Plus och minus i svensk motorcykelpress

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
En artikel om att handla delar och tillbehör på nätet vore intressant, hur/var, tull, fraktsätt, vanliga blåsningar? osv.
Det är ju åtminstone en återkommande fråga här på sh.
Fast de svenska annonsörerna skulle kanske inte jubla precis.:rolleyes:

Som någon skrev tidigare, att jämföra gammalt mot nytt är skoj.
Samma förare, samma bana men olika generationer av en hojmodell.
Det skulle tona ner prylhetsen lite när folk ser hur liten skillnaden faktist är.
Eller tvärt om?

Jo, det har gjorts tidigare, Gixxer 1100 vs, 1000.

Ibland kan man undra vad som styr vilken hojmodell som vinner ett test.
I vissa fall verkar det inte finnas någon annan förklaring än annonsintäkter.

Ett bra exempel är supersport 600 testet våren -06.
Där står den redaktionella texten och uppmätta/kända fakta i bjärt kontrast till den kvällstidningsstora rubriken som förkunnar
årets vinnare.

Jag förstår naturligtvis att man som en liten redaktion inte har råd att stöta sig med den hand som föder en, men för den sakens skull behöver man väl inte gå till pinsamheter?

Ja, jag är prenumerant.
Ja, jag blir (fortfarande) glad när jag hittar Bike i brevlådan.:tummenupp
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Läste precis det senaste numret med reportaget från racet i Macau.
Kan bara säga att om ni får till fler såna, längre och välskrivna reportage så får ni snart en prenumrant till...

Att få läsa om upplevelser på ett sätt som skapar egna bilder i hjärnan som komplement till illustrationerna i reportaget är guld värt! Jag vill helt enkelt känna något när jag läser en tidning!

Att få reportage som kryper innanför skinnet på föremålet ordentligt, när man känner att hjärtat är med är sånt som skiljer ut från mängded.

Sen kan man ju fundera på om rubriken "Bike testar nya XYZ" är korrekt om den efterföljs av en kvartssida... Är det en test eller en förhandstitt eller en provkörning. Tala om vad vi får på ett korrekt sätt så minskar risken för besvikelser.

Personligen har jag inget mot att det är ett brett utbud på vilka hojar som täcks av tidningen generellt. Det kan vara lika intressant att läsa om ett galet custombygge som en vild sporthoj, så länge hjärtat är med, men om för många artiklar följer mall 1A för sport och mall 1B för custom, mall 1C för tourning... ja... det blir helt enkelt boring!

Som artikelförslag då, "Sporthoj på en liten budget" som går över flera nummer där man grottar ner sig i hojval, försäkringar, underhåll & renoveringar, bandagar etc. Dvs hur man maximerar kul-faktorn under en säsong även om man inte har råd med 2009-års-förserie-supersportrace-gp-replikan.

/Danne
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Har varit prenumerant av Bike men lessnade för några år sedan eftersom allt kändes som en upprepning, ingen inlevelse eller känsla i repotagen och en oerhörd fokusering på alla senaste prylar. En hoj som var ett år gammal dög inte till nånting. Märkliga bromsningar av hojarna, med effekten omräknad till kopplingen och felaktiga kurvor gjorde inte saken bättre. Jargongen var som i engelska Superbike, vi är bäst och skiter i vad ni tycker. Superbike har jag också slutat läsa pga det och pga att de trots klagomål fortsätter med nakna brudar och sex-annonser.
Jag har läst Bike vid ett par tillfällen med nya upplägget och det är en bättre tidning, jag läser enbart engelska Performance Bikes vilket i mina ögon är den ultimata mc-tidningen. Ta deras upplägg så blir det en seriös och bra tidning som är rolig att läsa.
Som sagts innan så är det för mycket skrivfel och konstigt språk i Bike, sådant får inte förekomma.
Mer inlevelse i texterna, layouten liknar de engelska tidningarna nu och det tycker jag är bra men det kan bli ännu bättre.
Repotage om förare i de olika racing-klasserna är ett måste, inte bara i Pro Superbike utan även i de lägre klasserna, visa att ni vill lyfta fram personerna som står för underhållningen på tävlingarna.
Mer begagnat, mer mektips, alla kan inte byta hoj varje år eller ens vart fjärde år. Ta en några år gammal sporthoj och utrusta med tillbehörschassie osv och jämför varvtider och körbarhet med årets modell.
Nya hojar och produkter måste givetvis ha en framträdande roll i tidningen, nya hojar måste provköras och testas men det ena utesluter inte det andra.
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
mer motogp artiklar, kanske lite reportage om varje förare, riktiga tester av olika mckläder där hållbarhet testats av Er på något sätt ( inte bara skinnställ a 15000kr utan alla olika prisklasser och material ), inbjudningar av vanliga dödliga till hojtester så man kan få lite kontrast från "proffs" som är så vana vid att alltid köra det senaste / bästa osv, mm mm
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Läste en artikel i Fastbikes av Johan Ahlgren. Den var faktiskt bra skriven. Ett stort lyft från hans tid på Bike. Kul det också.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Ni visar inget som helst intresse för roadracing, särskilt vår egna. Därför känns er tidning inte intressant.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Håller med många som svarat här, mer roadracing :tummenupp
Sen seriösare tester, bort med Masterbike, väldigt dåligt test tycker jag!
Gat-Sportdäck på en 600-1000 är orimligt att jämföra på alla vis, en 600 är lika snabb på banan??? Nä ska det vara seriöst så på med racingdäck!
Och mektips är bra för säkert 90% av läsarna!
Kanske fråga runt bland raceförarna i sverige och plocka in någon testförare ibland.
Det är lite av vad jag tycker :)
 

Aragorn

Guest
Jag skulle vilja ha mer jordnära reportage och tester. Mindre snack om tusendelar, gaffelvinklar och returdämpning hit och dit. Det kan stå i en liten faktaruta. Jag vill veta mer om hur hojen upplevs att köra i vardaglig trafik och gärna lite med glimten i ögat. Det behöver inte vara så himla allvarligt hela tiden. Skulle även vara kul att veta hur de testade hojarna uppfattas av "vanliga" hojåkare eller nybörjare. En nybörjare värdesätter andra saker hos en hoj än vad ett proffs gör. För en nybörjare spelar det förmodligen inte så stor roll att hojen saknar lite effekt på toppen.

Tycker det här är ett lysande exempel på en recension skrivet av en "vanlig" hojåkare: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=16875&highlight=reflektioner

Det säger mig mer än en recension där ett proffs har kört hojen på bana.
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Det jag saknar är tester av hojar i det utförande som "vanliga" hojåkare har, alltså många slänger på ett slipon system, annat luftfilter , drevning en PC 3:a osv..

Vad jag har upplevt är skillnaden mellan orginal och den typ av moddning jag nämnde ovan, grymt stor för hela upplevelsen av cykeln.

Jag förstår att det nog är svårt att få till ett sådant test med innevarande års hojar, men visst vore det kul med ett jämförande test av de hojar som deltog i t ex. 2007 års master bike men då i lätt "normal" moddat utförande.:)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har prenumererat på bike i drygt 10 år, men slutade för 4 år sedan av samma anledning som dom flesta andra redan angivit. Testerna blir allt för lika varandra....

Har köpt en hel del engelska tidningar och gillar helt klart deras stil, mer frispråkiga och inte lika politiskt korrekta som dom "tråkiga" svenska tidningarna. Viktigt dock att det inte blir krystat, om rätt person på rätt plats skriver ner vad han/hon tycker och känner så blir det bra. Det är ingenting som kan "hittas på" utan måste komma från hjärtat.

Ser man sedan till reportage och tester så vore det helt klart intressant med långtidstester liknande dom som finns i engelska tidningar. Varje person på redaktionen har en hoj som dom använder både privat och i jobbet under en längre period, dom trimmar och stylar hojen efter eget huvud och skriver löpande i varje nummer om just den hojen. Vad man tycker om hojen, vad som bytts, gått sönder, hur mycket den bänkade efter att man bytt till slip-on osv..

Vad det gäller racing och liknande så är jag inte så våldsamt intresserad av att läsa sånt, men det beror också mycket på hur det är skrivet.
Har läst en hel del i engelska Supermoto Mag och där är det flera i redaktionen som tävlar med motard och sedan skriver om det i tidningen, mycket intressant och dessutom rolig läsning.

Tycker inte att tidningen ska begränsas till enbart rena sporthojar, alldeles för enformigt. Allt utom rena custom och touringhojar är intressant i mina ögon, så länge dom körs hårt och helst med bara ett hjul i backen :tummenupp
 

Kneedrag

Guest
Jag önskar verkligen o läsa mer om....

..hur sporthojen är i vardagsbruk, Bensinförbrukning , Bra huvudlampa för kvällskörning, Åkkomforten. det här saknar jag jättemycket. Några siffror från en racebana säger inte mig mycket

I alla mc tidningar står det ofta typ exempel " Och så ställde vi upp dämpningen bak några snäpp blev den mycket bättre " Ok så vad är det för inställning kan ni inte gärna skriva ner det i siffror så vi andra kan prova det på samma hoj man kanske köper eller vad F*** är problemet. det här har stört mig lite är det bara jag som stör mig på det?


1.Mektips med bilder exempel, hur man byter bromsolja , drivpaket, kollar ventiler m.m (tidningen "Allt om MC" brukar ha med ibland men den är för custom nissar)

2.
Motorrad har bra test på 5000 mil. (gärna mer sånt vill jag läsa ) Lite orättvist test att jämföra en cbf 1000 (eller vad den nu heter) med en gsxr 1000 05 ( . Hojarna körs på olika sätt och slits på olika sätt.
Borde vara en grupp med sporthojar , en enduro och en Sport touring.
Jag tycker inte det är rätt att Hondan cbf 1000 ligger först på motorrads 5000 mila listan.

3. Mer om gamla hojar, och då typska fel för den års ,modellen.

4. Skinnställ test, Hjälm test, Ryggskydd test
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Bildkvaliten i Bike är väldigt bra och även nya layouten. Många artiklar känns avkortade och bantade.

Önskar även lite fler "galna upptåg" typ gamla snikkörningar runt mälaren, 11 länder på 2 dygn, först till Monaco med tandborste, jeans, t-shirt och gympaskor som packning.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Läste precis det senaste numret med reportaget från racet i Macau.
Kan bara säga att om ni får till fler såna, längre och välskrivna reportage så får ni snart en prenumrant till...

Att få läsa om upplevelser på ett sätt som skapar egna bilder i hjärnan som komplement till illustrationerna i reportaget är guld värt! Jag vill helt enkelt känna något när jag läser en tidning!

Att få reportage som kryper innanför skinnet på föremålet ordentligt, när man känner att hjärtat är med är sånt som skiljer ut från mängded.

:fakta

Det absolut, absolut bästa reportaget jag har läst - sträckt över rätt många hobbies - är det som hette "Det är vi nu" som handlade om Team Fagersjö Els resa genom Endurance-VM och tävlingen på Le Mans från 2006. Ett riktigt djuplodande och personligt reportage, jag läser det med jämna mellanrum fortfarande. Sånt saknar jag verkligen.

Sen, utöver det som många sagt innan, tycker jag att brittiska SuperBikes avdelning om hojdelar är kul, den som heter "I am your..." t.ex. "I am your carburettor" och så en sida info om vad just "jag" gör på hojen. Småkul och intressant.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag saknar tester av hojar av vanliga personer, Proffsförare som kör hojar på bana säger inte så mycket. Dom flesta hojåkare kör ju mest på gatan.
Jag saknar inte tester gjorda av "vanliga personer", om man med vanliga menar folk som inte regelbundet testar hojar och prylar. Sådana artiklar - MC-folket har ju länge använt den vinkeln - saknar trovärdighet i mina ögon. Det breda och nyanserade perspektiv som en erfaren testare och skribent har, mot bakgrund av tidigare erfarenhet, är en förutsättning för att jag skall kunna värdera de givna omdömena. Omdömen givna av någon som kanske helt saknar jämförande perspektiv blir ofta ointressanta för mig som konsument.
Däremot kan det ofta vara intressant med kompletterande kommentarer från amatörer, i en artikel skriven av ett erfaret proffs. Tycker jag.

Detta gäller förstås i huvudsak produkttester. Kvaliteten på träff-, klubb- eller resereportage är en annan femma, många bra sådana har skrivits av amatörskribenter med känsla för berättande.
 

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Det som jag egentligen bara saknar, är mer tester om personlig utrustning. Större tester om årets skinnställ, hjälmar osv.

Annars tycker jag 'Bike school' är en riktig fullträff! Riktigt bra! :tummenupp

//Fredrik
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Precis hemkommen från USA, men ett färskt nummer av RoadracerX i bakfickan....

Läs och lär... :tummenupp
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hej, jag prenumererar inte på någon hojtidning i dagsläget men skulle det finnas en tidning som är inriktad på sporthojar, skriver mkt om dem ingående och testar diverse grejer tex däck osv skulle jag lätt börja prenumerera.
En annonsavdelning också för enbart sporhojar och tillbehör vore bra.
Sen så ska det ju finnas lite roadracing, moto GP osv såklart :D
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
Problemet är antingen för korta och innehållsfattiga artiklar, eller bristande glöd vid skrivandet. Känns som journalisterna inte gillar vad de jobbar med ibland. Ett bra exempel på hur jag vill ha det är från tidningen Bilsport, där Gunnar är en jävligt bra författare och fotograf.
Håller med fullt ut! Dock jobbar väl Gunnar för AoMC som nån frilansare? Hans artiklar och bilder håller iaf toppklass i Bilsport!!

I BIKE saknar jag annars jämförelser 2008 vs 2007 på nån specifik modell, är den nya R6an bättre än den gamla eller är 690 SMC slöare än 660 SMC osv.

Kanske vore det inte helt fel med en artikelserie där ni besöker Sveriges/Nordens alla racebanor och beskriver dessa, +/-, boende, priser, antal allmänhetens dagar osv.

Gillar att ni satsar så hårt på web 2.0 :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Inte ett svar från trådstartaren Magnus. Ska man tolka det som att han har för mycket att göra, glömt bort denna tråden eller inte bryr sig nämnvärt om synpunkterna?:va
 

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Ort
Numera Halmstad
Hoj
MV Agusta F4
Jag personligen är inte vidare intresserad av att läsa om folks hemmabyggen, alltså rena designprylar, förbättrad konstruktion är något annat. Bästa custom och liknande är totalt ointressant.

Jag kan heller inte förstå vad Bike market fyller för funktion. Köper/säljer man fortfarande hoj via månatliga magasin med dess pressläggningstid? :va


Ovanstående håller jag helhjärtat med om. Vill jag köpa en hoj köper jag mc-börsen eller kollar på nätet. Att fylla 15% av en tidning med annonser känns lite trist då det inte är vad jag vill betala för. Motorrad har exempelvis inte detta upplägg och har fått min helårsprem för 2008 då de faktiskt fyller upp tidningen med intressanta artiklar. Jag är medveten om att det handlar om annonsintäkter, men jag som läsare köper mindre och mindre av den typen av tidningar vilket är lite av moment 22 misstänker jag (färre kunder, mindre pengar, mer annonser för att fylla ut = ännu färre kunder osv).

Custom finns i så många andra tidningar att läsa om. Efter att ha läst att Stellan hade vunnit i alla tidningar (och i minst 3-4 nummer i MC-nytt) är man ganska mätt.

En annan sak jag har tänkt på är bristen på korrläsning. Inte sällan man hittar både nio och tio felstavningar i ett nummer eller bara konstiga meningar (då författaren varit inne och ändrat men glömt att ta bort ett "att" mitt i exempelvis).

Sen som nån säger ovan är artiklarna ganska fattiga på data och detta fyller man ut med stora bilder vilket är synd. Även om man provkör en mindre viktig modell finns det ju en massa intressant att skriva om den.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top