Polis krockade med MC

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Inte nog med att de vill föbjuda sporthojar, nu försöker de ta kol på oss också (fast jag tvivlar på att det var en sporthoj de krockade med).

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,525338,00.html

Polis krockade vid fyndplatsen

Polisaspiranten skulle vända bilen och gjorde en u-sväng på gamla E18.
Då kraschade han med en motorcykel.
Kollisionen inträffade på länsväg 263, tidigare E18, väster om Övergran, inte långt från platsen där man ett par timmar tidigare hittat den mördade psykologen Helena Bering.
Fyndet gjorde att det fanns många poliser i området och en av dem var polisaspiranten.
- Han gjorde en u-sväng över vägen när han krockade med motorcykeln.
Men det är för tidigt att bedöma ansvarsfrågan, säger polisens presstalesman Christer Nordström vid Uppsalapolisen.
De två personerna på motorcykeln, en man och en kvinna som båda är i 60-årsåldern, skadades svårt.
I natt vårdades de på Akademiska sjukhuset.
Polismannen fick inga fysiska skador, men chockades svårt.


Jävligt märkligt att det alltid är "för tidigt att bedöma ansvarsfrågan" när poliser är inblandade...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det är ju inte första gången heller, för nån månad sen var det ju en semestrande polis som vänstersvängde framför 4st mötande hojar KRASCH!.
De är ute efter oss

Även då skulle det utredas internt osv, fast det lät ju solklart av försumlighet av polisen.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Hur fan kan man överhuvudtaget fundera på ansvarsfrågan, polisen gjorde en missbedömning that's it! Hade det varit två bilar så hade det stått: "Den vållande bilen gjorde av en oförklalig anledning en U-sväng trots att ett annat fordon närmade sig bakifrån." Men nu är det ju MC vs. polisbil, så då funderar man på ansvarsfrågan.
Skulle iofs. bli förvånad om polisen inte blir ansvarig.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
PMR skrev:
Hur fan kan man överhuvudtaget fundera på ansvarsfrågan, polisen gjorde en missbedömning that's it! Hade det varit två bilar så hade det stått: "Den vållande bilen gjorde av en oförklalig anledning en U-sväng trots att ett annat fordon närmade sig bakifrån." Men nu är det ju MC vs. polisbil, så då funderar man på ansvarsfrågan.
Skulle iofs. bli förvånad om polisen inte blir ansvarig.
Vill bara påminna om hur upprörd polisen blev när Bodström ville
införa en oberoende instans som ska utreda brott begångna av polisen
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
min favorit är när polisen sen döms skyldigt i såna här fall. ja vad brukar dom få för straff? det brukar va i stil med "polismannen olle svensson tilldöms att bara få äta en halv bulle på fikarasten på måndag, istället för en hel, för att han orsakat olycka där 2 personer skadats mycket allvarligt"
 

sandstream

Guest
Om vi ska vara lite seriösa så tror jag att aspiranten mår skit och skäms som fan. Inte blir det bättre av att mannen på hojen ligger på intensiven.

Det som gör mig förbannad är att Bengt Svensson/insp. Chef Trafikpolisen Norrort, Stockholm nyligen gick ut och talade sig varm för ett förbud mot sporthojar. Han skriver också "Vi arbetar lite maktlöst vidare och meddelar dödsbud med jämna mellanrum till förtvivlade mammor och flickvänner!!!!"
Den här olyckan kanske kan få honom att inse hur vi som kör hoj har det dagligen, folk ser oss inte och tar puckade beslut i stressade situationer.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Alla gör vi misstag i trafiken, att han sen var polis har mindre betydelse.
Men att inte ta på sig ansvaret för olyckan är bara korkat och det är svenska polisen i ett nötskal..
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
det jag inte förstår är om man ska förbjuda sporthojar borde man väll förbjuda alla andra hojar med inklusive mopeder dom satans eumopparna tar väll en jävla massa unga liv och det är inga roliga skador på dom heller!

idioti!

Mv. Oskar
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
bmwjohan skrev:
min favorit är när polisen sen döms skyldigt i såna här fall. ja vad brukar dom få för straff? det brukar va i stil med "polismannen olle svensson tilldöms att bara få äta en halv bulle på fikarasten på måndag, istället för en hel, för att han orsakat olycka där 2 personer skadats mycket allvarligt"


Har du hittat på det där själv?
 

raulis

Pol med Qwerty
Gick med
15 Aug 2004
Ort
Lapplands Väsby
Hoj
*Gixxer 1000 kraschad o såld*
PMR skrev:
Hur fan kan man överhuvudtaget fundera på ansvarsfrågan, polisen gjorde en missbedömning that's it! Hade det varit två bilar så hade det stått: "Den vållande bilen gjorde av en oförklalig anledning en U-sväng trots att ett annat fordon närmade sig bakifrån." Men nu är det ju MC vs. polisbil, så då funderar man på ansvarsfrågan.
Skulle iofs. bli förvånad om polisen inte blir ansvarig.
Det jag tror kanske är fel, men det där med ansvarsfrågan syftar nog på om det var aspirantens fel eller hans handledare eller vad det kallas.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
raulis skrev:
Det jag tror kanske är fel, men det där med ansvarsfrågan syftar nog på om det var aspirantens fel eller hans handledare eller vad det kallas.

Skulle nog tro att han hade ett alldeles eget körkort och fick köra bil utan både grön skylt och handledare?
 

kate

KATE
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Rydaholm
Hoj
Suzuki
Det kanske är så enkelt att man gör en utredning som i alla andra liknande fall. Även om det är en polisaspirant så har han väl rätt till en vanlig utredning, eller? Det finns ju många i detta forumet som just pekar på vikten av att blåneka och få saken prövad. Om det är som det skrivs så blir han säkert dömd han också. Jag tror i alla fall inte att han mår särskilt bra just nu. Ibland kan ju även en polis vara mänsklig. :3freak
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Har hört från en bekant inom kåren att det kommer aspiranter som har haft körkort men som ändå kör så dåligt att de fått tagit lektioner hos körskola. :rolleyes:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
P@trik skrev:
Alla gör vi misstag i trafiken, att han sen var polis har mindre betydelse.
Men att inte ta på sig ansvaret för olyckan är bara korkat och det är svenska polisen i ett nötskal..

Håller fullständigt med dig i att vi dagligen gör misstag i trafiken. Det är mänskligt att fela och vi är inte felfria oavsett vilket yrke vi utövar! Vilket även gäller människor som jobbar som poliser!

Jag håller också med om att ansvarsfrågan verkar vara solklar om uppgifterna i media stämmer (vilket man alltid skall ifrågasätta eftersom de vill sälja lösnummer).

MEN, det är en enskild människa som har gjort en missbedömning/haft en dålig dag/fattat fel beslut inte en hel yrkeskår! Om det hade varit en badvakt som suttit vid ratten hade vi väl inte skrivit att badvakterna inte tar på sig skulden trots att det är solklart, eller? (låter för övrigt ganska löjligt!)

Mannen som för övrigt inte ens är färdigutbildad polis gjorde ett ödesdigert misstag! That´s it!

Någon skrev om en semestrande polis och 4 motorcyklister och i samma andetag att polisen är ute efter oss motorcyklister! Lite väl oseröst med tanke på att det de faktum vara kollegor (motorcyklister) till oss som blev skadade vilket kanske inte alltid är så lämpligt att ironisera över! För personen som skrev det kan väl knappast mena allvar!???

// Niklas
 

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Det de saknar ifrån smällen i Rosersberg är en helt vanlig kontakt från föraren av bilen som gjorde vänstersvängen (polisen). Hon har inte ens hört av sig till de som hon har skadat. Sånt är tråkigt att höra. Hon har nog ingen juridisk skyldighet till det men det skulle vara lite mänskligt av henne att kanske skicka en blomma eller vad som helst.

Men... Jag vet inte hur jag själv skulle ha gjort i samma situation. Skulle jag hört av mig eller inte. Ingen aning...

De övriga vittnen som var med på hoj och bilar i närheten har fått frågor som, hur fort gick det, var halvljuset tänt, hur stora avstånd hade ni osv. De frågorna ställer naturligtvis polisen och försäkringsbolagen.

De krockade knuttarna har olika lång väg tillbaka till ett normalt liv om det nu blir helt normalt igen. Det är för tidigt att svara på...
 

sandstream

Guest
ft skrev:
Skulle nog tro att han hade ett alldeles eget körkort och fick köra bil utan både grön skylt och handledare?
Aspiranterna har en handledare som de följer den första tiden för att lära sig polisyrket och det var nog den handledaren som avsågs ;)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
sandstream skrev:
Aspiranterna har en handledare som de följer den första tiden för att lära sig polisyrket och det var nog den handledaren som avsågs ;)

Mmm, men han lär ju ansvara för att de lär sig just polisa. Inte för deras bilkörning, förutom möjligen i blåljusrally?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top