Piratebayrättegången

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
E-leg?

Varför anonymt egentligen? Inte man nog att stå för vad du gör på nätet? Ta det inte direkt riktat mot dig nu men det vet jag att du är klok nog att inte göra...

De regler vi har i det fysiska samhället för att skydda minoriteter(liknelse mot artisterna som nu drabbas) måste förr eller senare förlängas till den digitala världen ändå.

Anonymiteten är viktig för att folk ska kunna söka och ta till sig information utan att behöva lämmna spår efter sig.

Om nu en fildelningstjänst börjar koppla IP adresser till riktiga persondata så är det lika lätt att jämföra samma IP adress på en community för homosexuella och jämföra mot samma register (bara som ett exempel, byt mot djurättsaktvis, högerextremist, religiös eller politisk sida)

Reglerna i det fysiska samhället kräver lyckligtvis inte att du bär ditt personnummer väl synligt utan där kan du kännas igen av folk du har interagerat med (jfr cookies)
Du kan byta kläder och tejpa på dig en lösnäsa om du vill (jfr annonymiseringtjänster/proxys) och du kan flytta till en annonymare stad utan att dom kan fråga runt om dig (jfr samkörning av dataregister)

För någon som vet vad dom gör så är man inte speciellt annonym ändå på internet, om man inte själv vet hur man gör för att vara det, vi ska inte göra oss mindre annonyma.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Jo men man måste kolla försnuftigt på situationen. Läget är oreversibelt. Att lägga ner mer energi på att försöka kontrollera något som redan släppts fritt (friskt pådrivet av spel, musik, filmindustrin) är bara slöseri med tid och pengar.
Det är ju som att förbjuda folk att dra en runk. Hur tror du det skulle efterföljas? Kolla bara hur det funkar i religiösa samfund.
Eller som att ha en guldnougat framför näsan på tvbordet som det är dödsstraff på att norpa men man vet att ingen någonsin kommer få reda på om man gör det.

Tja, det är väl rätt förnuftigt att låsa dörren? Det behövde inte mina föräldrar göra... du menar att det var dumt att utveckla låsen också?

Anonymiteten är viktig för att folk ska kunna söka och ta till sig information utan att behöva lämmna spår efter sig.
...
Reglerna i det fysiska samhället kräver lyckligtvis inte att du bär ditt personnummer väl synligt utan där kan du kännas igen av folk du har interagerat med (jfr cookies)
...

Men en torrent är ju en dubbelriktad(laddar du hem delar du i regel). Och starten är ju alltid en interaktion mellan minst 2 parter. Jag menar att när materialet publiceras ska det kontrolleras. Sedan är det försent... :)

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Håller med om att Internet bör få vara öppet, fritt och anonymt.

Men ett alternativ till att närmare säkra någons identitet skulle väl vara att verifiera det mot kontokort? eller som aktiedepåer gör, att ett brev skickas hem till den adress man är folkbokförd på.

Ny teknik är helt klart en bra väg för industrierna att gå, men samtidigt förstår jag hur grymt frustrerande det måste vara att försöka tävla emot gratis - speciellt när gratis är så snabbt och "enkelt".

Men klart det går att tävla emot gratis, är ju exakt vad Ramlösa, Loka m.m. gör :)

AAH självklart vill man lägga ut sitt kontokort med all information till ytterliggare en site man inte har koll på.
nej jag skippar nog det med.

så hur hade du tänkt att barn som inte har kredit kort skall hanteras ?
hur skall de hanteras även om de begår brottet ?
et kan väl inte vara så himla svårt att tänka sig att en ungdom på si sådär 12-13 laddar ner / upp ?

Tja, det är väl rätt förnuftigt att låsa dörren? Det behövde inte mina föräldrar göra... du menar att det var dumt att utveckla låsen också?

Men en torrent är ju en dubbelriktad(laddar du hem delar du i regel). Och starten är ju alltid en interaktion mellan minst 2 parter. Jag menar att när materialet publiceras ska det kontrolleras. Sedan är det försent... :)

HUR ?
MOT VAD skall det kontrolleras ? mot den allsmäktiga ickebefintliga och omöjliga databasen igen ?
om du skapar en film så är det din copyright.
hur skall de veta att inte du snor en kompis film o lägger ut ?
eller något annat där du inte har rättigheterna men ändå lägge rut det eller att du faktiskt har rättighet att lägga ut filmen med just den musiken för att du faktiskt är polare med den som sjunger och har fått tillstånd av den personen osv osv osv...

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Är inte fildelandet något man växer ifrån när man blir äldre?

Det var ganska vanligt under gymnasie- och universitetstiden, men allt eftersom inkomsterna ökar så betalas det oftare och oftare för musik. Problemet som jag ser det är tillgängligheten. Det är helt enkelt lättare att hitta ovanlig och kvalitativ (ljudkvalité) musik olagligt än på laglig väg. Detta är givetvis musikbraschens problem och de borde satsa på att öka tillgängligheten och lägga priset på en rimlig nivå.
Når man dit så tror jag fler och fler kommer vilja göra rätt för sig.

Om sedan ungdomar kopierar musik olagligt så skiter jag faktiskt fullständigt i det. De skulle antagligen inte betala för musiken/produkterna ändå och då är det i realiteten inte tal om någon förlorad inkomst.
Dessutom anser jag att den kunskap som ungdomar tar till sig genom olagligt överkommen mjukvara är positiv och med all sannolikhet tillkommer samhället i framtiden.

Däremot har jag inte betalat för en fysisk skiva på minst 10 år. Det är ju rena stenåldern.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen är hela resonemanget skevt, det stjäls ju ingenting från musik och filmbolagen, dom har ju sin fysiska kopia kvar själva.

En gång i tiden fanns det folk som åkte runt och sålde IS, skulle man ha förbjudit folk att frysa egen is hemma, eller hur skulle man ha gjort när frysen uppfans?

Tekniken går framåt, vi har alla egna elektroner och maskiner som kan sätta ihop dom till ettor och nollor som tillslut blir musik och film.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

Du måste ju vara musiker. Är man inte partisk så finns det ingen anledning att ha din inställning i denna frågan. Faktiskt.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
HUR ?
MOT VAD skall det kontrolleras ? mot den allsmäktiga ickebefintliga och omöjliga databasen igen ?
om du skapar en film så är det din copyright.
hur skall de veta att inte du snor en kompis film o lägger ut ?
eller något annat där du inte har rättigheterna men ändå lägge rut det eller att du faktiskt har rättighet att lägga ut filmen med just den musiken för att du faktiskt är polare med den som sjunger och har fått tillstånd av den personen osv osv osv...

Nämen vad är det du inte förstår? Det är en ansvarsfråga för källan.

Om jag publicerar något tar jag ansvar för det. När jag skapar torrenten och använder t.ex. TPB trackern så identifierar jag mig så TPB vet vem jag är. T.ex via någon form av E-leg. Skulle någon sedan kunna påvisa upphovsrätt så skulle TPB lämna ut infon och det är jag som åker dit.

Tror även att kvalitén på TPB hade ökat avsevärt då ... fast även jag hade ju saknat en del då :näsblod

Du måste ju vara musiker. Är man inte partisk så finns det ingen anledning att ha din inställning i denna frågan. Faktiskt.

Nej. Faktiskt. Jag däremot jobbar med grafiker, musiker, manusförfattare, designers med mera vars produkter är digitala. Hur fasen ska en duktig grafiker som kan göra fantastiska saker ingen annan kan överleva om upphovsrätten inte hålls? Hålla rit-konserter? Eller ska de lägga ner och dela ut post? Det vore en enorm förlust för alla.

De små bolagen drabbas mycket hårdare än man tror. Bevis? Tja, ställ frågan till dig själv. Om du inte laddat hem något illegalt överhuvudtaget hade du då verkligen inte haft något av det hemma? Dvs köpt det.

Det ironiska är ju att skivbolagen gärna ska framstå som giriga när det egentligen är folket som är det. Sedan bedövar man sitt samvete genom att "det är för dyrt", "kostymerna tjänar så mycket" osv men missar helt vem som drabbas.

Jepp, jag är en god kålsupare men jag går inte så långt att jag försvarar brott som faktiskt begås och som faktiskt drabbar människor. Kanske för att jag ser dem och vet att de existerar.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Sen är hela resonemanget skevt, det stjäls ju ingenting från musik och filmbolagen, dom har ju sin fysiska kopia kvar själva.

Jo, det stjäls massor. Jag har flera terabyte med diskutrymme som jag fyllt med olagligt material. Jag planerar att lägga allt i papperskorgen och sen skicka bolagen ett screenshot där jag har muspekaren över "Töm papperskorg". Sen pressar jag dom på pengar för att få tillbaka materialet, och för att visa att jag menar allvar raderar jag en gig i timmen. Dom kommer att förlora miljarder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, det stjäls massor. Jag har flera terabyte med diskutrymme som jag fyllt med olagligt material. Jag planerar att lägga allt i papperskorgen och sen skicka bolagen ett screenshot där jag har muspekaren över "Töm papperskorg". Sen pressar jag dom på pengar för att få tillbaka materialet, och för att visa att jag menar allvar raderar jag en gig i timmen. Dom kommer att förlora miljarder.

Japp, det kommer inte att ta en timme innan Ponten står bakom din dörr, men det är inte med en väska med pengar.... :hihi

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Nämen vad är det du inte förstår? Det är en ansvarsfråga för källan.

Om jag publicerar något tar jag ansvar för det. När jag skapar torrenten och använder t.ex. TPB trackern så identifierar jag mig så TPB vet vem jag är. T.ex via någon form av E-leg. Skulle någon sedan kunna påvisa upphovsrätt så skulle TPB lämna ut infon och det är jag som åker dit.

Tror även att kvalitén på TPB hade ökat avsevärt då ... fast även jag hade ju saknat en del då :näsblod

Elegitimation ? det måste vara den dummaste lösningen som något jävla pucko kunde drömma ihop någonsin.
1 en fil
2 ett lösenord
vi för samman dem på en dator som sköts av någon som över huvudtaget inte fattar halvsju av datasäkerhet. tex en dator där barnen sitter o delar ut hela hårddisken för att få tillgång till så mycket som möjligt eller så är den så nerlusad med virus och spyware att den knappt orkar starta.

DÄR har du ju verkligen löst problemet NOT.
Det finns ju ingen som kan komma åt det sättet att identifiera sig, tja förutom typ hela världen. :huvet

Nej det fungerar inte det fattar vem som helst som har mer än två hjärnceller som kan samarbeta iställt för att de försöker ha ihjäl varandra.

så HUR tänkte du att vi skall identifiera personen bakom tangentbordet ?
Försök igen !

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
AAH självklart vill man lägga ut sitt kontokort med all information till ytterliggare en site man inte har koll på.
nej jag skippar nog det med.

så hur hade du tänkt att barn som inte har kredit kort skall hanteras ?
hur skall de hanteras även om de begår brottet ?
et kan väl inte vara så himla svårt att tänka sig att en ungdom på si sådär 12-13 laddar ner / upp ?

Vad jag diskuterade/skrev tidigare handlade just om vad som skulle behövas för att få skärpning på det hela, och just att plocka bort chansen att vara anonym samtidigt som man lägger upp material (laglig som olaglig) på torrent-sidor skulle ju lösa det.
Vill man ladda upp material så hade man varit tvungen att identifiera sig, *pang* problemet löst.

Att många människor inte skulle vilja identifiera sig när dom skulle vilja lägga upp olagligt material är ju bara en fördel.

Sen att minderåriga inte skulle kunna ladda upp material vet jag inte om det skulle ses som fördel eller nackdel...

(Alltså jag bara ser/tänker på det hela ur dom stora bolagen ögon och brainstormar lite om vad som skulle krävas)

p.s krav på identifieringen menar jag förövrigt endast skulle krävas på folk som laddar upp material, inte leechers/seeders senare, utan själva personen som är ursprunget till "läckan" av olagligt material eller uppladdaren av ett lagligt material.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Tja, ställ frågan till dig själv. Om du inte laddat hem något illegalt överhuvudtaget hade du då verkligen inte haft något av det hemma? Dvs köpt det.

Nu betalar jag som sagt för min musik, mestadels via iTunes. Anledningen är att jag anser att priset på musiken börjar närma sig det riktiga värdet och att den musik som faktiskt finns på iTunes är lättillgänglig (laddas direkt ner till iPhone).

Om det nu skulle laddas ner något olagligt så skulle det vara musik som jag inte ser något direkt värde i, och inte heller skulle betala för om det vore det enda alternativet.

Jag tror att om man kan finna en effektivare distributionslösning så skulle priset på musiken kunna sänkas utan att minska intäkterna till artisterna. Detta ligger givetvis inte i skivbolagens intresse och det är därför vi inte ser några krafttag där.

Det ironiska är ju att skivbolagen gärna ska framstå som giriga när det egentligen är folket som är det. Sedan bedövar man sitt samvete genom att "det är för dyrt", "kostymerna tjänar så mycket" osv men missar helt vem som drabbas.

Men tjänar inte "kostymerna" lite för mycket på distrubitionen? Ofta klagas det på att artisterna får så dåligt betalt per skiva som säljs, men det är garanterat inte pga att ut-priset på skivan är för lågt. Det är helt enkelt för mycket "svinn" på vägen.

Jag tror att de flesta som laddar ner musik olagligt faktiskt uppskattar musik och gärna skulle bidraga till artistens inkomster, men inte till den grad som krävs idag. Man levererar helt enkelt inte det värde som man försöker ta betalt för och då anser många att det helt enkelt är värt risken att komma över materialet olagligt.

Minskat pris * fler skivor sålda = samma omsättning.

I och med att tillverkningskostnaden inte i någon större omfattning är relativ till antalet skivor sålda, så skulle vinsten inte minska om man tex sänkte priset till 25% av nuvarande, men samtidigt sålde 400% fler skivor. Inte ett helt omöjligt scenario om man lyckas med digital distribution. Lagligt.

:)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Varför kan "bolagen" inte bara starta en nedladdningstjänst där verkligen allt som nästan någonsin producerats finns? Ta en krona låten, så lär folk till och med ladda ner för att provlyssna på ett par låtar, innan de kanske laddar ned resten också. Gillar de det inte så kastar de låtarna och har på sin höjd förlorat några enstaka kronor. Låtarna ska dessutom finnas i ett par olika format och ej vara DRM-skyddade.

Fördelar? Om "bolagen" verkligen lägger ut allt så finns ett superstort utbud, man vet att man får det man laddar ner och att det håller en viss given kvalitet.

Hade en sådan tjänst funnits hade i alla fall jag börjat använda den.

Risken är bara (till fördel för "bolagen") att folk haft dålig koll på hur mycket de faktiskt hämtade hem, för vem hade hållt reda på en krona hit eller en krona dit?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vad jag diskuterade/skrev tidigare handlade just om vad som skulle behövas för att få skärpning på det hela, och just att plocka bort chansen att vara anonym samtidigt som man lägger upp material (laglig som olaglig) på torrent-sidor skulle ju lösa det.
Vill man ladda upp material så hade man varit tvungen att identifiera sig, *pang* problemet löst.

Att många människor inte skulle vilja identifiera sig när dom skulle vilja lägga upp olagligt material är ju bara en fördel.

Sen att minderåriga inte skulle kunna ladda upp material vet jag inte om det skulle ses som fördel eller nackdel...

(Alltså jag bara ser/tänker på det hela ur dom stora bolagen ögon och brainstormar lite om vad som skulle krävas)

p.s krav på identifieringen menar jag förövrigt endast skulle krävas på folk som laddar upp material, inte leechers/seeders senare, utan själva personen som är ursprunget till "läckan" av olagligt material eller uppladdaren av ett lagligt material.

jo jag förstår din vy, men den fungerar inte.

Och hur hade du tänkt att lösa det för folk som är födda utanför sverige ?
ta med passet ?

Hur gör vi med stulna/kopierade/duplicerade kreditkort ?

Den som löser hur vi skall veta vem som är vem bakom tangentbordet kan göra sig några miljarder, det är det ingen som har en riktigt bra lösning på.

vi har lösenord! hmm inte svårt att få tag på eller hur,,
vi har fingeravtryck, går att fejka
vi har röst, pff enkelt vem som helst kan använda en bandspelare eller hur..
vi har rörelse, filmkamera..
vi har kreditkort, attans stulna osv..
vi kan skicka meddelanden till telefonen ? attans den kan vara stulen, bort klonad, avlyssnad osv osv osv osv
vi kan ha engångslösenord ! samma här stulet osv ..
vi kan ta genetiska blodprover, hmm tar nog lite väl lång tid för analys där va?
vi kan ställa frågor som bara just den personen kan känna till svaret på.. men hur fick vi tag på svaret på frågorna då ?
vi kan kombinera alltihop. typ
ställ dig på huvudet och ha en fisk i vänster ficka samtidigt som du ropar din mammas första hunds smeknamn och knappar in ditt kreditkortsnummer ?
ja precis ! eller hur !

så vad skall vi göra för att få en fungerande lösning för alla internet användare över hela jorden. med alla våra olikheter..
vad ?

Varför kan "bolagen" inte bara starta en nedladdningstjänst där verkligen allt som nästan någonsin producerats finns? Ta en krona låten, så lär folk till och med ladda ner för att provlyssna på ett par låtar, innan de kanske laddar ned resten också. Gillar de det inte så kastar de låtarna och har på sin höjd förlorat några enstaka kronor. Låtarna ska dessutom finnas i ett par olika format och ej vara DRM-skyddade.

Fördelar? Om "bolagen" verkligen lägger ut allt så finns ett superstort utbud, man vet att man får det man laddar ner och att det håller en viss given kvalitet.

Hade en sådan tjänst funnits hade i alla fall jag börjat använda den.

Risken är bara (till fördel för "bolagen") att folk haft dålig koll på hur mycket de faktiskt hämtade hem, för vem hade hållt reda på en krona hit eller en krona dit?

Detta tror jag faktiskt hade fungerat !
samtidigt kan man sälja cd osv till de som hällre vill ha det på det viset.

de ville ju ha ca 65 kr för 1 cd skiva, hur många låtar är det ? 10-15 ?
ok säg 2 kr låten då.. om vi snackar musik.
en högkvalitativ låt för 2 kr tror jag man kan tänka sig att köpa.

Det absurda i hela är väl hur det fungerar i sverige med piratkopiering osv om man jämför med tex kina osv..
vi har ju inte i närheten samma "moral" som de har. på gott o ont.

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
så vad skall vi göra för att få en fungerande lösning för alla internet användare över hela jorden. med alla våra olikheter..
vad ?

Enkelt, vi tvingar alla datoranvändare att använda sig av ett speciellt tangentbord (som ditt och mitt kommande företag såklart är enda säljare av).
Detta tangenbord, som är väldigt dyrt för att det är väldigt mycket teknologi i det, registrerar genom igenkänning av "fingerprints" (brainfreeze, kommer inte på det svenska ordet hehe), samt hela tiden spelar in när vems fingrar skriver på tangentbordet NÄR, kan verifiera när vem sitter och gör vad vid datorn :hihi

Palle71: verkligheten är ju inte så långt ifrån ditt scenario i och med iTunes, enda direkta skillnaden är väl att 1 kr är en fantasisumma, när verkligheten ligger närmare 9 kr per låt och 90 kr per album.
(minns för massa år sedan när folk klagade och albums priser och ansåg att det inte borde ligga över 100 kr, numera ligger det på 90 kr... duger det? nope...)

Folk, rent generellt, kommer troligen aldrig bli helt nöjda när ett snabbt och enkelt alternativ (med otroligt minimala risker) är gratis.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Enkelt, vi tvingar alla datoranvändare att använda sig av ett speciellt tangentbord (som ditt och mitt kommande företag såklart är enda säljare av).
Detta tangenbord, som är väldigt dyrt för att det är väldigt mycket teknologi i det, registrerar genom igenkänning av "fingerprints" (brainfreeze, kommer inte på det svenska ordet hehe), samt hela tiden spelar in när vems fingrar skriver på tangentbordet NÄR, kan verifiera när vem sitter och gör vad vid datorn :hihi

Palle71: verkligheten är ju inte så långt ifrån ditt scenario i och med iTunes, enda direkta skillnaden är väl att 1 kr är en fantasisumma, när verkligheten ligger närmare 9 kr per låt och 90 kr per album.
(minns för massa år sedan när folk klagade och albums priser och ansåg att det inte borde ligga över 100 kr, numera ligger det på 90 kr... duger det? nope...)

Folk, rent generellt, kommer troligen aldrig bli helt nöjda när ett snabbt och enkelt alternativ (med otroligt minimala risker) är gratis.

mmm ett litet problem bara
vill minnas att fingeravtryck bara går att använda i ca 87% av alla fall (förlorade fingrar, ärrbildningar osv) och för de som kan använda det identifierings sättet tja vad lämnar vi efter oss precis överallt...
lite roligt är det med de som har ett tangentbord med fingeravtrycksläsare..
vem har sagt att den inte scannar avtrycket och skickar iväg det någonstans ? och vad lämnar de över hela tangentbordet, hela tiden ?
sedan har vi "false positives" dvs du kan logga in som någon annan eftersom fingeravtrycken "matchar" tillräckligt på just fel platser så att siffersträngen som identifierar dig blir "tillräckligt lik".

Jo du har rätt 90 kr för albumet, men det är ju faktiskt inte album längre utan det är ju låtar som jag laddar ner.. där i ligger nog en stor skillnad.
hade bolagen bara insett detta i tid så hade vi nog inte haft ett problem här i västvärlden, i andra länder så gäller annan moral osv..

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Vem laddar ner kanske tre låtar, för att lyssna genom dem och sedan kanske kasta bort dem, när de kostar 9 kr/st?

För 9 kr/st handlar man bara det man vet är bra.

För en krona styck hade man ju till och med kunnat ladda ner låtar med grupper man aldrig hört talas om, för att provlyssna.

Provlyssna gratis, där låten är nedkortad och man kan höra kanske 10 sekunder mitt i låten och sedan köpa?

Tja... Provlyssnar du på tio låtar kanske du köper två och hamnar på 18 kr i iTunes.

För en krona stycket? Då "provlyssnar" jag kanske på 18 låtar, varav jag kastar tretton och behåller fem, vilket genererat samma intäkter till siten. Fördelen är att jag kanske upptäckt nya grupper i och med jag kan provlyssna så billigt och längre fram handlar jag fler av deras låtar, samtidigt som jag köper mina "gamla godingar" också.

Provlyssna tio sekunder på en låt ger inget. Att däremot betala en krona och provlyssna på en hel låt, det ger mer.

Gratis är gott, men en bra tjänst som gör livet enklare är värd att betala för. På Piratebay vet du aldrig vad du får, men det vet du på en betalsida som drivs av "bolagen".

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Utveckla spotify lite mer. Dubbla reklamen på gratisversionen (för det är faktiskt jävligt lite reklam, skulle lätt acceptera lite mer)och utöka betalversionen så att det blir som ett mobilabbonemang ungefär. Lyssna gratis, ifall du vill ladda hem så lägger dom på en femma på räkningen som kommer. Gör sen samma sak med alla tv serier och filmer. Gratis om det är en reklam i början och mitten (utökas väl för filmer), betala 99kr i månaden för att få se vad som helst när du vill utan reklam.

Färdigt. Det tog väl två minuter att lösa problemen och jag behövde inte ens skämma ut mig i en rättegång.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...