Piratebayrättegången

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
€6.5 / såld legalt nerladdad skiva är alltså vad skivbolagen tjänar !!

Fan vad jag skall tok-sympati-ladda musik.
måste köpa mer disk nu :(
Förlorar dom €6.5 / nerladdad skiva så borde det räcka med några TB för att försätta Sony BMG i konkurs.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Herregud, vilken värld lever dom i? Jag blir bara mer och mer förvånad hur korkade människan kan bli:

Enligt Danowsky är de skadeståndsskyldiga eftersom TPB har hindrat uppkomsten av lagliga musiktjänster, och eftersom alternativet, att ladda ner gratis, skapar en “oöverkomlig konkurrenssituation”. Det är bland annat detta som IFPI-hövdingen John Kennedy ska vittna om nästa vecka.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Sen skyller han på TPB för att bolagen inte kan skapa legala alt. då dom inte kan konkurrera mot gratis musik, begänsningen äv Spotify nån? :3freak

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Herregud, vilken värld lever dom i? Jag blir bara mer och mer förvånad hur korkade människan kan bli:

Hörde det också, det var tur att man redan satt ner, annars hade man nog trillat hårt.

Måste återkomma till hans sätt att prata på.
Han pratar som om det vore "lilla aktuellt" men man begriper knappt ett ord av det han säger.
Argh !!
Ponten nu.

"-det är 4 filmer..." och så namnger han 3 !!!!????

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sen Jag skapade mitt itunes-konto så har Jag handlat musik för kanske 10.000 spänn där. Mestadels för att det är enkelt och går fort att ladda ner men även för att det är förhållandevis billigt.

Jag snokar ofta runt på TPB efter olika band Jag hört talas om här och där och laddar ner dessa. När Jag hittar något Jag tycker är sjukt bra så brukar Jag gå in på itunes-store och kikar efter fler album med bandet och ofta blir det att Jag köper nån skiva.

Den musik Jag laddat ner som Jag inte gillar så mycket skickar Jag ofta bara i soportna medan vissa skivor är så sjukt bra att Jag bara måste köpa för att visa min uppskattning.

Jag ser TPB som ett grymt verktug att hitta bra musik då samtliga radiokanaler/MTV spelar samma 6-8 låtar som de vill promota.

Givetvis har Jag laddat ner skivor jag inte sedan köpt, bla samtliga skivor Jag en gång köpt men fått stulna då de låg i en flyttkartong men det skäms jag inte över.

Kontentan är att musikindustrin i Mitt fall klart har tjänat på att TPB finns.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Kontentan är att musikindustrin i Mitt fall klart har tjänat på att TPB finns.

Musikkonsumtionen har klart ökat iom fildelning.
Något som musikbolagen bör ta fasta på, för att hitta andra affärsmodeller än att pracka på fysiska cd-skivor.

TPB kommer att klarar sig, vilket förhoppningsvis blir en väckarklocka för musikbranchen att ändra strategi...........Det sitter långt inne.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
sååå många högt betalda jurister,och ändå har ingen av dom inte läst EU-direktiven ordentligt.
Nu bara måste iaf Carl Lundström bli helt friad.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Musikkonsumtionen har klart ökat iom fildelning.
Något som musikbolagen bör ta fasta på, för att hitta andra affärsmodeller än att pracka på fysiska cd-skivor.

TPB kommer att klarar sig, vilket förhoppningsvis blir en väckarklocka för musikbranchen att ändra strategi...........Det sitter långt inne.

Som vanligt finns det ett South Park-avsnitt som behandlar frågan sjukt bra:tummenupp

Jag hoppas för alla inblandade, från båda sidor att det blir som du säger. Att detta blir ett startskott till en ny reform innom musik/filmindustrin.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Som vanligt finns det ett South Park-avsnitt som behandlar frågan sjukt bra:tummenupp

Jag hoppas för alla inblandade, från båda sidor att det blir som du säger. Att detta blir ett startskott till en ny reform innom musik/filmindustrin.

Kan du inte posta länken till torrenten? Skulle vara kul att få se avsnittet. :brinnerup

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan stor fördel med dagens möjligheter att enkelt sprida musik är ju (på gott och ont) att nystartade okända band snabbt kan nå många människor och inte som tidigare var helt beroende av att anpassa sig till ett skivbolag för att kunna ha råd att pressa sin första skiva.

Denna nya generation av band tror jag kommer att ha en mindre ensidig syn på just fildelning när de själva blir etablerade.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
En annan stor fördel med dagens möjligheter att enkelt sprida musik är ju (på gott och ont) att nystartade okända band snabbt kan nå många människor och inte som tidigare var helt beroende av att anpassa sig till ett skivbolag för att kunna ha råd att pressa sin första skiva.

Denna nya generation av band tror jag kommer att ha en mindre ensidig syn på just fildelning när de själva blir etablerade.

Han med Boten Anna lade väl upp sin låt på nätet, som sedan spreds, och det slutade med att han fick ett skivkontrakt?

Visst finns det fördelar, att istället för att förlita sig på skivbolagsdirektörers godtycke, låta lyssnarna avgöra om låten är bra eller inte. Många nedladdningar = Bra.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Han med Boten Anna lade väl upp sin låt på nätet, som sedan spreds, och det slutade med att han fick ett skivkontrakt?

Jajamen. Han satt nån kväll och gjorde låten, lade upp på en hemsida och över natten hade massvis tankat låten. Förutom skivkontrakt fick han ju även åka runt och turnera och DJ:a i bl.a England.
Sen kan man ju tycka vad man vill om låten men han har ju lyckats och det utan att behöva de gamla dinosaurierna till skivbolag för det.

[YOUTUBE-ID]RYQUsp-jxDQ[/YOUTUBE-ID] :yoparty

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..
Enligt IDG.se så jamlar de om goodwill-skador orsakade av sexreklam på TPB. Innebär det här att tex Volvo kan stämma en porrfilmsstudio om det skulle utövas gymnastik i en bil av märket Volvo? Eller är det varumärkesprofilering? :hihi

Det här bevisar väl återigen att det ENDA som spelar någon roll i den här rättegången är pengar.

Jag tankar sällan från TPB och kunde bry mig mindre om det är Sony, FOX eller vilket annat bolag som helst som står bakom filmen/musiken/whatever. Det är knappast nåt jag kollar upp iaf.

Trams och slöseri med tid och pengar är vad det är.

Dark_Messenger

Guest
Vad betyder det i praktiken om TPB skulle åka dit på vad-det-nu-är-de-står-inför-rätta-för då?

Det finns väl inget som hindrar att folk börjar slanga från andra sidor då? :confused:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Google --> intitle:"index.of" guns.n.roses (mp3|mp4) -html -htm -php -asp -cf -jsp

Vips så fungerar google på samma sätt som TPB, dvs en sökmotor för piratkopierat material.

Oavsett vad som händer i rättegången så kommer detta inte leda till att fildelning försvinner. Tekniken går 1000 gånger fortare frammåt än nya lagstifningar, och hur som helst så kan man alltid kringå problemet. Sen är det ganska larvigt att jämföra skadeståndet med det skadestånd som Tyskan blev dömd till. Denna rättegång handlar om ekonomiska förluster (påstådda ska väl tilläggas), och Tyskans rättegång handlar om mord. Det går inte att sätta ett pris på ett liv, i det här fallet 2 liv. Är dom inte värda mer? Jo, mamman skulle förmodligen säga att dom var ovärderliga vilket innebär att hur stort skadeståndet än är så hade hon förmodligen hellre haft sina barn vid liv.

Däremot är det väldans lätt att sätta ett pris på ekonomiska förluster. Har du stulit 500 kronor av mig så är min ekonomiska förlust 500 kronor, och mitt skadestånd kommer då grundas på detta plus ränta.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En annan sak är ju att förr var man i skivbolagens våld helt. Man hörde EN bra låt och fick tjöpa en skiva för 150 spänn för att sen höra att de bara fyllt ut den med en massa skit för de ändå vet att man köper skiten efter att ha hört singeln :mad:

Nu måste man faktiskt göra bra musik för att kunna sälja:tummenupp

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hela rättegången är en eftergift som kommer efter påtryckningar från USA´s regering.

Saknar som jag ser det stöd i svensk lag att lagföra TPB, men det blir som efter göteborgskravallerna. Några ska offras, så är det bara...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...