Plåttjocklek i plenumet?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tänkte börja bocka och svetsa ihop mitt plenum, så hur tjock behöver aluminiumplåten till plenumkammaren vara? Räcker 2 mm eller ska den vara tjockare? Hittade lite lämpliga bitar på jobbet annars... Ni som kör med turbo = Vad har ni för godstjocklek på era?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
gör den i 3mm 4120 kvalite (4125) kan även duga detta är den hårdaste legering som fortfarande är bockningsbar

Jag har även tillverkat i 4212 vilket ger väldigt stadiga å raka fina ytor
men kräver en hel del kunnande för att kunna formas rätt

Använd absolut INTE blötlegeringar som 4007 å dyligt det ger bara dåligt resultat å balongformade plenum
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ett stort problem vid svetsning av plenum är att cc måttet mellan trattarna
ALLTID krymper hur man än gör men man kan göra sig en stadig jigg i stål med "stoser" som man sticker in i trattarna när man svetsar

men räkna ändå med att det drar sig lite


Peter
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Ja använder 3 mm har tidigare kört med 2 mm det funkade oxå, fast det pleniumet var väldigt litet och runt då tål de ju hur mycket tryck som helst. Om det blir ballong eller inte beror ju till stor del på pleniumets form, eventuella förstärkningar (och laddtrycket).

3 mm plåt e ju lite behagligare att svetsa :)
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
lahi skrev:
Jag tänkte börja bocka och svetsa ihop mitt plenum, så hur tjock behöver aluminiumplåten till plenumkammaren vara? Räcker 2 mm eller ska den vara tjockare? Hittade lite lämpliga bitar på jobbet annars... Ni som kör med turbo = Vad har ni för godstjocklek på era?



för oss mindre vetande vad är en plenumkammare ???

tack på förhand!
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
kalle_a skrev:
för oss mindre vetande vad är en plenumkammare ???

tack på förhand!

Enkelt sagt, den trycksatta luftburken på en turbomotor.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Japp 3mm är betydligt tåligare jag vet optimister som har gjort plenum i 1mm å visst funkar det ett tag men sen är det alltid nån klåfingrig där å ökar laddtrycket å poff så spricker svetsarna samma med 2mm

Å tro mig det finns inget värre än att försöka laga gammla sprickor fulla med olja från turbon ( viss oljedimma finns alltid i luften)

Så många års erfarenhet är att det är bättre med lite tjockare
å vad skulle man vinna på 2mm " vikten" hmm den är nog försummbar

men som sagt satsa på riktig plåtkvalite de kostar nästan ingenting att köpa skrotbitar av rätt sort i stället för att ta under arbetsbänken på jobbet eller nån annan bysmed hehe

Peter



Ps vet man om att man aldrig kommer att ladda över säg 0.7 bar
så visst gör den i 2mm
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Att lova att man aldrig kommer att ladda över 0,7 bar e väl ungefär som att lova att man aldrig ska dricka igen när man e rikttigt fyllsjuk? :D
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Har inte laddat mer än 0,9 än. Har tänkt att att bygga en ny pleneum men det är svårt att hitta aluminium någon som vet vart man kan beställa alu bitar plåt rör axlar utan att behöva köpa 6 meters längder
 

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
gsxr1200 skrev:
Har inte laddat mer än 0,9 än. Har tänkt att att bygga en ny pleneum men det är svårt att hitta aluminium någon som vet vart man kan beställa alu bitar plåt rör axlar utan att behöva köpa 6 meters längder

Pratat med Mago i skövde? Annars finns Skoglunds Mekaniska i hjo (jobbade där nyss) åk dit ta ett snack med gubbarna kanske finns nåt liggandes?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
gör den i 3mm 4120 kvalite (4125) kan även duga detta är den hårdaste legering som fortfarande är bockningsbar

Jag har även tillverkat i 4212 vilket ger väldigt stadiga å raka fina ytor
men kräver en hel del kunnande för att kunna formas rätt

Använd absolut INTE blötlegeringar som 4007 å dyligt det ger bara dåligt resultat å balongformade plenum
Ok! Tackartackar! Det får nog bli 3 mm då för att vara på den säkra sidan.. får se om jag hittar någon alubit med rätt kvalitet på jobbet :) Vilken kvalitet som finns på jobbet har jag inte en aning om, men jaja... det borde de veta där. Annars finns det en mek.verkstad här i Ljungbyhed.
Att bygga en jigg med stoser till trattarna verkar vara en bra idé! Får bli en sådan då :tummenupp Och jag ska ladda över 0,7 ja... runt 1,0 så det känns bäst att bygga i 3 mm då. Dessutom lättare att svetsa i också. Tackar för hjälpen!

Mvh
Lars
 

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Varför hakar alla upp sig på att plenum kammaren ska göras i aluminium? Om du vill ha ett tufft och segt material, som är bockningsbart, använd rostfri plåt istället.. enkelt att svetsa med "hemma tig:en". Viktskillnaden mellan rostfri och aluminium plenumen är nog rätt försumbar på en turbo hoj.. Jag lagade min i rosfritt, ingen ballong av den inte fast jag ibland laddar 1,8 bar i den.. och blir snyggt med polertrissan ett par drag över den..
:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gixxern skrev:
Varför hakar alla upp sig på att plenum kammaren ska göras i aluminium? Om du vill ha ett tufft och segt material, som är bockningsbart, använd rostfri plåt istället.. enkelt att svetsa med "hemma tig:en". Viktskillnaden mellan rostfri och aluminium plenumen är nog rätt försumbar på en turbo hoj.. Jag lagade min i rosfritt, ingen ballong av den inte fast jag ibland laddar 1,8 bar i den.. och blir snyggt med polertrissan ett par drag över den..
:tummenupp
Ja, varför inte egentligen? Bra idé! :tummenupp Varför kör de flesta med aluminium? Vilka för/nackdelar finns med alu jämfört med rostfritt?

+ Lättare att svetsa
+ Lätt att bocka med mindre risk för sprickor vid tvära radier? Segt...

-Tyngre än alu

Svar emottages tacksamt!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
lahi skrev:
-Tyngre än alu

Inte nödvändigtvis särskilt mycket tyngre än alu, eftersom det förmodligen räcker med tunnare gods.

OT: Jag kände en farbror som byggde en stor(!) motorseglare, sida vid sida med sin kompis som byggde en egen bredvid. Båtarna var jämförbara i de flesta avseenden - närmare 25 m löa och 50 ton - men den ene valde alumast och den andre stålmast. Med likvärdig brotthållfasthet var stålmasten ett par hundra kilo lättare, tack vare sitt klenare gods. :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
lahi skrev:
Ja, varför inte egentligen? Bra idé! :tummenupp Varför kör de flesta med aluminium? Vilka för/nackdelar finns med alu jämfört med rostfritt?

+ Lättare att svetsa
+ Lätt att bocka med mindre risk för sprickor vid tvära radier? Segt...

-Tyngre än alu

Svar emottages tacksamt!

snyggare svetsfogar e icke att förglömma...

e inte hållfastheten bättre i rostfritt?

minus e väl att rostfritt rostar i svetsfogen om man inte bet(s?)ar det
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
69:an skrev:
Inte nödvändigtvis särskilt mycket tyngre än alu, eftersom det förmodligen räcker med tunnare gods.

OT: Jag kände en farbror som byggde en stor(!) motorseglare, sida vid sida med sin kompis som byggde en egen bredvid. Båtarna var jämförbara i de flesta avseenden - närmare 25 m löa och 50 ton - men den ene valde alumast och den andre stålmast. Med likvärdig brotthållfasthet var stålmasten ett par hundra kilo lättare, tack vare sitt klenare gods. :tummenupp

Ja, det har du ju rätt i! Behöver ju inte köra med 3 mm gods om jag bygger i rostfritt!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
heimdal skrev:
snyggare svetsfogar e icke att förglömma...

e inte hållfastheten bättre i rostfritt?

minus e väl att rostfritt rostar i svetsfogen om man inte bet(s?)ar det
Japp, snyggare fogar blir den nog ja... rostfritt är ju segare än alu så hållfastheten borde ju bli ganska bra. Rostfritt rostar väl inte i fogen om man använder rostfri svetspinne (OK63.30 t.ex). Finns svetsare på jobbet som svetsar till mig. De fixar nog det där med förbundna ögon :hihi (Jobbar på Esab där vi tilverkar svetspinnar)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Lättare att gänga i alu än i rf.Men det finns säkert andra anledningar oxå,själv tror jag att rostfritt är för "hårt" o kommer att ha lättare att spricka än alu.Måste ju ha ett visst flex.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top