Inga problems med språket, jag funderade bara på om du menade deformering av toppen eller urdragning av pinnbultarna och det har du ju redit ut.
Och jag förstod givetvis att det var kpm som avsågs, jag bara sparkade lite lätt på Yngves smalben för att jävlas lite.
Jag brukar dels satsa på att dra bultarna djupt i vevhuset. Vill minnas att 2 ggr gängdiametern är minsta djupet som skruv ska dras i aluminiumgods, 1,5 ggr gängdiametern i stålgods. Tror att det är dessa djup som Bulten rekommenderar men jag kan slå upp det om nån vill. Dock är ju rekommendationer aldrig nåt annat än just rekommendationer.
Jag vet alltså inte säkert hur djupt man ska dra för att vara säker på att bultarna blir kvar men jag brukar alltid dra i bultarna med Loctite (typ 638 eller liknande höghållfast). Har dock aldrig testat att Helicoila gängorna men det var nog en god idé.
Problemet med djupt dragna pinnbultar är att bultens sträckning
inne i gängan gör att de olika gängvarven bidrar olika mycket till förspänningen. De översta gängvarven kommer att hålla i bättre men också deformeras först. När väl de gängvarven defomerats så flyttar sig problemet nedåt om inte förspänningen minskar tillräckligt mycket av deformationen (dvs av att bulten tillåts "krypa" uppåt). Vill minnas att Bulten alltså rekommenderade 1,5 respektive 2 varvs gängtag och att allt däröver tillför endast ytterst lite.
Men det är alltså ett tag sen jag läste detta så minnet kan svikta.
Kan nämna hur det är gjort på Alfa Romeo:
Nordmotorerna har (såvitt jag minns) samma bultdelning till topp som till ramlager och samma gängdimension. Jag tror att pinnbultarna går ända från ramlager till topp och är fastgjutna i mitten. Har aldrig hört talas om nån som dragit ur nån bult där.
Har iofs aldrig skurit upp ett block men är rätt säker på att det är genomgående bultar.
En vän till mig fixade vattenläck i toppackningen på sin Alfetta genom att dra toppen över 200 Nm, normalt moment tror jag ligger runt 120 Nm eller nåt sånt. Det höll så länge han hade bilen i alla fall. Dock inget att rekommendera annat än som nödlösning. Och såna har ju som bekant en tendens att bli långvariga om dom fungerar.