Piratebayrättegången

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det rättvisaste sättet att ta betalt för musiken....

Vänsterpartist? Klart stackarna ska ha betalt för det de gör, man får väl betala för film och musik likväl som man får betala för allt annat?
Själv så tankar jag ned gratis och är således tjuv men det är inget som bekommer mig då jag har gjort betydligt värre saker i mitt liv.
Jag kommer fortsätta tanka hem gratis tills den dag jag åker dit eller de stänger ned internet. När jag väl blir släppt från häktet så lär jag fortsätta tanka :näsblod

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Som det verkar, så om du åker dit med låt säga 10 filmer och 1000 låtar så lär du inte ha råd att betala för bredband närmsta 240 åren :hihi men du är säkerligen välkommen att försöka fortsätta tanka hem the good shit ändå :D

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Vänsterpartist? Klart stackarna ska ha betalt för det de gör, man får väl betala för film och musik likväl som man får betala för allt annat?
Själv så tankar jag ned gratis och är således tjuv men det är inget som bekommer mig då jag har gjort betydligt värre saker i mitt liv.
Jag kommer fortsätta tanka hem gratis tills den dag jag åker dit eller de stänger ned internet. När jag väl blir släppt från häktet så lär jag fortsätta tanka :näsblod

ännu värre, miljöpartist. Men jag fattar inte varför du tycker just MITT inlägg var så fantastiskt vänster, jag presenterar ju bara en möjlig modell för upphovsmännen att få betalt på ett hyfsat rättvist sätt för något som folk annars mest slangar hem och betalar inget noll nada för. Häng med i mitt räkneexempel, det blir som typ do-it-yourself-radio.

Skitkanal Fm Borås betalar typ 2 kr/min STIM-pengar och har snitt kanske 6000 lyssnare. Det betyder 3.33*10^4 kr per lyssnare för att få njuta av den miljonte sönderspelningen av Rihannas jävla paraply-smörja. För att ekvationen ska gå ihop måste radiostationen pimpa ut din som lyssnares tid till allsköns reklambudskap så att deras sponsorer kanske kanske kan öka i omsättning och tycka reklamspotsen är värda stålarna.

Om man nu tänker sig att en mp3-spelare har livslängd på 2 år och lyssnas på typ 15% av ägarens vakna tid (i mitt fall betydligt högre) blir det typ 100.000 timmar lyssning, vilket á 3.33*10^-4 kr/min blir 35 spänn.

Jag lyssnar på lika mycket musik som jag gör om jag lyssnar på radio, skillnaden är att jag väljer själv vad jag lyssnar på och inte en radio-DJ som sitter i knät på storbolagen. I stället för att låna ut mina öron till reklam som har det monetära värdet 3.33*10^4 kr/min musik betalar jag vid inköpet av gadgeten detta till återförsäljaren. (Reklampengarna betalar ju också förutom STIM-pengarna för radio-DJn, hans/hennes producent/deras kontor och firmafester, men eftersom alla klarar av att välja sin optimala musikmix bäst själv kan denna arbetskraft och kontorsutrymme nu användas till bättre ändamål. Kapitalistiskt ekonomisk rationalitet rätt igenom.)

Hur blir det då för artisterna? Tja, säg att man får betala typ 300 extra för en mp3-spelare och får slanga fritt, det hade jag tyckt varit helt acceptabelt och det tror jag de flesta hade gått med på. Det blir alltså 0,28 öre per minut lyssning. Nu blir det ju förstås fet höftning, men om man kan ta antal spelningar på myspace och multiplicera dem med säg 25 för att få en uppfattning om hur mycket en låt snurrar i folks privata mp3-spelare. Rufus Wainwright "going to a town" har 500.000 snurr på myspace, så det hade blivit en 150.000 kronor för den låten. Helt okej payday.

Privatgrejen är ju lite knepig, men säg att man betalar 400 spänn över, får en notis efter 2 år och får 100 spänn tillbaka för att ladda upp en fil med logdata (vilket iofs kräver vettigare filnamn än unknown_artist20%unknown20%track_1) till tillverkaren eller på din lokala Kjell och company. Tycker man det är pinsamt att nån vet att man lyssnat på E-type kan man ju skita i det och pengarna tillfaller behjärtansvärda ändamål.

Sen ska vi inte glömma att exponeringen av en artist/låt ett egenvärde i sig eftersom den artisten då kan gå på fler releasepartys/kränga fler konsertbiljetter/få sitta i i fler IDOL-juryer, whatever.

Bara ett litet brainstormande räkneexempel, jag menar inte att detta skulle vara Lösningen.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Bara ett litet brainstormande räkneexempel, jag menar inte att detta skulle vara Lösningen.

Inte för att vara den som är den.
hur betalar du för de som den spelar efter den har blivit stulen ? gått sönder ? slängd på tippen ? utlånad ?
vad händer när piratversionerna dyker upp som inte "finns" eller som inte visar att den spelar en låt eller inte.

vad händer när du spelar en halv låt eller en liten bit av en låt..........

kort sagt förutom det uppenbara att det inte går så går det inte..

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Inte för att vara den som är den.
hur betalar du för de som den spelar efter den har blivit stulen ? gått sönder ? slängd på tippen ? utlånad ?
vad händer när piratversionerna dyker upp som inte "finns" eller som inte visar att den spelar en låt eller inte.

vad händer när du spelar en halv låt eller en liten bit av en låt..........

kort sagt förutom det uppenbara att det inte går så går det inte..

Fattar inte hur du menar "hur betalar du om det blir snott?" det är betalt när du lämnar butiken, oberoende av spelarens framtida öde.

Det är klart att jag är medveten om bristerna och tekniska hinder, det är ju bara en idé.

jag räknar med att det säkert kommer det dyka upp bootlegs, men det finns ju bootleg av ALLT. Om det kostar, som i första räkneexemplet, 35 spänn extra är det nog inte så stort tryck på bootleg-försäljarna. Många som lyssnar på musik vill ju göra rätt för sig,bara inte 150 spänn för ett album.

Säg att det börjar logga efter 10 sek på låten och sen är det per sekund spelat som gäller (blir då 0,0047 öre/sek låt)

Det finns såklart också risk för att skiten försvinner/går sönder/snos innan de där 2 åren, men vafan, det får man räkna med. 50% av loggarna kanske kommer in = fortfarande stash till artisterna. Det är ändå betalt och de pengar från de loggar som inte dyker upp kan väl distribueras med samma proportion eller som PKE-skatten idag. Risken är ju att de går att fucka med loggen så det säger att ens och alla ens polares mp3-spelare spelat ditt garageband på repeat i 2 år, men det gäller antagligen inte majoriteten.

Som sagt, bara en idé.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Fattar inte hur du menar "hur betalar du om det blir snott?" det är betalt när du lämnar butiken, oberoende av spelarens framtida öde.

Det är klart att jag är medveten om bristerna och tekniska hinder, det är ju bara en idé.

jag räknar med att det säkert kommer det dyka upp bootlegs, men det finns ju bootleg av ALLT. Om det kostar, som i första räkneexemplet, 35 spänn extra är det nog inte så stort tryck på bootleg-försäljarna. Många som lyssnar på musik vill ju göra rätt för sig,bara inte 150 spänn för ett album.

Säg att det börjar logga efter 10 sek på låten och sen är det per sekund spelat som gäller (blir då 0,0047 öre/sek låt)

Det finns såklart också risk för att skiten försvinner/går sönder/snos innan de där 2 åren, men vafan, det får man räkna med. 50% av loggarna kanske kommer in = fortfarande stash till artisterna. Det är ändå betalt och de pengar från de loggar som inte dyker upp kan väl distribueras med samma proportion eller som PKE-skatten idag. Risken är ju att de går att fucka med loggen så det säger att ens och alla ens polares mp3-spelare spelat ditt garageband på repeat i 2 år, men det gäller antagligen inte majoriteten.

Som sagt, bara en idé.

ok bara så att jag förstår rätt. så du menar att vi tar en mp3 spelare och fyller den med all världens musik från någon internet site och man får betala ett fast pris för ALL musik man spelar på den under de närmaste 2 åren ?
samtidigt får man en uppdateringsmöjlighet där man kan tanka ner all ny musik.

Då tar vi en uppenbara bristen...
Hur hade du tänkt marknadsföra den ?
"Hej här är en mycket dyrare lösning som om du tappar bort den eller den blir stulen eller går sönder så loosar du pengarna" ?

Hur skall du rapportera in loggen ? och varför ? om nu allt redan är betalt i förväg....

Detta har så många hål i sig så jag vet faktiskt inte var jag skall börja..

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
ok bara så att jag förstår rätt. så du menar att vi tar en mp3 spelare och fyller den med all världens musik från någon internet site och man får betala ett fast pris för ALL musik man spelar på den under de närmaste 2 åren ?
samtidigt får man en uppdateringsmöjlighet där man kan tanka ner all ny musik.

Då tar vi en uppenbara bristen...
Hur hade du tänkt marknadsföra den ?
"Hej här är en mycket dyrare lösning som om du tappar bort den eller den blir stulen eller går sönder så loosar du pengarna" ?

Hur skall du rapportera in loggen ? och varför ? om nu allt redan är betalt i förväg....

Detta har så många hål i sig så jag vet faktiskt inte var jag skall börja..

nej, du köper bara en mp3-spelare och sen tankar du hem vad fan du vill från wherever (här är det ett uppenbart problem att filnamn ska gå att länka till rätt artist, jag erkänner).

Du betalar ju redan idag en speciell skatt på mp3-spelare som går till upphovsrättsmakare, PKE-avgiften.

Precis som moms eller PKE-avgift skulle detta vara en ofrivillig extra avgift på alla nysålda mp3-spelare.
Det är klart det finns risk för bootleg, men det finns det för prada-väskor också, och folk kommer säkert köpa iffyga spelare på en bakgata på Thailandsresan, men precis som all iffy elektronik inköpt på en bakgata i Thailand vet du inte heller om spelaren håller mer än en kvart, varför rätt många kommer beställa från typ netonnet eller nåt.
Det är hyfsat lätt att kontrollera elektronikåtarförsäljare i EU och är avgiften rimlig (350 spänn ex) så kommer antagligen majoriteteten köpa "lagliga" spelare och göra rätt för sig.

Samma avgift för alla spelare kan ju slå lite orättvist, javisst. Det kanske kunde vara 250 kr + 2 kronor/GB. Jag hade nog också tyckt det är skitsamma att det är samma avgift om jag får 100.000 speltimmar eller 150.000 ur min spelare, låt gå liksom.

Sen efter 2 år (när spelarens livstid kan anses vara slut. Funkar skiten fortfarande är det ju kul för dig du får förstås fortsätta använda den tills den går åt helvete) kan man få typ 50 spänn tillbaka (typ som när du betalar 2 kronor för colaflaskan på ICA, som du får tillbaka om du orkar gå tillbaka med flaskan) genom att frivilligt ladda upp sin spellogg (så att mina 300 kronor kan fördelas på de artister jag spelat, för jag kanske tycker de kan vara värda det.) Om liraren farit åt helvete före det eller jag skiter i det fördelas alla "ologgade" pengar (förfaller 2,5 år efter försäljningen) enligt gällande proportioner (typ 0,000000001% går till the strokes skivbolag, 0,00012% går till Motown, etc)

JA det är klart att det är surt om jag tappar spelaren på trappan utanför elektronikhandlaren och den går hädan, men om jag separeras från min ipod i förtid grinar jag ju inte särskilt mycket extra för de 350 spänn extra när skiten kostar närmare 2 lök.

Menar inte att detta måste genomföras, men det är ju ett sätt för musiker att få betalt där dom nu får inget, typ. OM man nu ska ta betalt för musiken i ipoden, vore det ju mest rättvist att de artister som snurrat mest får mest. Skivbolagens nuvarande lösning, typ istore har ju begränsningen att man inte experimenttankar nåt utan man går dit när man vet vad man vill ha. Som man vet från radio/tv eller från fultank och man vill "köpa musiken". Men om tankningen är fri, kostnaden täcks av själva mp3-spelarköpet och artisterna får betalt i proportion till snurrad sekund i respektive ipod suger ju folk ner allt möjligt, sätter det dom gillar på ipoden och spelar kräm de la kräm på finspellistan. Så gör jag i alla fall.

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Menar inte att detta måste genomföras, men det är ju ett sätt för musiker att få betalt där dom nu får inget, typ. OM man nu ska ta betalt för musiken i ipoden, vore det ju mest rättvist att de artister som snurrat mest får mest.

Förutom sådana enkla saker såsom vad är en mp3 spelare, och allt man nu kan spela upp mp3 ljud med.

För att göra det enkelt för oss kan vi då räkna med antalet unika låtar som spelas på 2 år.
skall vi räkna med 1000 ? (ca 4-5gig) bara för att det är lätt att räkna med.
Rättegången visar att de vill ha 6.5€ /skiva.
det går ca 10-20 låtar på en cd. för att göra det enkelt räknar vi med 15.
det skulle innebära att en cd spelare/mp3 spelar/telefon osv skulle kosta ca 4300 TILL. och när du byter dator kostar den inte längre 4-5000 utan närmare 10 000 och så lägger vi på att vi köper en ny telefon ytterliggare 4300...
så för att lyssna på de låtarna som du har "rätt till" så betalar du över 2 år ca 4300 + 4300 + 4300 + 4300
= 17 200kr (2 telefoner + 1 mp3 spelare + 1 dator) och det är endast musiken. hur många film alster ? dator program ?

vad tror du marknaden på stulna grejer blir ?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Förutom sådana enkla saker såsom vad är en mp3 spelare, och allt man nu kan spela upp mp3 ljud med.

För att göra det enkelt för oss kan vi då räkna med antalet unika låtar som spelas på 2 år.
skall vi räkna med 1000 ? (ca 4-5gig) bara för att det är lätt att räkna med.
Rättegången visar att de vill ha 6.5€ /skiva.
det går ca 10-20 låtar på en cd. för att göra det enkelt räknar vi med 15.
det skulle innebära att en cd spelare/mp3 spelar/telefon osv skulle kosta ca 4300 TILL. och när du byter dator kostar den inte längre 4-5000 utan närmare 10 000 och så lägger vi på att vi köper en ny telefon ytterliggare 4300...
så för att lyssna på de låtarna som du har "rätt till" så betalar du över 2 år ca 4300 + 4300 + 4300 + 4300
= 17 200kr (2 telefoner + 1 mp3 spelare + 1 dator) och det är endast musiken. hur många film alster ? dator program ?

vad tror du marknaden på stulna grejer blir ?

FUCK Sony music, de är ju helt verklighetsfrånvända. De tror ju på riktigt att en fultankad skiva=200 spänn minus i deras kassa vilket vittnar om att de är dumma i huvet och vet inget om ekonomisk teori.

Jag snackar om mitt exempel, vad JAG hade accepterat som extrakostnad till förmån för artisterna. Säg 2-300 per mp3-spelare, sen kan man som jag sa justera en del beroende på kapacitet, etc, så hamnar man på vad jag skulle acceptera som rimliga värden. Jag snackar bara om musik på mobila mp3-spelare, alltså skulle laptops inte räknas dit (avgränsningen blir också en svår grej, med 1-kilosdatorer och palmpilots, det erkänner jag också) men de har ju också PKE-avgifter som kan justeras, det är jag medveten om. Jag väljer mobila ljudenheter för att det är skitlätt att spela whatever the fuck jag vill från min dator från myspace, spotify, whatever mot reklamen de streamar.

Det blir ju en avvägning där mellan acceptabel kostnad för att vara straight/fultanka och scora spelare under bordet som jag erkänner. Själv fultankar jag järnet men tycker att artisterna vars spelningar jag inte bevistar borde få NÅGOT i alla fall. Men att storbolagen ska konkurrera med alla på "hyfsat lika" villkor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Grejen är ju att jag redan har betalat mina "böter" för hemtankningen IOM kassetskatten, som läggs på alla inspelningsbara media man köper, vare sig man har tänkt bränna ner sina egna semesterbilder eller en fultankad skiva.

Tänk om man skulle använda samma logik i andra avseenden...

Den här motorcykeln går 300km/h, därför lägger vi på en extra forkörningsavgift redan när du köper den...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Säg 2-300 per mp3-spelare,

MP3-spelare kostar 2-300 idag. Du pratar alltså om 100% påslag på priset. Njetskij kalopskij, för att prata ren ryska.

Dessutom tänker jag inte betala för den musik jag köper mer än en gång. Jag äger flera MP3-spelare för olika användningsområden men det innebär inte att jag lyssnar på flera låtar samtidigt. Varför skall jag då betala flera gånger så mycket för min musik som någon som bara har en MP3-spelare? Varför skall någon som byter MP3-spelare ofta betala mer för sin musik än någon som har samma i 27 år?

Sorry, det är inte en bra ide. :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
ännu värre, miljöpartist.

Jag stod och vägde mellan miljöpartist och vänsterpartist men jag valde dete näst sämsta bara för att vara snäll :gnissla

Och ditt resonemang grundar sig på vad? Om artisterna hade valt att låta radio och enskilda lyssnare vara lika inför betalning så hade vi inte haft cd-skivor till salu för hutlösa priser.
Nu har branschen valt att göra på det vis vi har sett i årtionden, bara det är ju anledning till att välkomna lite nyansering inom det hela.
Men fortfarande, artisterna vill tjäna pengar på sin musik på samma sätt som filmstjärnor/filmbolag vill tjäna pengar på sina filmer. Ska de då inte få göra det, eller så en massa människor bara bestämma att de helt enkelt inte får tjäna pengar på det de gör längre? Ungefär som att en grupp människor skulle gå till våra politiker och säga att de inte ska få lön för det de gör längre, de får komma på andra sätt att tjäna sin lön.

Jävla vänster-tänkande hela tiden! Jag står åtminstone för att jag stjäl film och musik, under tiden som många andra försöker rättfärdiga det hela med att säga att det är ok för att det är så dyrt att köpa skiten.

Edit/ 300:- extra för en mp3-spelare där man kan lyssna på hur många album som helst, det fattar du väl själv att det inte fungerar om artisterna ska tjäna lika mycket som de gör nu? Eller vänta, ska vi be regeringen gå in och göra ett krispaket åt artisterna kanske?

Och anledningen till att jag besvarade just ditt inlägg var för att det var det senaste jag läste i denna tråd, som jag inte har följt konstant. Det finns säkerligen flera idiotiska inlägg här, men vem fan orkar kommentera alla?

Grejen är ju att jag redan har betalat mina "böter" för hemtankningen IOM kassetskatten, som läggs på alla inspelningsbara media man köper, vare sig man har tänkt bränna ner sina egna semesterbilder eller en fultankad skiva.

Tänk om man skulle använda samma logik i andra avseenden...

Den här motorcykeln går 300km/h, därför lägger vi på en extra forkörningsavgift redan när du köper den...

Köper du skivor i Sverjet eller? Jag köper bulk-pack med dvd, pyntar då 1,97:-/skiva med frakt och det är då ingen kassetskatt på detta. För cdr-skivor 100-pack pyntade jag senast 0,90:-/skiva vid köp av 100st, ingen kassetskatt där heller mig veterligen...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Köper du skivor i Sverjet eller? Jag köper bulk-pack med dvd, pyntar då 1,97:-/skiva med frakt och det är då ingen kassetskatt på detta. För cdr-skivor 100-pack pyntade jag senast 0,90:-/skiva vid köp av 100st, ingen kassetskatt där heller mig veterligen...

Japp, jag köper mina skivor i sverige, alltså betalar jag kassettskatt, alltså har jag redan betalat artisterna för eventuella nerladdningar? :va

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Japp, jag köper mina skivor i sverige, alltså betalar jag kassettskatt, alltså har jag redan betalat artisterna för eventuella nerladdningar? :va

Självklart :D Fan, jag måste också börja köpa mina skivor i Sverige, sparar man kvittona så är man väl grön i eventuell rättegång :va

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018

Kassettavgiften är inte för att ersätta artister för de folk laddar ner. Den är till för den privata kopieringen som sker och är tillåtet, att ge kopia till vänner/släkt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kassettavgiften är inte för att ersätta artister för de folk laddar ner. Den är till för den privata kopieringen som sker och är tillåtet, att ge kopia till vänner/släkt.

Mina vänner/släkt säger åt mig att ladda hem och bränna själv istället för att snylta på deras tom-cd's, så därför har jag betalt nerladdningen!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Mina vänner/släkt säger åt mig att ladda hem och bränna själv istället för att snylta på deras tom-cd's, så därför har jag betalt nerladdningen!

Dra de försvarstalet när du sitter i rätten vet ja :tungan
ironi

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
MP3-spelare kostar 2-300 idag. Du pratar alltså om 100% påslag på priset. Njetskij kalopskij, för att prata ren ryska.

Okej men haka inte upp dig på de 2-300 kronorna, det är ju bara ett exempel. Som sagt, går ju att justera efter GB så att det blir rimligt också för mindre och billigare spelare.

Dessutom tänker jag inte betala för den musik jag köper mer än en gång. Jag äger flera MP3-spelare för olika användningsområden men det innebär inte att jag lyssnar på flera låtar samtidigt. Varför skall jag då betala flera gånger så mycket för min musik som någon som bara har en MP3-spelare? Varför skall någon som byter MP3-spelare ofta betala mer för sin musik än någon som har samma i 27 år?

Sorry, det är inte en bra ide. :)

Det KRYLLAR av skatter och avgifter som är schabloner för att det är omöjligt att kontrollera vissa saker eller för tungadministrerat. Det är klart att det blir lite orättvist om du bara spelar musik du köpt eller gjort själv på din lirare, men faktum är ju att 97% av materialet på svea rikes mp3-spelare är fultankad.

Om du har 17 spelare betalar du ändå inte mer än om du har en. För om du har bara en spelare sliter du ut den snabbare än om du har fler, rimligtvis.
Med din logik är ju vägskatten också orättvis eftersom du betalar två avgifter om du äger en hoj och en bil, trots att du inte kan köra dem samtidigt. Du måste ju betala lika mycket om du kör 500 eller 2000 mil per år, vilket ju också är "orättvist". Eller skatten på dieselbilar, lika stor hur mycket du än kör.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Jag stod och vägde mellan miljöpartist och vänsterpartist men jag valde dete näst sämsta bara för att vara snäll :gnissla

Och ditt resonemang grundar sig på vad? Om artisterna hade valt att låta radio och enskilda lyssnare vara lika inför betalning så hade vi inte haft cd-skivor till salu för hutlösa priser.
Nu har branschen valt att göra på det vis vi har sett i årtionden, bara det är ju anledning till att välkomna lite nyansering inom det hela.
Men fortfarande, artisterna vill tjäna pengar på sin musik på samma sätt som filmstjärnor/filmbolag vill tjäna pengar på sina filmer. Ska de då inte få göra det, eller så en massa människor bara bestämma att de helt enkelt inte får tjäna pengar på det de gör längre? Ungefär som att en grupp människor skulle gå till våra politiker och säga att de inte ska få lön för det de gör längre, de får komma på andra sätt att tjäna sin lön.

Jävla vänster-tänkande hela tiden! Jag står åtminstone för att jag stjäl film och musik, under tiden som många andra försöker rättfärdiga det hela med att säga att det är ok för att det är så dyrt att köpa skiten.

Edit/ 300:- extra för en mp3-spelare där man kan lyssna på hur många album som helst, det fattar du väl själv att det inte fungerar om artisterna ska tjäna lika mycket som de gör nu? Eller vänta, ska vi be regeringen gå in och göra ett krispaket åt artisterna kanske?

Jag fattar inte hur det är så förbannat vänster att föreslå en lösning som innebär att artisterna får betalt för någonting som de just nu i praktiken inte får många spänn för, som jag tidigare gissade typ 97% av skiten på folks lirare är fultankad.
Är väl inte så orättvist att spelare kan bli lite dyrare så artisterna kan få en del av kakan, om det skulle bli en platt avgift skulle ju vinstmarginalen för spelarna bli aningen mindre, vilket skulle vara acceptabelt för tillverkarna eftersom säkert 90% av marknaden för mp3-spelare är en direkt följd av fildelningen. Tror du ipod skulle kunna sälja spelare som tar 80.000 låtar om folk betalade 150 kronor för ett album? Knappast...

Tror inte det är tekniskt möjligt att stoppa fildelningen, även om man skulle vilja det. Visst kan man stänga ner TPB men filer kan ju spridas i privata datornätverk/via bluetooth utan några som helst spår/rippa från musikvideo inspelat på dvd/via internet och VPN-tunnlar/whatever skulle vara långsammare bara. Visst blir försäljningen av musik inte samma eldorado som skivförsäljningen på 90-talet men vi lever inte längre på 90-talet, och den tekniska verkligheten ger andra förutsättningar, så är det bara. Skulle skivbolagen kunna svälja det skulle de kunna göra hyfsat med stash i detta milleniet också.

Musiker har ju massa andra inkomstkällor och med X antal kronor per spelare blir det ändå en ganska nätt summa att dela på, då snackar vi bara för mp3-spelare. Musiker får ju betalt för sin musik via stim-pengar, myspace-hits, etcetera.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...