Piratebayrättegången

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Ja, om de systematisk och medvetet direktlänkar till illegala torrentfiler utan att ta bort dem på upphovsmännens och/eller deras agenters begäran. Tycker inte du det?

Nej. Just av den anledningen att dom bara bistår med länkar. Det är inte olagligt. Det är lika lagligt som att sälja Magnum 44'or till folk med licens, Adidasbyxor & kamphund. Även om det rent moraliskt kanske känns väldigt fel och syftet är relativit uppenbart så är det inte olagligt. Dom som begår brottet är dom som bistår med filerna samt dom som laddar ner.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Nej. Just av den anledningen att dom bara bistår med länkar. Det är inte olagligt. Dom som begår brottet är dom som bistår med filerna samt dom som laddar ner.

Direktlänkar till filerna ja. De är en del av den innersta kedjan och deras primära syfte är just att förmedla filerna. Dessutom är de väl medvetna om att en del är upphovsskyddat material.

Därför tycker jag ska vara olagligt. Är man medveten om illegala handlingar som utförs i ens regi ska man stoppa det inom rimlig tid eller lägga ner verksamheten. Håller du inte med?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Direktlänkar till filerna ja. De är en del av den innersta kedjan och deras primära syfte är just att förmedla filerna. Dessutom är de väl medvetna om att en del är upphovsskyddat material.

Därför tycker jag ska vara olagligt. Är man medveten om illegala handlingar som utförs i ens regi ska man stoppa det inom rimlig tid eller lägga ner verksamheten. Håller du inte med?
Jag håller fast vid min jämförelse. Ska Swedie stänga ner forumen med gruppkörning?

frass3

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
929
Hur är det med TV-serier? Jag själv tankar hem till en viss del, dock mest TV-serier som då redan har sänts, och eftersom man kan ha HD boxar att spela in på själv borde det väl vara ok? Någon film händer väl att man suger ner någongång, är det en bra film köper jag ofta den endå... Äger ca 400 dvd filmer å ca 70 Blu-ray filmer. Vilket är långt mer än vad jag har tankat hem.
Sen ang. spotify så tycker jag att skivindustrin skjuter sig själv i foten genom att ta bort viss musik, vill folk då endå ha den musiken är TPB en alldeles utmärkt sida för att få den musiken.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Vad skall göras med det som INTE är upphovsrättskyddat ?
Skall det vara olagligt att via torrent ladda ner senaste Ubuntu bara för att det är just torrent-tekniken som används ?

Vad gäller Swedie så drar ju han ( hoppas jag iaf ) in lite pengar på sina banners, så vad är skillnaden på honom och TPB ?
Du har fortf.. efter 3 försök svarat p om du tycker han också är en parasit.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Är man medveten om illegala handlingar som utförs i ens regi ska man stoppa det inom rimlig tid eller lägga ner verksamheten. Håller du inte med?

Jag förstår vart du vill komma, men nej, inte när lagstiftningen säger annat. Nu är det fildelarna själva och inte TPB som bryter mot upphovsrättslagen. TPB bistår bara med länkar så att användarna själva får göra ett aktivt val i om dom vill bryta mot lagen eller inte, precis som såå många andra sidor.
Ska man resonera som du gör här ovan så är ju Google bara att stänga ner. Där finns länkar till allt från fildelning via vapen till barnsex. Fungerar precis som TPB, man söker efter det man vill ha & sen länkas man vidare. Sätter saker och ting i lite kontrast va?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
resonemanget är trådtunt.

Ska vi förbjuda hanterandet av motorcyklar som kan gå fortare än 110km/h?

Bara för att enda syftet med att ha en motorcykel som går fortare är att man verkligen ska köra det. Sluta dalta och curla i samhället, frihet under ansvar.

Förbjuda alla möjligheter för den enskilde att välja själv?

TPB tillhandahåller mycket, låter oss användare välja vilka moraliska val vi vill göra. Återigen, TPB har inget upphovsskyddat material som man kan ladda ner. Du kan inte ladda ner ens en kilobyte upphovsrättsskyddat mtrl hos TPB.

Det är som diskussionen med ägaransvar på en bil kontra föraransvar.

Snart skall vi väl införa omvänd bevisföring i dessa mål dessutom...

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Exakt, man kan inte stämma Porsche för att dom bygger fordon som kan användas som vapen (självmord eller massmord), likaväl kan man inte stämma TPB för att deras SÖKMOTOR ger tillgång till olagligt material, precis som Google.

Och visst är det ett moraliskt val om man bör tanka upphovsskyddad material eller inte, likaväl om man ska köra för fort eller inte.

Risken att åka dig på att köra för fort anses ju, liksom att ladda ner olagligt material, liten - hur många är det inte som kör för fort varje dag? hur många är det inte som laddar ner olagligt material varje dag?...

Världen är fyll av omoraliska saker, och i vissa fall, men långt ifrån majoriteten så drabbar det en själv eller någon annan ekonomiskt eller t.o.m. liv.

*EDIT*

Vet inte om man ska skratta eller gråta åt att åklagarsidan har jobbat med detta i över tre år, och nu när väl rättegången är igång så fäller dom mer eller mindre sig själva utan utomstående hjälp på en och en halv dag - halva åtalet är väl mer eller mindre borta redan!? och då har försvarssidan inte ens yttrat sig än egentligen...

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Rättegången är ett jävla spektakel. Åklagaren verkar inte ha någon koll alls. Är nästan lite upprörd för att skattepengar läggs på såna här dumheter.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt att åklagarsidan har jobbat med detta i över tre år, och nu när väl rättegången är igång så fäller dom mer eller mindre sig själva utan utomstående hjälp på en och en halv dag - halva åtalet är väl mer eller mindre borta redan!? och då har försvarssidan inte ens yttrat sig än egentligen...

Tänkte detsamma.
Sorgligt är det iaf att dom ägnat 3 år av förberedelser, och så faller det på att dom klantat sig med ex: vilka torrent's dom använt.
Jag skulle vilja se Roswalls min när han fick förklarat för sig att det inte någonstans i torrenten & screenshot stod att dom använt sig av TPB's tracker. :)
Och till sånt här finns det tydligen skattepengar i överflöd.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Upphovsrätten handlar om människor RESPEKT för varandra och RÄTTIGHETERNA att bestämma över våra egna verk. Ledsen men jag kan aldrig rubba mig där.

Den är en gammal lag som kan, och bör skrivas om efter rådande omständigheter. Musik, film och spelindustrin har skapat denna situation.

Har jag gjort något som är mitt så ska jag diktera hur det ska användas och vill jag ha betalt när det används av andra så får de respektera mina villkor. Precis som med allt annat i livet.

Och kommunism funkar jettefint på papret... verkligheten ser ut som den gör och antingen accepterar man det eller så får man improvisera/hitta en lösning. Det antipiratbyron och skivbolagen gör i dagsläget är att bakna huvet i en stenvägg.

Vill du skapa något du i evigheter har rätt att bestämma över så gör en fysisk produkt (om det nu hjälper). Jag förstår ditt resonemang men att äga en sång så som du beskriver är omöjligt. Det är som att äga ett uttryck, eller skämt. Uttrandefriheten gör att folk kan nynna eller spela låten i coverband hur som helst. Sen att ansvariga (t.ex krögaren i coverbandsexemplet) är skyldig att bedala stimpengar om låten används i vinstdrivande sammanhang är ju klart men det har inget med fildelning att göra?

Honkiie är inne på en bra jämförelse. Innehållande liknande komponenter.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fråga,om jag enbart drar ner sådant jag redan köpt eller på annat sätt betalat(har väl rätt att ta en kopia)och enbart för eget bruk är det då lagligt?

Om det är lagligt så kan det väl aldrig vara förbjudet att länka till var jag kan hämta det,eller?

Den enda isf som begår ett brott är väl den som delar ut sin kopia till mig utan vetskap om jag har rättigheten till den då,eller?
Kan väl inte vara olagligt för mig att dela ut en kopia till någon som jag vet har originalet heller?

Bara undrar,kanske någon kan svaret,jag kan då inte.

Henrik

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Det är väl just fildelningen som är i ropet nu. Alltså dessa som lägger upp filer för almänheten att ladda ner.. Bortsett förståss från snesteget med TPB-killarna.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fråga,om jag enbart drar ner sådant jag redan köpt eller på annat sätt betalat(har väl rätt att ta en kopia)och enbart för eget bruk är det då lagligt?

Om det är lagligt så kan det väl aldrig vara förbjudet att länka till var jag kan hämta det,eller?

Den enda isf som begår ett brott är väl den som delar ut sin kopia till mig utan vetskap om jag har rättigheten till den då,eller?
Kan väl inte vara olagligt för mig att dela ut en kopia till någon som jag vet har originalet heller?

Bara undrar,kanske någon kan svaret,jag kan då inte.

Henrik

Jag är ingen superexpert på ämnet, men svaret är nog "Njaoo" hehe
I och med att du laddar hem så delar du samtidigt ut det materialet till andra och det är det som är olagligt.
Har svagt minne om det finns möjlighet att stänga av seedning eller inte (alltså enbart ladda ner utan att dela ut materialet till andra) - men i det långa loppet så fungerar ju denna verksamhet på att folk delar med sig, annars skulle det inte finnas någon/några att få materialet ifrån.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är ju vad jag menar,om jag skulle vilja ha en kopia av ett original måste jag ju få hämta hem det även från nätet isf att kopiera mitt original.

Kan ju aldrig vara olagligt att någon lägger upp länkar till var jag kan hitta det,att sedan andra hämtar hem utan att inneha ett original kan ju inte förändra det faktum att det ansvaret ligger just på den som hämtar ner och inte den som berättar var det finns,men jag är väl dum som inte fattar det då.

Har jag fel i mitt antagande att jag får ta min kopia från annat håll än det fysiska originalet faller mitt resonemang,har jag rätt är hela denna rättegång en fars.

Henrik

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Immateriellrätten är förlegad, teknikutvecklingen har kommit så långt att dess existens i nuvarande form måste ifrågasättas, annars får vi aldrig nått slut på det här. :confused:

Det handlar inte om juridik, utan om teknik och ekonomi vilket får bjässarna att vrida på sig, särskilt om "attacken" kommer underifrån. Det finns ingen möjlighet att stoppa fritt informationsutbyte i dagens tekniksamhälle, iså fall får vi montera ner alltihopa :arsele eller sjösätta ett slags echelon v.2, känns något skrämmande.

Grabbarna i rättegången åker dit för att ha tillhandahållt en tjänst som gör att man ska kunna dela filer med varandra. Ett verktyg som kan användas både lagligt och olagligt. Frågan är om man verkligen kan kriminalisera det då.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
En annan grej: Vi betalar redan en sk kassettskatt som läggs på priset på tomma cd och dvd-skivor, mp3spelare, hdd-inspelare och annat. Vad fan finns den avgiften för om man ändå dras inför rätten om man slangar hem nåt olaglig? Jag har ju redan betalat för det, sort of.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Immateriellrätten är förlegad, teknikutvecklingen har kommit så långt att dess existens i nuvarande form måste ifrågasättas, annars får vi aldrig nått slut på det här. :confused:

Det handlar inte om juridik, utan om teknik och ekonomi vilket får bjässarna att vrida på sig, särskilt om "attacken" kommer underifrån. Det finns ingen möjlighet att stoppa fritt informationsutbyte i dagens tekniksamhälle, iså fall får vi montera ner alltihopa :arsele eller sjösätta ett slags echelon v.2, känns något skrämmande.

Grabbarna i rättegången åker dit för att ha tillhandahållt en tjänst som gör att man ska kunna dela filer med varandra. Ett verktyg som kan användas både lagligt och olagligt. Frågan är om man verkligen kan kriminalisera det då.

Du har helt rätt. De döms utifrån som om det vore 1938. Detta ett sista försök av 40-taliststofilerna att hålla kvar greppet om hur de vill att saker och ting ska vara.

Om de fälls så kommer MYCKET annat att ifrågasättas kommande år.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...