Plötslig spädbarnsdöd,ersättning?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hej

Precis som alla andra vill jag beklaga sorgen. En riktig mardröm att behöva uppleva något sådant. Väldigt hårt att sedan bli ekonomiskt drabbad mitt i sorgearbetet dessutom.

Jag tittade runt lite och hittade
http://www.juttas.se/V1/forstasidan.htm

De sysslar uteslutande med stöd för spädbarnsdöd med allt vad det innebär. De sitter troligen inne med information som kan vara till hjälp!

Hoppas att det löser sej till det bästa.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Jisses vad otroligt tragiskt. Kan inte fatta att du/ni fortfarande fungerar som människor.

Jag skänker er en tanke och hoppas att det finns det stöd ni behöver för att komma tillbaka på fötter och lära er leva med sorgen.

Hoppas er dotter har det superbäst nu.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Usch, kan verkligen inte sätta mig in i den sorg ni måste uppleva nu men jag beklagar det största. Hoppas verkligen ni får den hjälp ni behöver!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Fy fan, beklagar sorgen! Man kan bara inte föreställa sig hur jobbigt det måste vara..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
ja det är jobbigt,vi hittade henne i en pöl av blod på morgonen emellan oss och de hittade inget på obduktionen fast att hon var fylld i lungorna av blod.eftersom de inte hittade vilket kärl som brustit så rubriceras det som plötslig spädbarnsdöd och det har ju försäkringsbolagen fiffigt bara halva ersättningen på och det är undantaget på några av våra försäkringar.
ska leta igenom länkarna

nopp,de ville bara ha pengar och inte ge,hade jag bott i göteborg så får man pengar av kommunen och likadant i kalmar har jag hittat.

Fyfan :( Sover ju själv med en 2 veckor gammal tjej mellan mig och tjejen och kände tårarna komma fortare än kvickt när jag läste det där :gråta

Helt jävla sjukt hur det fungerar med försäkringar och pappersarbete när något sådant händer, det bör ju finnas någon i varje kommun som helt enkelt tar över allt och handlägger sånt åt de drabbade. Jag kan inte ens tänka mig hur svårt det måste vara att sitta och leta papper och undantag på kontrakt när något sådant har hänt.

Återigen, beklagar verkligen den ofattbara sorgen :(

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Hej

Precis som alla andra vill jag beklaga sorgen. En riktig mardröm att behöva uppleva något sådant. Väldigt hårt att sedan bli ekonomiskt drabbad mitt i sorgearbetet dessutom.

Jag tittade runt lite och hittade
http://www.juttas.se/V1/forstasidan.htm

De sysslar uteslutande med stöd för spädbarnsdöd med allt vad det innebär. De sitter troligen inne med information som kan vara till hjälp!

Hoppas att det löser sej till det bästa.

det var ett bra tips,det finns enligt de en fond för gravstenar,det är 25tusen bara det.
som många sagt,det är helt sjukt att man ska behäva jobba med pappersarbete och bråka med myndigheter i sådan läge.tack alla ni i tråden

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Beklagar!

Vilka as på försäkringsbolaget! Jag kan förstå om ni är handlingsförlamade av sorg och inte orkar dra i det. Detta låter som ett solklart fall för pressen att lyfta. Ibland kan de faktiskt göra nytta.

Försök se frammåt. Jag förlorade min dåvarande sambo i cancer för fem år sen. Det är inte lätt första tiden men tillslut blir det grå lite mindre grått.

Ta hand om varandra så gott det går! Var inte rädda för att be om hjälp!

mvh Johan

ja det är jobbigt,vi hittade henne i en pöl av blod på morgonen emellan oss och de hittade inget på obduktionen fast att hon var fylld i lungorna av blod.eftersom de inte hittade vilket kärl som brustit så rubriceras det som plötslig spädbarnsdöd och det har ju försäkringsbolagen fiffigt bara halva ersättningen på och det är undantaget på några av våra försäkringar.
ska leta igenom länkarna

nopp,de ville bara ha pengar och inte ge,hade jag bott i göteborg så får man pengar av kommunen och likadant i kalmar har jag hittat.

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Jag gråter inte ofta, men idag grät jag.

Jag kan och vill inte förstå era känslor men jag hoppas att det med tiden blir lättare att bära sorgen.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Beklagar sorgen känns som fjuttiga ord att skriva i såna här sammanhang men ändå får det bli vad jag bokstaverar till dig och din tjej.

:(
Kanske bättre att låta bli att försöka klä starka känslor i ord om man inte kan, speciellt andras känslor. Det är sådant vi har författare och lyriker för. Dessutom var det ju inte sympati och tröst som Igelhammar sökte, det var ju ganska tydligt i hans första inlägg, utan konkreta praktiska råd i det uppkomna läget.

Hoppas den här länken kan vara användbar:

http://www.sorginfo.se/empty_13.html

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Kanske bättre att låta bli att försöka klä starka känslor i ord om man inte kan, speciellt andras känslor. Det är sådant vi har författare och lyriker för. Dessutom var det ju inte sympati och tröst som Igelhammar sökte, det var ju ganska tydligt i hans första inlägg, utan konkreta praktiska råd i det uppkomna läget.

Hoppas den här länken kan vara användbar:

http://www.sorginfo.se/empty_13.html

fy fan vad skärpt du är ibland,måste vara för att du är synthare.
kollade länkarna,försäkringskassan har tagit bort sitt efterlevnadsbidrag om det inte handlar om missbruk eller eget orsakat våld.sjukt,knarka och få pengar eller slå varandra,fina signaler till samhället.
de fonder jag hittat gäller bara hjärtsjuka och cancer tyvärr.

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12

Jag var nog otydlig, ber om ursäkt för det. Vad jag menade var att jag önskade att jag personligen hade kunnat klä min medkänsla annat än i de ord jag ändå valde.

Till TS: Kolla med din fackförening eller ditt jobb om det inte kan finnas någon försäkring där att nyttja.

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det låter märkligt att de vill rubricera det hela som plötslig spädbarnsdöd - sånt brukar vara kopplat till andningsreflexerna och att de har för varmt, eller i vissa fall kvävs. En massiv blödning pga brustna blodkärl är något helt annat och bör rimligen kunna få full ersättning. Det är nog jobbigt att behöva gräva i plånboken eller ta lån när situationen är som värst, men att bli pissad på från FB:en är ju ett jäkla hån.

Det borde gå att få det klassat som annan dödsorsak om man stöter på obducenter/läkare eller vilken väg man nu behöver ta. Om inte annat ta strid med FB och ta hjälp av KO eller varför inte något massmedialt som "uppdrag granskning" eller Sverker om man känner för att bråka extra mycket.

Hoppas ni hittar styrkan någonstans att ta er igenom det hela!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Helt plötsligt så va man inte så tuff... Det skär i hjärtat att höra.. Har själv barn och vet själv hur man vakade och var orolig för den lille. Har svårt att tänka mig den känslan, att finna sitt barn på det sättet.

Om nu inte samhället finns i ett sånt här tillfälle så starta en egen liten fond så skulle i alla fall jag stödja...

Mitt enda råd jag kan ge är att ni tar hand om varandra. Vet inte hur ett förhållande påverkas av en sån här sak, men det kan säkert bli olika reaktioner som kan tära på varandra...

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...