Polera repigt visisr, möjligt?

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
Inget vettigt :(
(Glöm inte polera insidan, den var lika dålig som utsidan på mitt visir.)
Jo insidan var inte vacker så den har jag polerat också, tänkte sno lite vax av polarn nu i veckan och se hur resultatet blir.

Har fotogen en negativ verkan på plasten i visiret?
Provade lite rubbing från biltema men blev gråvit-flammigt, såg sen att den innehåller fotogen.

Dark_Messenger

Guest
Min erfarenhet av repiga visir är att det är väldigt svårt att få bra. Polera klar plast med autosol låter som vansinne i mina öron men å andra sidan har jag inte provat den metoden. Jag vet hur krom blir när man gått på med autosol en stund och det vill man inte ha på ett visir. Lär ju bli riktigt suddigt.

Jag hade köpt nytt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag vet hur krom blir när man gått på med autosol en stund och det vill man inte ha på ett visir. Lär ju bli riktigt suddigt.

Jag hade köpt nytt.

Nu känns det lite konstigt. ÄR inte Autosol ett putsmedel för just krom?

Jag har iaf polerat krom med det sedan -85..jävlars:gnissla

Dark_Messenger

Guest
Nu känns det lite konstigt. ÄR inte Autosol ett putsmedel för just krom?

Jag har iaf polerat krom med det sedan -85..jävlars:gnissla

O ett av de mest överskattade någonsin tycker jag. Om de nu inte ändrar receptet helt nyligen för nu är det några år sedan jag använde det. Autosol sabbar krom. Den som säger något annat har inte använt det tillräckligt mycket eller tillräckligt länge. Titta noga på en polerad yta så ser du hur små, små repor mattar godset. Kör du tillräckligt länge...

Nytt högblankt krom är ju najs som fan, både till utseendet och motståndskraftigt men testa att polera kromet med autosol ett tag och låt väder o vind göra sitt så har du snart en angripen yta som inte är lika tjusig. :gnissla

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
O ett av de mest överskattade någonsin tycker jag. Om de nu inte ändrar receptet helt nyligen för nu är det några år sedan jag använde det. Autosol sabbar krom. Den som säger något annat har inte använt det tillräckligt mycket eller tillräckligt länge. Titta noga på en polerad yta så ser du hur små, små repor mattar godset. Kör du tillräckligt länge...

Nytt högblankt krom är ju najs som fan, både till utseendet och motståndskraftigt men testa att polera kromet med autosol ett tag och låt väder o vind göra sitt så har du snart en angripen yta som inte är lika tjusig. :gnissla

Är du konspiratoriskt lagd?

Polercreme för bilar, båtar och alla blanka metaller.
Fungerar som finpolerarnde rubbing på billacker, gelcoat, mjuka och hårda plaster.Rengör effektivt fendertar med flera mjuka plastdetaljer.
Koppar, krom, mässing, tenn alla blanka metaller poleras bäst med AUTOSOL KROMGLANS. Rengör och polerar keramiska spishällar, tar bort inbränd smuts runt spisplattor.

AUTOSOL KROMGLANS används av ledande plastbåtstillverkare för polering av formar och färdiga båtar. Billackerare och bilkonditionerare använder AUTOSOL KROMGLANS som finpolerande rubbing.
Kan poleras både för hand eller med maskin.
Vid maskinpolering använd gärna skumgummirondel något fuktad för bearbetning, avsluta för hand med mjuk trasa eller med maskin, avsluta med lamullshätta.

AUTOSOL KROMGLANS finns på: 1 kg burk eller 100 gram tub, finns på bensinstationer, båttillbehörsbutiker och varuhus, mm.

Jag tänker iaf fortsätta polera med autosol, klart det blir små repor i ngt som poleras, säger sig själv. Vägrar du tvätta bilen på automattvätt också?

Dark_Messenger

Guest
Är du konspiratoriskt lagd?

Polercreme för bilar, båtar och alla blanka metaller.
Fungerar som finpolerarnde rubbing på billacker, gelcoat, mjuka och hårda plaster.Rengör effektivt fendertar med flera mjuka plastdetaljer.
Koppar, krom, mässing, tenn alla blanka metaller poleras bäst med AUTOSOL KROMGLANS. Rengör och polerar keramiska spishällar, tar bort inbränd smuts runt spisplattor.

AUTOSOL KROMGLANS används av ledande plastbåtstillverkare för polering av formar och färdiga båtar. Billackerare och bilkonditionerare använder AUTOSOL KROMGLANS som finpolerande rubbing.
Kan poleras både för hand eller med maskin.
Vid maskinpolering använd gärna skumgummirondel något fuktad för bearbetning, avsluta för hand med mjuk trasa eller med maskin, avsluta med lamullshätta.

AUTOSOL KROMGLANS finns på: 1 kg burk eller 100 gram tub, finns på bensinstationer, båttillbehörsbutiker och varuhus, mm.

Jag tänker iaf fortsätta polera med autosol, klart det blir små repor i ngt som poleras, säger sig själv. Vägrar du tvätta bilen på automattvätt också?

Jaja men vad ska de skriva då? Köp inte autosol för det sabbar ert krom. Klart som fan de skriver att det är världsbäst! :)

Har aldrig ägt någon bil så jag vet inte hur jag skulle ställa mig i frågan. Alla mina hojar är och har varit kopiöst skitiga, så jag vill inte bli kallad putsbög, inte ens lite. Det jag däremot har ägt var en mycket fin softail med en massa eftermarknadsbling osv, den hojen höll jag knullputs på. :huvet Efter ett par års autosolande var inte kromet sig likt kan jag säga. Det mest uppenbara och tydligaste var väl att de polerade ytorna hade rostangrepp och var alldeles raspiga och matta.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
års autosolande var inte kromet sig likt kan jag säga. Det mest uppenbara och tydligaste var väl att de polerade ytorna hade rostangrepp och var alldeles raspiga och matta.

Skyll inte på autosol, skyll det på dina koreanska lågprisdämpare som skulle krackelerat ÄNNU snabbare om du inte hållt efter dem med undermedlet Autosol..:tungan

Vad ska man polera krom med då?

Dark_Messenger

Guest
Skyll inte på autosol, skyll det på dina koreanska lågprisdämpare som skulle krackelerat ÄNNU snabbare om du inte hållt efter dem med undermedlet Autosol..:tungan

Vad ska man polera krom med då?

Koreanska lågprisdämpare!!1 INTE! :mad:

Svar: Vet inte. Gav upp kromet efter mitt trauma med autosolandet. :(

Hade även en episod med vax som satte djupa spår. Kommer aldrig ha en fin hoj igen! From nu blir det plastraketer och liknande. :gnissla

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Hoj
Inget vettigt :(
Efter att ha polerat polerat och polerat lite till och sen använt sköldspaddsvax har jag kommit fram till att om man som jag vill fräsha till ett visir som ska användas en kortare tid så kan det funka.

Men handlar det om ett visir som ska användas en längre tid så gör man bättre i att köpa ett nytt visir.

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Då har vi kommit fram till samma slutsats! :tummenupp

AUTOSOL KROMGLANS används av ledande plastbåtstillverkare för polering av formar och färdiga båtar.

Skulle bra gärna vilja veta vilken "ledande båttillverkare" det gäller. Jag har jobbat med båttillverkning, förvisso ett ganska litet företag, men hade jag försökt mig på att polera gjutform eller båt där med autosol (som faktiskt fanns där men aldrig användes) hade jag nog blivit utkastad utan att någon öppnat dörren först... :näsblod Och då kanske det är värt att säga att finishen på dom båtarna ändå var rätt långt ifrån bra. Billiga båtar, och man får vad man betalar för...

Visst använder jag autosol kromglans hemma, det är smidigt om man har något som behöver grovpoleras snabbt. Men vill jag ha bästa möjliga resultat finns det bättre grejer att slutpolera med!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Då har vi kommit fram till samma slutsats! :tummenupp

Skulle bra gärna vilja veta vilken "ledande båttillverkare" det gäller. Jag har jobbat med båttillverkning, !

Du har alltså inte jobbat hos ledande båttillverkare:D

Vad ska vi med dina faktaunderlag till då?

Skämt åtsido, texten kommer oavkortat från Autosols hemsida och egentligen tror jag ingen här bryr sig om vad autosol kan göra eller inte göra med en båt. Det är iaf inte det som diskuteras.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras