Pilot road 3 eller 4

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Har tryggt skrapat både pinnar och puckar i spöregn med Road5 förra året men även lyckats få släpp i väta. Handlar mestadels om gaskontroll. Skall jag köra fortare i regn behövs riktiga regndäck, men det är inget alternativ för gata.
Skulle köpt de senaste däcken. Så mitt svar på TS fråga är 4. Men köp hellre 5 om du har råd.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte nya sulor förra året och valde mellan PR4 och Road5 och det slutade med PR4 efter att ha läst en del på nätet om folk som inte var nöjda med sina femmor. Var hur de slets och hur sajpningen betedde sig samt att en del tyckte de var lite för riktningsinstabila (föll in i svängarna för mycket). Oklart om det är något som helst vettigt men jag hade haft PR4 bak och en trea fram sedan hojen köptes så jag fortsatte med 4 bak och satte på en 4 fram också.
Kör absolut inte extremt och har en modest VFR så det är inte något kraftmonster heller,
Risken med att läsa på vad folk tycker är att det är fler som ventilerar sitt missnöje än det är de som hyllar så det kan vara svårt att få en vettig bild av läget.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Personligen så skulle jag inte köpa någon av dessa däck alls, visst är dom bra till det du ska använda de till, dock hellre lägga på ett Michelin Pilot Power 2 CT. Anledningen är att sidorna på däcket värms upp fortare och du slipper att halka runt, Pilot rod 3,4, mm tar alldeles för lång tid på sig att bli uppvärmda, helt plötsligt när du lägger ned hojen tappar du fästet. Du får exakt samma långa hållbarhet men med bättre fäste ja har provat dom flesta, bara ett tips du gör precis som du vill och andra har säkert en massa åsikter men detta är vad jag har upplevt.

Det där påståendet måste jag nog syna.
Redan Pilot Road 2 klarade över 50 graders nedlägg (52 om jag inte minns fel) och det var inga problem alls att lägga ner ända till fotpinneskrap på bra asfalt utan minsta tillstymmelse till tveksamhet vad gäller greppet.
Det är också så att gatdäck inte är avsedda att köras varma. Tvärtom är dom faktiskt konstruerade för att ge grepp utan att vara varma och kan faktiskt ta skada och tappa greppet rätt brutalt om du får dom lite för varma.

Det är också så att Pilot Power enligt ohyggligt många människor inklusive Michelin själva har betydligt sämre livslängd än Pilot Road. Däremot tål Pilot Power lite mer belastning innan det överhettar.

Så jag misstänker att din upplevelse av att Road plötsligt tappar greppet är för att du antingen kör på taskigt underlag (läs grus på asfalt eller liknande) eller att du gör konstigheter som får däcken att släppa (typ plötsliga gaspådrag eller bromsningar under nedlägg)

Summa summarum. Ditt inlägg känns inte ett dugg faktabserat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Brooklyn S: Pilot road 3 har väl inte tillverkats på typ 4-5 år? ,De går alldeles utmärkt att inhandla.

Gundj: Inga däck från de stora tillverkarna kommer att få trådstartaren att halka runt och tappa fästet förutsatt att det är någon av de senare modellerna och inte något bortglömt däck sedan -89.
Ja svarade med gliring tillbaka Då det visst spelar roll att anpassa däcken till den typ av körning, Nä de är ju klart har man 84 HK å ska ner å spegla sig nere vid korv mojen så äre inga problem men som trådstartaren sa så han vill gärna bli bättre på kurvtagning å ja har tappat greppet vid ett flertal gånger med dessa däck utan att lägga ner knät i asfalten. Om de inte är nå problem me att köpa vilket däck som helst från de stora tillverkarna så rekommenderar dig personligen Shinko 005 lägg på dom på din Ducati, lycka till

Att dom inte tillverkats på 4-5 år (vilket faktiskt är korrekt) och att dom fortfarande går att köpa är inte motsatser. Det finns lager som köpts upp vet du. Däremot är det så att om du köper att Road 2 idag så är det garanterat minst 4-5 år gammalt eftersom man inte tillverkat några nya efter det.

Huruvida man har "bara" 84 hk eller 184 hk har väldigt lite att göra med huruvida man överbelastar däcket. Däremot är det ju såklart lättare att överbelasta däcket med en starkare motor men det kräver i grunden att du kör illa.
Och det går lätt att överbelasta även ett riktigt bra däck med en svag motor om du bara har tillräckligt dålig körteknik. För det finns ju samtidigt dom som kan köra som kan få en hoj med gatdäck typ road 3 runt en bana med kortare varvtider än dom flesta åstadkommer med allra värsta slicksen.
Att överbelasta däcken har väldigt lite att göra med motorstyrkan och allt att göra med körteknik. Lyckas du överbelasta däcken på gatan så är det kanske så att det finns utvecklingspotential vad gäller körtekniken. Det finns det faktiskt för oss alla.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Tack för alla svar. Jag tänkte passa på och ställa ytterligare en fråga. Skanstulls bil och däck erbjuder däckbyte för 400 kr om man kommer in med hela hjulet. Finns det något bra sätt att montera bort fram- och bakhjul på motorcykeln. Jag menar vad ska man ställa ramen på om man har avgasröret under motorblocket? Har ni några förslag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för alla svar. Jag tänkte passa på och ställa ytterligare en fråga. Skanstulls bil och däck erbjuder däckbyte för 400 kr om man kommer in med hela hjulet. Finns det något bra sätt att montera bort fram- och bakhjul på motorcykeln. Jag menar vad ska man ställa ramen på om man har avgasröret under motorblocket? Har ni några förslag?

Du har väl centralstöd på hojen?:va
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack för alla svar. Jag tänkte passa på och ställa ytterligare en fråga. Skanstulls bil och däck erbjuder däckbyte för 400 kr om man kommer in med hela hjulet. Finns det något bra sätt att montera bort fram- och bakhjul på motorcykeln. Jag menar vad ska man ställa ramen på om man har avgasröret under motorblocket? Har ni några förslag?

Depåstöd? Fram är modellen som lyfter i kronan att föredra framför den som lyfter under gaffelbenen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Med budget: Biltema depåstöd är billigt. Skrangligt, men klarar att användas av hobbyanvändare.
Eventuellt köper du bara depåstöd bak, och som någon sa, spännband i övre kronan/styret fram som man kastar över en regel eller nåt och hissar upp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
bustricket: lägg hojen på sidan på liggunderlag/madrass/flickvän, ta av hjulen. Oftast mår hojen (och ev flickvännen förstås) bättre av att ligga på ena sidan än på den andra, kolla det först.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Tack för alla svar. Jag tänkte passa på och ställa ytterligare en fråga. Skanstulls bil och däck erbjuder däckbyte för 400 kr om man kommer in med hela hjulet. Finns det något bra sätt att montera bort fram- och bakhjul på motorcykeln. Jag menar vad ska man ställa ramen på om man har avgasröret under motorblocket? Har ni några förslag?

Köp ett bra stöd som ABBA så kan du ha bägge hjulen i luften
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top