Placering i rondeller?

Vambyte

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
2000 Suzuki SV650S
Tjenare, hade en snabb fråga inför uppkörning. Hur funkar det med placering i en rondell med ett körfält, om man ska rakt fram? Rent instinktivt känns det som att man borde ligga i mitten av körfältet, och hålla till mitten genom rondellen.

Hittade dock detta på ikörkortmc (länk):

Rakt fram
1. Placera motorcykeln till höger i körfältet, ge inte tecken.
2. Håll till höger i cirkulationsplatsen.
3. Ge tecken till höger efter att du har passerat avfarten innan du ska svänga ut.
4. Sväng ut till höger.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Så gick det till på min tid i körskolan också.
Betydligt märkligare skyltning ser jag idag inför cirkulationsplatser med två körfält.
Syftar då på en skyltning som strular till det där jag bor, där det från ett håll endast påbjuder körning i höger körfält, i fall där avsedd färdriktning är höger eller rakt fram.Trots detta är det dubbla filer in och ut, och där motsatt riktning erbjuder dubbla filer för färdriktning , rakt( andra utfart), alltså där högerfil är okej för första och andra utfart.
Infarter från resterande två håll har en fil, och dubbla filer runt rondell. Två infarter erbjuder dubbla filer, men med skilda körsätt.
Kön från infarten som endast tillåter höger fil för rak färd, blir så belamrad med kö, och ständigt avbruten av alla som är på väg i rondell, förutom de som valt inre fil för utfart på tredje utfart. Mao lönar det sig att ta infart i vänstra filen, köra runt ett varv och på varv två blinka ut och hålla vänstra filen, och då inte bryta mot regel, även om högra filen korsas i rondellen på vägen ut, men den ström av bilar som ändå åker av i samma, fast höger fil, blockerar den mesta trafiken som tänkbart skulle kunna behövas se upp för, då de står i väntan på lucka från den kö som tar plats.
Men tänk inte på det nu, för då blir det förvirrande ?
Körkortsboken har rätt, mest för att avsikten med att hålla mitten tills det ska köras ut, snarare gäller inför utfart tre, då du kör in höger, håller mer mitt, för att sedan lägga dig höger, med blinkers och placering då du kör ut.
Skälet är att mitten besitter de som avser ta in höger, direkt efter din infart, och de svänger in när du kommer ut, vilket skulle kunna föranleda problem ifall du inte bereder det utrymmet med dina avsikter, ska de ett snäpp längre glider du in smidigt när du ser att de fortsätter och är beredd på deras blinkers, och skulle du då ta vänster skulle mitten vara vägen en kort stund.
Det finns en rondell i Paris, i den .............?
Ta inte detta för allvarligt! Cirkulationsplatser är inte sällan platser för åsikter
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Rent spontant känns det som att man genom att hålla till höger ger bilister ett guldtillfälle att tränga sig upp bredvid...
Vid ett körfält in och ut kör jag precis som du själv finner mest naturligt, som att det är en korsning = placering lite off center till höger i körfältet, sedan skär jag igenom rondellen för att räta ut den samtidigt som jag har koll runt om.
Men jag vet ju inte om det skulle vara godkännt på uppkörningen....
1. Är ju att man ska ta plats för att undvika att bli trängd.
2. Man ska tydligt visa sina avsikter, genom en placering långt till höger skulle jag tolka det som att MCn ska av vid första utfarten.
3. Man ska sträva efter en så rak linje som möjligt.

Äh jag vet inte, men att ligga långt ut åt höger känns som att utsätta sig för onödig risk..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tjenare, hade en snabb fråga inför uppkörning. Hur funkar det med placering i en rondell med ett körfält, om man ska rakt fram? Rent instinktivt känns det som att man borde ligga i mitten av körfältet, och hålla till mitten genom rondellen.

Hittade dock detta på ikörkortmc (länk):

Rakt fram
1. Placera motorcykeln till höger i körfältet, ge inte tecken.
2. Håll till höger i cirkulationsplatsen.
3. Ge tecken till höger efter att du har passerat avfart innan du ska svänga ut.
4. Sväng ut till höger.
Idioti. Motorcyklar ligger i mitten av sitt körfält. Agera som du var en lastbil, reagera som du var en cyklist. Ta plats, gör dig stor.

Att ligga och fisa till höger gör dig bara sårbar och med färre alternativ.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vad jag minns från skolan så var det bara vid högersväng man skulle vara till höger, och då endast om det är ett körfält. Om det är ett dedikerat "svänga-höger-fält" skulle man ligga mitt i det. Cirkulationsplats skall väl anses som en "vanlig väg" om jag fattar rätt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_0510.jpeg
Min hemmabana.
Kolla skylten
Få gör vänstersväng från högerfilen utan låter mig åka i den gräddfilen.
De få som svänger höger rinner snabbt igenom. De som svänger vänster står snällt och köar. Stökig rondell med rätt många gående och cyklister med företräde.
Man får passa sig för bilister som ska ut ur rondellen från innerfilen och söderut.
När man fullbordat sin vänstersväng så får man stångas ut med stressande bilister som kommer från motorvägsavfarten. Man får ta för sig och tuta mycket i rondellen.

Väl ute ur rondellen kan man välja mellan OKQ8 98 E5, Systembolaget, Donken, Örby Mc, St1 (billigast 95), Sifverts, Kuntze mm.

Inte Stockholms vackraste plats.
Det ska vara palmer i rondeller.

IMG_2147.jpeg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad jag minns från skolan så var det bara vid högersväng man skulle vara till höger, och då endast om det är ett körfält. Om det är ett dedikerat "svänga-höger-fält" skulle man ligga mitt i det. Cirkulationsplats skall väl anses som en "vanlig väg" om jag fattar rätt.
Helt korrekt, en rund väg som man blinkar när man ska svänga ut höger från den. Det är ju fritt fram att köra valfritt antal varv, eller göra U-sväng.

OT, men vi har en liten rondell i centrum, men det är misstänkt många som gör en U-sväng precis före eller precis efter rondellen. Dvs 50m från den, med rondellen mitt framför ansiktet.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Lurigt med alla online-kurser som kanske ger lite olika förslag men som tidigare sagts, man ska inte uppmuntra till att någon tränger sig i samma fil. Mc-jakten skriver t.ex. följande.

  • Som en påminnelse; i situationer där du inte vill uppmuntra omkörning i ditt körfält (såsom i en rondell), behöver du inte placera dig “åt höger” i ditt körfält när du ska svänga av (som du annars gör vid till exempel från en landsväg eller en sväng från en enkelriktad gata
Så det är inte fel att placera sig till höger eller hållas sig i mitten men varför göra skillnad på vanlig väg och rondell, håll dig i mitten tills du fått ditt körkort.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Idioti. Motorcyklar ligger i mitten av sitt körfält. Agera som du var en lastbil, reagera som du var en cyklist. Ta plats, gör dig stor.

Att ligga och fisa till höger gör dig bara sårbar och med färre alternativ.
Man måste köra som de vill på skolan för att bli godkänd men i trafik så är det detta som gäller till 100%.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Man måste köra som de vill på skolan för att bli godkänd men i trafik så är det detta som gäller till 100%.
Och det är anmärkningsvärt att de måste lära ut så, jag är ju inte bättre vetande än myndigheterna kanske, men att vara tydlig, göra sig synlig och inte bjuda in till konstigheter är ju så självklart för oss på mc för att öka våra chanser i trafiken.

Det är väl få bilister som faktiskt vill köra på en mc, så vi får hjälpa dem så gått det går att se oss.

 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Att hålla till höger innebär dock inte att ligga så långt till höger som fysiskt möjligt. Håller du för långt till höger så finns alltid bilister som anser sig smidiga och tar varje chans att köra om. Hela ditt körsätt ska visa andra trafikanter vad du tänker göra härnäst. Medveten och genomtänkt placering på vägbanan eller i en fil är ett bra sätt att göra detta.
Som allt annat i trafiken gäller det sen att anpassa sig efter rådande omständigheter:
Vilken är hastigheten? Är du ensam eller är ni flera som kör i grupp? Hur tät är trafiken? Hur stor är rondellen? Har rondellen flera filer?
Kör lagligt och på ett sätt så att du känner dig bekväm och säker på det du gör. Delen av uppkörningen som utförs i trafik är en samlad bedömning av dina färdigheter att köra motorcykel, ingen kontroll in i minsta detalj. ?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Hittade dock detta på ikörkortmc (länk):

Rakt fram
1. Placera motorcykeln till höger i körfältet, ge inte tecken.
2. Håll till höger i cirkulationsplatsen.
3. Ge tecken till höger efter att du har passerat avfarten innan du ska svänga ut.
4. Sväng ut till höger.
Låter rimligt eftersom du gör en högersväng när du lämnar rondellen. Därför skall man som vid alla högersvängar placera sig till höger och blinka höger.

Överdriv inte på uppkörningen. Använd sunt förnuft och kör på det sättet du själv tycker är lämpligt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Here we go again... :hihi

Jaja, jag får väl agera folkbildare än en gång :tummenupp

@Vambyte hur du ska placera dig beror helt på rondellen. Är den en- eller tvåfilig, finns det särskild skyltning som förbjuder en viss placering om du avser ta en viss avfart, såna saker.

Även om lagstiftningen kring det här med körriktningsvisare blivit något diffus på senare tid så menar jag fortfarande att detta är en bra och tydlig metod:

I en enfilig rondell gäller att du placerar dig i det enda körfältet, och du kan absolut förtydliga din avsikt genom att placera dig mitt i eller lite mer åt höger eller vänster beroende på vart du ska. Överdriv dock inte då du riskerar att bli trängd om du lämnar för mycket plats åt ivriga bilister som då kan få för sig att köra om dig i rondellen. Du kör ju mitt i ditt körfält då du följer alla andra vägar, så mitt i korrekt körfält i en rondell är heller aldrig fel. En rondell (eller rättare sagt en cirkulationsplats, rondellen är egentligen bara själva plätten i mitten men låt oss för enkelhetens skull kalla det för rondell även fortsättningsvis så att vi inte krånglar till det i onödan) är nämligen bara just det, en väg. På en vanlig väg placerar du dig mitt i körfältet eller lätt åt endera sidan och signalerar åt olika håll beroende på om du ska byta fil och/eller svänga, detsamma gör du i en rondell.

Om du avser ta första avfarten och svänga höger, blinka då höger innan du kommer fram till rondellen och fortsätt göra så tills du lämnat den.

Vill du ta andra avfarten, dvs köra "rakt fram" så blinka initialt ingenting, utan börja blinka först när du passerat den första avfarten. Kör därefter ut ur rondellen på sedvanligt vis.

Vill du ta avfart nummer tre (eller en ännu senare) så är detta att betrakta som en vänstersväng, även om det kan verka mer "rakt fram" i en rondell med fler än fyra ut-/infarter. Vid vänstersväng i enfilig rondell placerar du dig återigen i mitten av det enda körfältet, blinkar vänster på väg in i rondellen, kör in i och svänger runt i rondellen och påbörjar signalering åt höger när du passerat den andra avfarten. Lämna därefter rondellen som vanligt.

Är det däremot en tvåfilig rondell så gäller det att passa upp på skyltningen innan rondellen. Det kan som sagt finnas särskild skyltning som påbjuder eller förbjuder en viss placering vid utpassage via en eller flera avfarter. Grundregeln är dock denna: Vid högersväng placerar du dig i det högra körfältet, vid körning "rakt fram" dvs avfart nummer två så får du placera dig i antingen vänstra eller högra körfältet och vid sväng "vänster" dvs avfart nr tre eller senare så placerar du dig inledningsvis i vänstra körfältet. Du ska aldrig placera dig i högra körfältet initialt om du avser svänga vänster (detta är tydligen svårt för många så jag trycker på det igen: avfart nummer tre och senare är vänster oavsett hur rakt fram och tvärs över rondellen det än kan verka), OM det inte finns skyltning som påbjuder detta.

Ett fel som många gör är att de missförstår vad rakt fram är i en rondell. En del tror att rakt fram är den avfart som är närmast där man hamnar om man kör tvärs över rondellen, men riktigt så funkar det inte. Höger är första, rakt fram är andra och vänster är tredje och alla senare avfarter. Placera dig i körfälten i enlighet med detta eller i enlighet med vad skyltningen säger i just din rondell så kommer det gå galant.

Lycka till på uppkörningen :tummenupp
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Here we go again... :hihi

Jaja, jag får väl agera folkbildare än en gång :tummenupp

@Vambyte hur du ska placera dig beror helt på rondellen. Är den en- eller tvåfilig, finns det särskild skyltning som förbjuder en viss placering om du avser ta en viss avfart, såna saker.

Även om lagstiftningen kring det här med körriktningsvisare blivit något diffus på senare tid så menar jag fortfarande att detta är en bra och tydlig metod:

I en enfilig rondell gäller att du placerar dig i det enda körfältet, och du kan absolut förtydliga din avsikt genom att placera dig mitt i eller lite mer åt höger eller vänster beroende på vart du ska. Överdriv dock inte då du riskerar att bli trängd om du lämnar för mycket plats åt ivriga bilister som då kan få för sig att köra om dig i rondellen. Du kör ju mitt i ditt körfält då du följer alla andra vägar, så mitt i korrekt körfält i en rondell är heller aldrig fel.

Om du avser ta första avfarten och svänga höger, blinka då höger innan du kommer fram till rondellen och fortsätt göra så tills du lämnat den.

Vill du ta andra avfarten, dvs köra "rakt fram" så blinka initialt ingenting, utan börja blinka först när du passerat den första avfarten. Kör därefter ut ur rondellen på sedvanligt vis.

Vill du ta avfart nummer tre (eller en ännu senare) så är detta att betrakta som en vänstersväng, även om det kan verka mer "rakt fram" i en rondell med fler än fyra ut-/infarter. Vid vänstersväng i enfilig rondell placerar du dig återigen i mitten av det enda körfältet, blinkar vänster på väg in i rondellen, kör in i och svänger runt i rondellen och påbörjar signalering åt höger när du passerat den andra avfarten. Lämna därefter rondellen som vanligt.

Är det däremot en tvåfilig rondell så gäller det att passa upp på skyltningen innan rondellen. Det kan som sagt finnas särskild skyltning som påbjuder eller förbjuder en viss placering vid utpassage via en eller flera avfarter. Grundregeln är dock denna: Vid högersväng placerar du dig i det högra körfältet, vid körning "rakt fram" dvs avfart nummer två så får du placera dig i antingen vänstra eller högra körfältet och vid sväng "vänster" dvs avfart nr tre eller senare så placerar du dig inledningsvis i vänstra körfältet. Du ska aldrig placera dig i högra körfältet initialt om du avser svänga vänster, OM det inte finns skyltning som påbjuder detta.

Ett fel som många gör är att de missförstår vad rakt fram är i en rondell. En del tror att rakt fram är den avfart som är närmast där man hamnar om man kör tvärs över rondellen, men riktigt så funkar det inte. Höger är första, rakt fram är andra och vänster är tredje och alla senare avfarter. Placera dig i körfälten i enlighet med detta eller i enlighet med vad skyltningen säger i just din rondell så kommer det gå galant.

Lycka till på uppkörningen :tummenupp
"Slut på dagens lektion!"

Bevingat uttryck.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Here we go again... :hihi

Jaja, jag får väl agera folkbildare än en gång :tummenupp

@Vambyte hur du ska placera dig beror helt på rondellen. Är den en- eller tvåfilig, finns det särskild skyltning som förbjuder en viss placering om du avser ta en viss avfart, såna saker.

Även om lagstiftningen kring det här med körriktningsvisare blivit något diffus på senare tid så menar jag fortfarande att detta är en bra och tydlig metod:

I en enfilig rondell gäller att du placerar dig i det enda körfältet, och du kan absolut förtydliga din avsikt genom att placera dig mitt i eller lite mer åt höger eller vänster beroende på vart du ska. Överdriv dock inte då du riskerar att bli trängd om du lämnar för mycket plats åt ivriga bilister som då kan få för sig att köra om dig i rondellen. Du kör ju mitt i ditt körfält då du följer alla andra vägar, så mitt i korrekt körfält i en rondell är heller aldrig fel.

Om du avser ta första avfarten och svänga höger, blinka då höger innan du kommer fram till rondellen och fortsätt göra så tills du lämnat den.

Vill du ta andra avfarten, dvs köra "rakt fram" så blinka initialt ingenting, utan börja blinka först när du passerat den första avfarten. Kör därefter ut ur rondellen på sedvanligt vis.

Vill du ta avfart nummer tre (eller en ännu senare) så är detta att betrakta som en vänstersväng, även om det kan verka mer "rakt fram" i en rondell med fler än fyra ut-/infarter. Vid vänstersväng i enfilig rondell placerar du dig återigen i mitten av det enda körfältet, blinkar vänster på väg in i rondellen, kör in i och svänger runt i rondellen och påbörjar signalering åt höger när du passerat den andra avfarten. Lämna därefter rondellen som vanligt.

Är det däremot en tvåfilig rondell så gäller det att passa upp på skyltningen innan rondellen. Det kan som sagt finnas särskild skyltning som påbjuder eller förbjuder en viss placering vid utpassage via en eller flera avfarter. Grundregeln är dock denna: Vid högersväng placerar du dig i det högra körfältet, vid körning "rakt fram" dvs avfart nummer två så får du placera dig i antingen vänstra eller högra körfältet och vid sväng "vänster" dvs avfart nr tre eller senare så placerar du dig inledningsvis i vänstra körfältet. Du ska aldrig placera dig i högra körfältet initialt om du avser svänga vänster, OM det inte finns skyltning som påbjuder detta.

Ett fel som många gör är att de missförstår vad rakt fram är i en rondell. En del tror att rakt fram är den avfart som är närmast där man hamnar om man kör tvärs över rondellen, men riktigt så funkar det inte. Höger är första, rakt fram är andra och vänster är tredje och alla senare avfarter. Placera dig i körfälten i enlighet med detta eller i enlighet med vad skyltningen säger i just din rondell så kommer det gå galant.

Lycka till på uppkörningen :tummenupp
Herregud!
Så här kan vi inte ha det!
Någon som med förnuft och logik skriver om trafikbeteende.
:tummenupp

Nej verkligen, syftet med att använda blinkers är idag en bortglömd kunskap verkar det som.
De yngre än mig (50) som jag pratat med när de tagit sina körkort svarar i princip alla att man på körskolor INTE förklarar VARFÖR man skall använda blinkers (eller andra göranden i trafiken för den delen).
Dvs ”blinkers skall man anv i samband med svänga in på annan väg”…typ.
Således skiter folk allt mer i blinkers respektive köra så att andra tydligt ser vad du har för intention i trafiken.
Tragediverket (numera ingår i Transformstyrelsen) med alla sina betalda förståsigpåare begriper inte dessa fundamentala mekanismer.

Reglerna i rondeller gjordes förresten om för ca 20 år sedan, från det körsätt som Bushido beskriver, till ett enklare mer vilda västern ”alla sätt går” beteende.
En bekant till mig som äger en körskola redan sedan den tiden informerade mig om varför.
Det var ett prejudikat i samband med en trafikolycka i en rondell, där lite förenklat domstolen kom fram till att det var lite för svårt att tyda reglerna och framföra sitt fordon i rondell för denne stackars förare som var skyldig till olyckan…
Så med andra ord, i stället för att exkludera folk med för lite innanför pannan, från trafiken, så gjorde man det möjligt att köra lite hur som helst i rondell.
Jag kollade året senare på Transportstyrelsens hemsida angående regler för blinker i rondell, och där stod faktiskt att man inte behövde använda blinkers(!), bara rekommenderat.
Så fältet var fritt för vilda västern.

Sedan dess har dock formuleringarna på deras hemsida ändrats.

Jag tror det tog bara några veckor efter den regeländringen tills en kollega till mig var med om en kollision i en rondell.
Han körde förvisso i vänster körfält när han skulle rakt fram (i en skåpbil), Men hurtig bilist kom snabbt bakifrån fast i höger körfält, och skulle tydligen trots det till vänster.
Således körde bakomvarande bilisten in i kollegan som skulle korsa körfältet och åka ut ur rondellen.
Kommer inte ihåg hur det var med blinkersanvändningen av dessa två, men med gamla förnuftiga körsättet som Bushido beskriver så hade det inte skett en kollision.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R

Facit, regelmässigt. Som Bushido sa, förutom att man inte måste blinka vänster. Det är inte förbjudet heller däremot.
Sunt förnuft får bestämma hur jag gör, det är mig det gör ont på när jag kör hoj, så övertydligt är bra.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag vet inte om det är en skröna men det sägs att Trafikverket, Polisen och försäkringsbolagen tolkar reglerna kring rondellkörning olika.

Jag blinkar höger om jag ska höger. Ifall det underlättar för någon i närheten. Blinkar när jag åker ut ur rondellen. Blinkar när jag byter fil i rondellen och jag blinkar vänster om jag ska svänga vänster. Snyggast så. Och det underlättar för andra så det flyter smidigare.

Jag körde i en rondell med bilen en gång. När jag körde ut så small det. En bilist som inte såg mig körde på mig. Träffade bakhjulet. En blå Passatkombi syns knappt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top