Piratoljefilter är inte bra. I alla fall inte enligt DinMC / Suzuki Center

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Var där idag för att köpa oljefilter och en kopparbricka.
Slutade på sköna 247:-

Jag frågade om de hade pirat då jag spontant tyckte det var dyrt och jag egentligen tänkt köpa dubbelt upp då jag byter olja och filter rätt ofta.

Men icke. Tydligen så sabbar man motorn DirekCt om man kör på pirat.
(Pirat släpper igenom för mkt smuts och är därav inte effektivt)

Jag kontrade med att det finns ju rätt många alternativa märken men det var tydligen genomgående samma fel på dem. Fjädern som håller emot överströmningen var för klen på pirat och därav var dem skit. De släpper helt enkelt igenom oljan bara...

Jag nämnde även att det har ju varit några tester där pirat ibland varit bättre än original men det kunde man inte lita på då det var svårt att kontrollera.

De var två i butiken som hävdade detta bestämt. Far och son?!

Nåväl jag skall inte säga att jag forskat i ämnet och jämfört överströmningen på marknadens alla filter men personligen så kommer jag fortsätta att köpa pirat ibland.

Jojust jag frågade om det kunde vara lönt att hoppa över filterbytet varannan gång med original filter istället för att byta till pirat varje gång då jag byter olja och filter ibland så ofta som var 200mil.

Detta var tydligen inte heller no good för då vare ogjort arbete?


JA många kockar och åsikter helt klart. Kunde vara kul med reflektion på det hela. Personligen blir det nog mer pirat än original vart fall trots de manade orden ;) Jag kör ju dessutom på Biltemas olja... ve o fasa. Det vågade jag inte ens nämna...

Frågan lyder alltså till er som eventuellt gjort avhandling i ämnet. Vad är era slutsatser?
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Motorn ba boom diReCkT asså ;)

Min farsa jobbade som ung på ett företag (vet inte vilket) som tillverkade motorer och filter därtill. Problemet var att ingen ville köpa deras filter därför att pirat funkade lika bra. Då byggde de motorn så jävligt att det inte fanns några piratfilter som passade och folk började köpa deras orginal istället.

Din MC är en märkesverkstad så vad de har att säga om piratdelar är ganska uppenbart. Bättre att lyssna på någon som är objektiv istället.

För ett tag sen var det t.o.m. någon som la upp en tråd här på SH där han köpt både pirat och orginal. Enda skillnaden var att det stod KTM eller nå på orginaldelen, annars va det exakt samma grejor :p
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Problemet med filter är ju att man oftast inte på utsidan kan avgöra om piratet har samma filtrerande egenskaper och överströmning. Därför fegar i alla fall jag genom att köpa original.
Annat är det med exempelvis smörjoljor då det ju finns hårt styrda normer som ger all information man behöver (API, JASO och SAE).
I övrigt kan man ju alltid dra av en rejäl prutmån på allt som fackhandeln hävdar...
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Vad som är intressant med ett oljefilter är vilken min/max partikelstorlek som filtret släpper igenom respektive inte. Och antalet partiklar som filtret kan fånga innan det är så att säga "slut".
Filtrets känslighet för andra ämnen som kan komma i oljan och försämra egenskaper kan vara en till faktor.
Och är de ingen skillnad på org. resp. annat fabrikat så är de bara en prisfråga.
Men de e ju frågan att man vill ju veta de tekniska specifikationerna så man har nå att jämföra med.
Ett ev. något sämre pirat kan ju isåfall köras fast man byter de något oftare än själva oljan.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu är det ju så att det är ganska enkelt att testa och jämföra olika filter med varandra. Det sker genom några olika mätningar.

Bubbelpunkt
Görs för att kontrollera filterts jämnhet, Man sänker ner filtret i sprit (kan tyckas vara slöseri med sprit :gnissla ) och trycksätter det med luft genom att succesivt öka trycket och notera när första bubblan dyker upp och när det bubblar över hela filtrets yta. Man ser också om tillverkaren lyckats limma dit gavlarna ordentligt.

Beta värde
Detta görs för att ta reda på filtrets avskiljningsgrad. Detta görs genom att pumpa olja som man blandat i sand från Arizonaöknen i genom filtret och mäta partikelnivån före respektive efter filtret. Avskiljningsgraden anges i micrometer (um) som absolut eller nominellt. Absolut är hårdare. För ett bra bil/MC filer ligger det på 15-25 um absolut.

Burst/tryckbegränsningsventil test
Man fyller på med skit tills tryckbegränsningsventilen öppnar och släpper förbi oljan ofilterad. Den skall öppna innan filtret rämnar (Burst)


Jag har gjort jämförande tester på bilfilter åt biltidningar och biltillverkare och då har man inte kunnat se att dyrare orginalfilter generellt är bättre än piratfilter. det finns "kassa" orginal och pirat och det finns toppen orginal ocoh pirat.

Det man deremot såg tydligt var att filtertillverkare antagligen levererar "samma" filter som noname och orginal. Då jag testade (ett antal år sedan) var en stor piratleverantörs billiga filter misstänkt lika flera dyra orginal filter.:)

Jag kan en hel del om detta med föroreningar i smörj och hydraulsystem men jag vet inte hur mycket ni orkar läsa.
 
Last edited:

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Stockholm/Färingsö
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88
Roligt att dem säger att det är ogjort arbete att byta oljan bara
när dem bara föreskriver filterbyte vid 100,1800 mil i serviceschemat till
min Suzuki fast oljan skall bytas vid 100,600,1200,1800 mil .....

Brukar visserligen säga till om att byta filtret vid varje oljebyte ändå !
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Roligt att dem säger att det är ogjort arbete att byta oljan bara
när dem bara föreskriver filterbyte vid 100,1800 mil i serviceschemat till
min Suzuki fast oljan skall bytas vid 100,600,1200,1800 mil .....

Brukar visserligen säga till om att byta filtret vid varje oljebyte ändå !

enligt haynes ska man bara byta filter varannan gång på min med..
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
orginal till kawa kostar ca90kr och brickan en 20kr är det så jävla dyrt till en sursugga??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Orginalfilter till min kostar 50-60 kronor sisådär, och jag har jävligt långt till biltema, därför kör jag med orginalfilter men biltemaolja
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fanns en tråd där det framgick att biltema oljefiltrena är tillverkade av samma företag som tillverkar ducatis oljefilter.

Själv kör jag på både olja och oljefilter från biltema, gjort det totalt 2 ggr på förra hojen samt 2 ggr på gixxern jag har nu.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag använder alltid K&Ns oljefilter. Inte för märkets skull, men för att de varit smarta nog att forma filtrets skal så att man på toppen kan använda en vanlig sexkantshylsa för att lossa filtret. Sånt betalar jag gärna extra för! Iofs kostar väl filtret knappa $10, men ändå...
 

Dr.Bike

Guest
Att tro, och att veta är inte samma sak...

Att en märkesförsäljare säger att allt annat än original är skit, är väl knappast särskilt förvånande?
Och då jag själv är rätt mekaniskt intresserad, och ffa i oljor och vad där till hör, så har jag givetvis ett öga på oljefilter oxå.

Så att påstå att filtret X skulle rena bättre än filtret Y, utan att ha en vetenskapligt genomförd test i ryggen att visa upp, det är ren och skär bullshit.

Att sen oxå påstå att ALLA piratfilter skulle ha en klenare fjäder till överströmmaren, är ett mycket märkligt uttalande.
Hur vet man det?
HAr man återigen TESTAT detta?

JAG (personligen alltså) har läst ett antal oljefiltertester.
Vetenskapliga.
Och utan att man kan eller ska dra för stora växlar på dem, så kan man konstatera följande:

- Spridningen i resultat vad avser rening var rätt stor.

- Originalfilter klarade sig relativt sett illa (några i topp, men oxå lika många sämre än tillbehörsfiltren)

- Kända märken var ingen garanti för bra rening. (min egna tidigare favorit Mann var t.ex riktigt dåliga)


Så summa summarum: Eftersom spridnigen var så stor, så kan man inte komma och påstå NÅGONTING om man inte har en testrapport i handen.

Och med förlov sagt: Ett butiksbiträde...vad kan han eller hon om filter?
Eller olja?
Eller om nånting?
Rent generellt alltså. För såklart finns det jättebra butikspersonal som har koll, läser på, är intresserade, och även vet en hel del. Men detta är då enskilda entiteter och solitärer av kunskapsöar, som byggt upp egen kunskap.
Men rent generellt kan man nog påstå att försäljares djupare tekninska kunskaper är låga, eftersom det inte ingår någon utbildning i mc-teknik för att vara butiksnasare.
Be föralldel nasaren att specificera för hur många my (tusendels millimeter) deras filterpapp är specificerad...;)
Fråga oxå hur stor filterarea deras filter har gentemot konkurrenterna.
Be dem oxå redogöra för skillnaderna i överströmmarfjädrarnas hårdhet...
Ni fattar - de skulle inte ens haja vad ni snackade om...

I slutändan kan man alltså (tyvärr) inte dra några konkreta slutsatser, och därför kan man säga att alla filter är lika bra.
Eller dåliga.

Innan man VET alltså...


Välj själv.
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag kan en hel del om detta med föroreningar i smörj och hydraulsystem men jag vet inte hur mycket ni orkar läsa.

Jodå, vi orkar läsa :tummenupp
Inte minst vad stora piratleverantörer heter :)
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det som vore intressant, tycker jag, är om vi ur dessa tester som DR.Bike och sTf_paPs kunde hitta någon tillverkare man kan förlita sig på när det gäller filter. Personligen är jag alldeles för okunnig för att dra några slutsatser, men jag är mycket tacksam för era råd. De har hjälpt mig mycket genom åren.

Jag vet, generalisering är livsfarligt, men ibland är ansträngningen att få kunskap större än vinsten med densamma.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Det är någon av "piratleverantörerna" som tillverkar originalfiltret. Det är inte tillverkaren av motorcykeln som tillverkar filtret utan en av komponenttillverkarna som gör det och sätter på mc-tillverkarens logo och artikelnummer. Det svåra är att veta vilken om man absolut vill ha "originalkvalitet". Vår fabrik tillverkar tillexempel filter åt bla Scania och ett antal jordbrukstraktortillverkare.

Generellt kan man säga att de flesta etablerade tillverkare av filter håller en god nivå på kvaliten och det kan vara troligt att de flesta av dessa även tillverkar originalfilter till någon av mc-tillverkarna.

Filter är viktigt och det finns en uppsjö med teorier om det. Själv jobbar jag med hydraulik där filtreringen är ännu viktigare då man arbetar med mycket högre tryck och snävare toleranser än vad som finns i en motor. Det viktiga är att man byter filter regelbundet och det kan kanske vara bra att välja en av de etablerade producenterna, inte nödvändigtvis original.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Finns dock vissa fall då man skall akta sig för piratfilter.
Till t.ex. Honda CRX Vtec så är det ganska viktigt med orgfilter då det visat sig med rasade motorer att tredjepartsfilter inte släpper igenom tillräcklig oljemängd och då blir det bra jobbigt för motorn, alltså har de inte gjort ett filter anpassat för den motorn utan de ha ett filter som passar på den bara.

Hur det ligger till mc-sidan vet jag inte men där är det ju vanligare att man varvar mycket på de flesta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns dock vissa fall då man skall akta sig för piratfilter.
Till t.ex. Honda CRX Vtec så är det ganska viktigt med orgfilter då det visat sig med rasade motorer att tredjepartsfilter inte släpper igenom tillräcklig oljemängd och då blir det bra jobbigt för motorn, alltså har de inte gjort ett filter anpassat för den motorn utan de ha ett filter som passar på den bara.

Hur det ligger till mc-sidan vet jag inte men där är det ju vanligare att man varvar mycket på de flesta.

Intressant!
Har du några belägg för att just Honda CRX Vtec har sämre oljetryck/flöde än alla andra biltillverkare eftersom just dom är så jävla känsliga på filtret?

Det låter ju isåna fall som en riktig jävla skitmotor!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top