vilja i de fall barnets bästa kräver det.

DOCK så har jag gått kurser av företagen som säljer smyckena och dom sade att 15 år är gränsen...nu blir jag osäker. Skall kolla upp detta. Har inte fått några arga samtal från föräldrar...men jag vill iof inte ha ngra heller :O

Vilket ställe syftar du på? Om du inte kan säga, ge åtminstone en ledtråd ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år