Polis kör på Hoj vid Sergels Torg.

Stoner

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen
Allt gick väldigt snabbt men jag uppfattade det så här: Polisen låg strax bakom killen på hojen med sirener och blåljus. Jag uppfattade inte om han jagade hojen eller var på annan utryckning. Polisen i höger fil och MC i vänster. Killen på hojen saktar ner och försöker byta till höger fil (Detta är precis vid övergångsstället innan Sergel-rondellen från centralen sett) Höger fil är dock lite upptagen av en polis som inte hunnit sänka farten o samma takt. Man kan säga att snuten klipper hojen ungefär i höjd med killen som kör den. Hojen slängs omkull och kommer farande som en projektil rakt mot oss som står på den rätt stora refugen mellan de olika körbanorna. Den kraschar rakt in i en parkbänk och 2 tjejer i lägre tonåren hinner precis undan. Ingen skadad av hojen alltså. Killen då... Han drar i backen direkt vid "impact" och liksom studsar mot kanten av refugen, typ en hög trottoarkant, och blir liggande uppe på refugen. Polisen som kör hoppar ur först och går fram till killen. Jag stannar inte kvar utan fortsätter vårpromenaden.

Det var en till hoj bredvid. Jag vet inte om han var med den här killen.

Killen hade hjälm och riktiga stövlar men inget skinnställ.

Nån som vet något mer?
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
:confused: :confused: :confused:

En mindre bra vårpremiär för han/hon som körde.

Nån som vill komma ur garderoben :rolleyes:
 

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Slöddertälje
Hoj
En grön..
<SNIPP>
Motorcyklisten, som är 27 år gammal, saknade motorcykelkörkort och hade enligt polisen falska registreringsskyltar. Han är nu misstänkt för ett antal trafikbrott, bland annat grov vårdslöshet i trafiken och grov olovlig körning.
</SNIPP>

Falska regskyltar == Stulen hoj?

Ger man sig in i leken får man leken tåla.

// V
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Som det verkar så får polisen "dutta" till andra fordon. Det låter ju lovande...NOT

Sen att dom tydligen skall få stå över alla andra medborgare och få ändra i sina rapporter, det ska vi inte ens tala om. Finns det ord för sånt????

Jag har ju som sagt var tidigare sagt att poliser är bra och faktiskt gör nytta...i alla fall en del av dom och jag har inte kallat dom för något annat än snut eller polis...innan....jag blev stoppad i sommras av en välkände mc polis i Stockholm. Det sätt han behandlade mig på och det nervärderande sätt gjorde att jag övergav ordet polis och säger numera snutjävlar. Det ordet kan jag även säga i det här sammanganget, för det är är tydligen snutjävlar som får ändra sina rapporter och behandla folk nervärderande, dom är tydligen "kungar" över alla.

Jag tog gärna fortkörningsbötern (vilket var 100 km på 90 väg...ja ja...snutjäveln var dryg) sen att han sa att jag inte höll av stånd i rusningstrafiken när jag låg i kön (jag låg alltså fint i kön och körde inte om mellan filerna eller på väggrenen) samt att han låg flera bilar bakom mig och kunde bedömma att jag låg för nära bilen bakom???? Snutjävlel.

Okej, nu gick jag lite utan för ämnet här. killen i dag hade tydligen inget körkort = dumt, inget skinnställ = dumt. Men att med flit köra in i någon och sedan ändra sin rapport, det är inte bara dumt utan idioti och att en snut får göra så är = snutjävel

Hårda ord? Ja kanske och visst fins det bra snutar med, det har jag även träffat och tänker lita på att det kommer finnas och där för hjälpa och inte stjälpa.

Sist men inte minst, vi kom farandes tre hojar (jag på en blå R1 (bakpå) förbi bärgningsbilen med den kraschade blåa R1 an, det var inte kul att se en sådan redan när våren ej knappt börjat.

Dock fick vi en fin hojdag i alla fall
 

Stoner

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen
Jag tycker inte att det var ok att "dutta" på killen. Det var rent livsfarligt, framför allt för kringstående. Sen kan man tycka vad man vill om stulen hoj eller vad som helst. Allmänfarlig vårdslöhet på den snuten.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Viper skrev:
Falska regskyltar == Stulen hoj?

Ger man sig in i leken får man leken tåla.

// V
Falska regskyltar kan även vara en förminskad skylt som inte är tillverkad av vv.

Trafikbrott är inte så alvarligt att det ger polisen rätt att föröka döda föraren!?
Och i det här fallet riskerade de väll även tredjeperson vid övergångsställe.

Tror även att vi kan tacka Ghost och GIS för de lite brutalare poliserna.
De vill visa att man inte leker med tuffa poliser.

Polisen kan inte ändra sina rapporter.
Snarare tror jag det var en presstalesman som berättade vad han fått veta.
När sedan polisernas egna rapporter skrivits och lämnats in var historen en annan för att skydda poliserna.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Läskigt på en söndagmorgon, Korshänvisningar mellan två trådar, jag blir förvirrad.

Det finns en likadan tråd på zatzy, fast där tycker alla soffåkare att det var bra att polisen "Duttade" till hojen så han slog halvt ihjäl sig.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
JAg kom precis förbi efter att olyckan hade skett.

Såg inte nåt vidare ut. :(

Fattar inte hur folk kan tycka det är rätt av polisen att typ preja omkull en hojåkare, når man såg hur det såg ut.

Visst hojen kanske var stulen, men va fasen försöka preja en hoj mitt i centrala betong herket är ju som att säga att vi skiter i killens liv

Sen var det typ 1000 pers som som såg på när dom plockade upp killen, fattar inte hur folk kan vara sådanna gamar att dom bara står o stirrar, bättre att gå vidare o låta ambulansen göra sitt jobb. Skulle själv inte vilja vara typ lördags nöjet att kolla på när man ligger där p gatan o kanske kämpar för sitt liv.


Tolf
 

Stoner

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen
Jag såg allt och gick vidare så fort det blev grönt på övergångsstället. Ingen ambulansjägare här inte.

I vilket fall var det fel att ramma honom.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag fattar inget. Ena dan är det död åt alla hojtjuvar och andra dagar ska man låta dem åka (nu var den här grejen dessutom tydligen ingen rammning med mening, killen körde visst in i polisens körfält)... När min blev stulen förra året (postrån) hade de fått preja ner dom utan problem.

Tolf skrev:
Visst hojen kanske var stulen, men va fasen försöka preja en hoj mitt i centrala betong herket är ju som att säga att vi skiter i killens liv
Tolf
 

Bill G

&quot;A tribute to Goatse&quot;
Gick med
10 Mar 2003
Ort
solna
Hoj
KTM
Jag tycker polisen gjorde rätt.

Om inte polisen markerar plats VEM skall då göra det,och vad skulle annars vara nästa steg i karriären för denna kriminella man?

Är man 27 år ska man veta bättre än att försöka köra falskskyltat,stulet fordon. Man SKA stanna om polisen ber om det annars får man fan skylla sig själv.

Hellre att polisen jagar/stoppar tjuvar och rattfyllon än nitar folk med trasig nr-skyltsbelysning som får ribba av att köra i 200.
 

Diversion

Guest
Och om snuten inte gör skillnad på dom eller om ett missförstånd uppstår? Skall någon som begått ett mindre regelbrott i trafiken straffas med invaliditet som ju kan bli följden? Jag försvarar absolut inte hojtjuvar men sådant här kan ju skapa prejudikat som gör att man blir alltmer liberal med sådana drastiska metoder.

Sen den gången något slutar riktigt illa rycker snuten på axlarna och länspolismästaren säger i pressen: "Inget principiellt fel har begåtss av polismännen ifråga blablaha..."

Har för mig att biljakter diskuterades för ett par år sedan. Vad jag förstod fick inte en sådan förekomma om man bedömde att jakten skulle kunna åstadkomma större skada än nytta.

Det finns bra poliser men nyblivna snutar är samma sorts skitar som dom som nyligen utexaminerats från OHS. Tror dom kan, vet har rätt till allt. Ska visa sig tuffa och har svåra mindervärdeskomplex. Nyblivna poliser borde ha inre tjänst tills dom fyllt 30 så kanske dom hunnit bli mer balanserade.
 
Last edited:

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
zykl0n skrev:
Falska regskyltar kan även vara en förminskad skylt som inte är tillverkad av vv.

Trafikbrott är inte så alvarligt att det ger polisen rätt att föröka döda föraren!?
Och i det här fallet riskerade de väll även tredjeperson vid övergångsställe.

Tror även att vi kan tacka Ghost och GIS för de lite brutalare poliserna.
De vill visa att man inte leker med tuffa poliser.

Polisen kan inte ändra sina rapporter.
Snarare tror jag det var en presstalesman som berättade vad han fått veta.
När sedan polisernas egna rapporter skrivits och lämnats in var historen en annan för att skydda poliserna.

Jag tror inte att man kan skylla sånt här på Ghostrider m.m , jag åkte cross och offroad hoj på parkvägar istället för moppe när jag var liten och det var mer än en gång som snuten försökte klippa en med bilen , Ghostrider och Gis fenomenet fanns inte då utan det var bara busåka som försegicks då ............... en gång så åkte polaren och jag på en offroad hoj och vi fick jagen vid Skarpnäck och körde ifrån snuten i kolonilottområdet vid Orhem/Sköndal ,eftersom vi tyckte att vi tappat bort snuten så tog vi det lite lungt på småvägarna bort mot sköndal när vi hör ett hasande ljud som överröstar fyrtaktsljudet från XT:en som vi åkte på , snuten gjorde en handbromsslad och skulle daska till oss men bakflygel på bilen och missade precis , sen i branta backen på Sköndalsv ner mot T-korsningen så ligger vi i 140 men snuten några meter bakom som igen försöker klippa oss ................så skylla på GIS OCH GR det håller inte , fan dom har kastat batonger och klippt mopedister med bildörrar m.m sen vi var små , börjar man leka så får man leken tåla. så är det.
 
Last edited:

Diversion

Guest
Här i den efterblivna håla jag bor i har vi bra poliser. Minns en kompis som åkte dit för trimmning.

-Du den här moppen går bra, lite för bra (80km/h)

-Eh, ja

-Skruva bort trimmet va, och så kommer du och visar upp den för oss på måndag.

Visst har dom jagat mopedister ibland men dom skulle aldrig drömma om att preja någon femtonåring med bilen. Kanske beror på att dom inte är 25 nyutexaminerade och knaprar anabola....
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Jag förstår inte detta gnäll, alla som kör i trafiken vet vilka trafikregler som gäller, om man sedan bryter mot dessa så får man väl för fa.. ta konsekvenserna. Framförallt om man väljer att köra ifrån polisen eller åtminstone försöker :rolleyes:, jag menar att hade han valt att stanna direkt när polisen sa åt honom så hade ingenting hänt, klart bevis på att han inte hade rent mjöl i påsen.
Om det visar sig att hojen var stulen så kunde dom lika gärna kört över honom enligt min mening, han är ingen förlust för världen :whip Folk som inte kan hålla tassarna för sig själva ska straffas HÅRT!!! :whip

Som not kan väl sägas att jag förstår dom som försöker dra efter att ha fångat lite laserstrålar i för hög fart, det är svårt och hålla sig emellanåt.
Men man ska inte gnälla i efterhand, det är bara att stå för det man gjort, och underskatta inte poliserna, många är allt för duktiga på att köra.
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Visst kan jag hålla med om att ger man sig in i leken får man leken tåla och ta konsekvenserna..... men konsekvenserna måste ju ligga i paritet med brottet. Betänk att han inte hade skinnställ på sig, han tål inte så mycket då. Det ska till ett väldigt grovt trafikbrott för att ligga i paritet med risken för invalidisering.

Dessutom, det är inte polisernas jobb att dömma straffet, det har vi domare till.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top