ok bara så att jag förstår rätt. så du menar att vi tar en mp3 spelare och fyller den med all världens musik från någon internet site och man får betala ett fast pris för ALL musik man spelar på den under de närmaste 2 åren ?
samtidigt får man en uppdateringsmöjlighet där man kan tanka ner all ny musik.
Då tar vi en uppenbara bristen...
Hur hade du tänkt marknadsföra den ?
"Hej här är en mycket dyrare lösning som om du tappar bort den eller den blir stulen eller går sönder så loosar du pengarna" ?
Hur skall du rapportera in loggen ? och varför ? om nu allt redan är betalt i förväg....
Detta har så många hål i sig så jag vet faktiskt inte var jag skall börja..
nej, du köper bara en mp3-spelare och sen tankar du hem vad fan du vill från wherever (här är det ett uppenbart problem att filnamn ska gå att länka till rätt artist, jag erkänner).
Du betalar ju redan idag en speciell skatt på mp3-spelare som går till upphovsrättsmakare, PKE-avgiften.
Precis som moms eller PKE-avgift skulle detta vara en ofrivillig extra avgift på alla nysålda mp3-spelare.
Det är klart det finns risk för bootleg, men det finns det för prada-väskor också, och folk kommer säkert köpa iffyga spelare på en bakgata på Thailandsresan, men precis som all iffy elektronik inköpt på en bakgata i Thailand vet du inte heller om spelaren håller mer än en kvart, varför rätt många kommer beställa från typ netonnet eller nåt.
Det är hyfsat lätt att kontrollera elektronikåtarförsäljare i EU och är avgiften rimlig (350 spänn ex) så kommer antagligen majoriteteten köpa "lagliga" spelare och göra rätt för sig.
Samma avgift för alla spelare kan ju slå lite orättvist, javisst. Det kanske kunde vara 250 kr + 2 kronor/GB. Jag hade nog också tyckt det är skitsamma att det är samma avgift om jag får 100.000 speltimmar eller 150.000 ur min spelare, låt gå liksom.
Sen efter 2 år (när spelarens livstid kan anses vara slut. Funkar skiten fortfarande är det ju kul för dig du får förstås fortsätta använda den tills den går åt helvete) kan man få typ 50 spänn tillbaka (typ som när du betalar 2 kronor för colaflaskan på ICA, som du får tillbaka om du orkar gå tillbaka med flaskan) genom att frivilligt ladda upp sin spellogg (så att mina 300 kronor kan fördelas på de artister jag spelat, för jag kanske tycker de kan vara värda det.) Om liraren farit åt helvete före det eller jag skiter i det fördelas alla "ologgade" pengar (förfaller 2,5 år efter försäljningen) enligt gällande proportioner (typ 0,000000001% går till the strokes skivbolag, 0,00012% går till Motown, etc)
JA det är klart att det är surt om jag tappar spelaren på trappan utanför elektronikhandlaren och den går hädan, men om jag separeras från min ipod i förtid grinar jag ju inte särskilt mycket extra för de 350 spänn extra när skiten kostar närmare 2 lök.
Menar inte att detta måste genomföras, men det är ju ett sätt för musiker att få betalt där dom nu får inget, typ. OM man nu ska ta betalt för musiken i ipoden, vore det ju mest rättvist att de artister som snurrat mest får mest. Skivbolagens nuvarande lösning, typ istore har ju begränsningen att man inte experimenttankar nåt utan man går dit när man vet vad man vill ha. Som man vet från radio/tv eller från fultank och man vill "köpa musiken". Men om tankningen är fri, kostnaden täcks av själva mp3-spelarköpet och artisterna får betalt i proportion till snurrad sekund i respektive ipod suger ju folk ner allt möjligt, sätter det dom gillar på ipoden och spelar kräm de la kräm på finspellistan. Så gör jag i alla fall.