Plötsligt farligt suktande efter en ZX7R

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
En stor fördel med dessa hojar gämfört med de senaste värstingarna är att försäkringspremien oftast blir löjligt billig i gämförelse.:tummenupp

Nu vet jag inte vad en värsting kostar att försäkra men oavsett vilket så är en ZX7R långt från "billig" att försäkra. Jag ringde runt bland försäkringsbolagen så sent som förra året då jag var SÅÅÅÅÅÅ nära att köpa en ZX7R -96 Fire Cracker Red. Ahhhhhh sååååå snygg! Fin, välvårdad och knappa 4000 mil för fjuttiga 35000 kr. Ett fynd! Men döm om min förvåning när alla bolagen ville ha dryga 10000 kronor för en trafikförsäkring på en +10 år gammal hoj. Jag är 3-barnsförälder, kör volvokombi, bor i radhus och jobbar som banktjänsteman. Knappast någon ganster precis. Men vad gör det när man är 36 år och bor i Stockholm? Då hamnar man i samma låda som alla andra högriskobjekt och måste dessutom vara med och dela på kakan av alla FB och då blir det sådär. Jag får fortsätta drömma istället.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Nu vet jag inte vad en värsting kostar att försäkra men oavsett vilket så är en ZX7R långt från "billig" att försäkra. Jag ringde runt bland försäkringsbolagen så sent som förra året då jag var SÅÅÅÅÅÅ nära att köpa en ZX7R -96 Fire Cracker Red. Ahhhhhh sååååå snygg! Fin, välvårdad och knappa 4000 mil för fjuttiga 35000 kr. Ett fynd! Men döm om min förvåning när alla bolagen ville ha dryga 10000 kronor för en trafikförsäkring på en +10 år gammal hoj. Jag är 3-barnsförälder, kör volvokombi, bor i radhus och jobbar som banktjänsteman. Knappast någon ganster precis. Men vad gör det när man är 36 år och bor i Stockholm? Då hamnar man i samma låda som alla andra högriskobjekt och måste dessutom vara med och dela på kakan av alla FB och då blir det sådär. Jag får fortsätta drömma istället.



Detta bolag som jag gjort beräkningen på tar dubbelt så mycket för helförsäkringen som mitt nuvarande bolag på min hoj.

Försäkring Helår Trafik KAWASAKI ZX-7R - 1996 dyrt bolag 1973kr
Försäkring Helår Halvförsäkring KAWASAKI ZX-7R - 1996 dyrt bolag 2353kr
Försäkring Helår Helförsäkring KAWASAKI ZX-7R - 1996 dyrt bolag 3798kr

Försäkring Helår Trafik Suzuki GSXR1000 -05 dyrt bolag 6665kr
Försäkring Helår Halvförsäkring Suzuki GSXR1000 -05 dyrt bolag 8474kr
Försäkring Helår Helförsäkring Suzuki GSXR1000 -05 dyrt bolag 20139kr

Givetvis kör jag väldigt försiktigt och bor i urskorgen:D
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
När jag importerade min ZXR750 från tyskland så blev det nått knas. På de tyska papprerna stod två effektuppgifter, dels 98hk (som är standardstrypt effekt i tysklad) samt 122 som är fulleffekt. Hojen hade 122 men fick ändå 98 på de svenska papprerna och hamnade därmed i FK6 och var riktigt billig att försäkra. 3000 kronor halvåret för en 24åring i GBG tror jag.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag fick 11.700kr helförsäkring/helår på min ZX-7R -00 och bor i stan.
Trafikdelen låg på 4.000kr typ. Halv runt 7-8.000kr.

Don Q: Har du köpt Maffans röda R1 eller? Jag provade den i somras, gick ju fint :)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Fråga:
Har du alla dina 4 hojar påställda och försäkrade för gata? :)

Nix. Alla är avställda.
När eller ens OM jag finner en anledning till att köra så ställer jag på den jag vill. Kommer hem trött på skiten igen så ställer jag av hojen och väntar till nästa säsong.
Teoretiskt hade alla kunnat vara påställda och försäkrade för gata samtidigt, liksom bilarna hade. Fast värre slöseri med pengar får man ju leta efter.

Körde hoj runt 80-100mil 2007. Funderar på den där Europaturen med båge man funderade på när man tog kortet, men det funderas fortfarande. :va
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag har min 7:a försäkrad i länsförsäkringar. Helår/helförs. 2800kr.
Bor inte i storstan:D men nästan. Ja just ja +40 var det också.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
och ja betalar 14500:- i trafikförsäkring o bor på landet.. men till våren ska ja leta upp nått billigare bolag, känns ju som att man slänger pengarna i sjön
 

anders.n

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Huskvarna
Hoj
kawasaki GPX 750r -87
Nu vet jag inte vad en värsting kostar att försäkra men oavsett vilket så är en ZX7R långt från "billig" att försäkra. Jag ringde runt bland försäkringsbolagen så sent som förra året då jag var SÅÅÅÅÅÅ nära att köpa en ZX7R -96 Fire Cracker Red. Ahhhhhh sååååå snygg! Fin, välvårdad och knappa 4000 mil för fjuttiga 35000 kr. Ett fynd! Men döm om min förvåning när alla bolagen ville ha dryga 10000 kronor för en trafikförsäkring på en +10 år gammal hoj. Jag är 3-barnsförälder, kör volvokombi, bor i radhus och jobbar som banktjänsteman. Knappast någon ganster precis. Men vad gör det när man är 36 år och bor i Stockholm? Då hamnar man i samma låda som alla andra högriskobjekt och måste dessutom vara med och dela på kakan av alla FB och då blir det sådär. Jag får fortsätta drömma istället.


jag fick en liten chock när jag frågade om en honda cbr 1000 -05 jag skulle få betala 5000kr halv/helår.... på folksam
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kan tipsa om en zxr750r för ca 68000:-
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har du dom bara som samlarobjekt då eller har du kanske tröttnat och inte vill göra dig av med ögonstenarna? :tungan

Har dom för att det är de jag velat ha från början och inga andra - tills jag i år såg :Bugar 1098Ren på mässan.
Sån ska jag med ha och kollar lite sätt att få den för under 300tusen iaf.

R7 hade med varit kul att ha liksom RC30, RC45 och div. sånna cyklar men det e främst kaworna jag velat ha. De andra hade jag kunnat tänka mig köpa endast för att ha, inte köra alltså.
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
Det blev en zx7r -96 som första båge för mig.

Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?

Eller är det bara att acceptera, jag kanske bara ska vänja mig vid körställningen?
Är ju en viss skillnad mot körskolans ZR-7 :)
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
"Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?"

Ta en titt på däcken först, om de är hyfsat fyrkantiga behöver man nästan bryta ner hojen i varje kurva för att ändra riktning.
 

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Skåne
Hoj
letar....
Det blev en zx7r -96 som första båge för mig.

Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?

Eller är det bara att acceptera, jag kanske bara ska vänja mig vid körställningen?
Är ju en viss skillnad mot körskolans ZR-7 :)

Hört talas om motstyrning???:tuttar
 

Ari81

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Ort
Mmm
Hoj
Aha
Det blev en zx7r -96 som första båge för mig.

Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?

Eller är det bara att acceptera, jag kanske bara ska vänja mig vid körställningen?
Är ju en viss skillnad mot körskolans ZR-7 :)


Front/Compression
4 clicks out from fully in

Rebound
4 clicks out from fully in

Preload/sag
6 rings showing/45 – 50mm of static sag

Rear/Compression
12 clicks out from fully in

Din hoj blir något lättare o svänga med koncentrera dig på bakdelen först. Återkom med info om hur det går.
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
"Har nu kört ca 10-11 mil i +4gradig "värme", och kommit fram till att jag svänger som en kärring.
Jag tycker att det går hur brett som helst i kurvorna, kan jag ställa in nånting på bågen så den blir mer lättsvängd? Höja röven kanske?"

Ta en titt på däcken först, om de är hyfsat fyrkantiga behöver man nästan bryta ner hojen i varje kurva för att ändra riktning.

Nej fyrkantiga är dom inte, däremot fattades det ett kilos tryck de första milen. nu är trycket Ok och det börjar känans lite bättre faktiskt.


Hört talas om motstyrning???:tuttar

nope? :va
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top