Placering av bredbandslambda?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad säger ni om att placera bredbandslamdasonden i utjämningsröret mellan de två avgashalvorna i ett dubbelsystem men H-rör?

Just nu har jag inget mellan rör mellan de två sidorna utan har haft en mutter i varje system. Vad tror ni är det klokast att ha en mutter per sida och montera sonden på den sidan som eventuellt skulle gå snålare eller montera sonden i H-röret mellan avgassystemen och ta och mäta bägge sidor samtidigt?

Är det dumt att ha sonden i H-röret tänker om den kanske blir segare på att reagera mot att ha den i ett av "huvud rören"?

Då man läst på Triumph Twin Power sidan som säljer mappar och trimgrejer till Triumph så vill jag minnas att det står att dom lätt avgasvärdena i mellanröret.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vilken av hojarna gäller det? En eller två förgasare? Eller en hoj med sprut? Jag kan tänka mig att om man vill veta om någon cylinder går snålare måste man mäta på en sida i taget. Knepigt dock att få bra data om man inte kör i bänk. Tror man att båda cylindrarna är någorlunda lika så räcker det att mäta på en sida. Eller tänker jag fel.
Är tanken att ha mätaren fast inkopplad eller bara när du justerar in blandningen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag hade velat ha en mutter på respektive grenrör för att kunna mäta varje cylinder individuellt. Vet att när jag monterade en bredbandslambda lite närmare avgasporten än optimalt så rekommenderade tillverkaren att sätta sonden med en distans (för att undvika överhettning) men nämnde då också att det kunde innebära att sonden reagerar lite långsammare. Tänker att det borde bli samma om du sätter den i h-röret. Sen om skillnaden är enorm vet jag jag inte.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Vad säger ni om att placera bredbandslamdasonden i utjämningsröret mellan de två avgashalvorna i ett dubbelsystem men H-rör?...
Jag har för dålig fantasi för att komma på en sämre placering.

Nu kom jag på en sämre placering! Sätt den i tanklocket.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har mappat ett antal hojar med bredbandslambda, och justerat direkt i ECU (Daytona 675), med Bazzaz (Gixxer) och PCV (Thruxton 1200R samt några till). Den förstnämnda mappade jag individuellt för varje cylinder och flyttade lambdan mellan grenrören men kunde inte säga att den gick bättre eller sämre än när jag mätte i collectorn (där rören gick ihop). Så när det gäller senare maskiner har jag litat på att tillverkaren har rätt individuell justering mellan cylindrarna beroende på temp etc och bara mätt så nära collectorn som möjligt. Det är ju också där som helsystemen från eftermarknad (t ex Arrow, Akra. Leo Vince etc) brukar montera svetsmuttrarna.

Det handlar nog mer om Du vill tillfredsställa Din nyfikenhet eller är ute efter en vettig soppablandning.

Utjämningsröret känns väl sisådär, jag har ingen riktig koll på hur snabbt och väl avgaserna mixas i röret och det känns lite väl nära cylindrarna. Du får nog inte sämre värden om Du mäter i det huvudsakliga avgasflödet.

Mina 2p, jag är som andra i tråden lite nyfiken på vilken hoj Du tänker mappa? :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har mappat ett antal hojar med bredbandslambda, och justerat direkt i ECU (Daytona 675), med Bazzaz (Gixxer) och PCV (Thruxton 1200R samt några till). Den förstnämnda mappade jag individuellt för varje cylinder och flyttade lambdan mellan grenrören men kunde inte säga att den gick bättre eller sämre än när jag mätte i collectorn (där rören gick ihop). Så när det gäller senare maskiner har jag litat på att tillverkaren har rätt individuell justering mellan cylindrarna beroende på temp etc och bara mätt så nära collectorn som möjligt. Det är ju också där som helsystemen från eftermarknad (t ex Arrow, Akra. Leo Vince etc) brukar montera svetsmuttrarna.

Det handlar nog mer om Du vill tillfredsställa Din nyfikenhet eller är ute efter en vettig soppablandning.

Utjämningsröret känns väl sisådär, jag har ingen riktig koll på hur snabbt och väl avgaserna mixas i röret och det känns lite väl nära cylindrarna. Du får nog inte sämre värden om Du mäter i det huvudsakliga avgasflödet.

Mina 2p, jag är som andra i tråden lite nyfiken på vilken hoj Du tänker mappa? :)

Just i detta fallet så är det inte tal om mappning, snarare bestyckning och slipning av profilen på trottelnålen;)

Det får nog bli en mutter på varje sida men här kan man inte justera nåt mellan cylindrarna utan det är bara en förgasare till bägge cylindrarna då det är Hondan som det gäller. Den känns kanske klokast att ha en på varje sida och sen kolla om nån av sidorna går snålare för det är väl den man får ta hänsyn till. Hittills har jag dock inte kunnat se skillnader mellan sidorna mellan de två sidorna men nu har jag nytt insug och och avgassystem inför den kommande säsongen.

Om jag kommer ihåg rätt så ska det minst vara 10 tum från porten till sonden enligt Innovate kan minnas och vettigaste stället att placera sonden på Hondan bli lite längre bak kanske på runt 40-50 cm för man ska ju få dit det hela. Placerar jag sonden på detta ställe så blir det kanske 20 cm från det tilltänkta H-röret mellan halvorna.

Jag skulle ju kunna ta och göra ett till mellan rör med svetsmutter för lambdan då jag håller på bara för att se om man kan märka skillnaden. Frågan är väl bara om man ids göra det?

Hade varit intressant att se hur Thruxtonen går men dessa kromade avgassytem känns det ut så där att svetsa in en muttrar i. Där skulle en placering på mellanröret inte märkas så mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte om eventuellt en cylinder möjligen teoretiskt sett skulle kunna gå snålare beroende på hur strömmingen i insuget är om det skulle vara olika in mot varje port då man kör med överladdning men jag tror risken för sånt är liten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte om eventuellt en cylinder möjligen teoretiskt sett skulle kunna gå snålare beroende på hur strömmingen i insuget är om det skulle vara olika in mot varje port då man kör med överladdning men jag tror risken för sånt är liten.

Det är såklart samma blandning från förgasaren oavsett till vilken cylinder det leder efter förgasaren.

Det är som att stoppa ner två sugrör i saftglaset, det är såklart exakt lika söt saft i bägge sugrören.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Lite kan det skilja på hur effektiv förbränningen är i cylindrarna. Frågan är om det är lite eller väldigt lite.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite kan det skilja på hur effektiv förbränningen är i cylindrarna. Frågan är om det är lite eller väldigt lite.

Även om blandningen från en och samma förgasare är samma till bägge cylindrarna borde det ju kunna skilja något, sen kansje detta är försumbart. Tänker främst att det blir på att skillnader i AFR om nåt ändras på avgassidan och det borde väl då även kunna bli skillnad om en cylinder får mer bränsle luftblandning via insugssidan? Som sagt har inte tidigare kunnat se skillnader mellan sidorna med helt separata avgassystem.

En sak som i mitt fall bör kunna ge skillnad i AFR är accpumpen, nu sitter munstycket direkt i insuget inte förgasaren som tidigars för att testa om detta kan ge bättre gassvar vilket Kjell-anders på Mectec tror på och det är lätt att flytta tillbaka i förgasaren om detta inte funkar bra. Det är dit skruvat så det blåser in mellan cylindrarna, dock kommer man inte åt att se munstycket inne i insuget så här kan det nog finnas viss risk att en cylinder får mer bränsle just under acceleration.

Sen är det väl svårt att göra nåt med en förgasare, tänkvärt man får bestycka efter en eventuellt snålare cylinder om detta skulle uppstå? Nästa fråga är hur kritiskt det är om en cylinder går lite snålare just vid acceleration då accpumpen pumpar på soppa om detta är nåt att bry sig om. Som hojen är bestyckad nu (innan flytten av munstycket) går den hyfsat bra men kräver att den körs "rätt med gashanden" för att inte snåla under acc på sexans växel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lite kan det skilja på hur effektiv förbränningen är i cylindrarna. Frågan är om det är lite eller väldigt lite.

Nej, förbränningen påverkar inte blandningen.

Dessutom är det så att antingen brinner det eller också inte, och brinner det så är förbränningsverkningsgraden i princip alltid 99%.

Det betyder inte att bägge cylindrarna ge samma effekt för det gör dom knappast, det skiljer i fyllnadsgrad, kompression och hur snabbt det brinner både i genomsnitt och från cykel till cykel men inget av det påverkar blandningen.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Separata accpumpar gör förstås skillnad men lambdasensorer är inte särskilt snabba så där är frågan om vad man egentligen mäter.
Man borde ju dock se ifall någon cylinder anrikas mer än den andra om man har dubbla sensorer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nej, förbränningen påverkar inte blandningen.

Dessutom är det så att antingen brinner det eller också inte, och brinner det så är förbränningsverkningsgraden i princip alltid 99%.

Det betyder inte att bägge cylindrarna ge samma effekt för det gör dom knappast, det skiljer i fyllnadsgrad, kompression och hur snabbt det brinner både i genomsnitt och från cykel till cykel men inget av det påverkar blandningen.

Men om man byter ett avgassystem på en motor så får man bestycka om, vad påverkar blandningen då?

Om vi leker med tanken att man har två olika långa avgasrör på en tvåcylindrig motor vilket jag faktiskt har till min motor för att få dit skiten på hojen och har fritt för stöd och pedaler, borde inte då man få olika blandning på de olika cylindrarna?

Nu tror jag att i mitt fall rör det sig om centimerar och rent praktiskt på denna motor lär nog annat spela lika stro roll så detta kan nog knappast ha praktisk betydelse på denna motor. Är mer nyfiken på tänket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Separata accpumpar gör förstås skillnad men lambdasensorer är inte särskilt snabba så där är frågan om vad man egentligen mäter.
Man borde ju dock se ifall någon cylinder anrikas mer än den andra om man har dubbla sensorer.
Jag har faktiskt två bredbandslambdamätare så man skulle ju kunna koppla en till varje sida om man vill kolla skillnader men frågan är om det är värt detta?

Vad jag tänkte på med accpumpen är om jag lyckats rikta munstycket så det delar bränsle/luftbalndningen hyfsat mellan de två cylindrarna.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men om man byter ett avgassystem på en motor så får man bestycka om, vad påverkar blandningen då?

Om vi leker med tanken att man har två olika långa avgasrör på en tvåcylindrig motor vilket jag faktiskt har till min motor för att få dit skiten på hojen och har fritt för stöd och pedaler, borde inte då man få olika blandning på de olika cylindrarna?

Det har ju med luftflödet genom förgasaren att göra, ett annat avgassystem kan påverka luftflödet i förgasaren som kan påverka blandningen. Men då dina 2 cylindrar delar samma förgasare så får de nog samma blandning så länge du inte har någon vakuumläcka.

Sen påverkas ju förgasare mindre än insprutning av naturliga skäl :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men om man byter ett avgassystem på en motor så får man bestycka om, vad påverkar blandningen då?

Om vi leker med tanken att man har två olika långa avgasrör på en tvåcylindrig motor vilket jag faktiskt har till min motor för att få dit skiten på hojen och har fritt för stöd och pedaler, borde inte då man få olika blandning på de olika cylindrarna?

Nu tror jag att i mitt fall rör det sig om centimerar och rent praktiskt på denna motor lär nog annat spela lika stro roll så detta kan nog knappast ha praktisk betydelse på denna motor. Är mer nyfiken på tänket.

Byter du avgassystem så förändrar du gashastigheten i förgasaren vilket i sin tur påverkar hur mycket bränsle som sugs upp och blandas med luften. Fortfarande kommer det bli samma blandningsförhållande till alla cylindrar som delar på samma förgasare(eller sprut).

Det är inte konstigare än vad jag beskrev med sugrören i saftglaset. Inte ens om du tar ett stort sugrör och din son ett litet sugrör så kommer någon av er få sötare saft om ni dricker ur samma saftglas. Ni får samma mix bägge två men inte lika stor mängd förstås.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har faktiskt två bredbandslambdamätare så man skulle ju kunna koppla en till varje sida om man vill kolla skillnader men frågan är om det är värt detta?

Vad jag tänkte på med accpumpen är om jag lyckats rikta munstycket så det delar bränsle/luftbalndningen hyfsat mellan de två cylindrarna.

Du har alltså bara en accpump? Då blir det förstås ganska kritiskt hur du riktar den, ganska stor skillnad förstås om du i extremfallet sprutar allt bränsle i en cylinder.
Eftersom cylindrarna suger varannan gång så kan ju rent av tidpunkten för gaspådraget påverka vilken cylinder som blir mest anrikad och det kan bli olika från gång till annan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är en accpump en Mikuni ACP-1 det rör sig om som sprutar in via ett munstycke i insuget en bit innan insuget delar sig in mot de två portarna på toppen. Har haft lite funderingar på om man skulle blåsa bränslet från accpumpen mot luftströmmen för att fördela bränslet mer och på så sätt minska eventuell skillnader mellan cylindrarna? Även om man blåser mot luften kommer man nog att få bättre gassvar då man sparar lång sträcka för bränslet att färdas jämfört mot att ha accpumpsmunstycket i förgasaren då bränslet ska från förgasaren, via kompressorn och genom hela insuget innan det når toppen.

Min motor suger ju inte utan det ligger med övertryck från kompressorn i insuget om detta skulle påverka. Men den är väl frågan hur kritiskt det är om en cylinder får mer bränsle vid acceleration än den andra om man bara får gassvar på motorn?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top