Piratebayrättegången

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det stora problemet är att tåget redan har gått.

Dom stora teknikfientliga bakåtsträvande bolagen har hindrat utvecklingen länge nog för att gratisalternativen ska ha hunnit etablera sig.
Nu har deras chans att ta betalt försvunnit, folk har vant sig att det är gratis.
Nu måste bolagen konkurera med en bättre produkt om dom ÖHT ska kunna ta en krona låten/ en tia filmen.

Men det är deras eget fel.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jävligt stort word på det GuW!

Vad dom skulle behövt göra är vad IT-säkerhetsbolagen gjorde runt 80-90-talet - anställa motståndaren (hackers), få dom att jobba för dom istället för emot dom.

(filmindustrin (m.m.) kanske inte hakade på det hela för att porrindustrin inte hakade på det? hehe)

(dags att sova för små barn som mig nu, see ya tomorrow hehe)

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det stora problemet är att tåget redan har gått.
Inte omöjligt. Men det är enda sättet som jag ser att det kan funka. Finns ingen chans att jag hör en bra låt på spotify som jag vill ha i mp3spelaren och sedan försöker hitta den på nån jävla betalsida när det går fortare att leta på piratebay. Fanns det en downloadknapp bredvid play så skulle nog till och med jag som svurit att aldrig köpa en låt på internet kunna tänka mig att betala tre till fem kronor för det.

Jag tror i alla fall att gratis och felfri streaming med möjlighet att ladda hem för nån krona är enda sättet som det kan fungera på.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Vem laddar ner kanske tre låtar, för att lyssna genom dem och sedan kanske kasta bort dem, när de kostar 9 kr/st?

För 9 kr/st handlar man bara det man vet är bra.

För en krona styck hade man ju till och med kunnat ladda ner låtar med grupper man aldrig hört talas om, för att provlyssna.

Provlyssna gratis, där låten är nedkortad och man kan höra kanske 10 sekunder mitt i låten och sedan köpa?

Tja... Provlyssnar du på tio låtar kanske du köper två och hamnar på 18 kr i iTunes.

För en krona stycket? Då "provlyssnar" jag kanske på 18 låtar, varav jag kastar tretton och behåller fem, vilket genererat samma intäkter till siten. Fördelen är att jag kanske upptäckt nya grupper i och med jag kan provlyssna så billigt och längre fram handlar jag fler av deras låtar, samtidigt som jag köper mina "gamla godingar" också.

Provlyssna tio sekunder på en låt ger inget. Att däremot betala en krona och provlyssna på en hel låt, det ger mer.

Gratis är gott, men en bra tjänst som gör livet enklare är värd att betala för. På Piratebay vet du aldrig vad du får, men det vet du på en betalsida som drivs av "bolagen".

eller så kan de införa ett ångerrättssystem, att man betalar för låten och laddar ner den, efter den är nerladdad kan man lyssna på den EN gång och sen har man rätt att få pengarna tillbaka, lyssnar man på den flera gånger så räknas den som köpt.

Utveckla spotify lite mer. Dubbla reklamen på gratisversionen (för det är faktiskt jävligt lite reklam, skulle lätt acceptera lite mer)och utöka betalversionen så att det blir som ett mobilabbonemang ungefär. Lyssna gratis, ifall du vill ladda hem så lägger dom på en femma på räkningen som kommer. Gör sen samma sak med alla tv serier och filmer. Gratis om det är en reklam i början och mitten (utökas väl för filmer), betala 99kr i månaden för att få se vad som helst när du vill utan reklam.

Färdigt. Det tog väl två minuter att lösa problemen och jag behövde inte ens skämma ut mig i en rättegång.

nästa steg för spotify lär väl bli att göra gratis versionen öppen, och precis som du så tror jag de kan lägga in mer reklam utan att folk slutar lyssna, de borde även skriva ihop ett webbgränssnitt för deras klient.

sen en tjänst som liknar hulu fast som fungerar i europa, vilket är som spotify fast med filmer och tv serier.

Inte omöjligt. Men det är enda sättet som jag ser att det kan funka. Finns ingen chans att jag hör en bra låt på spotify som jag vill ha i mp3spelaren och sedan försöker hitta den på nån jävla betalsida när det går fortare att leta på piratebay. Fanns det en downloadknapp bredvid play så skulle nog till och med jag som svurit att aldrig köpa en låt på internet kunna tänka mig att betala tre till fem kronor för det.

Jag tror i alla fall att gratis och felfri streaming med möjlighet att ladda hem för nån krona är enda sättet som det kan fungera på.

snart kommer vi inte behöva ladda ner något längre, iom att fler och fler köper 3g telefoner och deras avtal blir bättre och bättre så kommer vi snart att ha gratis surfning i mobilen (inom alla nät och avtal) vilket innebär att vi kan ha spotify klienter där också, att lägga in liknande teknik i mp3 spelare bör inte vara allt för svårt.

Last edited:

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Gratis är gott, men en bra tjänst som gör livet enklare är värd att betala för. På Piratebay vet du aldrig vad du får, men det vet du på en betalsida som drivs av "bolagen".

Det finns sidor som är mycket mer strukturerade än Pirate Bay....
Där ser du på titeln vad innehållet är, så där vet du vad du får!
Spotify är ju en kanon tjänst för folk som bara vill lyssna,
Skivbolagen har redan skjutit sig i fötterna, utvecklingen har gått för långt,

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag hoppas att dom stora skivbolagen går under. Dom är teknikfientliga bakåtsträvare som har spelat ut sin roll. Det kommer alltid att se ut så här så länge dom finns kvar. Det är dags för människor som lever i nutiden att ta över. Kulturen kommer alltid att finnas kvar och den går fortfarande att tjäna pengar på.

Bolagen får skylla sig själv när dom kastar miljarder dollar omkring sig på sånt som skulle gå att göras mycket billigare. Musik är enkel och gratis att sprida och det blir billigare och enklare att spela in med bra kvalitét. Är det då verkligen rimligt att en skiva ska kosta flera miljoner dollar att spela in? Varför betala en producent miljoner dollar i lön när nån annan skulle kunna göra det lika bra för några hundratusen?

Det handlar givetvis om att dom håller varandra om ryggen för att dom vill ha kvar sina skyhöga löner. Sänker man den enes lön kommer ju även den andres lön att ifrågasättas. Dom vägrar acceptera att vi inte lever på 90-talet längre och nu gör dom allt dom kan för att skruva tillbaka klockan. Låt dom försvinna bara. Det kommer alltid att produceras ny musik.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.idg.se/2.1085/1.213320/cdons-skivforsaljning-nar-rekordniva

Stackars musikindustri, dom "blöder" ihjäl.... (detsamma borde ju dessutom gälla filmindustrin då DVD var det dom sålde mest...)

Jag kan lugnt erkänna att jag inte är någon expert på matematik, men hur kan "förlust" gå ihop med 60 procent ökning per år i nio års tid (och inga tendenser till varför det skulle börja gå minus detta året) gå ihop? :3freak

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Stackars musikindustri, dom "blöder" ihjäl.... (detsamma borde ju dessutom gälla filmindustrin då DVD var det dom sålde mest...)

Jag kan lugnt erkänna att jag inte är någon expert på matematik, men hur kan "förlust" gå ihop med 60 procent ökning per år i nio års tid (och inga tendenser till varför det skulle börja gå minus detta året) gå ihop? :3freak

Det spm spelas mest i radio världen över får in en masa stimpengar och har man tur får man med en låt i "The hills" eller "Pimp My ride" men de stora pengarna finns i livespelningar.

De låtarna folk vill höra drar in mest pengar via stim el motsv men i dagsläget väljs det ut ett 20-tal låtar av S-bolagen och man tror nästan radiokanalerna får pengar under bordet för att spela samma skitlåt 10 ggr per dag.
För att folk ska ha en chans att hitta sin musik så måste musiken bli friare. Jag kör en del på internetradio. Har en kanal som lirar rätt musikgenger för mig pch det är fanimej alltid nya låtar där jag inte hört förut. En del laddar jag ner men mycket har Jag köpt.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24

De ljuger sig blåa och är giriga efter mer pengar.

Det spm spelas mest i radio världen över får in en masa stimpengar och har man tur får man med en låt i "The hills" eller "Pimp My ride" men de stora pengarna finns i livespelningar.

De låtarna folk vill höra drar in mest pengar via stim el motsv men i dagsläget väljs det ut ett 20-tal låtar av S-bolagen och man tror nästan radiokanalerna får pengar under bordet för att spela samma skitlåt 10 ggr per dag.
För att folk ska ha en chans att hitta sin musik så måste musiken bli friare. Jag kör en del på internetradio. Har en kanal som lirar rätt musikgenger för mig pch det är fanimej alltid nya låtar där jag inte hört förut. En del laddar jag ner men mycket har Jag köpt.
Svensk radio känns ju som de har 10 låter som går i en loop...

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Svensk radio känns ju som de har 10 låter som går i en loop...

Nja... På svensk reklamfinansierad radio stämmer det in. Radion finansierad via Radio- och TV-avgiften, den statliga med andra ord, har ett bra mycket mer varierat utbud. P3 är den enda radiokanal jag själv lyssnar på.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Felet med alla betaltjänster på nätet är ju dels att dom inte har lika mycket som t.ex what.cd/waffles samt att dom inte kan leverera i tillräckligt bra kvalitet.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Felet med alla betaltjänster på nätet är ju dels att dom inte har lika mycket som t.ex what.cd/waffles samt att dom inte kan leverera i tillräckligt bra kvalitet.

Håller med. Spotify är en bra tjänst som sådan, men utbudet av lite smalare musik är ju snudd på obefintligt. :(

Vilket i min värld bara kan bero på administrativa svårigheter. Jag VET att små skivbolag som kanske säljer 2500 ex av ett album i hela europa skulle må skitbra av att göra sin katalog tillgänglig via spotify. Men så finns det ju tiotusentals av dessa pyttelabels.. :gnissla

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Tyvärr så styr ju de stora skivbolagen även över Spotifys utbud.
Må skivbolagen, som de ser ut i dag, dö.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Kan man fildela ner låtar på den sidan? I såna fall så är det kört för sporthoj.com. Det blir rättegång och miljonböter.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Håller med. Spotify är en bra tjänst som sådan, men utbudet av lite smalare musik är ju snudd på obefintligt. :(

Efter rensningen så är ju massa ny musik borta också. Prova hitta nån euro-disco.. Iofs. kanske inte det viktigaste. Men så länge bolagen själva väljer att begränsa alla lagliga alt. och bara skylla ifrån sig på allt & alla så kommer ju inget hända och torrent-siterna blir bara fler & fler.

Kan man fildela ner låtar på den sidan? I såna fall så är det kört för sporthoj.com. Det blir rättegång och miljonböter.

What & Waffles är väl de två största siterna för musik. Skulle inte förvåna mig om det finns fler TB av bara musik på t.ex what (som är en underbar site) än vad som finns på hela TPB inkl. filmer.

*EDIT* Fel av mig, det fanns bara över 400 000 musiktorrentar på what..

Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Elegitimation ? det måste vara den dummaste lösningen som något jävla pucko kunde drömma ihop någonsin.

Nej det fungerar inte det fattar vem som helst som har mer än två hjärnceller som kan samarbeta iställt för att de försöker ha ihjäl varandra.

så HUR tänkte du att vi skall identifiera personen bakom tangentbordet ?
Försök igen !

:rofl Tack!

Du har aldrig gjort en transaktion över nätet förmodar jag. Hoppas du vet att verkligheten inte är mycket säkrare än internet. Vill man inte hitta lösningar hittar man heller inga.

Titta så vackert: http://www.aftonbladet.se/pryl/article4454376.ab

Klaga nu inte på bolagen... de försöker ju så gott de kan :)

Synd men det verkar som rättegången redan har tappat nyhetsvärde.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Du har aldrig gjort en transaktion över nätet förmodar jag. Hoppas du vet att verkligheten inte är mycket säkrare än internet. Vill man inte hitta lösningar hittar man heller inga.

Det där är ju enbart för amerikanerna själva står det i artikeln?
Samma idiotiska tänkande som regionsindelning på DVD, att försöka förhindra spridning istället för att TV/filmbolagen utnyttjar det när det är så lätt att med dagens teknik sprida några på sekunder till andra sidan Jorden.

Tror inte du riktigt förstått skillnaden på verklighet och Internet.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Det där är ju enbart för amerikanerna själva står det i artikeln?
Samma idiotiska tänkande som regionsindelning på DVD, att försöka förhindra spridning istället för att TV/filmbolagen utnyttjar det när det är så lätt att med dagens teknik sprida några på sekunder till andra sidan Jorden.

Tror inte du riktigt förstått skillnaden på verklighet och Internet.

Det där var lite ironiskt... streamande lågupplöst smörja antagligen med reklam? Nej tack.

Har varit med ett tag och protesterade främst mot mentaliteten "buhu, det går inte att lösa inget är säkert på vilda-västern nätet paranoian". Nej, inget är helt säkert men med rätt handhavande kommer man en bra bit.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Så lite så, fast jag faktiskt menade den personen/gruppen av inspärrade nötter som kom på just e-legitimation.
Men resten av ditt dravel kan man ju ifrågasätta vad du menar med.
Du har fortfarande inte kommit med en fungerande lösning hur du skall veta vem som är bakom tangentbordet när ett verk laddas upp så att vi vet vem vi skall fälla om de gör något brottsligt.

Det är lätt att stå o skrika om att det är så jämrans orättvist hit o dit men utan lösningar kommer vi inte så långt. så om du vill fixa problemet så kom med lösningarna då.

För min egen del så vet jag hur svårt det är och jag vet också vad det riktiga problemet är.
Vi har i alla tider gjort kopior på musik som sänts i radio osv.
men förut så har kopiorna haft en degradering av "kvalite" jämfört med orginalen, i o med den teknik som finns i dag så har denna degradering nästan tagits bort helt o hållet. En kopia är i princip identisk med orginalet.
lägg till en möjlighet att sprida ut denna identiska kopia till nästan alla i hela världen. Däri ligger problemet.

Om jag har gjort transaktioner över nätet ? jo visst har jag det, vissa saker kan man bara köpa över nätet och på något sätt måste det betalas.
Men det betyder ju inte att jag för den sakens skull väljer att gå till ett internetcafe och scannar in mitt kreditkort där.
eller för den sakens skull frågar knarkar berra på plattan om inte han kan springa över med pengarna när jag handlar på ica heller.

Om de försöker så gott de kan så kan man ju då undra lite över varför de så totalt och kapitalt misslyckas med det de försöker uppnå.
Hur kommer det sig att sony lade till ett överakningsprogram i sina musikcd som installerade sig utan användarens godkännande.
Hur kommer det sig att de vill låsa in användarna till specifika produkter och inte kan låta dem välja själva hur de vill hantera sina inköp ?
om du köper en kopp kaffe och jag försöker tvinga dig att bara dricka den i en grön kopp med piggar på som du inte vill dricka ur, kommer jag att gå i konkurs i samma ögonblick det kommer ett alternativ som låter dig välja själv.
Samma sak med musik.

Ja det är synd att nyhetsvärdet svalnat för det vore verkligen bra om det blev ett ordentligt frikännande av de som faktiskt inte har gjort fel enligt lagen och att de som försöker utnyttja sin ställning verkligen får stå till svars för det. Jag tycker inte att piratebay är en site för mig och moraliskt kan man ställa sig frågande till dem, men fakta kvarstår, hela rättegången är en fars och har kommit till stånd pga politiska påtryckningar som i sin tur kommit till stånd pga påtryckningar av mediabolagen.
om de lagt pengarna på att finna en lösning istället för att försöka måla in sig i ett hörn hade det garanterat gått bättre.
som det är idag med "kopierings skydd" och allt annan jävla idioti som försvårar för användarna att använda sin produkt på det sätt som de önskar kommer skivbolagen ALLTID att förlora.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...