Here we go again...
Jaja, jag får väl agera folkbildare än en gång
@Vambyte hur du ska placera dig beror helt på rondellen. Är den en- eller tvåfilig, finns det särskild skyltning som förbjuder en viss placering om du avser ta en viss avfart, såna saker.
Även om lagstiftningen kring det här med körriktningsvisare blivit något diffus på senare tid så menar jag fortfarande att detta är en bra och tydlig metod:
I en enfilig rondell gäller att du placerar dig i det enda körfältet, och du kan absolut förtydliga din avsikt genom att placera dig mitt i eller lite mer åt höger eller vänster beroende på vart du ska. Överdriv dock inte då du riskerar att bli trängd om du lämnar för mycket plats åt ivriga bilister som då kan få för sig att köra om dig i rondellen. Du kör ju mitt i ditt körfält då du följer alla andra vägar, så mitt i korrekt körfält i en rondell är heller aldrig fel.
Om du avser ta första avfarten och svänga höger, blinka då höger innan du kommer fram till rondellen och fortsätt göra så tills du lämnat den.
Vill du ta andra avfarten, dvs köra "rakt fram" så blinka initialt ingenting, utan börja blinka först när du passerat den första avfarten. Kör därefter ut ur rondellen på sedvanligt vis.
Vill du ta avfart nummer tre (eller en ännu senare) så är detta att betrakta som en vänstersväng, även om det kan verka mer "rakt fram" i en rondell med fler än fyra ut-/infarter. Vid vänstersväng i enfilig rondell placerar du dig återigen i mitten av det enda körfältet, blinkar vänster på väg in i rondellen, kör in i och svänger runt i rondellen och påbörjar signalering åt höger när du passerat den andra avfarten. Lämna därefter rondellen som vanligt.
Är det däremot en tvåfilig rondell så gäller det att passa upp på skyltningen innan rondellen. Det kan som sagt finnas särskild skyltning som påbjuder eller förbjuder en viss placering vid utpassage via en eller flera avfarter. Grundregeln är dock denna: Vid högersväng placerar du dig i det högra körfältet, vid körning "rakt fram" dvs avfart nummer två så får du placera dig i antingen vänstra eller högra körfältet och vid sväng "vänster" dvs avfart nr tre eller senare så placerar du dig inledningsvis i vänstra körfältet. Du ska aldrig placera dig i högra körfältet initialt om du avser svänga vänster, OM det inte finns skyltning som påbjuder detta.
Ett fel som många gör är att de missförstår vad rakt fram är i en rondell. En del tror att rakt fram är den avfart som är närmast där man hamnar om man kör tvärs över rondellen, men riktigt så funkar det inte. Höger är första, rakt fram är andra och vänster är tredje och alla senare avfarter. Placera dig i körfälten i enlighet med detta eller i enlighet med vad skyltningen säger i just din rondell så kommer det gå galant.
Lycka till på uppkörningen