Polis-mc i krasch norr om Uppsala

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Hallå någon hemma...?

Har kan polis som prejar en 15 åring, för ingenting annat än trafikbrott - så att bägge kör omkull - vara annat än totalt dum i huvudet och ytterst förkastlig?

Även detta forum innehåller uppenbarligen en stor portion hjärntvättade välfärdsstatssvenskar under devisen "bryter man mot lagen så måste man räkna med att polisen tar till tvångsmedel".

Jag önskar er allihop en polisnedprejjad femtonåring till kvällsmaten. Sträng och kärleksfull? Jo, jag tackar jag.

Det trafikpoliser förtjänar är ett långsträckt indexfinger i luften samtidigt som man drar i rullen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har kan polis som prejar en 15 åring, för ingenting annat än trafikbrott - så att bägge kör omkull - vara annat än totalt dum i huvudet och ytterst förkastlig?

Även detta forum innehåller uppenbarligen en stor portion hjärntvättade välfärdsstatssvenskar under devisen "bryter man mot lagen så måste man räkna med att polisen tar till tvångsmedel".

Jag önskar er allihop en polisnedprejjad femtonåring till kvällsmaten. Sträng och kärleksfull? Jo, jag tackar jag.

Det trafikpoliser förtjänar är ett långsträckt indexfinger i luften samtidigt som man drar i rullen.

Det är ditt favvoämne det här med att dra kalisen va? :hihi
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3300989#post3300989

/J

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

Har fortfarande inte sett något bevis på att det var så det gick till.... eller vet du något som jag inte vet? Om så är fallet dela gärna med dig av informationen....

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dum

Jag antar att den puckade 15-åringen hade en skylt på sig, där det stod:
" JAG ÄR 15 ÅR OCH DUM I HUVUDET- STOPPA INTE MIG !!!"

:tummenupp

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Polispolispotatisgris

Igelkotten:

Nej. Jag har inga bevis för någonting. Men det går att diskutera saker och ting hypotetiskt. Det betyder att OM polisen prejjade femtonåringen DÅ är han dum i huvudet. Prejjade polisen inte femtonåringen utan att det var femtonåringen som prejjade polisen. DÅ är han inte fullt så dum i huvudet. Detta senare gäller naturligtvis även om bägge skulle ha vurpat samtidigt, på samma ställe, oberoende av varandra.

Jörgen:

Absolut. Jag älskar det ämnet.

Svenskar har ALLDELES för mycket tro på lagstiftning. Det finns inget folk i världen som är så fogliga som vi är. Svenskarna är ett folk som älskar att stifta regler och att följa upp efterföljnaden av reglerna. Är något fel? Stifta en lag! När reglerna vid övergångsställena ändrades för fem år sedan visste precis alla vad som skulle ske och när det skulle ske. Redan samma dag kunde man märka av den nya lagen. Hade samma sak hänt i Grekland (min fru är hälftengrekinna) hade inte en jävel vetat någonting. Det finns knappt ens övergångsställen! Och jag lovar dig, Greker är så jävla mycket mer avslappnade och lyckliga människor än svenskar. Vi är bara så jävla upptagna av att inte göra fel hela tiden att vi aldrig gör rätt.

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Igelkotten:

Svenskar har ALLDELES för mycket tro på lagstiftning. Det finns inget folk i världen som är så fogliga som vi är. Svenskarna är ett folk som älskar att stifta regler och att följa upp efterföljnaden av reglerna. Är något fel? Stifta en lag! När reglerna vid övergångsställena ändrades för fem år sedan visste precis alla vad som skulle ske och när det skulle ske. Redan samma dag kunde man märka av den nya lagen. Hade samma sak hänt i Grekland (min fru är hälftengrekinna) hade inte en jävel vetat någonting. Det finns knappt ens övergångsställen! Och jag lovar dig, Greker är så jävla mycket mer avslappnade och lyckliga människor än svenskar. Vi är bara så jävla upptagna av att inte göra fel hela tiden att vi aldrig gör rätt.

Så är det tyvärr.....

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Jävla

Det blev mycket "jävla" där. Jag ber om ursäkt för mitt torftiga och ovårdade språk. Hoppas ingen tar illa upp. Hade mina barn sagt "jävla" så många gånger i rad hade jag blivit förtvivlad.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen:

Absolut. Jag älskar det ämnet.

Men Grekland har mer än dubbelt så många trafikdödade per miljon invånare och år än Sverige. Men det kan det ju vara värt att få ge "ett långsträckt indexfinger i luften samtidigt som man drar i rullen" Det verkar ju hur kul som helst det här med att fingra åt alla poliser och dra i rullen!!! :banana

Men det gläder mig att du iaf tar upp den mer tillbakalutade synen på trafikregler runt medelhavet som ngt positivt! Ty normalt när tex greklandsfödda taxichaffisar debatteras av SH:s dra-snuten-intelligensia så brukar det tvärtom handla om att grekiska taxichaffisar inte kan köra bil, att de fick kortet på posten, att de borde kastas ut ur landet innan de med sina U-svängar mördar ngn mer oskyldig sporthojsjesus som kör för fort innan i stan.

/J

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ähh skärp dig nu. Det är ju ingen som vet om polisen verkligen prejat omkull 15-åringen. Om det nu var så det gick till så är det ju ingen som vet hur händelseförloppet såg ut som ledde fram till det. Du vet inte huruvida han kört som en tok och polisen sett det som att han måste få stopp på den där killen för att förhindra att han kör över någon oskyldig. Det enda som jag tycker framstår ganska klart är att en 15 åring befann sig på allmän väg på en icke gatregistrerad, oförsäkrad endurohoj som han inte har behörighet att köra. Hur någon av dom överhuvudtaget körde vet varken du eller jag. Om det inte råkar vara så att du befann dig på platsen när det hände.

Det är klart att du ju kan dumförklara i förebyggande syfte men enligt min mening så sänker det bara din trovärdighet.

Sen var det det där med att kasta alla poliser på bålet genast eller peka finger och dra på rullen. Jag anser fortfarande inte att man ska göra det. Du kan ju inte dumförklara och bålbränna hela poliskåren för att en polis i det här fallet eventuellt betett sig illa.

Jag skulle vilja höra dig återkomma med samma åsikt den gången dom kommer hem med din son/dotter efter att dom fått stryk av någon på stan eller någon har snott din bil, motorcykel eller gjort inbrott i ditt hus.
För kom inte och säg att du inte tycker att polisen gör någon nytta alls.

OM polisen prejjade femtonåringen DÅ är han dum i huvudet. Prejjade polisen inte femtonåringen utan att det var femtonåringen som prejjade polisen. DÅ är han inte fullt så dum i huvudet. Detta senare gäller naturligtvis även om bägge skulle ha vurpat samtidigt, på samma ställe, oberoende av varandra.

Hmm. Tolkar jag dig rätt nu. Om det är så att polisen inte prejade omkull honom utan bara följde efter och ungen körde åt helsike alldeles själv så är polisen ändå dum i huvudet? För 15 åringar ska visst ha rätt att vara ute och köra i trafiken utan körkort då eller?

Ska jag vara helt ärlig förstår jag inte riktigt hur du tänker.

Last edited:

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Pegaso 650
Får jag vara tråkig och delge "fakta" från lokalpressen:

Inskickat av KGK
en civilpolis som jagat en motard?

http://www.wighsnews.se/newsbilder/07april793.jpg

Två motorcyklar har kört omkull på E4 vid Björklinge norr om Uppsala. Enligt de första uppgifterna skall ett av fordonen vara en civilpolis mc. Det är ännu inte känt om någon av de inblandade är allvarligt skadade med räddningsstyrkor skall nu finnas på olycksplatsen

Kolla in vad som hände! Från lokaltidningen UNT
cut------------------------------------------
Polisjakt slutade i mc-krasch - internutreds
Den kollision som i tisdags kväll inträffade mellan två motorcyklister, en polis och en 15-åring, på gamla E 4 söder om Björklinge var resultatet av en vådlig polisjakt. Fallet kommer nu att internutredas av polisen, erfar UNT.
- Det här är ett typexempel på hur en jakt inte får gå till. Det hela kunde ha slutat katastrofalt, säger en poliskälla.
En pojke, just fyllda 15 år, färdades på en cross-motorcykel. En motorcykelpolis beslöt sig för att stoppa framfarten, och tog upp jakten - utan att rapportera detta till sambandscentralen via radio eller telefon, enligt vad UNT erfar.
- Hade han gjort det hade han av vakthavande befäl fått order att avbryta, eftersom grundbrottet som kunde misstänkas endast gällde olovlig körning, uppger en polis för UNT.
- Det är bara när det rör misstanke om grova brott, t ex om det gällt en beväpnad bankrånare eller något sådant, som polisen tar till kraftigare metoder för att stoppa mopedister eller motorcyklister. Annars ska vi låta dem fara, med tanke på olycksrisken.

Enligt vad UNT erfar pågick jakten i minst en kilometer. Enligt vittnen prejade sedan mc-polisen pojken av vägen.
Resultatet blev att motorcyklarna kolliderade, för över hela vägbanan och kanade vidare ut på en åker.
- Det hela kunde ha slutat fasansfullt illa, uppger en polis.
Nu undkom bägge med skrubbsår och andra blessyrer av mindre allvarlig art.

cut----------------------------------------

Någon som kan ta fram internutredningen?

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Så vitt jag vet måste poliser, DÖRRVAKTER etc etc följa våldstrappan...

dvs du får inte använda mer våld än vad situationen kräver..

Dvs "Brett" som tränar på gym 5dagar/veckan och kan karate och posen han lärt sig från videon får inte slå ner en full 18 årig tjej för hon har pekat finger åt honom även om det va därför han tog jobbet som dörrvakt.

Hollywoodpolisen får inte preja en 15åring kille av vägen för han kört moppe för fort, brottet är för ringa för att riskera människors liv för.

Hur många poliser vågar göra något åt de grovt kriminella ? Inte hört talas om så många poliser som blivit anklagade för övervåld eller nånting mot hells angels medlemmar, verkar som att de bara törs ge sig på Svensson och hans barn nu för tiden.

..så inser man snart att poliser finns till för andra skäl än att skipa rättvisa åt svensson :D

Klyka

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2007
Hoj
954
Så vitt jag vet måste poliser, DÖRRVAKTER etc etc följa våldstrappan...

dvs du får inte använda mer våld än vad situationen kräver..

Dvs "Brett" som tränar på gym 5dagar/veckan och kan karate och posen han lärt sig från videon får inte slå ner en full 18 årig tjej för hon har pekat finger åt honom även om det va därför han tog jobbet som dörrvakt.

Hollywoodpolisen får inte preja en 15åring kille av vägen för han kört moppe för fort, brottet är för ringa för att riskera människors liv för.

Hur många poliser vågar göra något åt de grovt kriminella ? Inte hört talas om så många poliser som blivit anklagade för övervåld eller nånting mot hells angels medlemmar, verkar som att de bara törs ge sig på Svensson och hans barn nu för tiden.

..så inser man snart att poliser finns till för andra skäl än att skipa rättvisa åt svensson :D

Helt rätt faktiskt, Proportionalitetsprincipen har ja för mej det kallas, minns inte rikigt men det går ut på att åtgärder man vidtar som tex Ordningsvakt (dörrvakt finns inget som heter) inte ska gå utöver det som är nödvändigt för ändamålet. Möjligt att denna konstapel missa det kapitlet..:va

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nu vet jag inte huruvida det hela har gått till..tidningar i all ära men men..
Om vittnesuppgifter stämmer lr inte, ska jag låta vara osagt.

Men en sak har jag klart för mig: Om polismannen visste lr inte visste åldern på enduro- crossföraren, är IRREVELANT!

För det är ju så, att ju HÖGRE behörighet man har ju mer STRYK får man ta (jag vet detta, då jag har som det heter lite fint "full behörighet" på mitt körkort, d v s inga asterisk/stjärnor, "bara" bokstäver.

Kort sagt: VI SKA VETA BÄTTRE!

För att bli polis, ska man minst ha gymnasiekompetens lr högre, sedan psyktest, konditiontest m m. För att inte tala om MC-utbildningen som VIDA överskrider det vi Svensson´s får lära oss i Trafikskolan.

Enligt uppgift så ska polismannen jagat honom i ca 1 km..redan här borde polismannen ha insett att han har med, om inget annat, att göra med en motorcyklist som kan hantera hojen. Men vad gör han? Jo, i ren desperation prejar han honom av vägen, med risk INTE bara för sitt eget liv, utan även för den andre´s liv!

Läste i ett forum, där en polis sade att den som försöker smita "skall jagas till världens ände om så behövs". Hoppas att den polismannen inte menade detta!

Till Kia vill jag säga följande: Det finns INGET som är RÄTT lr FEL! Allt handlar om MORALl!

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Nu vet jag inte huruvida det hela har gått till..tidningar i all ära men men..
Om vittnesuppgifter stämmer lr inte, ska jag låta vara osagt.

Men en sak har jag klart för mig: Om polismannen visste lr inte visste åldern på enduro- crossföraren, är IRREVELANT!

För att bli polis, ska man minst ha gymnasiekompetens lr högre, sedan psyktest, konditiontest m m. För att inte tala om MC-utbildningen som VIDA överskrider det vi Svensson´s får lära oss i Trafikskolan.

Enligt uppgift så ska polismannen jagat honom i ca 1 km..redan här borde polismannen ha insett att han har med, om inget annat, att göra med en motorcyklist som kan hantera hojen. Men vad gör han? Jo, i ren desperation prejar han honom av vägen, med risk INTE bara för sitt eget liv, utan även för den andre´s liv!

QUOTE]

Kunde inte sagt det bättre själv!!!

Alfonzo

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
YAMAHA FZR1000
"Rent mjöl i påsen. " pffft!!

Lite grann så kan man fundera. Har man rent mjöl i påsen försöker man ju inte dra polisen. Dom som försöker dra polisen gör det ju antagligen för att dom har något som dom vill dölja och inte vill att polisen ska upptäcka.

Eller så har man dåliga erfarenheter av att bli stoppad av polisen sen tidigare

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...