Pilot Power 2CT vs Maxxis Presa Sport MA-PS

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Om man vill ha märkes däck tycker jag dunlop e de bästa valet.

Håller med här. Har nästan alltid kört på Michelin men sen lurade Fursten på mig ett set dunlop och jag blev kär i dom direkt :)

Sitter o funderar på att köpa hem ett ser Maxxis jag med då framdäcket ska bytas i månaden.
Hur är det att blanda däcken? t.ex BT014 fram och Maxxis bak?

Tumregeln säger att man bör köra samma bak och fram, annars kan spårningen bli fel. Jag har råkat ut för det själv, kändes som hojen var ledad på mitten. Kommer dock inte ihåg vilka däck jag blandade.

Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Håller med här. Har nästan alltid kört på Michelin men sen lurade Fursten på mig ett set dunlop och jag blev kär i dom direkt :)

Tumregeln säger att man bör köra samma bak och fram, annars kan spårningen bli fel. Jag har råkat ut för det själv, kändes som hojen var ledad på mitten. Kommer dock inte ihåg vilka däck jag blandade.

Hmm kanske skulle köpa både fram och bak då, båda är vad jag förstått hårda på mitten och mjukare på sidorna så det borde ju funka tycker man...

Fler tankar på frågan?

Rammstein

Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Hmm kanske skulle köpa både fram och bak då, båda är vad jag förstått hårda på mitten och mjukare på sidorna så det borde ju funka tycker man...

Fler tankar på frågan?

En del däck är "spetsigare" än andra på mitten. Är väl mest det som gör att det felar.

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Om det är prisfråga som kan jag iaf rekommendera blocket. Köpte ett set beggade (som dock ser helt nya ut) Dunlop Qualifier för 1300kr. Då har man råd att byta både fram och bak :fakta

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Tänkte köpa på däckonline, undrar om det kan vara skillnad i kvalitet på samma däck?? har hört att samma märke kan vara tillverkade på olika platser i världen och där med kvalitets skillnad??
Olika lagrings tider??

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Tänkte köpa på däckonline, undrar om det kan vara skillnad i kvalitet på samma däck?? har hört att samma märke kan vara tillverkade på olika platser i världen och där med kvalitets skillnad??
Olika lagrings tider??

Har köpt Michelin-däck från nämnda sajt flera gånger och samtliga däck har varit tillverkade i Frankrike med tillverkningsdatum som varit max 4 månader tillbaks.

Jag jobbar inom bilindustrin (hoppas man kan jämföra) och vet att en och samma artikel kan tillverkas av olika leverantörer på olika platser i världen. Det finns dock alltid en kravspec på materialval och tillverkningsprocesser vilka måste klara utsatta nationella standarder (ex ISO, DIN eller EN) och har med all säkerhet likvärdig kvalitet vart det än tillverkas. Så enligt MIG behöver du inte oroa dig om kvalitetsskillnader.

De däckhandlare jag varit i kontakt med räknar däck som NYA upp till 2 år, men det är högst sällan nån firma lagerhåller produkter så länge.

Hoppas det går bra med ditt val! (Ett tips är faktiskt att det numera finns svenska sajter som säljer däck till likvärdiga priser)

Rammstein

Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Olika lagrings tider??
Däckonline har bra däck, likaså hojdäck.se :tummenupp

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Har köpt Michelin-däck från nämnda sajt flera gånger och samtliga däck har varit tillverkade i Frankrike med tillverkningsdatum som varit max 4 månader tillbaks.

Jag jobbar inom bilindustrin (hoppas man kan jämföra) och vet att en och samma artikel kan tillverkas av olika leverantörer på olika platser i världen. Det finns dock alltid en kravspec på materialval och tillverkningsprocesser vilka måste klara utsatta nationella standarder (ex ISO, DIN eller EN) och har med all säkerhet likvärdig kvalitet vart det än tillverkas. Så enligt MIG behöver du inte oroa dig om kvalitetsskillnader.

De däckhandlare jag varit i kontakt med räknar däck som NYA upp till 2 år, men det är högst sällan nån firma lagerhåller produkter så länge.

Hoppas det går bra med ditt val! (Ett tips är faktiskt att det numera finns svenska sajter som säljer däck till likvärdiga priser)

Det var just detta jag hade i åtanke. Att samma märke å model tillverkas på olika platser, (det var bildäck jag har hört om). Då var det tal om att det INTE var samma gummiblandning i samma däck.
Ville göra en jämnförelse med tanke på att online firmor har ett betydligt lägre pris.
Tack för infot!

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Preload

Surrade med någon förra helgen på denna tråd om att jag skulle återkomma med info om maxxis presa sport däcken.

Vår diskussion försvann, kanske var någon uppdatering på forumet ?

Men jag provade att ändra preloaden "fjäderförspänningen" släppte 2 varv fram, vart en aning bättre men är fortfarande besviken på Presa sporten att hojen vart så trögstyrd, tog bort det roliga på hojen enligt mig :(
Och Presa sport står väl för ett sportdäck :va

Däcken jag åkte på förr var Michelin Road-2 och sist Dunlop Sportmax D208.......

Men fästet verkar det inte vara något fel på men ändå känns gummit hårt och halt när däcket är kalla, fast jag kör inte med fullt nedlägg å fullt gaspådrag nu när asfalten är kall jämfört mot sommarn.
Fast det gör väl aldrig en på 40+ :D

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag köpte precis ett par maxxis presa sport. Får se om det är något att ha. Jag kör bara gata och hasr bara kört ca 100mil sporthoj så jag tror inte däcken är någon begränsning för mig.

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Jag köpte precis ett par maxxis presa sport. Får se om det är något att ha. Jag kör bara gata och hasr bara kört ca 100mil sporthoj så jag tror inte däcken är någon begränsning för mig.

Är vi så tröga tror du på 40+ :D

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Har lite funderingar kring dom här däcken.

Körde i snigelfart på Sturup Raceway efter att haft ett uppehåll på bana i nästan 2 år. Köpte Presa Sport nu i våras och har inte haft några egentliga problem med dom.

Det som jag är lite nervös över är just om dom släpper och hur pass snabbt dom blir varma. Jag precis som många andra har varit lite för gasglad vid något tillfälle och gjort en lowsider med Pilot Power och vill helst inte göra om samma sak med dessa. Kört på k2 innan utan några problem.

Några ideér, 2,2 o 2,2 en normal dag kanske?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Andra bandagen på Maxxisdäcken (Presa Sport) - h-vete vad de håller i. :) Inga knepigheter alls, och det gick rätt mycket hårdare den här gången. :hihi

/J

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
mmmm jag funderar oxå på att köra nåt i den stilen eftersom man inte vill att dom skall bli som smör i solen :gnissla

2.2 fram och 2.3 bak borde funka om det inte är öh +55 grader i skuggan

:banana

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
mmmm jag funderar oxå på att köra nåt i den stilen eftersom man inte vill att dom skall bli som smör i solen :gnissla

2.2 fram och 2.3 bak borde funka om det inte är öh +55 grader i skuggan

:banana

Mina blev väldigt klibbiga, och smetade rätt friskt, men inga underligheter med greppet (20-minuterspass med halvdant tempo ändå). :)

/J

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...