Vad jag diskuterade/skrev tidigare handlade just om vad som skulle behövas för att få skärpning på det hela, och just att plocka bort chansen att vara anonym samtidigt som man lägger upp material (laglig som olaglig) på torrent-sidor skulle ju lösa det.
Vill man ladda upp material så hade man varit tvungen att identifiera sig, *pang* problemet löst.
Att många människor inte skulle vilja identifiera sig när dom skulle vilja lägga upp olagligt material är ju bara en fördel.
Sen att minderåriga inte skulle kunna ladda upp material vet jag inte om det skulle ses som fördel eller nackdel...
(Alltså jag bara ser/tänker på det hela ur dom stora bolagen ögon och brainstormar lite om vad som skulle krävas)
p.s krav på identifieringen menar jag förövrigt endast skulle krävas på folk som laddar upp material, inte leechers/seeders senare, utan själva personen som är ursprunget till "läckan" av olagligt material eller uppladdaren av ett lagligt material.
jo jag förstår din vy, men den fungerar inte.
Och hur hade du tänkt att lösa det för folk som är födda utanför sverige ?
ta med passet ?
Hur gör vi med stulna/kopierade/duplicerade kreditkort ?
Den som löser hur vi skall veta vem som är vem bakom tangentbordet kan göra sig några miljarder, det är det ingen som har en riktigt bra lösning på.
vi har lösenord! hmm inte svårt att få tag på eller hur,,
vi har fingeravtryck, går att fejka
vi har röst, pff enkelt vem som helst kan använda en bandspelare eller hur..
vi har rörelse, filmkamera..
vi har kreditkort, attans stulna osv..
vi kan skicka meddelanden till telefonen ? attans den kan vara stulen, bort klonad, avlyssnad osv osv osv osv
vi kan ha engångslösenord ! samma här stulet osv ..
vi kan ta genetiska blodprover, hmm tar nog lite väl lång tid för analys där va?
vi kan ställa frågor som bara just den personen kan känna till svaret på.. men hur fick vi tag på svaret på frågorna då ?
vi kan kombinera alltihop. typ
ställ dig på huvudet och ha en fisk i vänster ficka samtidigt som du ropar din mammas första hunds smeknamn och knappar in ditt kreditkortsnummer ?
ja precis ! eller hur !
så vad skall vi göra för att få en fungerande lösning för alla internet användare över hela jorden. med alla våra olikheter..
vad ?
Varför kan "bolagen" inte bara starta en nedladdningstjänst där verkligen allt som nästan någonsin producerats finns? Ta en krona låten, så lär folk till och med ladda ner för att provlyssna på ett par låtar, innan de kanske laddar ned resten också. Gillar de det inte så kastar de låtarna och har på sin höjd förlorat några enstaka kronor. Låtarna ska dessutom finnas i ett par olika format och ej vara DRM-skyddade.
Fördelar? Om "bolagen" verkligen lägger ut allt så finns ett superstort utbud, man vet att man får det man laddar ner och att det håller en viss given kvalitet.
Hade en sådan tjänst funnits hade i alla fall jag börjat använda den.
Risken är bara (till fördel för "bolagen") att folk haft dålig koll på hur mycket de faktiskt hämtade hem, för vem hade hållt reda på en krona hit eller en krona dit?
Detta tror jag faktiskt hade fungerat !
samtidigt kan man sälja cd osv till de som hällre vill ha det på det viset.
de ville ju ha ca 65 kr för 1 cd skiva, hur många låtar är det ? 10-15 ?
ok säg 2 kr låten då.. om vi snackar musik.
en högkvalitativ låt för 2 kr tror jag man kan tänka sig att köpa.
Det absurda i hela är väl hur det fungerar i sverige med piratkopiering osv om man jämför med tex kina osv..
vi har ju inte i närheten samma "moral" som de har. på gott o ont.