Polis-mc i krasch norr om Uppsala

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Låter lite snett - att behöva pynta för att Herr Papphammar i blå kostym tycker det är skoj att preja folk med statens egendom. Hemförsäkring eller Trafikförsäkringsföreningen borde kunna funka i ett sådant läge - men för en oreggad cross utanför banområde... ?

Pojken får väl annars stämma polisen civilrättsligt för mordförsök och se om det finns slantar att hämta.

Hoppas det löser sig snyggt. Vore synd om grabben får problem resten av lite för en sak som denna.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
blir så trött på alla moralkärriningar som kommer med "drar man får man stå sitt kast"!
fan, vad det måste vara trist att födas gammal..
och är man 15år o inte vet bättre så är ju en lämplig påföljd att bli torpederad av en dum j-a mc-snut.

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
VA? skulle pågen få betala för en puckad mc-snuts snedvridna beteende? hoppas jag verkligen inte, tycker att grisen ska få pröjsa för skadorna på sin egen hoj och enduron, han som orsakade olyckan! mupp...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det skrivs ju en hel djäkla massa med motivationer hit och dit om vem av polisen och enduroföraren som gjorde rätt. Personligen anser jag inte att någon utöver dom som var på platsen kan avgöra om någon av dom alls gjorde rätt.

Är man 15 år gammal och ute och kör på en endurohoj som inte är försäkrad eller besiktigad och följdaktligen inte godkänd för att köra på allmän väg men man ändå kör på just allmän väg så gör man fel. Där finns inget att diskutera.

Ska en sådan person förhindras fortsätta utöva sitt olaga framförande? Ja tveklöst men kanske inte med vilka medel som helst.
Jag vill i alla fall inte att det ska vara fullt med obehöriga förare ute i trafiken som inte har körvana, körskicklighet eller kunskap att göra det.
Många 15-åringar verkar inte ens kunna framföra en EU-moppe i bebyggt område på ett säkert sätt. Troligen brister omdömet.

Bör man stanna om polisen ger tecken om det. Japp. Det anser jag.

Kan man gnälla om polisen stoppar en på något annat sätt om man väljer att inte stanna frivilligt? Nej. Det kan man inte. Åtlyder man inte polisen så kan man bli utsatt för tvångsåtgärder. Sådana är reglerna.

Om polisen signalerade åt 15-åringen att stanna så gjorde 15-åringen fel som inte stannade.
Tyvärr vet vi inte om polien signalerade. I så fall gjorde polisen fel som valde att vidta tvångsåtgärd utan att ge killen en chans att stanna frivilligt och kontrollerat.
Huruvida det är en väl häftig åtgärd att preja någon på motorcykel tänker jag inte uttala mig om i det här fallet. Vi vet ju egentligen ingenting om händelseförloppet fram till det gick åt helvete. Egentligen vet vi ju inte om någon verkligen blev prejad eller om båda två körde åt helsike utan hjälp.

Det jag menar är att i det aktuella fallet är det nog så att ingen av dom gjorde rätt. Eller rättare sagt att båda gjort ett eller flera fel. Man kan inte rättfärdiga vare sig enduroåkarens eller polisens beteende utan att känna till hur det egentligen gick till.
Man kan definitivt inte försvara 15-åringens beteende med att säga att 15-åringar har inte bättre omdöme än så. Om det är så så borde han verkligen inte vara ute och köra på vägarna.

Min poäng är att det kan hända att polisen gjorde allt enligt boken och 15-åringen är en idiot. Det kan hända att polisen inte visade att han var polis och 15 åringen fick panik då han trodde att något psycho försökte preja honom av vägen. Det kan också hända att båda parterna gjorde ett eller flera fel och ingen därför är utan skuld. Det enda som jag kan anse framstår tydligt är att 15 åringen var ute och körde ett fordon som inte får framföras på allmän väg och som han inte har behörighet att framföra i trafik.

För övrigt har jag på det stora hela nästan bara bra erfarenheter av mina möten med poliser. (Förutom att det vid något tillfälle kostat mig några slantar i förtkörningsböter) Dom flesta är bra och trevliga människor.

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
du är en vis man steffo :tummenupp det enda vi kan göra här är som sagt att tycka o spekulera, vilket är roligt! JAG tycker som någon skrev tidigare att har man begått ett mindre trafikbrott så finns det väl ingen anledning att riskera bådas liv bara för att en snut på mc har en powertripp o inte kan sova på nätterna om en moppe/mc kör ifrån honom?

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
För övrigt har jag på det stora hela nästan bara bra erfarenheter av mina möten med poliser. (Förutom att det vid något tillfälle kostat mig några slantar i förtkörningsböter) Dom flesta är bra och trevliga människor.

Finns iaf en mc polis i Uppsala som behöver lugnande medel och en uppsägning!
Trisst att man inte får genomgå en charm kurs åtminstone vart annat år som polis!
Och i mina ögon är den 15 åriga grabben skyldig till något men fan inte så mycket pengar som det tals om tidigare! Vem har inte övningskört på egen hand i ung ålder?

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
om man inte stannar när polisen ger stopptecken får man finna sig i tvångsåtgärder..?
åtgärder som ovan då eller? enligt somliga verkar det vara okej att polisen utan eftertänksamhet tar till brutala sätt att få stopp på förövaren. utan att ens väga in vad personen ifråga har gjort sig skyldig till..
det är ju bara för polisen att sätta ut en prickskytt vid varje kontroll så slipper vi ju alla dessa fasansfulla männsikor som inte stanna på uppvisad handflata. o inte fan lär dom gnälla heller.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
du är en vis man steffo :tummenupp det enda vi kan göra här är som sagt att tycka o spekulera, vilket är roligt! JAG tycker som någon skrev tidigare att har man begått ett mindre trafikbrott så finns det väl ingen anledning att riskera bådas liv bara för att en snut på mc har en powertripp o inte kan sova på nätterna om en moppe/mc kör ifrån honom?

Jo det ligger något i det. Det känns ju ganska sannolikt att polisen förmodligen tagit i lite i överkant i just det här fallet.
Å andra sidan kan man ju vända på det och säga att det finns ju ingen anledning att försöka smita från polisen och därigenom riskera både sitt och andras liv bara för att man inte har lust att stanna när man är ute och kör olovligt.
Polisen ska självklart inte ingripa på ett sådant sätt att det ökar riskerna för omgivningen. Huruvida dom ökar risken för den som försöker smita struntar jag litegrann i faktiskt. Jag försöker ju inte köra ifrån polisen och kommer därigenom inte att ge dom någon anledning att sätta in sådana åtgärder mot mig. Bekvämt på något sätt.

Visst är det kul att spekulera. Det tycker jag med. Fast jag tycker att många är en liten aning onyanserade i sina resonemang och helhjärtat tar den ena eller den andra sidan utan att egentligen veta vem som gjort vad.
Underhållande? Jajjamensan. Sanningsvärde?? Tveksamt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Finns iaf en mc polis i Uppsala som behöver lugnande medel och en uppsägning!
Trisst att man inte får genomgå en charm kurs åtminstone vart annat år som polis!
Och i mina ögon är den 15 åriga grabben skyldig till något men fan inte så mycket pengar som det tals om tidigare! Vem har inte övningskört på egen hand i ung ålder?

Jo. Så är det säkert. Jag har nog troligen inte råkat ut för någon sådan polis. Men det finns ju rötägg även där.
Jag har själv övningskört en gång själv för länge sedan när jag var knappt 18. Smart var det inte och jag kan säga att jag troligen skämts ögonen ur mig om jag blivit stoppad av polisen. Jag hade dock under inga omständigheter försökt smita om det hänt. (Dessutom svårt att dra polisen i en VW Bubbla).
Jag kan inte hävda att jag körde på ett farligt sätt eftersom jag körde i laglig hastighet, en kort sträcka och inte i tätbebyggt område. Faktum kvarstår dock att jag faktiskt var ute och körde själv i ett fordon jag inte hade behörighet att köra själv och inte heller erfarenhet. Det är ingen av dom grejor som jag är stolt över att jag gjort.

Jag vänder mig inte emot det faktum att det finns ett antal rötägg inom poliskåren runtom i Sverige.
Det jag tycker är lite synd är att det verkar som om många automatiskt tycker att 15-åringen i det här fallet ska höjas till skyarna för att polisen gjorde fel och alla poliser ska brännas på bål för dom är onda. Den ståndpunkten har inte jag.
15-åringen gjorde fel som körde på allmän väg och är således inte utan egen skuld för den inträffade situationen.
Polisen hade rätt att stoppa honom men det kan kanske anses som ganska sannolikt att det inte gått till 100% enligt gällande regler och riktlinjer. Polisen kan i sådant fall inte heller anses vara utan skuld till situationen.

Alldeles oavsett om polisen i det här aktuella fallet gjort rätt eller fel så kvarstår faktumet att det stora flertalet av poliserna faktiskt är bra människor och vill göra ett bra jobb och jag tycker att man kan låta bli att genast kasta alla på bål. Döm inte hela kollektivet efter om några stycken är dåliga.
Jag tycker nämligen att det är bra att dom är ute på vägarna och stoppar rattfyllon och annat drägg så att jag kan känna mig en liten aning säkrare.

Jag är dessutom lite kluven i fråga om vilka åtgärder polisen ska få vidtaga. fick dom göra mer så skulle dom kanske kunna stoppa fler rattfyllon och andra galningar men jag vet ju inte.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
om man inte stannar när polisen ger stopptecken får man finna sig i tvångsåtgärder..?
åtgärder som ovan då eller? enligt somliga verkar det vara okej att polisen utan eftertänksamhet tar till brutala sätt att få stopp på förövaren. utan att ens väga in vad personen ifråga har gjort sig skyldig till..
det är ju bara för polisen att sätta ut en prickskytt vid varje kontroll så slipper vi ju alla dessa fasansfulla männsikor som inte stanna på uppvisad handflata. o inte fan lär dom gnälla heller.

Lite nyansering skulle ju vara fint. Det finns säkert fler alternativ till tvångsåtgärder än att sätta ut en prickskytt. Det är för övrigt inte någon tvångsåtgärd. Det är avlivning.
Åtgärder som ovan???? Min ståndpunkt är att jag faktiskt inte vet om polisen faktiskt prejade omkull 15-åringen. Det är ju ingen nyhet att allt som tidningarna skriver inte är sant.
Om man utgår ifrån att polisen faktiskt gjort det så kan man kanske tycka att det var lite väl häftigt med tanke på det begångna brottet. I alla fall med tanke på att riktlinjerna säger att polisen inte ska göra så. Dock innebär det inte att man kan frikänna 15-åringen. Faktum kvarstår att han befann sig på allmän väg med ett oreggat, obesiktigat, oförsäkrat fordon som han inte har behörighet att framföra.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Faktum kvarstår att han befann sig på allmän väg med ett oreggat, obesiktigat, oförsäkrat fordon som han inte har behörighet att framföra.

i "jag var nära att kola idag"-tråden så kan man se att det finns förare med körkort, försäkring och allt annat i ordning men som kör åt fel håll på motorvägen, enligt en del inte så ovanligt..

tycker det är overkill att köra omkull en unga människa såvida han inte är drogpåverkad, rånat banken eller inte kan framföra sitt fordon på ett vettigt sätt osv.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Det finns säkert fler alternativ till tvångsåtgärder än att sätta ut en prickskytt. Det är för övrigt inte någon tvångsåtgärd. Det är avlivning.

Å man kan inte dö av att bli prejjad av vägen...:va

Faktum kvarstår att han befann sig på allmän väg med ett oreggat, obesiktigat,
oförsäkrat fordon som han inte har behörighet att framföra.

Och för det allvarliga brottet fick jag 800:- i böter...dock så har jag behörighet, men i gengälld så körde jag på väg där det var skyltat "Förbud mot fordonstafik".

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
i "jag var nära att kola idag"-tråden så kan man se att det finns förare med körkort, försäkring och allt annat i ordning men som kör åt fel håll på motorvägen, enligt en del inte så ovanligt..

tycker det är overkill att köra omkull en unga människa såvida han inte är drogpåverkad, rånat banken eller inte kan framföra sitt fordon på ett vettigt sätt osv.

Ja. Självklart är ju ett körkort och ett vägregistrerat och försäkrat fordon inte någon garanti för att du verkligen framför ditt fordon på ett säkert sätt. Men det betyder ju inte att vi borde avskaffa körkort, besiktning, poliser mm. Snarare att det finns brister i systemet som man kanske borde göra något åt.

Jag anser inte heller att det är helt OK att köra omkull någon för att denne kör olovligt så länge som det sker på ett någorlunda säkert sätt. Just i det här fallet så vet vi dock inte om det gått till på det sättet eller om det är så att han kört för fort och dragit omkull på egen hand och polisen följt efter i samma tempo och det var för fort även för honom. I så fall har ingen av dom följt reglerna om visa hänsyn och omdöme samt anpassa hastighet och körstil till väglag och övriga omständigheter.

Å man kan inte dö av att bli prejjad av vägen...:va

Jo. visst kan man det. Men som jag sagt tidigare så vet vi ju inte säkert att det är så det gått till. Det kan ju faktiskt teoretiskt sett vara så att han försökt smita från polisen, polisen följer efter. Det går lite fort in på avfarten och han klarar det inte utan kör omkull och polisen kommer efter i samma fart.

Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS

Hur skall polisen veta varför killen inte stannar då?
är han drogpåverkad,bankrånare eller mördare så gör han nog inte det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Människor? Upp till bevis!

Haha.
Så kan man också säga!
Faktum är att jag faktiskt har bekanta som är poliser och som jag nog får beteckna som ganska trevliga och bra personer. Människor är jag helt övertygad om att dom är.

Hur skall polisen veta varför killen inte stannar då?
är han drogpåverkad,bankrånare eller mördare så gör han nog inte det.

Lite grann så kan man fundera. Har man rent mjöl i påsen försöker man ju inte dra polisen. Dom som försöker dra polisen gör det ju antagligen för att dom har något som dom vill dölja och inte vill att polisen ska upptäcka.

För övrigt så har polisen just det med trafikbeteende som en metod för att upptäcka olovlig körning, rattfylla och annat i trafiken. Dom gör så att dom lägger sig bakom och följer efter ett tag och så iaktar dom hur du beter dig när du upptäcker dom. Om man inte beter sig konstigt så lämnar dom en ifred. Försöker man dra ifrån dom eller beter sig konstigt på annat sätt så stoppar dom en.
Lite roligt kan det bli om man som jag är obotligt nyfiken.
Jag har råkat ut för det vid något tillfälle att jag noterat att dom lagt sig bakom mig. Eftersom jag då vill veta om det är så att dom följer efter mig eller om dom bara råkar vara på väg åt samma håll så undersöker jag det genom att börja svänga åt olika håll i varenda korsning för att se om dom följer efter. Det uppfattas tydligen som lite underligt. För när jag gör så vill dom aldrig släppa. Så länge som man inte kör för fort eller bryter mot andra trafikregler så kommer dom dock inte att stoppa dig utan bara fortsätta följa efter. Till slut när man tröttnar på att ha dom i hasorna så stannar man på lämplig parkering och tar av sig hjälmen. Då stannar dom till lite och konstaterar att man nog inte var skummis eftersom man valde att stanna så att dom såg. Sen åker dom vidare.
Ganska roande men samtidigt är det ju lite jobbigt eftersom man måste hålla koll på hastigheten så att man inte av misstag glider förbi en 30 skylt med polisen i hasorna.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...