Polisen jagar en finsk MC-åkare

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Hoj
-99 Monster 900
Sniper skrev:
2516990 Om inte jag såg fel så va det en cbr600f typ 93-96, med en sådan hoj är
det söndagskörning och köra ifrån bilen på dom vägarna i den hastigheten.

I sista korsningen när polisen låg nära såg det ut som man kunde se corden
på bakdäcket.

Vägarna var det inga fel på under andra omständigheter så hade det varigt
en kul runda!

Tycker nästan alldrig det är rätt åt någon som skadar sig vid sådana här
omständigheter, Lågt att dömma folk på det viset. Han va kanske mega
skitnödig och såg inte polisbilen förn det va för sent???
kanske e en mellanklass hoj, om dom nu har sånt i finland. om inte så e föraren kass!:va

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
M:et skrev:
2517023 Jösses vad poliserna laddade. Kändes som om de tog bra mycket mer risker än vad MC-föraren gjorde...
Och jag kan inte heller förstå hur MC-föraren förtjänade det där? Förklara gärna.

Tycker också att de chansade KRAFTIGT i bland!!!
Mc-killen måste ha gjort något mer än korsat spärrlinjen i början...

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Tidig vår, kallt, "rostig" förare sand på vägen.
Undrar om poliserna var stolta över sitt arbete när de bar iväg killen på bår :mad: :tomten

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Är huvudet dumt får kroppen lida, ang. att poliserna genar lite, det är de sirenen och saftblandarna är tillför.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag tycker att poliserna chansade rätt friskt!!!
Känns som om dom höll på att tappa fäste över krön som samtidigt svängde... :va
Fattar inte riktigt om det skulle vara värt att köra in i en mötande och ex döda ett barn eller så???

peppureikä

Guest
M:et skrev:
2517023 Jösses vad poliserna laddade. Kändes som om de tog bra mycket mer risker än vad MC-föraren gjorde...
Och jag kan inte heller förstå hur MC-föraren förtjänade det där? Förklara gärna.
Jag ska försöka förklara lite hur är det med polisen i Finland...dom har helt annan syn på hojåkare som vi är vana här ,om du vill sticka ifrån dom då jävlar gör dom ALLT att du ska åka dit ....och om du åker dit utan att kracsha åker du på stryk oxå i värsta fall!!! Jag vet av egen erfanhet hur det är , redan när man åkte moppe och försökte dra ifrån snuten visste man att fan det blir svårt...dom e faktiskt duktiga att jaga och förr eller senare gör du ett misstag o pang!!! Och sen att dom genar kurvor och är trafikfara för alla andra , det skiter dom i , bara dom får fast dig.....så funkar det ungefär i Finland ....sen vill jag bara säga till alla er som funderar att åka till Finland på semester o blåsa snuten ....gör inte det , dom ÄR duktiga där!!!!!!! Ha en bra kväll alla hojåkare!!!:fyllisar

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Masen skrev:
2517391 Jag tycker att poliserna chansade rätt friskt!!!
Känns som om dom höll på att tappa fäste över krön som samtidigt svängde... :va
Fattar inte riktigt om det skulle vara värt att köra in i en mötande och ex döda ett barn eller så???

Håller med om att det ser ut som att han tappar baken minst 2 ggr, men det är faktiskt din skyldighet som trafikant att lämna företräde och underlätta för utryckningsfordon. Sen om dom chansar väl mycket är väl upp till han som kör.

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
AGE skrev:
2517446 Håller med om att det ser ut som att han tappar baken minst 2 ggr, men det är faktiskt din skyldighet som trafikant att lämna företräde och underlätta för utryckningsfordon. Sen om dom chansar väl mycket är väl upp till han som kör.
Vet inte om det är det? Dom har företräde men under ansvar.
Känns svårt att hinna lämna företräde om det kommer en polis i 140 med ställ mot en. Speciellt om det är en kurva och ett krön inblandat... :va
Om han kör in i någon kan han bli åtalad? (Rätta mig om jag har fel)
Åtminstone i Sverige!

Last edited:

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
UKE skrev:
2517398 Jag ska försöka förklara lite hur är det med polisen i Finland...dom har helt annan syn på hojåkare som vi är vana här ,om du vill sticka ifrån dom då jävlar gör dom ALLT att du ska åka dit ....och om du åker dit utan att kracsha åker du på stryk oxå i värsta fall!!! Jag vet av egen erfanhet hur det är , redan när man åkte moppe och försökte dra ifrån snuten visste man att fan det blir svårt...dom e faktiskt duktiga att jaga och förr eller senare gör du ett misstag o pang!!! Och sen att dom genar kurvor och är trafikfara för alla andra , det skiter dom i , bara dom får fast dig.....så funkar det ungefär i Finland ....sen vill jag bara säga till alla er som funderar att åka till Finland på semester o blåsa snuten ....gör inte det , dom ÄR duktiga där!!!!!!! Ha en bra kväll alla hojåkare!!!:fyllisar

Lite usa stil då :tummenupp

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Masen skrev:
2517461 Vet inte om det är det? Dom har företräde men under ansvar.
Känns svårt att hinna lämna företräde om det kommer en polis i 140 med ställ mot en. Speciellt om det är en kurva och ett krön inblandat... :va
Om han kör in i någon kan han bli åtalad? (Rätta mig om jag har fel)
Åtminstone i Sverige!

12 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet. Signaler skall då avges med föreskrivna larmanordningar.
Vägtrafikanterna skall i god tid lämna fri väg för sådana utryckningsfordon. Förare av fordon skall stanna om det är nödvändigt.
Användning av signaler fritar inte förare av utryckningsfordon från skyldigheten att visa hänsyn till andras säkerhet. Förordning (1985:380).

7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

Gör dom inte det så kan dom säkert bli åtalade

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Det var den mest vansinniga körning jag sett någon polisbil göra, dessa herrar måste blivit fotkommenderade efter den körningen då de chansade vilt i kurvor och över krön för att inte tala om när de körde nära140km/h inne i det som liknade villakvarter, tänk bara om ett barn cyklat eller sprungit framför dem:näsblod

Jag anser att de drev upp ett vansinnigt tempo och tidigt borde förstått att denna jakt inte skulle sluta lyckligt då MC-åkaren tydligt visade att han ej avsåg stanna, Poliser skall ha bättre omdömme än vad dessa uppvisat. Det var ändå så att motorcyklisten körde om dem med låg hastighet när de påbörjade jakten i relativt tät trafik med fotgängare, cyklister och säkerligen även barn i närheten av vägarna de blåste fram efter. En motorcykel är ändå ett smalare fordon och därför är det sannorlikt att en MC löper mindre risk att köra på oskyddade trafikanter när den framförs i hög hastighet, sedan att den lät högt gör ju även att folk uppmärksammar den, Poliserna slog ju bara på sirenen lite sporadiskt enligt min mening.

Naturligtvis skulle motorcyklisten stannat i första läget men vem vet han kanske löpte risken att få de enormt dyra dagsböterna finnarna har:rolleyes:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Exakt...de där idiotsnutarna utgjorde en flera gånger större trafikfara än killen på hojen

peppureikä

Guest
RacerRaffe skrev:
2517569 Det var den mest vansinniga körning jag sett någon polisbil göra, dessa herrar måste blivit fotkommenderade efter den körningen då de chansade vilt i kurvor och över krön för att inte tala om när de körde nära140km/h inne i det som liknade villakvarter, tänk bara om ett barn cyklat eller sprungit framför dem:näsblod

Jag anser att de drev upp ett vansinnigt tempo och tidigt borde förstått att denna jakt inte skulle sluta lyckligt då MC-åkaren tydligt visade att han ej avsåg stanna, Poliser skall ha bättre omdömme än vad dessa uppvisat. Det var ändå så att motorcyklisten körde om dem med låg hastighet när de påbörjade jakten i relativt tät trafik med fotgängare, cyklister och säkerligen även barn i närheten av vägarna de blåste fram efter. En motorcykel är ändå ett smalare fordon och därför är det sannorlikt att en MC löper mindre risk att köra på oskyddade trafikanter när den framförs i hög hastighet, sedan att den lät högt gör ju även att folk uppmärksammar den, Poliserna slog ju bara på sirenen lite sporadiskt enligt min mening.

Naturligtvis skulle motorcyklisten stannat i första läget men vem vet han kanske löpte risken att få de enormt dyra dagsböterna finnarna har:rolleyes:
Ja men så e det i Finland..dom är jävliga där ...omdömme ja det finns inte där...man kan älta hur mck som helst det här men det är ju så att finnarna går efter USA-modellen ....det ska vara som dom over there....men så är det...

RIKKO skrev:
2517643 Får man böter efter årsinkomst i Finland.:confused: :va
JA det får man , en viss procent på inkomsten....:rolleyes:

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Han kunde inte köra hoj - kan man inte köra ska man inte leka me snuten.

Haha - polarn har stuckit i från snuten me 35 hästars sketbågar som mc bud - på motorväg......o sen ut på sjöisen i stockholm..man måste kunna köra....
Ja har bara 60 kusar o ghostrider skulle bli sotis om han sett våra rundor me snutbilar - stackars idioter som ens försökt.
Dom går c:a 230 som nya,220 efter 6 månader och 200 efter 1 år - så dom flesta snutbilarna går bara 190-200.

Stanna om du köpt en mc och tror att den ger dig superkrafter.

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Filmen visar extrem brist på respekt för människo/djurliv med sin hetsjakt genom framförallt de villakvarter de passerade, både av mc föraren men framförallt av de poliser som initierade jakten.

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
AGE skrev:
2517376 Är huvudet dumt får kroppen lida, ang. att poliserna genar lite, det är de sirenen och saftblandarna är tillför.
Hur kan man försvara att poliserna tar dom riskerna för att få fast en forkörare som inte ens körde speciellt fort, innan polisens ingripande utgjorde hojjen knappast någon större risk för någon efter polisens ingripande så hade dom riskerat allvarliga olyckor vid ett flertal tillfällen med möjlig dödsutgång dessutom höll hojföraren på att köra ihjäl sig,men du kanske tycker att det brott han utförde förtjänar ett dödsstraff.

lurjus

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Husaberg FS650 -07, Hypermotard -13
jag forskade lite om det här på finska bomber-forumet. polisbilen var en civil mondeo, och motorcykelföraren hade tydligen kört ganska fort innan han passerade bilen så han trodde han skulle bli av med kortet om dom tog honom, senare sa poliserna åt honom att dom bara hade tänkt ge honom böter för 27 km/h över hastighetsgränsen. det kan hända att dom blev misstänksamma när han skulle smita från en sådan skitsak, trodde cykeln var stulen etc. och ville därför inte släppa honom.

vidare kände motorcykelföraren till det första bostadsområdet och trodde han skulle slippa dom efter den där betongsuggan, hur lätt som helst, men det gick ju inte riktigt så lätt

vidare så ni som uttalar er om den finska polisen verkar inte ha haft mycket att göra med den, det skiljer från person till person här också. för övrigt startades det en utredning angående polisens agerande i denna jakten också.

motorcyklisten bröt några ben här och där men skruvades ihop och slapp ut från sjukhuset ganska fort, orkade inte läsa vad han fick för sraff dock, tråden var 44 sidor lång..

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC