Polisen jagar en finsk MC-åkare

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
2007-FIREBLADE
[från sjukhuset ganska fort, orkade inte läsa vad han fick för sraff dock, tråden var 44 sidor lång..[/QUOTE]
Tackar det är alltid skönt att höra att det gick bra, skapligt i alla fall!

Instabil

Medlem
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
RD 250 /RF 900
Ja det såg "lite" ruggigt ut det där .. och vi som inte kör som Rossi och grabbarna skall nog stanna istället..

Skönt att han klarade sig hyfsat iaf .. men tycker ändå att Polisen gjorde rätt på ett sätt och fel på ett annat. Fel att jaga upp tempo och ta massa risker .. Rätt att sätta fast killen .. det kunde ju varit en stulen hoj.. och med det körsättet även påverkad av något?

men visst är en mc olycka otäck.. inget man önskar någon ..

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Såg ut som om sista kurvan nöp av ganska duktigt åt höger samtidigt som det var rullgrus i mittsträngen.
Krävs inte speciellt hög hastighet för att det ska gå åt pipsvängen då!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
AGE skrev:
2517446 Håller med om att det ser ut som att han tappar baken minst 2 ggr, men det är faktiskt din skyldighet som trafikant att lämna företräde och underlätta för utryckningsfordon. Sen om dom chansar väl mycket är väl upp till han som kör.

Antingen så chansar du vilt eller så är jag felinformerad men ett utryckningsfordon med sirener och/eller ljussignal bär alltid ansvaret vid en olycka. Visst, med sirenerna på så har de rätt att bryta mot trafikreglerna men i och med det så tar de ansvaret för att tredje part inte blir drabbad. Det går ju inte att köra om hur som helst och hoppas att de andra väjer undan...
Jag tycker poliserna agerade oansvarigt och den risk de utsatte omgivningen för står långt utanför proportion för det brott som begåtts.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Om man bortser från att hojen kan varit stulen, killen var påverkad, flydde från ett mord, osv (vilket kanske skulle få mej att motivera polisens körning), så måste det väl ändå finnas gränser, rent juridiskt, för hur hårt de får förfölja?

På slutet av filmen hade de lagt in ett antal stillbilder som antagligen skulle "belysa" flykten, det var ju bara att de "glömde" några stycken som belyste (i mitt tycke) polisens övertädelser :rolleyes:

Last edited:

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Ozzian skrev:
2518921 Om man bortser från att hojen kan varit stulen, killen var påverkad, flydde från ett mord, osv (vilket kanske skulle få mej att motivera polisens körning), så måste det väl ändå finnas gränser, rent juridiskt, för hur hårt de får förfölja?

På slutet av filmen hade de lagt in ett antal stillbilder som antagligen skulle "belysa" flykten, det var ju bara att de "glömde" några stycken som belyste (i mitt tycke) polisens övertädelser :rolleyes:

Vad är överträdelsen i bild 1,4 och 5? i bild 2,3 ser det ju inte bra ut direkt, men å andra sidan så ser kameran bara en liten del av det föraren ser, det kan vi ju inte avgöra, det är ju helt upp till honom.

espa skrev:
2518531 Hur kan man försvara att poliserna tar dom riskerna för att få fast en forkörare som inte ens körde speciellt fort, innan polisens ingripande utgjorde hojjen knappast någon större risk för någon efter polisens ingripande så hade dom riskerat allvarliga olyckor vid ett flertal tillfällen med möjlig dödsutgång dessutom höll hojföraren på att köra ihjäl sig,men du kanske tycker att det brott han utförde förtjänar ett dödsstraff.

Que? :va

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
AGE skrev:
2518950 Vad är överträdelsen i bild 1,4 och 5? i bild 2,3 ser det ju inte bra ut direkt, men å andra sidan så ser kameran bara en liten del av det föraren ser, det kan vi ju inte avgöra, det är ju helt upp till honom.
Frågar du föraren av polisbilen så hävdar han säkert att ingen av bilderna är överträdelser, och nej, kameran ser säkert inte allt.

Bild1: Kanske ingen öveträdelse, bara dumt, accelerera in på en cykelväg med möte av oskyddade trafikanter, förutsatt att kamaran inte sitter tillvänster i vindrutan så satte cyklisterna säkert hjärtat i halsgropen ett ögonblick, polisen hade tid att visa mer hänsyn (tycker jag).

Bild 4 & 5: Vurpar MCn blir han överkörd av en polisbil, iofs bra.. Om man vill få ett slut på jakten till varje pris och det kan man väl med facit i handen säga att de lyckades med ändå.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Ozzian skrev:
2519016 Frågar du föraren av polisbilen så hävdar han säkert att ingen av bilderna är överträdelser, och nej, kameran ser säkert inte allt.

Bild1: Kanske ingen öveträdelse, bara dumt, accelerera in på en cykelväg med möte av oskyddade trafikanter, förutsatt att kamaran inte sitter tillvänster i vindrutan så satte cyklisterna säkert hjärtat i halsgropen ett ögonblick, polisen hade tid att visa mer hänsyn (tycker jag).

Bild 4 & 5: Vurpar MCn blir han överkörd av en polisbil, iofs bra.. Om man vill få ett slut på jakten till varje pris och det kan man väl med facit i handen säga att de lyckades med ändå.

1: 64 km/h, du får cykla på 70 vägar, lika oskyddade trafikkanter och det flesta reagerar när en bil kommer där man inte förväntat sig, men den blinkar och låter så det e fan så mycket bättre än en galning på mc som knappt syns.

4&5: polisen håller ca 35km/h, vad blir stopp sträckan? 10 meter? dessutom så är det i en kurva så killen glider nog av + att kameran ger en annan bild av verkligheten.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
espa skrev:
2518531 Hur kan man försvara att poliserna tar dom riskerna för att få fast en forkörare som inte ens körde speciellt fort, innan polisens ingripande utgjorde hojjen knappast någon större risk för någon efter polisens ingripande så hade dom riskerat allvarliga olyckor vid ett flertal tillfällen med möjlig dödsutgång dessutom höll hojföraren på att köra ihjäl sig,men du kanske tycker att det brott han utförde förtjänar ett dödsstraff.
Min åsikt, eller hur man begår självmord på SH...

Håller definitivt med om att poliserna utefter vad vi ser från kameran, vilket inte alls är detsamma som vad dom ser och kan överblicka själva, verkar fatta en hel del både korkade och idiotiska beslut. Trots detta är väl ändå mc-föraren som är orsak till jakten, och således ansvarig till att den fortsätter? Att dessutom starta den genom att köra om dom, det kan väl inte direkt anses som begåvat?

Vet inte om det skiljer sig i körkortskraven på olika orter, men jag måste definitivt ha missat något när jag tog mitt. För inte är det väl så att bara för att man har hoj-kort och gillar att köra fort ibland, så är det detsamma som att man får ett frikort från gällande regler och lagar?

Tycker man ska sluta att glorifiera dom som kör, eller försöker köra ifrån polisen. Det är givetvis med fara för både sig själv och andra, och i mina ögon är den som är orsak till jakten till största delen den som är mest ansvarig för utgången av den. Tuffa killar som gasar utav h-vete och bryter mot lagar som vi vet gäller oss alla, men att vara tuff nog att stå sitt kast och ta boten, nope. Fega ur är vad som gäller, för inte f-n är det tufft iaf...

Skönt att killen klarade sig rätt ok iaf, det kunde ha gått så mycket värre...

peppureikä

Guest
Strömma skrev:
2519071 Min åsikt, eller hur man begår självmord på SH...

Håller definitivt med om att poliserna utefter vad vi ser från kameran, vilket inte alls är detsamma som vad dom ser och kan överblicka själva, verkar fatta en hel del både korkade och idiotiska beslut. Trots detta är väl ändå mc-föraren som är orsak till jakten, och således ansvarig till att den fortsätter? Att dessutom starta den genom att köra om dom, det kan väl inte direkt anses som begåvat?

Vet inte om det skiljer sig i körkortskraven på olika orter, men jag måste definitivt ha missat något när jag tog mitt. För inte är det väl så att bara för att man har hoj-kort och gillar att köra fort ibland, så är det detsamma som att man får ett frikort från gällande regler och lagar?

Tycker man ska sluta att glorifiera dom som kör, eller försöker köra ifrån polisen. Det är givetvis med fara för både sig själv och andra, och i mina ögon är den som är orsak till jakten till största delen den som är mest ansvarig för utgången av den. Tuffa killar som gasar utav h-vete och bryter mot lagar som vi vet gäller oss alla, men att vara tuff nog att stå sitt kast och ta boten, nope. Fega ur är vad som gäller, för inte f-n är det tufft iaf...

Skönt att killen klarade sig rätt ok iaf, det kunde ha gått så mycket värre...
Hej boys...!! Nu ska vi sluta spekulera det här med snutarna i Finland..det är ju bara så att klimatet i Finland ÄR mck tuffare än i Sverige och snutarna oxå....det är ju som nån sa här i forumet ..finska polisen vill vara som jänkarna....bra lr dåligt..det kan inte jag avgöra! men men kör försigtig grabbar...

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
UKE skrev:
2519952 Hej boys...!! Nu ska vi sluta spekulera det här med snutarna i Finland..det är ju bara så att klimatet i Finland ÄR mck tuffare än i Sverige och snutarna oxå....det är ju som nån sa här i forumet ..finska polisen vill vara som jänkarna....bra lr dåligt..det kan inte jag avgöra! men men kör försigtig grabbar...
Hade inte för avsikt att spekulera i den finska polisens arbetssätt, även om jag redan innan visste att dom är betydligt hårdare/tuffare än här. Det enda jag avsåg var att jag tycker att man ska sluta att konstant se polisen som "the bad guys" i alla jakter, det är trots allt aldrig dom som är orsak till den. Att dom sedan kan ta både korkade och felaktiga beslut under jaktens gång, det är en annan sak.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Strömma skrev:
2519071 Min åsikt, ......

Att dessutom starta den genom att köra om dom, det kan väl inte direkt anses som begåvat?
...

Och du är så himla duktig så att du ser skillnad på en privatbil och en civilpolisbil???

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Kawwa skrev:
2528556 Och du är så himla duktig så att du ser skillnad på en privatbil och en civilpolisbil???
Kan säkerligen missa det vid en eventuell omkörning, det medges... :tungan

Men om man inte märker att det var en civilbil efter omkörningen, när blåljus och siréner åker på, då borde man väl inte framföra något fordon :va

OM han då hade stannat på deras uppmaning så hade det inte blivit någon "jakt". Nu valde han att försöka åka ifrån dom istället, varpå han givetvis är den som startar den. Begåvat eller ej är väl upp till var och an ett avgöra, jag vet iaf vad jag tycker :rolleyes:

Jag är medveten om att många här tycker det är en del av livets små höjdpunkter att köra ifrån polisen, för att stanna och stå för vad man har gjort är självklart inget alternativ. Så låt oss hoppas att minnena från händelsen, och vinsten för "egot", stärkte honom under rehab tiden :)

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nog fan skulle jag också blåsa om en slö silver mondeo utan några som hellst tankar på att de skulle kunna vara en cevil polisbil.

Men det är väl bara att inse, vissa av er tycker ni är så duktiga och gör allting så rätt. Jag undrar hur eran mc körning ens blir rolig? utan omkörningar, hastighetsöverträdelser och utan någon som helst lek o bus.

Sen att han körde om i ca 90 på en 70 väg anser ju vissa tydligen vara ett hemskt brott? Larvigt .. :huvet

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
SkaD skrev:
2528657 Nog fan skulle jag också blåsa om en slö silver mondeo utan några som hellst tankar på att de skulle kunna vara en cevil polisbil.

Men det är väl bara att inse, vissa av er tycker ni är så duktiga och gör allting så rätt. Jag undrar hur eran mc körning ens blir rolig? utan omkörningar, hastighetsöverträdelser och utan någon som helst lek o bus.

Sen att han körde om i ca 90 på en 70 väg anser ju vissa tydligen vara ett hemskt brott? Larvigt .. :huvet
Har inte påstått att omkörningen som sådan var speciellt allvarlig, skulle kunna ha gjort den själv :rolleyes:

Fast med den lilla, knappt märkbara skillnaden, att jag hade stannat efteråt då... :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC