Piratebayrättegången

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
En annan grej: Vi betalar redan en sk kassettskatt som läggs på priset på tomma cd och dvd-skivor, mp3spelare, hdd-inspelare och annat. Vad fan finns den avgiften för om man ändå dras inför rätten om man slangar hem nåt olaglig? Jag har ju redan betalat för det, sort of.

Kassettavgiften är för den kopiering som är laglig. Att du bränner ett exemplar till din familj och liknande. Alltså inte en avgift för att få tanka hem random rls från nätet.

är det där miffot som skall fälla de åtalade? han verkar ju helt jävla blåst...:huvet :huvet :huvet

lovar att TPB killarna garvar inombords:rofl

Edit: undrar varför inte de sätter en ung åklagare som vet vad han snackar om? de lär ju inte ha en chans att vinna...

Na, det är rätten som fäller/friar. Inte åklagern.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag tycker det är på tiden att de sätter åt de där huliganerna som uppfann det där Internätt som alla snackar om. Jag har hört att det gör det möjligt för folk att ladda hem upphovsrättsskyddat material! Dessutom kan man konspirera och planera brottslighet och en massa annat elakt. Det säljs knarck där!

Fy!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Kassettavgiften är för den kopiering som är laglig. Att du bränner ett exemplar till din familj och liknande. Alltså inte en avgift för att få tanka hem random rls från nätet.

Och ändå har den höjts med motiveringen att piratkopieringen har ökat?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det är ju våra folkvalda politikers ansvar att stifta lagar som får samhället
att fungera på ett sätt som gagnar medborgarna/väljarna.
Traditionellt har spridning av immateriella verk varit förbunden med en
inte obetydlig kostnad. Då har det fungerat bra att låta en del av
konsumenternas direkta betalning för att få ta del av verket gå till
förmedlaren och en del till skaparen av verket.

Pga av ny teknik har kostnaden för spridning av ett enskilt immateriellt
verk blivit försumbar. Effektiv spridning av immateriella verk är något som
gagnar samhället/medborgarna/väljarna.

Det är våra folkvalda politikers skyldighet att via lagar skapa de
ekonomiska spelregler som möjliggör effektiv spridning av immateriella
verk och rimlig ersättning till skaparna av verken. Undlåter våra politiker
att göra detta är det de som bör ställas till svars.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Na, det är rätten som fäller/friar. Inte åklagern.

Jasså, det finns alltså laglig fildelning, halvlaglig fildelning och olaglig fildelning?

Jag tror inte att någon av musikjättarna ger dig rätten att kopiera en CD till en familjemedlem, om dom gör det, vad skulle då skillnaden vara att rippa ned samma skiva till mp3 och ge filerna till min dödspolare som jag spelar WOW 18 timmar om dygnet med, förutom att han sitter på andra sidan av jordklotet?

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Jodå, Spotify är en bra ide MEN...
Återigen så får skivbolagen spel och inför sk regionsindelningar.
VARFÖR VARFÖR VARFÖR????

Varför måste dom leva kvar på medeltiden ?
Sen ang. spotify så tycker jag att skivindustrin skjuter sig själv i foten genom att ta bort viss musik, vill folk då endå ha den musiken är TPB en alldeles utmärkt sida för att få den musiken.

Ja mina herrar jag kan inget annat än att hålla med! Tänk om skivbolagen skulle investera på att utveckla spotify så det är mer lätt tillgängligt var fan du än är, så att reklamen som visas skulle kunna vara riktad och anpassad efter vad man lyssnar på, bättre kvalité och att reklampengarna som kommer in på spotify skulle delas upp efter hur många klick artisten får.. då skulle det ju kunna tjäna pengar igen! men det vill de ju tydligen inte göra?:confused:

Direktlänkar till filerna ja. De är en del av den innersta kedjan och deras primära syfte är just att förmedla filerna. Dessutom är de väl medvetna om att en del är upphovsskyddat material.

Därför tycker jag ska vara olagligt. Är man medveten om illegala handlingar som utförs i ens regi ska man stoppa det inom rimlig tid eller lägga ner verksamheten. Håller du inte med?

Jaa men då kan ju Microsoft sluta med msn på direkten fan.. där skickas det ju filer kors och tvärs hela tiden men Microsoft bara ler stort! De säger ju till och med att msn är för att kunna konversera och dela med dig av filer till vänner.
Samma med apple! hela jävla fucking apple borde sättas i fängelse! till och med dem som tillverkar själva iPodsen.. jag menar vem fan har en iPod med 80 000 låtar du har betalat för?:näsblod

Det jag försöker säga är ju att Microsoft och Apple är ju smarta! de har kommit på sätt att tjäna pengar på fildelningen! Varför kan inte alla andra göra det när till och med de flesta människor vill det! Spotify är ju där en jävla bra lösning men nej nej(läs det jag skrev tidigare).

Btw,

Poll på trådämnet, anyone?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Pga av ny teknik har kostnaden för spridning av ett enskilt immateriellt
verk blivit försumbar. Effektiv spridning av immateriella verk är något som
gagnar samhället/medborgarna/väljarna.

Som Jag skrev så sa den där representanten för tv-spelsindustrin att de haft detta problem sen 80-talet och lärt sig leva med det och i dag omsätter de mer än filmindustrin...

Det är våra folkvalda politikers skyldighet att via lagar skapa de
ekonomiska spelregler som möjliggör effektiv spridning av immateriella
verk och rimlig ersättning till skaparna av verken. Undlåter våra politiker
att göra detta är det de som bör ställas till svars.

Men man behöver väl inte aggera korkad för att man har en skyldighet? att sätta dit dessa ger vad? Att sätta dit 100 eller 500 liknande människor till ger?
Man måste nån gång fasa in uråldriga regelverk och livsåskådningar i rådande verklighet.

Detta läge är oåterkallerligt, det ENDA man kan göra är att bränna av jordens yta och börja om från början igen och om några århundratusenden så har vi VHS-band igen.

Ett alternativ vore om man tog kontakt med tv-spelsbranchen och hörde hur de aggerat samt några inovativa entreprenörer som kan röna ut ett sätt att vända situationen till något bra.

Vi kommer se tillbaka och garva på den här farsen.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Jasså, det finns alltså laglig fildelning, halvlaglig fildelning och olaglig fildelning?

Jag tror inte att någon av musikjättarna ger dig rätten att kopiera en CD till en familjemedlem, om dom gör det, vad skulle då skillnaden vara att rippa ned samma skiva till mp3 och ge filerna till min dödspolare som jag spelar WOW 18 timmar om dygnet med, förutom att han sitter på andra sidan av jordklotet?

Jag sa inte att det inte var komplicerat :tungan

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10521

I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för privat bruk.

Och ändå har den höjts med motiveringen att piratkopieringen har ökat?

Dom höjde det pga att privatkopieringen ökat, enligt dom som är ersättningsberättigade. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Åklagaren verkar inte ha fattat vad han gett sig in på.

Jag tror som så många andra förståsigpåare på nätet, att han inte frivilligt gett sig in i detta.
Han var på G redan för några år sedan, men avböjde bestämt med motiveringen att det inte fanns några hållbara bevis.
Jag tror att han mer eller mindre är tvingad av dessa stora bolag och deras lobbyister att agera. Hade han själv fått bestämma så han han nog helst sluppit denna rättegång.
Jag blir däremot förvånad att mediabolagen själva skaffat lite duktigt folk som kan hjälpa Roswall.
Som jag läste igår "hur svårt kan det var att på 3 år lära sig hur ett öppet protokoll fungerar"

Men det gör ju inte saken mindre rolig att lyssna på.
Snart är det dags för onsdags-underhållningen. 30 min kvar....:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag sa inte att det inte var komplicerat :tungan

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10521

Dom höjde det pga att privatkopieringen ökat, enligt dom som är ersättningsberättigade. Om det stämmer eller inte vet jag dock inte.

Jo, jag är med på vad "kassettskatten" är, men att den på något sätt skulle legitimera att man kopierar och ger bort kopior "i familjen" var det jag vände mig emot.

Privat bruk är exvis att du gör en kopia för att ha i bilens CD växlare men har orginalet hemma på hyllan.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Jo, jag är med på vad "kassettskatten" är, men att den på något sätt skulle legitimera att man kopierar och ger bort kopior "i familjen" var det jag vände mig emot.

Privat bruk är exvis att du gör en kopia för att ha i bilens CD växlare men har orginalet hemma på hyllan.

Nej.

http://www.regeringen.se/sb/d/6143

Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.

Åklagaren verkar inte ha fattat vad han gett sig in på.

Verkligen inte. Vad jag dock inte för min värld kan fatta är varför inte skivbolagen & co inte har biståt han med advokater och teknisk expertis.
Eller var dom så nonchalanta och trodde det skulle vara en promenad på moln?

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det här är en fars....åklagarsidan verkar inte ha teknisk kompetens nog, och målet i sig är tvivelaktigt till att börja med.
Verktyget kan användas till att dela med sig av allsköns filer, det är inte sajtens ägare som håller med länkar för upphovsrättsskyddat material, det är enbart en sökmotor, vad användarna väljer att lägga upp kan väl näppeligen sajtens grundare stå till svars för.

Att sedan namnet sticker i ögonen är väl en annan sak, men det lär väl
knappast vara olagligt i sig att äga domännamnet thepiratebay.org?

Google har allt hjälpt mig med sökningar med när det är något obskyrt man letat efter, de indexerar andra sajter, men vari ligger skillnaden, utan google hade jag aldrig hittat dit - den enda logiken blir att Google borde åtalas med?

Det kan omöjligen sluta med annat än ett frikännande, allt annat vore en total skandal.

/J

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Snart kommer dom sinnessjuka beloppen att läsas upp av Sony's advokat :)
Fan va massa rappakalja han snackar. Undrar om han själv begriper vad han säger.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Snart kommer dom sinnessjuka beloppen att läsas upp av Sony's advokat :)
Fan va massa rappakalja han snackar. Undrar om han själv begriper vad han säger.

Verkar inte bättre än att de skall utgå ifrån siffrorna i antal nedladdade torrents-filerna och inte själva verken..... Och att dom dessutom tror att det står i direkt relation till antal minskad skivförsäljning är ju skrämmande. Hoppas verkligen försvaret svarar på detta och att rätten förstår vad det handlar om.
:skrämd

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...