Placeringen av blinkersrelä??

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 750 -98
Har just köpt nya LED blinkers till hojen, det följde med motstånd så tyckte att det lät väldigt smidigt.. Fick dock samma fel som en annan kille som gjort en liknande tråd med att när jag bytt höger fram till en LED men behåller den gamla 21W bak så funkar det utmärkt, men när jag byter båda blir det blink mania.. :död Motstånden går för övrigt inte koppla in fel, dom är satta så att det är hona och hane på röd resp svart dvs finns bara 2 sätt att koppla den, kopplar man fel lyser helt enkelt inte skiten.

Så jag tänkte byta relä, så nu har jag gjort en kort fråga lång men hur som hellst: Var sitter blinkreläet på en gsxr 750 -98?!
Har rivit halva hojen men kan inte hitta det, försöker följa kablarna från blinkers men dom går bara ihop till feta stammar. Bör kanske tillägga att jag inte är 100% säker på hur det ser ut orginal. :näsblod

Tacksam för hjälp!
 

jetson

Guest
Testa att blinka och lyssna om du hör vart blinkljudet kommer ifrån, relät bör väl vara en liten fyrkantig plastsak var det på min hoj iaf
 

M.L

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Eslöv
Hoj
CBR 1000rr-04
Tror att det ska sitta under vänstra luftintaget bredvid säkringsboxen, kan oxå vara under instrumentpanelen. Hoppas det är till någon hjälp.
/Micke
 

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 750 -98
Har kollat luftintaget, har även försökt lokalisera det genom att lyssna efter klickljud, men den är helt tyst, även om jag lyssnar på olika ställen. Ska prova att se under intrumentpanelen.

Tack för alla tips så långt.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Från GSX-R750 SRAD 1996-2000 Repair Manual
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    42.3 KB · Visningar: 245

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 750 -98
Tack för manualen, men tyvärr stämmer den inte överens med min hoj. Har ett "Spyball" larm installerat, vet inte om det har något med saken att göra..
Klickar reläet tydligt för er övriga?
Går det att inte ha något? :confused:
 

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 750 -98
Okej lite ny information, pga mitt larm så har jag inget relä utan det sitter i boxen tydligen. Så att byta det är out of the question. Men tycker ändå att den inte borde kunna ignorera ett motstånd, har provat parallell koppla det och att bara koppla den efter + kabeln, har nog provat det mesta. Fattar inte varför det inte gör någon skillnad. Även om det nu inte skulle vara tillräckligt mkt motstånd borde ändå blinkfrekvensen vara lite lägre med motstånd än utan, men det är ingen skillnad.. Blir galen :huvet
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Tyvärr är det så att blinkfrekvensen inte är linjär med lasten. Ditt "blinkrelä" uppfattar lasten som för låg och visar detta genom att blinka dubbelt så fort som vanligt.

Vad är det för resistans på de motstånd du fått med? Sitter det någon märkning på dem eller har du möjlighet att mäta resistansen med en multimeter eller motsv?
 

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 750 -98
Det står 13 o (med ett sträck igenom) gissar att de e ohm, och det ska ju räcka, dom följde som sagt med blinkerserna i samma kartong.
Kan det vara att jag har högre spänning eller nått sånt (är kass på el så ursäkta om det låter konstigt) för att jag har ett larm, om larmet aktiveras ska ju alla blinkers blinka samtidigt, tycker ändå att ett motstånd borde ha effekt.. Kanske ska prova seriekoppla 2 motstånd så jag får 4 på en sida.. :va

Men det som är så konstigt var ju att det funkade när jag hade en 21w bak och Led med motstånd fram... blir inte klok.
 

Nejm

Ny medlem
Gick med
27 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Gsxr 750 -98
en fråga till ang motstånd, man kanske inte kan säga så här men ni fattar poängen: Äter motstånden upp 13 ohm eller släpper dom igenom allt under 13ohm? (om nu motståndet är på 13 ohm)
Om man alltså sätter 2 st 13ohms motstånd efter varandra, blir det då som ett 6.5 ohms eller är det fortfarande som ett 13ohms?
Blir det olika om man kopplar dom bara efter + kabeln eller om man paralellkopplar? Mkt frågor väldigt tacksam för svar!
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Såhär ligger det till. Strömmen som går till en LED-blinkers blir för liten för att relät skall tycka att allt är OK. Detta på grund av att lysdioder drar mycket mindre ström än en lampa. För att kompensera för detta kopplar man ett motstånd paralellt med blinkern för att dra extra ström och därmed lura relät att allt är OK. I detta fallet drar blinkern väldigt lite jämfört med en lampa och vi kan bortse från den lilla ström som blinkern tar. Istället vill vi hitta ett motstånd som har rätt resistans för att motsvara lampans resistans.

Lampan var på 21W.
Spänningen från batteriet är 12V.
Effektlagen säger att P=UxI vilket tillsammans med ohms lag (U=RxI) ger oss formeln: P=UxU/R
Ur detta kan vi med algebra komma fram till att R=UxU/P.
Sätter vi in siffror i denna får vi: R=12x12/21 = ca 7ohm.

Vad säger då oss detta? Jo, att om vi vill ersätta en 21W glödlampa i ett 12V system kan vi göra det med ett motstånd på 7ohm. I ditt fall hade du ett motstånd på 13 ohm, vilket motsvarar en effekt av ca 10W i ett 12V system.

Att det funkade när du bara bytte på ena sidan har sin förklaring i att relät är inställt för att varan om belastningen sjunker till hälften, vilket det ju inte gjorde då det fortfarande satt en lampa per sida, samt LED-blinkers och motstånd. Det drog alltså i runda slängar 3/4 så mycket ström som normalt och då tycker relät fortfarande att allt är OK. När du stoppar dit LED med motstånd även i fram sjunker belastningen till 1/2, vilket är detsamma som om en lampa gått sönder och detta varnar mycket riktigt relät för genom att blinka dubbelt så fort.

Vad göra då? I ditt fall skulle jag nog köpa mig 4 st 7-ohms motstånd som tål 20W och koppla ett till varje blinkers. Motstånden skall sitta paralellt med blinkersen och inte bara på ena kabeln.

På din fråga angående seriekoppling och paralellkoppling av flera motstånd ligger det till så att två paralella motstånd ger halva resistansen och två seriekopplade ger dubbla.

Om du vill kolla så att det blir rätt med det du redan har kan du med andra ord ta de fyra 13-ohms motstånd du redan har och koppla två paralellt med varandra och blinkersen på vänster fram och göra samma sak med vänster bak. När du sedan testar att blinka vänster bör du ha normal blinktakt, annars är något galet.

Hoppas det hjälper!:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top