Plötsligt farligt suktande efter en ZX7R

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Din har inga dammsugarslangar. :glömdet

Försvann 93 då det ersattes med luftintag på höger sida om ljuset.
Kolla svinginfästningen på min så ser du att det var en RR.

Skillnad mellan ZXR750 & ZXR750R

RR har följande:
Aluminiumtank
Kehin Flatslide
Tätstegad vxl låda med hög 1a
Annan gaffel / bättre justeringsmöjligheter
Vassare kammar
Justerbar svinginfästning
+ en del andra saker som jag glömt bort
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Polarn hade en sån. Som jag tolkade han så var det en ganska värdelös hoj på allt utom vid körning fort rakt fram. Tung, klantig och svårstyrd. Utseendet vill jag bara :zpy på. Ser ut som en träskpadda.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tycker helt klart det är en av dom coolaste sporthojarna genom tiderna, tyvärr minns jag att den redan -96 eller -97 blev kallad tung och trögstyrd i recensionerna vilket gjort att jag aldig köpt någon. Den funkar säkert bra att glida runt med men vill man köra mycket kurviga vägar/bana och bakhjul så finns det bättre hojar vad jag förstått.

Har haft 2st GSX-R 750 98-99 som gått grymt bra, men har ju inte alls samma råa utseende som kawan.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
hhkx9.jpg

Muahhaaha!!!! Sjukt kul!!

Ja jag har haft en ZXR750 -93a och visst är dom lite tunga men som nån sa - motorn är rå på ett sätt inga moderna finlirinsprutmotorer är och chassit hängde med bra.

Dom lyckades ju banta ner zx7an runt 40 kilo i suberbikeutförande så om man har ork o tid o pengar ska det nog gå att bygga nått fränt.

Jeje, får se om det bara är en romantisk dröm eller om det blir nått till hösten.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
ZX-7R är en av mina favoriter utseendemässigt, så snygg och så brutal. Har aldrig testat någon dock.

Jan Greven har bra koll på hur man får fart på dem.
www.grevensmcdelar.com
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
90-tals superbikes är skiten. Jag har en YZF750 som jag håller på att dekala lite på. Den blir rätt kool, hoppas jag. Bilder kommer any day. Kanske.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Väntar nu bara på att någon ska säga att 40.000 dollars är lite i överkant, och att man kan få ett vettigt ex för 25.000-30.000 kosingar, annars blir det en Yamaha YZF 750R för min del

Ja minst ca 10k för mycket tycker jag fanns en hel del för runt 30 för nån månad sedan.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
ZX7'an är riktigt rå, både till utseende och i motor. Tycker den är lite annorlunda än andra hojar från samma generation, den faller in i svängarna, känns skittung till man börjar åka lite fort med den, med lite högre fart så känns den klart bättre. Rå gång i motorn, växellådan är väl på kawavis "inte helt perfekt", men den funkar väl iaf.
Tycker det klart är en hel del vill ha faktor, särskilt eftersom man får dem rätt billigt idag :)
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Haha jag hade min ute på annons i höstas och fick en hel del intressenter men jag tyckte om den så mkt att jag plockade bort annonserna igen. Nu har jag dock bestämt mig för att testa roadracing i två år framöver och har tyvärr inte tid och plats kvar åt "ralf" (zx7ren, döpt av flickvännen). Så den kommer ut på annons nu igen om några veckor tror jag, ska bara göra klart stora servicen först.

Men visst är den läcker, helt klart... (dock är fälgarna svarta nu med grön fälgtejp)
 

Bifogat

  • IMG_0822.jpg
    IMG_0822.jpg
    118.8 KB · Visningar: 150

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Äkta DUBBEL R "RR"


Endast en äkta dubbel R 1996, såldes en del såkallade Superbike Edition efter 1996 men dessa har inget med Homologiserings modellen ZX7RR! (1996 ZX7RR (N1)- The ZX7RR was only produced in '96):tummenupp Se nedan lite info som är ute, tror att detta är nära sanningen.:confused:

1991-92 ZXR-R (K1, K2):
Spec at a glance:
121bhp (crank)
190Kg dry weight

A Race version (superbike omologation special - "K" model) was also built, but in limited numbers. This was called ZXR750R (or ZX7R in the US). The race version had the same frame as the J models, but it sported 39mm Keihin Flatslide carburettors, full power engine, close ratio gearbox, alloy tank, fully adjustable suspension front and rear, single seat and was 5kg lighter than the J models. Both K1 and K2 have the same spec.
ZXR750R (K Model)

Engine 4-stroke, DOHC in-line four, 16-valves, 749 CC
Fuelling Keihin 39mm FCR (Flatslide) carburettors
Claimed Power (Crank) 121bhp
Gearbox 6 speed - Close Ratio, Slipper Clutch
Frame Aluminium perimeter
Rake/Trail 24.5 degrees/95mm
Wheelbase 1420mm
Dry Weight 190kg
Front Suspension 41mm USD Forks. Adj Preload, Rebound (13 way), Compression (8 way)
Rear Suspension Uni Track monoshock. Adj Ride Height, Preload, Rebound (4 way), Compression (25 way)
Wheel Travel Front: 120mm, Rear: 135mm
Tyres Front: 120/70ZR17 /Std Pressure 33psi, Rear: 180/55ZR17 /Std Pressure 36psi
Brakes Front: Dual 320mm disks with 4 piston calipers (Tokiko). Rear: Single 230mm disk with 2 piston (opposing) caliper

Data from Performance Bikes magazine (July '92)

Top Speed Speed Upright SS 1/4 & speed Bhp @ rpm Mpg avg
158.5 151.5 11.48@119.0 110@11,000 41






1993-94 ZXR-R (M1, M2) there was no "R" in 95:
Spec at a glance:
121bhp (crank)
200Kg dry weight


The race version ("M" model) specification was as for the previous K model with the addition of Ram-air and an adjustable swingarm pivot (adjustment is done through the use of Kawasaki Racekit parts).
The M model got the J/K model's super stiff rear suspension linkage instead of the softer (and better) one mounted on the L models. Both M1 and M2 have the same spec.


ZXR750R (M Model)

Engine 4-stroke, DOHC in-line four, 16-valves, 749 CC
Fuelling Keihin 39mm FCR (Flatslide) carburettors / Ram Air System (Single Intake)
Claimed Power (Crank) 121bhp
Gearbox 6 speed - Close Ratio, Slipper Clutch
Frame Aluminium perimeter / Adjustable Swingarm Pivot
Rake/Trail 25 degrees/99mm
Wheelbase 1430mm
Dry Weight 200kg
Front Suspension 41mm USD Forks. Adj Preload, Rebound (13 way), Compression (8 way)
Rear Suspension Uni Track monoshock. Adj Ride Height, Preload, Rebound (4 way), Compression (25 way)
Wheel Travel Front: 120mm, Rear: 135mm
Tyres Front: 120/70ZR17 /Std Pressure 33psi, Rear: 180/55ZR17 /Std Pressure 36psi
Brakes Front: Dual 320mm disks with 4 piston calipers (Tokiko). Rear: Single 230mm disk with 2 piston (opposing) caliper

Data from Performance Bikes magazine (Sept '93)

Top Speed Speed Upright Bhp @ rpm Mpg avg
163.0 150.5 104.7@11,000 37.3


1996 ZX7RR (N1)- The ZX7RR was only produced in '96:
Spec at a glance:
121bhp (crank)
203Kg dry weight

The race version ("N" model) had a similar spec to the previous M models (although the alloy tank was now replaced by a steel one), but it now also boasted an adjustable steering head angle (with additional Kawasaki Racekit parts). The flatslide carbs went from 39mm to 41mm. The suspension was of higher spec and more adjustable than the standard ZX7R and the braking was taken care of by a pair of 6 pot Nissins.

ZX7RR (N Model)

Engine 4-stroke, DOHC in-line four, 16-valves, 748 CC
Fuelling Keihin 41mm FCR (Flatslide) carburettors / Ram Air System (Double Intake)
Claimed Power (Crank) 121bhp
Gearbox 6 speed - Close Ratio, Slipper Clutch
Frame Aluminium perimeter / Adjustable Swingarm Pivot / Adjustable Steering Head Angle
Rake 23.5-26.0 degrees
Wheelbase 1420mm
Dry Weight 200kg
Front Suspension 43mm USD Forks. Adj Preload, Rebound (13 way), Compression (17 way)
Rear Suspension Uni Track monoshock. Adj Ride Height, Preload, Rebound (22 way), Compression (22 way)
Wheel Travel Front: 120mm, Rear: 135mm
Tyres Front: 120/70ZR17 /Std Pressure 33psi, Rear: 190/50ZR17 /Std Pressure 36psi
Brakes Front: Dual 320mm disks with 6 piston calipers (Nissin). Rear: Single 230mm disk with 2 piston (opposing) caliper
 

anders.n

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Huskvarna
Hoj
kawasaki GPX 750r -87
Hej på dig

Jag måste ju vara ännu fullare än dig på väg till medvedslöshet..

jag skall skaffa mig en kawa gpz 900r från 89. jag bara längta efter denna hoj.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top