Polisanmäla? Eller krama varandra i trafiken?

Om inte DR (Dominator Rocks) får skriva i tråden så skriver jag istället. Varför inte kramas i trafiken istället?

Citat "det finns inga rättigheter utan bara skyldigheter i trafiken" (blablabla...)

Varför dra på sig negativ energi för att någon gör ett litet misstag i trafiken, hjälp till att undvika situationerna istället. Ifall gubben har blivit lite stressad när filen tog slut, är det då så svårt att släppa fram honom istället. Du "förlorar" en billängd men slipper hetsa upp dig i onödan. Nästa gång så är det kanske du som behöver lite hjälp i trafiken.

Peace & Love

Last edited:
Tja. om du legat i en fil och han försökt köra om dig på påfarten och sedan helt sonika tryckt sig in i din fil när du redan var där så har han prejat dig och då skall du absolut gå till polisen.
Visst ska man visa hänsyn och försöka hjälpa varandra så att det flyter smidigt men det finns ju faktiskt gränser för hur långt man får gå. Väljer han att med berått mot köra in i dig så ska han fan ha.
Miffon som gasar satan på påfarten för att kunna klämma sig in någon bil längre fram släpper jag inte alltid in heller. Försöker man klämma sig förbi på vänsterkanten eller i vägrenen för att sedan försöka klämma sig tillbaka in på vägen så är jag också ivägen. Dom där stressade piloterna ställer bara till med problem.
Blixtlåsprincipen skall tillämpas men det betyder ju inte att man måste släppa in hela kön framför sig.

Gå till polisen.

...
Miffon som gasar satan på påfarten för att kunna klämma sig in någon bil längre fram släpper jag inte alltid in heller...

Klart fall av storstadsfenomen. Är glad att bo i Linköping där de flesta kramas i trafiken...

Dom där stressade piloterna ställer bara till med problem.

Du blir ju inte mindre stessad själv av att försöka djävlas/hävda din rätt mot sådana. Nej, ta det lugnt, sätt på stereron och lyssna på lugna favoriter och njuuut av bilfärden. :)

Last edited:
Klart fall av storstadsfenomen. Är glad att bo i Linköping där de flesta kramas i trafiken...

Du blir ju inte mindre stessad själv av att försöka djävlas/hävda din rätt mot sådana. Nej, ta det lugnt, sätt på stereron och lyssna på lugna favoriter och njuuut av bilfärden. :)

Ja. Det är ju mycket trevligare om alla sköter sig i trafiken och beter sig som dom ska.
Jag blir inte stressad. Det är bara så att jag inte öppnar en lucka för dom när dom kommer och ska pressa sig in.

Tja. om du legat i en fil och han försökt köra om dig på påfarten och sedan helt sonika tryckt sig in i din fil när du redan var där så har han prejat dig och då skall du absolut gå till polisen.
Visst ska man visa hänsyn och försöka hjälpa varandra så att det flyter smidigt men det finns ju faktiskt gränser för hur långt man får gå. Väljer han att med berått mot köra in i dig så ska han fan ha.
Miffon som gasar satan på påfarten för att kunna klämma sig in någon bil längre fram släpper jag inte alltid in heller. Försöker man klämma sig förbi på vänsterkanten eller i vägrenen för att sedan försöka klämma sig tillbaka in på vägen så är jag också ivägen. Dom där stressade piloterna ställer bara till med problem.
Blixtlåsprincipen skall tillämpas men det betyder ju inte att man måste släppa in hela kön framför sig.

Gå till polisen.

Han körde inte in i mig i samband med filbytet utan han körde in i mig bakifrån en stund senare för att han var förbannad.

Det jag var mest intresserad av var om det är värt att anmäla honom för polisen. I trafiken trängs det ganska mycket vissa tider, en del tutar. Det får man leva med. Men är det ok att köra in i andra för att man blir sur?

Körde han på dig bakifrån spelar det ingen roll vad du gjorde innan egentligen..
Oavsett om du inte släppte förbi han el liknande... Då kan han ju inte direkt hävda att han inte fick plats el nått osv...

Det ska du absolut anmäla... O smitning blir det oxå... Om Polisen kan bevisa att det har hänt bli han troligen av med körkortet.. Svårt att ebvisa utan vittnen dock...

Ur ett juridiskt eller moraliskt perspektiv?! :va

.....rent juridiskt känns ju frågan som en "bajsar-björnen-i-skogen-fråga"....

Den här tråden fick inte riktigt den riktningen jag ville. Massa fördjupningar i trafikregler i stället för svar på min fråga. Hade hoppas på ett svar i stil med "Skit i att anmäla, det kommer bara ge dig massa problem, skriva papper o komma på förhör som inte leder nånstans"
eller "Anmäl honom, han kan vara inblandad i en massa annan liknade skit, med sånt humör spöar han säkert på frugan också".

Den här tråden fick inte riktigt den riktningen jag ville. Massa fördjupningar i trafikregler i stället för svar på min fråga. Hade hoppas på ett svar i stil med "Skit i att anmäla, det kommer bara ge dig massa problem, skriva papper o komma på förhör som inte leder nånstans"
eller "Anmäl honom, han kan vara inblandad i en massa annan liknade skit, med sånt humör spöar han säkert på frugan också".

Jag tycker du skall måla om hans bil i bajs en mörk natt.

Han körde inte in i mig i samband med filbytet utan han körde in i mig bakifrån en stund senare för att han var förbannad.

Det jag var mest intresserad av var om det är värt att anmäla honom för polisen. I trafiken trängs det ganska mycket vissa tider, en del tutar. Det får man leva med. Men är det ok att köra in i andra för att man blir sur?

Ööööh. Det var värre än jag förstod. Om det skett i samband med att han försökt komma in i en redan full fil så är det ju en sak. Om han kört på dig bakifrån för att han är förbannad så ska han klämmas åt så det sjunger om det. Det är en sak att visa sitt missnöje men att börja leda demolition derby för att man är på dåligt humör har inte med det att göra tycker jag.
Hade jag varit du så hade jag sett till att göra polisanmälan och se till att han åker på en smitning plus vållande av olyckan.
Det är alltid den som kört på bakifrån som är vållande. Man har skyldighet enligt lagen att hålla sådant avstånd att man hinner stanna om framförvarande plötsligt måste bromsa. Det går helt enkelt inte att komma undan med mindre än att han kan troliggöra att du backat.

Du har inget att förlora på att göra en anmälan. Det du kommer att få är att eventuell reparation av din bil blir gratis för dig och han får betala självrisk för det kommer han inte undan. Eventuellt händer det något med polisanmälan också och då riskerar han att åka dit för smitning.
Gör han det så kommer han att ha en registrering hos länsstyrelsen vilket gör det lättare för honom att bli av med körkortet i framtiden om han gör sig skyldig till något mer. Sådana som han skall inte vara ute i trafiken och härja.

En ganska vanlig missuppfattning är att man tror att det finns något som heter "förkörsrätt". Men gällande trafiklagstiftning innehåller inget sådant utan bara skyldigheter. T.ex. väjningsplikt/stopplikt(TF 3 kap. 21 §) högerregeln(TF 3 kap. 18 §) o.s.v.

Ofta är det samspelet i trafiken som brister och ligger till grund för många trafikolyckor. Personligen har jag i alla fall lärt mig av ren självbevarelsedrift att i synnerhet när man kör hoj ALLTID förutsätta "vad ska den här idioten hitta på nu då..", oavsett om andra trafikanter har väjningsplikt o.s.v.

Det har liksom inte så stor betydelse vem som hade rätt eller fel när man sitter i en rullstol..

Skit i att anmäla. Du blir bara besviken. Jag råkade ut för att en bilist körde på min vid parkering. Trots att det fanns ett vittne, och att det fanns skador på motpartens bil som motsvarade skadorna på min lades utredningen ned. Motparten förnekade allt och det räckte. Nu var det en tjänstebil så jag brydde mig inte om skadan, men jag minns hur sur jag var på att polisen sket i ärendet. Jag hade vunnit en massa tid och energi på att inte bry mig från början.

Jag skulle helt klart ha anmält gubben. Att köra på någon bakifrån bara för att man inte blivit insläppt i en fil är inte riktigt riktigt. :va Nästa gång han gör något liknande sitter det kanske en person som redan har en whiplash i den påkörda bilen = ajaj i nacken

Visst, det kanske inte blir något av anmälan men förhoppningsvis blir det iaf ngt och gubben får sig en tankeställare.

Skit i att anmäla. Du blir bara besviken. Jag råkade ut för att en bilist körde på min vid parkering. Trots att det fanns ett vittne, och att det fanns skador på motpartens bil som motsvarade skadorna på min lades utredningen ned. Motparten förnekade allt och det räckte. Nu var det en tjänstebil så jag brydde mig inte om skadan, men jag minns hur sur jag var på att polisen sket i ärendet. Jag hade vunnit en massa tid och energi på att inte bry mig från början.

Nej. visst händer det att polisen lägger ner sådana utredningar i brist på bevis. Särskilt i fråga om parkeringsskador. Dock är polisanmälan ett krav för att du skall få ersättning för reparation av skadorna från försäkringsbolaget. Med andra ord. Polisanmäl och betala självrisken minus bidraget från trafikförsäkringsföreningen eller betala hela reparationen själv.
På en parkering finns ju möjligheten att någon backat och därigenom fått skador baktill.

Dom gånger jag har råkat ut för parkeringsskador har det alltid kostat över 10 000 kr. Det är dyrt att lacka.
Dessutom ersätter trafikförsäkringsföreningen (samma som tvångsförsäkrar din hoj om du missat förhållandet mellan avställning och ägarbyte) självrisken över ett visst belopp. Senast jag råkade ut för det var min självrisk på 3000 och TFF betalade det som var över 1900.

I fråga om en sammanstötning på väg så är det ytterst osannolikt att någon backar och därigenom är det mindre risk att dom lägger ner en utredning om någon kört på någon annan bakifrån.

Jag tycker TS skall polisanmäla. Antagligen är det inte första gången den andre föraren gör något sådant här och då kommer han förr eller senare att åka dit på det.
Hellre att han får indraget körkort för att han beter sig som en idiot och smiter än att han ska köra över mig när jag kommer på hojen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick