Piratkopiering

Laddar du ner upphovsrättsskyddat material?

• Antal röstningar
    0

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
lorkan skrev:
2140154MP3 funkar väl i just MP3spelaren eller i de små högtalarna till datorn, men i en riktig anläggning låter det skrot. Eller är det bara jag ? :confused: :va

Det är inte bara du... Men det kanske bara är vi..? :va

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Orkar inte läsa tråden.
Men dubbelmoralen är hög även bland artister tycker jag.
De vill inte att man tankar deras musik utan att betala. Men själva snor de gärna från andra artister allt från några noter till hela låtar. :mad:

Tycker inte heller det är rätt att man ska kunna bli ekonomiskt oberoende för att man släppt en platta. Och det är definitivt inte försvarbart att skivproducenterna tjänar sådana hutlösa pengar på det de gör när mycket "vanligt" folk inte ens har råd att köpa de skivor/filmer de vill ha trots att de jobbar fulltid.

My 5 cents

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nu under dagarna så kommer Universal att lansera en tjänst på nätet där kunder helt lagligt kan ladda hem film.

Visst konceptet är bra och skulle kunna bli en succe.

Dock så har dom gjort en JÄTTEMISS genom att sätta ett pris på 229KR/FILM.

Till detta höga priset så är även filmerna skadade med DRM.

Dömt att misslyckas redan innan tjänsten är lanserad.

Görs det ingen marknadsundersökning alls innan dessa tjänster lanserar eller saknar direktörerna helt verklighetsuppfattning ?

Ett tips är att erbjuda produkter/tjänster som tilltalar kunderna från början, om någon tror att denna tjänst är ett vapen mot piratkopieringen så är det bara att tänka om och tänka rätt !!

Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Filmer o musik ar pa tok for dyrt i Sverige! Jag vagrar att betala bara for att skivbolagen ska tjana pengar, De fortjanar att straffas for de ar sa javla dumma o stockkonservativa att de inte tog chansen nar de kunde o kopte napster. Istallet forsoker de forbjuda/straffskatta mp3 spelare och stamma tillverkarna. :huvet Vilka idioter, de forsokte samma sak med videoapparaterna och det funkade inte da heller.
De ar inte bara dumsnala, de fattar trogt ocksa. :dummer Vi tvingas dessutom betala deras advokater via hogre priser pa skivor.

Jag laddar ner musik for da far jag vad jag vill. Det sjuka ar att jag garna skulle betala 10-15 kr per lat istallet for att kopa skivan med massa skit jag inte vill ha. Jag koper bara skivor nar jag lyssnat pa (nedladdade) latarna och tycker om artisten/bandet. Filmer koper jag nar jag vill ha dem,ty kope dvd har battre kvalitet, men aldrig i h-e betalar jag 230 kr for dem.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kajan skrev:
2150188 Filmer o musik ar pa tok for dyrt i Sverige! Jag vagrar att betala bara for att skivbolagen ska tjana pengar,
Vilka fler företag bojkottar du eftersom de vill tjäna pengar?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
SVooSh skrev:
2142858 Orkar inte läsa tråden.
Men dubbelmoralen är hög även bland artister tycker jag.
De vill inte att man tankar deras musik utan att betala. Men själva snor de gärna från andra artister allt från några noter till hela låtar. :mad:

Snor man en skyddad låt så får man betala. Det finns många som blivit rika på att band gjort covers av deras låtar som de själv inte slog med.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Gustav O skrev:
2150287 Vilka fler företag bojkottar du eftersom de vill tjäna pengar?

Dom tjänar nog pengar så det både räcker och blir över med tanke på levnadsstandard, drabbar alltså inga fattiga direkt.

Humorn i det hela är när Universal's tjänst sedan floppar och ansvariga inte förstår varför :rofl

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
burner skrev:
2150314 Dom tjänar nog pengar så det både räcker och blir över med tanke på levnadsstandard, drabbar alltså inga fattiga direkt.

Humorn i det hela är när Universal's tjänst sedan floppar och ansvariga inte förstår varför :rofl
Så att ett företag tjänar mycket pengar gör att man kan stjäla deras produkter eftersom det inte drabbar någon fattig?

Att skiv och filmbranschen var sent ute och har agerat med huvudet under armen gör ju inte att man har rätt till det material som produceras. Att skivbolag i många fall är cyniska och utnyttjar artisterna och inte ger dem den del av kakan de förtjänar är också trist.
Varför ska just kultur vara gratis och varför ska kulturarbetare tycka det är kanon att alla tar deras arbete utan att betala för det?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Gustav O skrev:
2150821 Så att ett företag tjänar mycket pengar gör att man kan stjäla deras produkter eftersom det inte drabbar någon fattig?

Att skiv och filmbranschen var sent ute och har agerat med huvudet under armen gör ju inte att man har rätt till det material som produceras. Att skivbolag i många fall är cyniska och utnyttjar artisterna och inte ger dem den del av kakan de förtjänar är också trist.
Varför ska just kultur vara gratis och varför ska kulturarbetare tycka det är kanon att alla tar deras arbete utan att betala för det?

Det som sker är ingen stöld utan kopiering av en mjukvara.

Jag har inte skrivit att kultur bör vara gratis men min personliga åsikt är att kultur bör vara tillgänglig för så stor folkmängd som möjligt.

Många av de som idag laddar hem piratkopierad mjukvara/media kan säkert
tänka sig att betala för den om den erbjuds till ett pris som Svensson har råd med, annars kommer helt enkelt piratkopieringen att fortsätta.

Att då sätta ett pris på tex. 229kr/film som dessutom inte kan spelas upp i tex. en XBOX, MAC/Linux-dator så erbjuder man inte en produkt som är intressant för sina kunder.

Ett av problemen är förstås att producenter/direktörerna lever för långt från den verklighet som idag existerar för kanske 98% av befolkningen.
För dessa 98% så går en större del av lönen åt till att tex. betala hyra, andra räkningar, mat, bensin, pensionsförsäkring och dylikt. Sedan är pengarna i stort sett slut.

Då återstår ca 2% som är ekonomiskt starka nog att köpa ovan produkt för 229kr.
Det är alltså 2% som har möjligheten, men långt ifrån dessa 2% är i verkligheten intresserade av att köpa denna produkt genom att ladda hem den från Universals tjänst på internet.

Affärsidén är dömd att misslyckas innan den har startat.

Starta en POLL i OT-forumet och fråga hur många som kan tänka sig att beställa 1st film för 229kr.

Last edited:

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Jag laddar ner det jag ska ha pga att jag inte har så mycket pengar att röra mig med. Ifall jag nångång skulle bli rik av nån orsak så får jag väll hitta på en ny anledning till att ladda ner.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Köper all musik, köper inte en enda film förutom kidsens barnfilmer som går om och om och om igen.

Jag är ingen kommunist och tycker således att det är vackert med stenrika artister och skivbolagsdirektörer.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
burner skrev:
2150856 Det som sker är ingen stöld utan kopiering av en mjukvara.
Det är ju en definitionsfråga och jag håller inte riktigt med dig att det enbart är kopiering av en mjukvara.

burner skrev:
2150856Jag har inte skrivit att kultur bör vara gratis men min personliga åsikt är att kultur bör vara tillgänglig för så stor folkmängd som möjligt.
Det tycker jag också men kulturarbetarna mste ju kunna leva av sitt arbete.

burner skrev:
2150856Många av de som idag laddar hem piratkopierad mjukvara/media kan säkert
tänka sig att betala för den om den erbjuds till ett pris som Svensson har råd med, annars --snip ---att misslyckas innan den har startat.

Starta en POLL i OT-forumet och fråga hur många som kan tänka sig att beställa 1st film för 229kr.
Som du ser ovan så anser jag att de stora skiv och fimlbolagen agerat med huvudet under armen, av många anledningar, men det gör dock inte musik till allmän egendom bara för att de som distribuerat den tidigare är dumma i huvudet.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Gustav O skrev:
2150287 Vilka fler företag bojkottar du eftersom de vill tjäna pengar?

Bojkottar o bojkottar, Jag har svart for en bransch med sa mkt pengar dar sa lite faktiskt gar till de som skapar natt (musiker, forfattare). Jag har dessutom inte sa svart att motivare min egen olaglighet nar den som framst drabbas (bolagen) ar involverad i en verksamhet som jag tycker doftar starkt av oligopol o kartellbildning.

Men i grunden har du naturligtvis ratt, det ar fel att ladda ner andras music o filmer.

Edit:
Anledningen till att jag tycker det doftar kartell ar att priserna ar omotiverat hoga. Varfor kostar en dvd- film mer an en video-film? DVDn ar mkt billigare att producera. Kostnaden for filmer har gatt upp sen dvd kom, atminstone enligt mina berakningar (inflation inraknat). Sa javla mycket kan inte utvecklingskostnaden ha varit.

Last edited:

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Laddar det mesta i musik/filmväg, köper dock spel/mjukvara. Köper skivor av mina favoritartister dock, samt nån enstaka film.

Socrates

Guest
http://expressen.se/index.jsp?a=589755

Fy fan va trött jag blir. ALLT går inte att skylla på piraterna...kan faktiskt bero på att ingen vill ha musiken...

Alla föredettingar verkar passa på att skylla sin dåliga skivförsäljning på pirater i ett desperat försök att övertyga sig själva om att de faktiskt fortfarande är inne och poppis :3freak

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!