Piratebayrättegången

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Hela rättegången är en eftergift som kommer efter påtryckningar från USA´s regering.

Saknar som jag ser det stöd i svensk lag att lagföra TPB, men det blir som efter göteborgskravallerna. Några ska offras, så är det bara...

Detta kan jag deffinitivt hålla med om.
Frågan är ju bara om själva rättegången i sig är ett spektakel av den karaktären, dvs om den är uppgjord på förhand eller inte.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
hmm, det där hjälper eller motarbetar ju knappst någon, troligen bara någon liten tönt i en källare hos sina föräldrar som underhållt sig i några timmar med att hacka... bara tråkigt att se...

Senaste inlägget på Christian's blogg håller jag verkligen med till 100% - har länge funderat på vad allt babbel (okej, orkade bara lyssna på Håkan Roswall i någon få timme både i måndags och tisdags, men läst det mesta som publicerats om det hela) handlat om.

kortfattar förklarade han ju "det har fakuterats hit, och det har fakturerats dit, och på hemsidan kan man komma åt trackers som möjliggör att användare kan ladda hem olagligt material (från andra användare, värt att poängtera).
Men ingenstans i allt tjat tjat tjat så har det nämnts om vem som gjort vilken olaglig handling, eller ens vad som är en olagligt handling...

brukar inte använda nätuttryck men det hela känns som en riktigt ordentlig rejält "EPIC FAIL!" från Åklagarens och mediabolagens sida.

dom får 0 stekpannor av 24 möjliga :hihi

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Men snälla..!
Pontén är så pinsam. Och dendär gubben Roswall? För fan lägg ner hela dendär rättegången.

Killarna i TPB har inte gjort något olagligt. Hela rättegången är epic fail! Varför detta rövslickande på alla stora företag? Totalt skitland man bor i..!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Till & med domaren ifrågasätter åklagarsidan :lol

Vilken fars det här är att lyssna på!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
- Är Odded på något sätt involverad i det tekniska?

- Nej, han är inte så duktig på det. Han använder Windows.

(skratt i medhörningssalen)

Dom tar igen alla gäspningar och tunga ögonlock m.m. från dom tre första dagarna med att underhålla sig själva :D

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Dags för anakatas förhör då.. Kul att han satt på IRC för 10min sen :)

Dom tar igen alla gäspningar och tunga ögonlock m.m. från dom tre första dagarna med att underhålla sig själva :D

Ja, nu är det lite underhållande. :)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Oj, ser först nu att jag var långt efter med förra inlägget/citatet :rodnar

((((För Svartholm's egna skull hoppas jag att han snackar och vet bättre än hur han ser ut hehe något jag visserligen inte tvivlar på))))

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Shit alltså, Roswall måste ju hata de nissar som styr honom, han låter så uttråkad och framförallt okunnig och han verkar inte bry sig om det.

*edit*

Och att han konstant försöker få ner det till VEM gjorde just XXXXX... är väl lika svårt att säga vem som gjort en hel sökmotor som att fråga på en reklambyrå vem som gjort en hemsida när det finns copywriters, flashprogrammerare, html-kodare, grafiker m.m.... det är ju en grupp människor som ligger bakom det hela - är det så svårt att förstå?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Shit alltså, Roswall måste ju hata de nissar som styr honom, han låter så uttråkad och framförallt okunnig och han verkar inte bry sig om det.

*edit*

Och att han konstant försöker få ner det till VEM gjorde just XXXXX... är väl lika svårt att säga vem som gjort en hel sökmotor som att fråga på en reklambyrå vem som gjort en hemsida när det finns copywriters, flashprogrammerare, html-kodare, grafiker m.m.... det är ju en grupp människor som ligger bakom det hela - är det så svårt att förstå?

Ja, Roswall & co förstår inte för fem öre hur kommunikation via Internet eller open source, hur det fungerar. Dom försöker famla efter en toppchef eller nåt verkar det som. Dom verkar inte förstå hur en så stor (på Internet) organisation skulle kunna fungera utan de gamla hierarkiska affärsmodellerna.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606

Tycker jag iofs är rätt. Alltid ägarna som bär yttersta ansvaret. De anställda ska inte drabbas om de inte var direkt medvetna om att de utförde en brottslig handling. T.ex. en grafiker som snor bilder utan tillstånd.

Oavsett hur det slutar har vi redan börjat se positiva effekter. Kommuner och företag som börjar se över sina datorer och dess innehåll. Folk börjar inse att det är fel att sno åt sig skyddat material. Vi måste in i framtiden och inse att bara för att man kan kopiera något så betyder det inte att det är tillåtet.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag håller med, piratkopiering är ett problem och jag är generellt emot det.

Men den här rättegången verkar inte riktigt handla om det utan mer vara en parodi (i slow motion) av valfri TV-serie som utspelar sig i rättssalar, surt bara att det hela sänds på usel tid och utan bild :(

Även om jag är emot det så finner jag stor respekt i att dessa killar sysslar/sysslat med allt detta, SKAPAT allt detta men har inget finger i syltburken, inget att åka dit på (vad rättegången har kommit fram till än så länge).

En sökmotor utan censur... vill gigantiska mediabolag klaga så får dom ju göra det på den stora massan, för det är ju "allmänheten" som möjliggör nerladdning av upphovsrättat material.
(och ganska otroligt i mina ögon så måste/borde ju väldigt mycket av materialen komma från bolagen själv på ett eller annat sätt, frågan är vem/vilka/var parasiten hos dem själva finns)

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Citat ifrån en på IRC :hihi

Diskussion mellan Roswall och databasdesigner - "Är den snygg?" ... "Ja, det tycker jag allt att den blev." ... "Kan jag få se?" ... "Sure... *visar en SQL-dump*" ... "Eh... Men... Var är designen?" ... "Du tittar på den."

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Citat ifrån en på IRC :hihi

Diskussion mellan Roswall och databasdesigner - "Är den snygg?" ... "Ja, det tycker jag allt att den blev." ... "Kan jag få se?" ... "Sure... *visar en SQL-dump*" ... "Eh... Men... Var är designen?" ... "Du tittar på den."

Var ?
ge mig en address så jag kan kolla IRC också, snälla

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Svartholm är bra rapp i skallen när Danowskys pratar om innehållet i diverse mail.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Måste fasen ge kredit till att Danowskys är rapp han med, lite tempo i det hela (han låter väldigt respektingivande och "aggressiv" hehe)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy