Piratebayrättegången

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Japp, snart dags att fixa kryptering. Tycker man ska göra det vare sig man piratkopierar eller inte, allt för att försvara friheten och anonymiteten som finns idag (fanns igår?) på Internet.

Men tyvärr lär väl inte den stora massan slåss för (yttrande)friheten och anonymiteten som finns på Internet förens det är för sent - vilket jag visserligen förstår, man kan ju tycka att en sådan sak ska man inte behöva kämpa för...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Problemet för film och musikindustrin är att dom länge satsat stenhårt på att skjuta sig själva i foten.
För ett antal år sedan hade folk bara CD för att lyssna på musik. Man köpte då en CD och då kunde man lyssna på den i alla sina CD-spelare.
I och med intåget av mp3 så ville musikindustrin begränsa användningsmöjligheterna och införde ett antal olika kopieringsskydd på både sålda mp3:eek:r och på CD. Följden blev att man inte kunde använda sin lagligt inköpta musik på det sätt man är van vid. Då blir piratladdade mp3:eek:r utan DRM ett alternativ som många föredrar. Betalar jag för en låt som mp3 så vill jag också kunna lyssna på den i alla mina mp3-spelare. Om jag kan ladda hem den men sedan bara lyssna på den i den dator som jag laddat hem det till så anser jag inte att jag fått en prisvärd produkt med dom priser som är i dagsläget. Jag vill kunna lyssna på den i både mp3-spelaren i bilen, mobiltelefonen och mina andra datorer utan att krångla. Eftersom det ligger lagrat på hårddisk så vill jag också kunna ta backup så att jag kan återställa det om jag skulle råka ut för en hårddiskkrash. Detta går inte utan vidare med dagens alternativ med elektronisk distribution. Går musikbutiken som jag köpte låten i i konkurs så kan jag inte hämta mina DRM-rättigheter igen vilket skulle göra att låten inte går att spela efter en hårddiskkrash.

Hade industrin varit lite proaktiv och sett till att starta upp distributionskanaler där man kunde ladda hem önskad film/låt i bra kvalitet utan en massa onödigt hårda inskränkningar så hade säkert en hel del av dom som sökt sig till olagliga alternativ inte gjort det eftersom dom skulle sluppit att ladda hem felmärkt material eller material i dålig kvalitet. Men dom skulle nog ha gjort det innan fildelningsnätverken fick så stor spridning.

Personligen orkar jag inte med DRM så jag köper inte musik på nätet, Jag orkar heller inte med att trassla med material av dålig kvalitet så det är inte heller ett roligt alternativ.
Spotify skulle kunna bli hur bra som helst om dom bara fick med alla skivbolagen på noterna. Men dom är som synes mer intresserade av att syssla med juridiska processer och försöka hävda skadestånd i mångmiljonklassen baserat på att alla som laddat hem ett verk annars skulle köpt det vilket inte på något sätt är verklighetsrelaterat.

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Idag så presenterades några bevismaterial i form av skrämdumpar.

Om nu nu skärmdumpat anses som tillförlitliga bevis så är det ett stort steg i fel riktning för vår rättssäkerhet.

Att förfalska eller skapa egna skärmdumpar är löjlig enkelt.

Dominator-Rocks

Guest
Idag så presenterades några bevismaterial i form av skrämdumpar.

Om nu nu skärmdumpat anses som tillförlitliga bevis så är det ett stort steg i fel riktning för vår rättssäkerhet.

Att förfalska eller skapa egna skärmdumpar är löjlig enkelt.

APB Har nyttjat skärmdumpar som bevis förr, PB gjorde då ett litet progg och lade upp på sin sida där man kunde skapa egna dumpar och infoga vilket IP mm man ville.

Edit: Hittade den http://www.piratbyran.org/bevismaskinen/

Last edited:

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Under dagens rättegångsförhandlingar släppte Håkan Roswall sin stora bomb. I smyg.
Efter dagens två förhör med antipiratjägarna Magnus Mårtensson från IFPI och f.d. polismannen Anders Nilsson från Antipiratbyrån, står det klart att åklagaren släppte en rejäl bomb i början. Som var mycket lätt att missa. I stämningsansökans gärningsbeskrivning skrev Roswall:

"The Pirate Bay består av tre delkomponenter, dels en indexportal i form av en hemsida med sökfunktion, dels en databas med tillhörande katalog innehållande torrentfiler och dels en trackerfunktion. Genom trackerfunktionen skapas ett "peer to peer" nätverk av de användare som vill dela samma fil. Samtliga komponenter är nödvändiga för att användarna av tjänsten skall kunna dela filer mellan sig".

I dag berättade han försynt för rättens ordförande att han ville gör en liten korrigering av sin gärningsbeskrivning: Tag bort ordet "samtliga".

Skälet står klart nu: Försvararna sköt in sig på att fildelning ju kan komma igång och försiggå utan Pirate Bays tracker. I ett fall erkände Anders Nilsson att det funnits hela 18 trackers listade i en torrentfil han använt för att ladda ned material men att bara 2 av dessa hade koppling till The Pirate Bay. Han sa också att hans program faktiskt hade kontakt med 16 av dessa trackers för att i slutänden kunna hitta de fildelare han ville komma i kontakt med.

För att förekomma sådana delar av försvaret korrigerade Roswall helt enkelt åtalet. Den lilla detaljen kanske visar sig viktig.

Andra gången Roswall tvingas ändra åtalet p.g.a teknisk okunskap... kommentarer känns överflödiga.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hade industrin varit lite proaktiv och sett till att starta upp distributionskanaler där man kunde ladda hem önskad film/låt i bra kvalitet utan en massa onödigt hårda inskränkningar så hade säkert en hel del av dom som sökt sig till olagliga alternativ inte gjort det eftersom dom skulle sluppit att ladda hem felmärkt material eller material i dålig kvalitet. Men dom skulle nog ha gjort det innan fildelningsnätverken fick så stor spridning.

Detta finns redan faktiskt, fast man får gå till små indielabels för att hitta det. Mycket elektronisk musik finns att köpa som 320 kbs mp3 och t om som wav i en del fall.

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Såg lite tidigare att det snackades om DRM. De flesta har nog insett att det inte riktigt funkat så bra som man önskat med DRM-skydden. Därav iTunes avsteg från denna strategi i iTunes Plus. Spotifys vinkel är däremot helt lysande. Ingen lokal lagring och så stort utbud som möjligt. Dessutom kvarstår fördelen med att köpa skivan genom ytterligare kvalitet. Nu är även ytterligare klienter på g (bl a till iPhone) vilket är ytterst efterlängtat. Har ni även uppmärksammat PKE-avgifterna som redan nu ger upphovsrättshavarna mest stålar i Sverige om man jämför med hela EU?

Utvecklingen går inte att stoppa och de stora film- och musikbolagen har enbart sig själva att skylla då de inte följer med, utan snarare hela tiden försöker hämma denna utveckling. Det är ju varken första eller tredje gången vi ser samma händelseförlopp. Radio, videoband, kassettband osv... Man kan undra när de egentligen ska lära sig? (Visst fick en av advokaterna en sådan fråga också... "Kommer du med nytt material idag igen! Vi sa ju till igår... Lär du dig igenting?")

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Egentligen är det konstigt att vi tar för givet att t ex musik skall vara gratis.
Vi betalar för allting annat och musiker behöver också pengar för att betala räkningar m.m.

Ni som är rörmokare skulle nog bli sura om folk började sno dina rör...

Eller?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Egentligen är det konstigt att vi tar för givet att t ex musik skall vara gratis.
Vi betalar för allting annat och musiker behöver också pengar för att betala räkningar m.m.

Eller?

Jämförelsen haltar lite, idag tar man i stort sett lika mycket betalt för att du på din lina laddar ned köpt musik, som lagras på dina diskar - du får inga omslag, konvolut eller annan förpackning.
Är det dessutom i komprimerat format så är kvalisorten sämre med.

Skulle du vara villig att slanta lika mycket för en rörmokare som skickar hem färdigkrökta rör av direkt polsk kvalitet som du får installera, och övervaka så skiten inte rasar i bitar - som för en buttcrack-flashande, rutinerad rörkrökare som svänger ihop det hemma på plats hos dig, med absoluta värstingpryttlar?

Tror inte det va.. ;)

Det är inte helt rätt, istället för att inse att man kränger på volym och har nada mellanhänder, så försöker man skruva upp vinsten än mer...de kan gott ha det här.

Skulle man få bukt med torrentsajter (tveksamt) så kommer det ny teknik, se bara hur länge kopieringsskydd i spelbranschen håller, man investerar stora belopp i något som oftast är knäckt redan innan releasedatum, och produkten finns på nätet långt innan dess.

The Swarm är ju redan på G, en variant av torrenttekniken som ser jäkligt genomtänkt ut.

Spotify is the shit för övrigt, det är nästan det enda jag kör hemma nuförtin'.

/J

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR

Eller?

Missade du PKE-ersättningarna som vi står för också nu, eller? Jag vill se en rörmokares min om han skulle får ersättning för hur mycket du pissar eller skiter. Men för all del, han skulle nog inte avböja en sådan ersättning.

Det blir givetvis svårt att jämföra. Men ha nu i åtanke att (vad jag vet) har inte musikindustrin lidit så ofanligt av vare sig radio, band eller Internet. Spridningen gynnar givetvis spridningen och medför än fler möjliga inkomstkanaler. Vi ska betala - men på rätt sätt!

Tror alla är villiga att betala - det handlar bara om att de stora jättarna i branschen måste lära sig att följa utvecklingen och inte aktivt motarbeta den.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kunde dom inte hitta en översättare som kunde svenska? Sjukt jobbig att lyssna på..

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Han är ju helt otrolig den där John Kennedy. Han lever ju inte i denna värld. Han tror att varenda en i världen vill köpa deras produkter, oavsett hur mycket eller hur lite pengar man har..

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Han är ju helt otrolig den där John Kennedy. Han lever ju inte i denna värld. Han tror att varenda en i världen vill köpa deras produkter, oavsett hur mycket eller hur lite pengar man har..

- Skulle alla som laddat ner musik ha betalat för den om inte nerladdningsalt. fanns?
- Ja. :lol

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
- Skulle alla som laddat ner musik ha betalat för den om inte nerladdningsalt. fanns?
- Ja. :lol

Jag är fan mållös över idiotin som skivindustrin visar upp. Nog för jag visste de var bakåtsträvare men att de skulle vara så HÄR korkade?!? :confused:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...