Frost skrev:Eftersom jag själv jobbar på mack så kan jag meddela att vi har Sonax. Kom bara in på Preem så fixar jag det...
valfri preem? jobbar du på alla? nu har i och för sig ravis lackat om skiten åt mig, men lite sonax går väl alltid åt...
Frost skrev:Eftersom jag själv jobbar på mack så kan jag meddela att vi har Sonax. Kom bara in på Preem så fixar jag det...
bagerah skrev:valfri preem? jobbar du på alla? nu har i och för sig ravis lackat om skiten åt mig, men lite sonax går väl alltid åt...
Frost skrev:Om du är riktigt, riktigt snäll kan jag avslöja vart du kan få den absolut bästa servicen. Någonsin.
Men jag tror det krävs något tecken på god vilja från din sida.
Något förslag...?
bagerah skrev:god vilja är mitt andra namn!
roliga piller låter lite farligt va, men ölhävning kan alltid erbjudas. Har tydligen visat sig vara en jävel på att fixa biljetter också. sen kan det ju alltid erbjudas div metallarbeten om du behöver pimpa till hojen? fräs och svarv å sånt...
motförslag?
HanneZ skrev:gode, sånna där fälgar vill jag ha, är dom bara "puttsade"?
Flippen skrev:Chirre: Tipsade tidigare om http://www.metallsliperiet.se där du kan lämna in fälgarna..
Mvh / Martin
Man blir ju avundsjuk på finnishen och du är värd att ta på dig äran efter allt slit. Vill man vara fin får man lida pin.Ravetrancer skrev:Polering för Dummies
Vi skall här gå igenom hur man polerar upp sin ram på motorcykeln. Det är en lång och ganska tråkig procedur, men om man ger sig fan på det då blir man också mycket nöjd när man sett resultatet. Eller så blir man sjuk i huvet som mig och blir aldrig nöjd
Jag har hittils polerat 2st R1 ramar och svingar och jag kan försäkra er att det är ett rent helvete, men om ni tror att ni kan och vill göra det så kommer här lite tips om hur man går tillväga.
1. Dom flesta motorcyklar har ett ytskikt på ram och sving som är eloxerat (anodiserat). Detta kan avlägsnas på 2 sätt.
Antingen sliter man ihjäl armen i 4 timmar för en bit på 20x15cm eller så gör man på det enkla sättet, man lämnar det till en ytbehandlingsfirma som tar av ytskiktet genom ett bad.
Detta kostar ca 500kr och sparar dig säkert många timmars rent helvete Snacka gärna med någon anställd som kan göra det åt er som extra jobb, det blir billigast så.
I priset 500kr så ingår ram och sving. När ytskiktet är borta så kan man påbörja slipningen.
2. Slipning av ram och sving innebär ganska många slippapper. Våtslipa helst, men det är inget måste.
Pappersstorlekar man skall använda är : 240, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000. Därefter så skiljer sig många polerares uppfattning om vad som skall göras eller inte.
Många tycker att det dessutom är tillräckligt med endast dessa papper och en polish efter det, men jag anser att det är för grova repor kvar i aluminiumet efter dessa då jag av egen erfarenhet efter min första polering gjorde så här.
3. Visst blir det ok, men det går att få mycket högre finish på aluminiumet än så. Därför använde jag lite mer speciella grejer på min nya motorcykel.
Dessa saker motsvarar enligt han som försett mig med dom grovkornighet 3000, 4000, 5000, 6500, 9000 på ett ungefär.
Menar på att det är här som skillnaden är mellan att stanna vid 2000 papper och att fortsätta.
3000, 4000 pappret är egentligen en duk man har på maskin, som jag dock använt för hand liksom all annan slipning.
4. Vet inte varför men jag tycker att handslipning gett mig ett bättre resultat än att slipa med maskin. Abralon 3000, 4000 MÅSTE våtslipas.
P800, P1000, P1500 kommer från 3M och heter 3M™ Hookit™ II Film Disc 260L. Dessa papper är dryga som få, man kan slipa och slipa och slipa Torka av med en trasa och fortsätta slipa
5. Då börjar vi: Viktigast är att få bort dom repor som finns i alu efter att ytskiktet är borttaget, man vill gärna tro att det skall vara slätt och fint men det är det inte
6. Försök slipa jäms med aluminiumets fibrer, på R1 är det längsgående. Slipa noggrant med 240pappret tills du får en bra yta på aluminiumet, byt därefter till näst kornighet.
VIKTIGT!!! Tvätta alltid rent ytan innan du byter kornighet, jag använder själv glasputs . Får du inte bort skiten innan du byter till näst kornighet så kommer det att finnas korn kvar från föregående papper och du kommer att slipa i onödan.
7. Upprepa denna procedur tills du nått 2000 pappret. Om du vill sluta här så är det ok och du kommer att ha en ok yta som du sen polerar upp med tex. Green Stuff, Autosol eller annat polishmedel. Vill du dock fortsätta så följer nedanför resten.
8. Ta nu fram din Abralon 3000 och VÅTSLIPA ytan noggrant, tvätta rent och byt till Abralon 4000 och gör samma sak.
9. Nu kommer du ha en riktigt mjuk och skön yta känns som en nypudrad babyrumpa ungefär
Dags att slipa med 3m P800, P1000, P1500.
Samma procedur som innan men TORRSLIPA nu istället. Tänk på att dessa slippapper slipar riktigt hårt man kan alltså slipa för mycket med dom. Dom slipar fint, men samtidigt så slipar dom mycket.
10. Rengör emellan papprena tills du fått en riktigt fin yta. Om du slipat riktigt bra nu så skall du veta att det inte är så långt kvar från här. Det finns en annan skiva som jag använder som också kommer från 3M och heter 3M™ Hookit II™ Trizact™ Foam Disc 443SA P3000.
Denna disc kommer att glänsa upp ytan en del men det är en bit kvar till det slutliga resultatet. Använd denna med mjukt tryck mot ytan då kommer glansen, trycker du för hårt så kommer den att slipa istället.
När den inte hjälper mer alltså inte får upp glans, ta den i handen och applådera med den mellan händerna så allt alustoft försvinner, sen kör du igen.
Denna disc är också mycket dryg och det borde räcka med 2 stycken till ram och sving.
tips: ska man ha aluminiumdamm i luften så se ALLTID till att ha andningsmask, aluminium förs inte bort av vätskan i lungorna och stannar således kvar
11. Nu är det dags att plocka fram 2 st pastor, en vit som är grövre och en rosa som är finare. Den vita är en solid Ultrapol 76, Rosa återkommer jag med info om. Dom finns att handla hos http://www.schmidtspolermedel.se/products.htm Det är också dags för att använda maskin nu såsom borrmaskin eller slipmaskin.
Pastorna appliceras på en lumpskiva, kolla nu här om glansen blir bättre om du polerar lodrätt eller vågrätt.
På R1 är det lodrätt polering som gäller för bästa resultat.
12. Använd först den vita, tryck ej för hårt, du kommer märka vad bra tryck är. När du är klar så måste du göra rent ytan eftersom det kommer att finnas rester kvar från pastan.
Själv använder jag polishmedel utan slipmedel i för detta ändamål. Applicera på en mycket mjuk polertrasa och tryck varsamt mot ytan, för hårt tryck medför repor, alltså var varsam med trycket mot ytan. Torka sen med en ren polertrasa bort polermedlet.
13. Byt lumpskiva till nästa pasta(rosa). Gör samma sak som med föregående pasta. Applicera sen polermedel och jobba med den ett bra tag med en mycket mjuk polertrasa.
Torka rent med ny och torr polertrasa och du kommer se nåt du längtat efter länge
Nu bör aluminiumet blänka som en spegel.
14. LYCKA TILL och kom ihåg detta tog mig en stund att skriva, men det kommer ta dig många många timmar att göra. Det går inte att fuska sig till en riktigt blank yta.
Nedan följer lite bilder på resultatet
Mvh Ravetrancer
hur många Wat var motorn på & hur många varv / minut sa du den gjorde??Fransson skrev:Hej Oskar jag har för mig motorn kostade 700:- och axeln 900:-, ang tiden så vet jag ej riktigt är dålig på att hålla koll på tid jag lägger på min hobby. Själva poleringen går ganska fort, det som tar tid är slipningen och kafferasterna.
"problemet" är väll oftast att dom redan är eloxerade...åå att ma inte vill ha dom som det.eller?Knucklehead skrev:Är det nån som har testat att eloxera utan färg på "hyperpolerad" ram!? Borde bli något mattare, men hålla finishen betydligt!
Är lite själv inne på det nämligen på min Tiller...
E22 skrev:"problemet" är väll oftast att dom redan är eloxerade...åå att ma inte vill ha dom som det.eller?
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |