Piratebayrättegången

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Vad tror ni då? Kommer de åka dit eller gå fria? Förtjänar de att gå fria eller ska såna jävlar åka dit? Hur rätt känns det att de ifall de åker fast så får de betala mångmiljonbelopp i böter för att de håller på med någon som förhöjer livskvaliteten för miljoner människor samtidigt som tyskan betalar 100kkr för varje barn hon dödat?

Åsikter, fakta och allt möjligt om rättegången tack!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag lyssnade idag på rättegången live över sr.se, har svårt att se att åklagarn ska fixa detta. Rörig och oteknisk. Men det är konstigt nog bara politik. Men ha i åtanke att de som sitter i tingsrätten är typ 62år i medelålder så blir det fällande dom. I hovrätten blir dom friade. Min gissning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det enda riktiga är att dom går fria, annars ska varenda diriktör på varenda sökmotortjänst i hela världen åka dit för samma sak, eftersom det går att söka efter "pirat" material även med Google.

Tyvärr har det gått storpolitik i det hela, EU har klargjort att sverige måste fälla dessa herrar.
Sverige är för flata för att stå emot, vi har ju redan gett upp våra grundlagar.

Rörig och oteknisk.

Man kanske inte kan kräva att gubbar födda och uppvuxna på den tiden till och med radion var svartvit ska förstå något, men dom ska i alla fall kunna kalla in oberoende experter som kan förklara saker.

Det lär inte ske, dom kommer med en dåres envishet hävda att piratebay "sprider" material och har haft "möjlighet att plocka bort upphovsrättsskyddat material från sin site"

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
De kommer bli fällda men skadeståndskraven kommer inte att uppfyllas.

Jag är för ny teknik men anser samtidigt att man stjäl när man laddar ner upphovsrättsskyddat material om man inte väljer att betala för det.
Jag laddar själv hem så jag är en tjuv, inget konstigt med det eller dubbelmoraliskt eller dylikt.
Åker jag dit så får jag ta den smällen, jag ser lika allvarligt på det som att jag kör för fort med hojen/bilen eller jobbar svart lite då och då. Med andra ord inget allvarligt i det hela, det finns betydligt värre brott man kan åka dit för.

De *skivindustrin, filmindustrin med flera* ska lägga energi på att få till en fungerande lösning för alla parter, för uppenbarligen så är de så jävla dumma att detta bara är bra reklam för alla fildelare.

Och som sagt, om majoriteten av folket anser att det är ok att ladda ner så får man ju helt enkelt ändra på lagen då det trots allt är vi som bestämmer. Folkomröstning någon?

Och hur lång tid tar det innan vi kan surfa via servrar ute på en ö i Atlanten och på så vis få det lagligt? Någon form av kryphål kommer det alltid att finnas...

Edit/ Jag tror inte att de blir fällda på alla åtalspunkter men det känns som att medhjälp eller vad de nu kallade det ligger nära till hands.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det som pirate bay har gjort är väl inte olagligt egentligen? Att säga att piratebay, som tillhandahållit en sida över vilken man kan dela filer över internet, gjort något olagligt är ju som att säga att vapenbutiker är olagliga eftersom de tillhandahåller saker medelst vilka man kan ha ihjäl folk. Olagligt blir det först när någon missbrukar det som företaget tillhandahåller och gör något olagligt med det, och då är det privatpersonen som bör fällas och inte företaget. För mig veterligt kan man inte stämma affären som sålde ett gevär till den som mördade ens nära och kära bara för att de sålde geväret till personen i fråga (om nu själva försäljningen sköttes på laglig väg alltså).
Sen så kan det säkert komma någon sur jävel och gnälla på att de varit medskyldiga till fildelningen genom att förenkla den och yrka på att något form av uppviglande verksamhet förekommit...

Och som du säger så får man ju verkligen hoppas att det blir någon form av perspektivkorrektan straff om några alls, döms de till mångmiljonbelopp medan tyskan får böta 200 000 kr för att ha slagit ihjäl två ungar så... Är sveriges rättssystem precis som vanligt:huvet

Sen så gör det ju, som honkiie så klarsynt poängterat, en massa människor glada. Det är inte artisterna som förlorar pengar på fildelning, det är skivbolagen... Och de kännar nog med pengar ändå. Stick it to the man!

Skämt åsido, hoppas på att det går bra för grabbarna. De har inte gjort något fel, varken rent juridiskt eller etiskt (enligt min mening).

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det finns redan!

Jaså, berätta mer? Kan jag surfa helt lagligt via en ö ute i Atlanten och på så vis tanka hem upphovsrättsskyddat material här hemma i sverjet? Låter för bara för att vara sant, och varför har jag inte hört talats om det tidigare? Kan iofs vara för att jag inte tror att någon kommer knacka på hos mig och be om min dator...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hamnade på en fest med en chey, vi pratade lite och så, hon frågade om jag gillade Sahara Hotnights och jag sa "visst, jag har slangat hem allt dom har gjort" (det var på den tiden dom var unga och arga och gjorde bra musik), varpå hon skrattar och säger att hon är med i bandet.. :huvet

Sen frågar hon om jag inte ska planka in på några konserter så jag får se dom också..

Jag kände mig som ett lowlife, men jag LOVAR att kollar du 100 musikers Ipod's så hittar du musik som dom inte har köpt i 98 av dom.

Den människa jag känner som lägger mest pengar på skivor är samma kille som slangar hem mest.

Jaså, berätta mer? Kan jag surfa helt lagligt via en ö ute i Atlanten och på så vis tanka hem upphovsrättsskyddat material här hemma i sverjet? Låter för bara för att vara sant, och varför har jag inte hört talats om det tidigare? Kan iofs vara för att jag inte tror att någon kommer knacka på hos mig och be om min dator...

Flashback har sin lösning, Piratebay jobbar på en egen, det gör det inte lagligt att slanga hem, det ändrar bara din IP adress, vilket gör att IPRED inte kommer åt dig.

FRA kommer givetvis att kunna se att du slangar hem dvärgporr via en annonymiseringsproxy, men dom varken vill eller får lämmna dom uppgifterna vidare till IPRED

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
ett jävla spektakel är vad det är. säg att dom blir fällda, kommer det ändra något? nej, det finns fortfarande många sidor att tanka från.

man kan inte kriminalisera en hel generation ungdomar och då verkar de så desperata att de försöker sätta dit de som tillhandahåller en tjänst "bara för att".

hoppas killarna klarar sig undan, oavsett vad har dom redan vunnit eftersom rättegången inte kommer ändra på något.

Jag hamnade på en fest med en chey, vi pratade lite och så, hon frågade om jag gillade Sahara Hotnights och jag sa "visst, jag har slangat hem allt dom har gjort" (det var på den tiden dom var unga och arga och gjorde bra musik), varpå hon skrattar och säger att hon är med i bandet.. :huvet

jävla klant :pannkyss :D

:rolleyes:

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det senaste "beviset" för deras olagliga verksamhet var att dom hade tjänat pengar, Swedie, bränn genast alla kvitton från reklamintäkterna, för bannerförsäljning verkar vara olagligt!!!!

Det var ändå inte "ligga-läge" :D

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Säger som Bushido; Vad blir härnäst? Men samtidigt är det ju lite fel att snatta prylar.

Det senaste "beviset" för deras olagliga verksamhet var att dom hade tjänat pengar, Swedie, bränn genast alla kvitton från reklamintäkterna, för bannerförsäljning verkar vara olagligt!!!

Som sagt, de kommer förhoppningsvis inte bli betalningsskyldiga, de har ju personligen inte gjort något brott. Sen att andra använder deras info till att begå brott, ja men stäng ner internet då..

Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Det senaste "beviset" för deras olagliga verksamhet var att dom hade tjänat pengar, Swedie, bränn genast alla kvitton från reklamintäkterna, för bannerförsäljning verkar vara olagligt!!!!

ja usch det är hemskt. inte så att dom ens tjänat en krona på medlemskap osv. utan de har indirekt tjänat pengar genom reklamplatsförsäljning på de stora stackars filmbolagen räkning?! hur fick dom ihop det???

nån som har orkat bena igenom "legal" på TPB? riktigt kul faktiskt:
http://thepiratebay.org/legal

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
ja usch det är hemskt. inte så att dom ens tjänat en krona på medlemskap osv. utan de har indirekt tjänat pengar genom reklamplatsförsäljning på de stora stackars filmbolagen räkning?! hur fick dom ihop det???

Då borde dom andra sökmotorerna böta dubbelt, för där kan man ju faktiskt köpa sig en träff högt upp i listorna med rena pengar.

På PB tror jag inte att man kan köpa placeringar i sökresultatlistan.
Skulle IOFS vara kul om dom erjöd filmbolagen den möjligheten, "Lägg in en fejk-torrent och betala oss bra så slänger vi alltid upp den överst i listan, tids nog tröttnar ju folk på att slanga hem trasiga torrenter och köper filmen"

Men det kanske skulle vara en gnutta omoraliskt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har aldrig varit i kontakt med piratebay. Det känns ganskla perifert. Jag har bara hört talas om det iom artiklar om rättsprocesserna när jag ögnat igenom rubrikerna i tidningen.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä du är väl typ 100 år äldre än henne. Jag har en signerad skiva av dom, som jag fick gratis!

Näerå, dom har ju blivit tanter nu och spelar trallvänlig pop på senaste skivan...

Jag är faktiskt inte ens förti!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hoppas dom åker dit, med följe av alla andra jävla fildelare, är jag den enda som fortfarande HYR filmer & KÖPER CD skivor....??

Går ni in på Ica & tar maten utan att betala också?

Näe, men kunde jag så skulle jag hemifrån kopiera maten som finns på ica, helt utan att stjäla någonting, och äta mig mätt gratis.

Hade du otur när du tänkte?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Näe, men kunde jag så skulle jag hemifrån kopiera maten som finns på ica, helt utan att stjäla någonting, och äta mig mätt gratis.

Hade du otur när du tänkte?
Ja dra åt helvete vad jag skulle slanga hem mat. Det vore sjukt bra att kunna dela ut mat till alla i hela världen helt gratis också. Fast vissa verkar ju inte tycka det.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...