Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det här expanderar utom trådämnet. I synnerhet om vi ska älta EGR, ett tu tre ska jag då göra skillnad på 2 och 4-takt, intern och extern EGR. Kall och varm EGR osv. Sen kommer jag aldrig härifrån.Jag ville bara påpeka att man flyttar förlusten till avgaserna när man "kyler" med luft.
Ja det är ju helt klart bättre med förlustenergin i avgaserna än blocket, i synnerhet som man ofta har turbo på bensin- och dieselmotorer med fokus på hög verkningsgrad.
Ja det är ju helt klart bättre med förlustenergin i avgaserna än blocket, i synnerhet som man ofta har turbo på bensin- och dieselmotorer med fokus på hög verkningsgrad.
Värmeenergi till avgaserna är väl ändå att föredra framför kylvätskan så länge vi pratar diesel.
Du snackar väl om leanburn-motorer som kör med EGR antar jag? EGR är ganska relevant i dom men jag tycker jag vi sparar EGR-effekterna till en annan tråd.
Självklart är det den totala verkningsgraden som är det enda intressanta i slutänden men jag försökte förklara ett ett fysiskt fenomen och det brukar bli enklare om man delar upp det.
btw så funderade jag lite under min middag nyss över din förra fråga om avgastempen(eller energin) med mera bulkmassa och min slutsats blev att den rimligtvis måste bli lägre i motsvarande grad som temperaturen 10 CAD efter TDC. dvs jag tror inte avgasförlusterna ökar.
Orkar inte räkna men vill du så har du nog också din Heywood-bok liggande i närheten.
Last edited: