Piratebayrättegången

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns en svensk uppfinnare och konstruktör vid namn Per Gillbrandt (mannen bakom Volvo B18, och dom flesta Saabmotorerna) som fullkomligt spottar ur sig piratkopior, se själv: http://www.youtube.com/watch?v=pyVKsXjheCU

Dom kanske inte är fullstora och fullvärdiga med orginalen, men det är inte filmerna jag slangar hem heller...

Jag bjuder väl på den här också!

Bifogat

• Delad fil.jpg
    Delad fil.jpg
    9.6 KB · Visningar: 422
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag har aldrig varit i kontakt med piratebay. Det känns ganskla perifert. Jag har bara hört talas om det iom artiklar om rättsprocesserna när jag ögnat igenom rubrikerna i tidningen.

Tidningen?!? Som i skriven text alltså? Hur jävla gammal är du egentligen???

:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tidningen?!? Som i skriven text alltså? Hur jävla gammal är du egentligen???

:hihi

Jag prenumerar, på Svenskan fn, vi har även dagstidningar på jobbet. Helt i papper. Som prenumerant kan jag ju även läsa PDF-tidningen på deras hemsida, men jag vill ändå gärna ha papperstidningen genom dörrinkastet på morgonen. Det är spännande. Man vaknar med ett ryck av prasslet och tror för en sekund alltid att det är inbrott.:banana
Fast det är ju miljösvineri förstås, med papper alltså. :(

Jag tycker att Spotify funkar bra vad gäller musik, en kompis här tyckte jag skull prova det så jag fick en invite. Vanlig gratismedlem. Jag förstår alltmindre varför man måste kunna spara musiken, den finns ju ändå på nätet.

Men jag är åas ingen ägare av Ipod och allt vad det heter, jag lyssnar mest på musik när jag är hemma eller på jobbet från radion och sånt. Det är alltmer sällar som jag köper eller bränner musik för att "ha hemma". Det känns alltmer föråldrat. Däremot har jag en hel del vinyl som jag inte vill skiljas ifrån, men det är ju lite mer av en passion.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Hoppas dom åker dit, med följe av alla andra jävla fildelare, är jag den enda som fortfarande HYR filmer & KÖPER CD skivor....??

Går ni in på Ica & tar maten utan att betala också?

Vet du NÅGONTING om hur NÅGONTING fungerar ?
Om du rent tekniskt vetat hur tekniken bakom fungerar så hade du insett att inte någonstans har du ens i närheten av rätt i din jämförelse.

Det är lite synd att folk inte kan särskilja morötterna på ica och äpplena på konsum.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Du har rätt Mr Tekniksnille, jag är helt okunnnig.

Men faktum kvarstår väl att det handlar om att ni tycker att det är en mänsklig rättighet att kunna "dela med sig" av copyrightskyddat licensierat material till andra via nätet, eller har jag fel där också?
Handlar det inte om att kunna tanka ner filmer (eller musik) gratis istället för att betala för dom, som det alltid har fungerat?

förstår att gratis är jättegott, men någon gång måste festen ta slut.
Skratta så länge du kan Gottfried! :rofl

Bifogat

• Gottfrid_Svartholm__857362l.jpg
    Gottfrid_Svartholm__857362l.jpg
    14.9 KB · Visningar: 73
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Men faktum kvarstår väl att det handlar om att ni tycker att det är en mänsklig rättighet att kunna "dela med sig" av copyrightskyddat licensierat material till andra via nätet, eller har jag fel där också?
Handlar det inte om att kunna tanka ner filmer (eller musik) gratis istället för att betala för dom, som det alltid har fungerat?

Det finns säkert dom som tankar film,musik, böcker, mm just för att det är gratis. Men dom flesta skulle säkerligen betala för det, dock en lite mindre slant än vad bolagen plockar ut idag. Slå på MTV och kolla i 2 minuter, där skryter dom 24 timmar / dygn hur mycket pengar dom har, hur många AMG's, Cadillacs, mm.
Samtidigt som dom gråter i TV & tidningar hur fattiga dom är pga piraterna !?
Visst, det börjar dyka upp lite tjänster, typ Spotify, som verkar vara en bra tjänst. Vad gör dom då skivbolagen. Jo, vi inför samma löjliga regioner som fionns på DVD. VARFÖR kan inte jag få köpa samma musik som Alex i Australien ? Eller varför får jag inte se filmen samtidigt som dom i USA ?
Och berätta gärna VAR jag kan köpa skivor, alt.. ladda ner lagligt gammal musik från 60, 70 & 80-tal. Nä, sånt tjafs vill dom inte sälja. Du får nöja dig med den massproducerade skiten som säljs i butikerna och som spelas sönder fullständigt på varenda radiostation.
Upphovsrätt/copyright i 70 (SJUTTIO) år !!!
Inte ens läkemedelsindustrin har såna tider.

Vad gäller rättegången mot TPB så är det sorgligt att se att våra skattepengar går till sånt. Vilken jävla cirkus.
Oavsett vad som händer med TPB så kommer fildelningen att fortsätta. Det kommer ett nytt TPB om dom fälls.

Dufva

Guest
Näe, men kunde jag så skulle jag hemifrån kopiera maten som finns på ica, helt utan att stjäla någonting, och äta mig mätt gratis.

Hade du otur när du tänkte?

Om man hade kunna kopiera maten från ICA hade ingen köpt maten.
ICA hade gått i konkurs och det hade inte funnits någon mat kvar att kopiera.

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace

Skratta så länge du kan Gottfried! :rofl

Vad som utreds är inte huruvida det är olagligt att fildela eller inte. Det är självklart olagligt och straffbart att dela upphovsrättskyddat material, men det är inte det som rättegången handlar om. Det ska avgöras om TPB är skyldiga till fildelning eller inte när de i själva verket bara förmedlar torrenter och inget annat.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Spotify är en bra idé däremot, alla får en del av kakan.

Jodå, Spotify är en bra ide MEN...
Återigen så får skivbolagen spel och inför sk regionsindelningar.
VARFÖR VARFÖR VARFÖR????

Varför måste dom leva kvar på medeltiden ?

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Själv köper jag skivor och filmer kanske beror det på att jag inte vet hur man gör när man laddar ner? Eller orkar hålla på?

I sakfrågan har inte "branschen" hängt med i teknikfrågan men om det är rätt att sprida upphovsskyddat material? Nja inte direkt va?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag börjar bli så gammal & dammig att det faktiskt känns BRA att gå & hyra en film, jag uppmuntrar den lilla butiken runt hörnet, + bidrar med lite pengar till filmindustrin..polarna tittar på mig som att jag är dum i huvet...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Faktum kvarstår: 1. I bukten finns inget upphovsrättskyddat. Det är användarna som sitter på den datan. Inte sökmotorn. Liksom att man kan med hjälp av Google få tag i upphovsrättskyddat material. Exempelvis alla repböcker till hojjar. Visst, de är ju scannade så de är inte lika bra som orginalet. Skillnaden mellan en låt sökt i bukten och en repbok på Google? DE NADA!

Alla kanske känner till Astalavista? Där kan man SÖKA efter nycklar, koder och annat SKYDDAT som kan medföra att man kan nyttja licensprogram utan att ha köpt en licens (upphovsrättsbrott). Men finns denna DATA på sökmotorns servrar? ICKE!

Skulle Bukten bli fällda, har vi ett problem. Ett stort sådant. Då kan vi nog stänga ner SH också med tanke på alla länkar här finns till microfishes, serviceböcker osv. För att inte tala om alla bilder.

God morgon!

Edit: jag antar att robert rättfärdig (Biltmore) betalat för bilden i sin avatar? För inte har du väl själv fotat McQcueen?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man hade kunna kopiera maten från ICA hade ingen köpt maten.
ICA hade gått i konkurs och det hade inte funnits någon mat kvar att kopiera.

På Piratebay kopierar man ju varandras kylskåp.

Och visst, kan man kopiera allt i någon annans kylskåp så lär ju Billys Panpizza försvinna ur frysdisken på ICA, då man istället kan kopiera hjortstek med hasselbackspotatis..

Det som är bra överlever ändå!

Filmindustrin registrerade väl det bästa året någonssin, samtidigt med att piratbukten gjorde det...
Brittney Sperars har inte heller ansökt om socialbidrag i år...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...