Piratebayrättegången

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Du har rätt Mr Tekniksnille, jag är helt okunnnig.

Men faktum kvarstår väl att det handlar om att ni tycker att det är en mänsklig rättighet att kunna "dela med sig" av copyrightskyddat licensierat material till andra via nätet, eller har jag fel där också?
Handlar det inte om att kunna tanka ner filmer (eller musik) gratis istället för att betala för dom, som det alltid har fungerat?

förstår att gratis är jättegott, men någon gång måste festen ta slut.
Skratta så länge du kan Gottfried! :rofl

Då har du ju fattat någonting helt åt helvete fel.
Hela detta inlägget visar ju att du inte vet ett skit om vad du uttalar dig om.

vi kan börja med "ni" vilka ni ? vilka är dessa NI du pratar om.
är det jag ? nej jag tror inte det. är det någon annan ? förmodligen.
förstår du skillnaden ? uppenbarligen inte.

Pirate bay har faktiskt inte gjort något fel och det spelar faktiskt inte någon roll vad du tycker om det, rent tekniskt har de inte gjort något fel.
sedan att det finns en helvetes massa matrial som är copyright skyddat som delas ut via torrents det är faktiskt en helt annan sak.
Då får du ju gå på de som delar ut det matrialet.
Lika lite som du kan dömma alla ISP (ja du vet de där du köper abbonemang hos för att kunna komma hit o skriva av dig din okunskap) för samma brott lika lite kan du dömma pirate bay för att ha tillhanda hållit information om VAR du kan hitta detta copyright matrial.

om du frågar någon efter vägen till en bank och sedan rånar banken, var den du frågade om vägen medverkande i rånet ?
skulle han någonsin bli dömd för det ?
skall vi dömma alla kartföretag/telefonböcker/bankerna själva för att de visar vägen till bankerna som blivit rånade ?
knappast. Det kan nog tom du fatta.
varför skall vi då göra det med pirate bay.

Nu låter jag som värsta pirate bay ivraren vilket jag definitivt inte är.
använder inte ens torrents över huvudtaget.
men du kan inte dömma dem för det du säger i din text ovan.
tekniskt sett har de inte gjort något fel.
Tekniskt sett finns det inte copyright matrial på deras servrar, men det finns en vägbeskrivning till var man kan finna detta copyright matrial.
lika lite som du kan dömma någon för att de svarat på var banken finns så kan du dömma dessa för att de svarat på frågan var finns det o detta matrialet. Där är saken punkt.

Sedan finns det ju då en helvetes massa upphovsrätts skyddat matrial.
varför då ? ja det är ju igentligen en helt annan fråga.
vad är det som gör att det finns det ?
tja är man så jävla dum att man väljer att ta X kronor betalt för ett verk som folk i allmänhet anser vara värt Y kronor så får man ju faktiskt skylla sig själv när folk väljer att göra en kopia på det själva istället.
Motiveringen är skillnaden mellan X och Y och om den är oskäligt stor så är också motiveringen det. Det fins ett direkt samband där. Det är inte så jävla svårt att förstå eller hur, det gör inte det mer rätt att göra kopior men det är en stor del av själva orsaken.

Sedan kan man fråga sig att eftersom jag nu betalar en tilläggs avgift på alla medierna som jag köper som kan spara musik oavsett vad jag skall ha det till har vi inte då redan betalt för musiken ?
vad tycker du ?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
hahaha
Ingen av dom nerladdningar som åklagaren gjort har gått via TPB's tracker
hahahaha !!!
Fredrik Neij drog en teknisk dragning ang.. detta och diverse metadata i torrentfilerna åklagaren visat.
Alltså, hur kan man som målsägande missa något sådant ??
Vilka #¤% jubelidioter dom verkar vara på åklagarsidan.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
De bör åka dit så det visslar. De har medvetet hjälpt OCH SÅLT medel att begå brott.

Om någon medvetet säljer in färdiga brottsplaner, anordnar möten mm så visst är de medskyldiga? Hade de aktivt ansträngt sig för att för att stoppa brotten som utförts med deras produkt hade det varit en annan sak. Men vi vet alla att de istället uppmanar folk att bryta upphovsrätten. Jag menar bots som slänger upp releaser... det har de säkert ingen aaaaaning om :rolleyes:

Det riktigt äckliga med PB är att de tjänar pengar på andra hederliga människors förlust. Mer parasit än så kan man inte bli. Att de sedan har ett politiskt mål med det hela är ju ungefär som att motivera skinnskallarnas framfärd i stan. Målet helgar medlen eller vilken skit man nu kläcker ur sig.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
De bör åka dit så det visslar. De har medvetet hjälpt OCH SÅLT medel att begå brott.

Om någon medvetet säljer in färdiga brottsplaner, anordnar möten mm så visst är de medskyldiga? Hade de aktivt ansträngt sig för att för att stoppa brotten som utförts med deras produkt hade det varit en annan sak. Men vi vet alla att de istället uppmanar folk att bryta upphovsrätten. Jag menar bots som slänger upp releaser... det har de säkert ingen aaaaaning om :rolleyes:

Det riktigt äckliga med PB är att de tjänar pengar på andra hederliga människors förlust. Mer parasit än så kan man inte bli. Att de sedan har ett politiskt mål med det hela är ju ungefär som att motivera skinnskallarnas framfärd i stan. Målet helgar medlen eller vilken skit man nu kläcker ur sig.

E du på riktigt ??

Vad har dom SÅLT ?
Och om du menar att dom tjänat pengar på reklambanners så tycker du med andra ord att Swedie är en lika stor parasit ?

PS förkortningen skall vara TPB, inte PB

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jag börjar bli så gammal & dammig att det faktiskt känns BRA att gå & hyra en film, jag uppmuntrar den lilla butiken runt hörnet, + bidrar med lite pengar till filmindustrin..polarna tittar på mig som att jag är dum i huvet...

Själv hyr jag massa film och visst känns det bra att stödja de lokala handlarna. Men de har inte öppet 24h om dagen eller så känner jag inte för att gå ut o hyra och då finns all världens filmer ett par klick bort.

Ang Pirate bay rättegången så är det bara tragist att mina skattepengar ska gå till att vara musik/filmbolagen till lags.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hela rättegången är fetmongo på ett annat sätt:

Oavsett om man är för eller mot fildelning, piratebay har inte brytit mot någon lag.

Piratebay delar inte ut något, piratebay är ett register endast, inga filer ligger på piratebay. Detta är ett slöseri med skattepengar, eftersom dom kommer att gå fria på den punkten.

Den som begår brottet är den enskilda användaren som delar ut filer och laddar ner filer. Eftersom filerna är det material som är upphovsrättsskyddat så kan bara brottet begås av fildelarna inte piratebay.

Men detta kommer att framgå under rättegången, pinsamt åklagaren, vilken mongomiss i åtalet.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Man kan säga att rättegångar är bättre på film...

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Det var en jävla tjöt om annonsintäkter..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Du har rätt Mr Tekniksnille, jag är helt okunnnig.

Men faktum kvarstår väl att det handlar om att ni tycker att det är en mänsklig rättighet att kunna "dela med sig" av copyrightskyddat licensierat material till andra via nätet, eller har jag fel där också?
Handlar det inte om att kunna tanka ner filmer (eller musik) gratis istället för att betala för dom, som det alltid har fungerat?

förstår att gratis är jättegott, men någon gång måste festen ta slut.
Skratta så länge du kan Gottfried! :rofl

Piraterna, eller rättare sagt Napster är pioniärer faktiskt. Film, musik, spel och för dito-hårdvarubranchen har jobbat för att skapa allt filbaserat. Man kan säga att de har skapat sin egen undergång så länge de inte vill anpassa sig till den nya verkligheten. Detta var oundvikligt, vad fan trodde De?!

Vad som en inskränkt 40-talist tycker ät rätt eller fel är föga intressant.

Det konstiga är att data/vidiospelsindustrin som har levt parallellt med problemet sen 80-talet omsätter mer pengar än filmindustrin och inte har några större problem med detta trots att det påverkar De i samma utsträckning...
Men eftersom det är en "ny" företeélse för musikbranchen så går man skallgång efter enstaka fildelare i stället för att sansa sig och göra något bra av det i stället.

Men så funkar väl människan, aggera först och tänk sen, bränn häxorna och kom sedan på att det faktist bara var cheyer, instalera etanolpumpar på världens alla mackar och producera miljontals etanolbilar och SEN komma på att det var dumt och att pengarna kunde ha satsas på fusionsforskning, osv

En dum 40-talist vill inte inse faktum och tror man kan lösa problemet genom att sätta dit nån eller kanske 2 personer medan en tänkande entreprenör alltid kan hitta sätt att tjäna på en situation...

Musikindustrin är i dag rutten och behöver en renesans och Jag tror "problemet" med nerladdning är en sjukt bra utrensning och då håller Jag själv på och jobbar med musik.

Folk tror att man i dag kan skriva en sång på sitt studentrum, lägga upp den på Myspace och sedan ramlar miljonerna in på kontot. Att man måste lägga ner energi på att repetera, representera, spela live, mm finns inte.

I en intevjuv Med Dave från Dave Matthews band så svarade han på frågan om vad han tykte om fildelning att: Vi har inte märkt av det så mycket, vi spelar ca 200 gig på ett år och drar in våra pengar där. om en 13-åring från Alabama laddar ner några sånger gör varken till eller från.

Hedliga människor, ujujuju:näsblod Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg. Fälls dessa två personer kommer det leda till? att två personer får sina liv förstörda, inget mer. Utgången av detta kommer att bli så att förr eller senare får man anpassa sig till den situation man själv skapat.

När dessa lagar skrevs om upphovsrätt, mm så fanns det stenkakor och VHS-band. Dessa lagar är inte kompatibla med samhället vi lever i dag. Allt är mjukvarubaserat och det krävs HELT andra åtgärder för att dra profit från den marknaden i dag och det kommer inte att förändras. Bollen ligger hos film/musikindustrin att reformera sig. Hur svårt kan det vara?

Rent historiskt har många av de handlingar som lett fram till stora förändringar i världen varit "olagliga".

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Borde man åtala Google?

Ja, om de systematisk och medvetet direktlänkar till illegala torrentfiler utan att ta bort dem på upphovsmännens och/eller deras agenters begäran. Tycker inte du det?

E du på riktigt ??

Vad har dom SÅLT ?
Och om du menar att dom tjänat pengar på reklambanners så tycker du med andra ord att Swedie är en lika stor parasit ?

PS förkortningen skall vara TPB, inte PB

Det ÄR Swedies ansvar att se till så att inget brott sker via hans site. Han sköter det fint vad jag har sett.

De förtjänar inte "The"... :)

Bollen ligger hos film/musikindustrin att reformera sig. Hur svårt kan det vara?

Att det är svårt är väl ganska klart. Annars hade det varit gjort.

Upphovsrätten handlar om människor RESPEKT för varandra och RÄTTIGHETERNA att bestämma över våra egna verk. Ledsen men jag kan aldrig rubba mig där.

Har jag gjort något som är mitt så ska jag diktera hur det ska användas och vill jag ha betalt när det används av andra så får de respektera mina villkor. Precis som med allt annat i livet.

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
TPB har inte gjort nåt olagligt, oavsett om det finns vissa som tycker dom är jättedumma. Rättegången är bara ett jippo, och som piratkillen dom intervjuade på morgonnyheterna sa så kommer tekniken att utvecklas och TPB vara historia innan det kommer att bli tal om nån fällande dom.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det ÄR Swedies ansvar att se till så att inget brott sker via hans site. Han sköter det fint vad jag har sett.
Skojar du? Finns ju hur många trådar om tv-licensbrott, fortkörning, fartkameror som helst. Enligt din misslyckade logik så är varenda gruppkörningstråd nog att sätta dit Swedie för att det alltid körs för fort på gruppkörningarna.

Det här exemplet är också på ett brott som kan få dödlig utgång. Tycker han ska stämmas på mångmiljonbelopp och kastas i fängelse.

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Ja, om de systematisk och medvetet direktlänkar till illegala torrentfiler utan att ta bort dem på upphovsmännens och/eller deras agenters begäran. Tycker inte du det?
torrentfilen isig är INTE olaglig på något sätt.
Att plocka bort något bara för att upphovsmännen TYCKER att det är fel = censur, och det vill vi ju inte ha. Eller ?
Vem skall isåfall bestämma vad som är rätt eller fel?

TukTuk skrev:
Nu var det ju att dom tjänade penar på reklam du hängde upp dig på i första inlägget, inte om det var olagligt eller ej.
Så min fråga kvarstår: Tycker du att Swedie är en parasit för att han får pengar från sina annonsörer ?

TukTuk skrev:
Att det är svårt är väl ganska klart. Annars hade det varit gjort.
ThePirateBay m.fl har ju lyckats under flera år. Varför kan inte mediaindustrin göra på samma sätt, fast med en "KÖP"-knapp vid varje torrent.

TukTuk skrev:
Har jag gjort något som är mitt så ska jag diktera hur det ska användas och vill jag ha betalt när det används av andra så får de respektera mina villkor. Precis som med allt annat i livet.

Självklart skall du få diktera villkoren själv, men du kan ju fan inte gråta om ingen vill köpa din skiva/film/whatever pga att du har så sunkiga villkor.

Du svarade inte heller på VAD det är som dom SÅLT.
Kan du inte svara nu då, snälla.

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
torrentfilen isig är INTE olaglig på något sätt.
Att plocka bort något bara för att upphovsmännen TYCKER att det är fel = censur, och det vill vi ju inte ha. Eller ?
Vem skall isåfall bestämma vad som är rätt eller fel?

Nu var det ju att dom tjänade penar på reklam du hängde upp dig på i första inlägget, inte om det var olagligt eller ej.
Så min fråga kvarstår: Tycker du att Swedie är en parasit för att han får pengar från sina annonsörer ?

ThePirateBay m.fl har ju lyckats under flera år. Varför kan inte mediaindustrin göra på samma sätt, fast med en "KÖP"-knapp vid varje torrent.

Självklart skall du få diktera villkoren själv, men du kan ju fan inte gråta om ingen vill köpa din skiva/film/whatever pga att du har så sunkiga villkor.

Du svarade inte heller på VAD det är som dom SÅLT.
Kan du inte svara nu då, snälla.

Om filen inte är mer än ett medel att förmedla teknisk information(dock transparent för användare) för att genomföra en illegal handling så är censur rätt ja. Filen har ju ingen annan funktion. Kan även ses som ett skydd för att stoppa tillfälligt giriga. Inte värre än ett bankvalv med andra ord.

Blanda inte in Swedie snälla. De tjänar pengar på folk som begår brott via PB och är medvetna om det. Reklam och annat säljer de direkt eller indirekt.

Dåliga villkor är ingen anledning till respektlöst beteende och krossade rättigheter. Det är fritt att välja att godta villkoren eller inte.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...